۱۵۴۲۷
۲۰ نظر
۵۰۵۲
۲۰ نظر
۵۰۵۲
پ

روغن کنجد هزار خاصیت دارد!

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

برترین ها به نقل از سلامت : روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

روغن کنجد هزار خاصیت دارد!

مصرف کنندگان اولیه

اولین بار مردم ناحیه جنوبی هند از این روغن برای طبخ غذاهایشان استفاده کردند اما این روغن در میان ژاپنی ها، کره ای ها و چینی ها نیز طرفداران فراوانی ارد به همین دلیل می توان آن را جزیی از آشپزی آسیای جنوب شرقی دانست.

مزیت کاهش چربی و فشار خون

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند.

سایر خواص

روغن کنجد ضداضطراب و ضدیبوست است و افراد مبتلا به اسهال نباید از آن استفاده کنند اما می توان یک قاشق مرباخوری از آن را در غذای فردی که به یبوست دچار است، ریخت تا خشکی مزاجش برطرف شود.

برای آشپزی

روغن کنجد هزار خاصیت دارد!

این روغن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، هم می تواند برای پخت و پز به کار رود و هم برای سرخ کردن. البته دو نوع بودار و بدون بوی آن در دسترس است که می توان نوع بودارش را برای تهیه کیک و شیرینی و سالاد به کار برد و نوع بدون بو را برای طبخ غذا.

ضروری ترین اسیدهای چرب

روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا ۶) و «لینولنیک اسید» (امگا ۳) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود.

روغن کنجد هزار خاصیت دارد!

کنجد و هزار خاصیت

این دانه روغنی خواص بسیاری دارد و روغن آن نیز از این دانه ها به دست می آید. کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۶۷۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰ میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این دانه به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد.

یک نکته، یک یادآوری

فراموش نکنید که هر گرم از این روغن ۹ کیلو کالری انرژی دارد و هر قاشق مرباخوری اش یک واحد روغن محسوب می شود و دارای ۴۵ کیلو کالری انرژی است بنابراین نباید با وجود مغذی بودن آن، در مصرفش زیاده روی کرد.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

روغن کنجد هزار خاصیت دارد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهاب1318

      کلیه مطالب خوب واموزنده هستند

    • سجاد

      بسیار عالی بود

    • armin khorgami

      خيلي خوب

    • فامیلی

      تشکرازمطالب خوبتان

    • elnaz

      NAGOFTIN BARAY GHAND KHON KHOBE YA NA? MER3O

      پاسخ ها

      • وفا

        عالی

    • داوود گوهربار

      اطاعان بسیار مفیدی دادید ،متشکرم اما به دنبال پاسخ این سوال هستم که باتوجه به گران قیمت بودن روغن کنجد آیامصرف آن بصورت خام (مثلادرسالاد)یاگرم وپخته (مثلا در خورش)وبالاخره داغ شده مثلا اسنفاده در سرخ کردنی ها ، مقرون به سلامتی بیشتر وصرفه اقتصادی است؟ علی الخصوص که خودشما استفاده محدود ومعین انراتوصیه مبفرمایید.

    • رامین

      روغن کنجد مناسبترین روغن برای سرخ کردن، پخت و پز و سالاد می باشد اما حتماٌ باید روغنی مصرف کنیم که تصفیه شده باشد منظور از روغن کنجد تصفیه شده یعنی اسید های چرب سنگین و خاک و سموم کشاورزی آن گرفته شده باشد در غیر این صورت فقط باید در سالاد مصرف شود و روغنی که تصفیه نشده باشد به روغن بکر معروف است که به هیچ وجه روغن بکر را نباید حرارت داد کلیه روغنهای کارگاهی روغن بکر است. در ضمن فرایند تصفیه روغن کنجد با زیتون بسیار متفاوت است برای همین روغن کنجد تصفیه شده همان خواصی را دارد که روغن کنجد بکر دارد و فقط چیزهایی از روغن گرفته می شود که برای بدن مفید نیست(اسیدهای چرب سنگین و خاک و سموم کشاورزی)
      می توان گفت بیشتر روغنهای موجود در بازار همان روغنهای تصفیه نشده یا بکر است (کلیه روغنهایی که در کارگههای سنتی گرفته میشود)و همینطور می تونم بگم که برندهایی که در بازار هستند بیشتر روغن را از جاهای مختلف خریداری میکنند و فقط بسته بندی می کنند و تولید کننده نیستند برای همین قابل اطمینان از نظر کیفیت نیستند و یا روغن را فقط در یک مرحله تصفیه میکنند و فقط بوی آن را می گیرند
      بهترین روغن کنجد تصفیه شده در بازار که من تجربه کردم روغن کنجد داتیس هست که در بازار نسبتاً کم است و در یزد تولید میشود ولی دفتر مرکزی آن در تهران هستش و میتونم بگم تنها تولید کننده روغن تصفیه شده در ایران هستش که با پرس روغن را تولید میکنند و با برند داتیس در بازار وجود داره و کیفیتش کاملاً مشخصه حتی یکی از دوستانم در آزمایشگاه مواد غذایی تست کرده و کیفیتش بی نظیره من شنیدم که این روغن قبلاً فقط صادر میشده و یا برای شرکتهای دارویی تولید میشده برای همین در استخراج روغن از مواد شیمیایی مانند هگزان استفاده نمی کنند و بصورت پرس روغن را تولید می کنند خوشبختانه مدتی است که پخش آن در ایران هم آغاز شده اکثر سوپر مارکتها بالای شهر یا تره بارهای شهرداری بالای شهر این روغن رو دارن چون خودم از تره بار میگیرم بقیه برندها مثل سمن و اویلا هم تست کردم می تونم بگم کیفیت متوسط شاید هم زیر متوسط دارند و این روغنها بصورت شیمیایی استخراج می شود و کیفیت یکدستی ندارند.
      به هر حال روغن کنجد تصفیه شده به دلیل حذف مواد مضر و همچنین داشتن بالاترین نقطه دود در بین سایر روغن های گیاهی مناسب برای سرخ کردن و پخت و پز می باشد در ضمن روغن کنجد تصفیه شده را تا 270 درجه میتوانید حرارت دهید (اگر درست تصفیه شده باشد)

    • tina

      با سلام. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه اصفهان انجام شد،مشخص شد که کنجد حاوی فلوراید بالایی نیز هست.

    • نفيسه

      سلام خدمت همه دوستان. ميخواستم روغن کنجد رويان رو به شما معرفي کنم. کاملا تصفيه شده و استاندارد.

    • قاسم شاهسونی

      ارزشمند عالی سودمند

    • ناشناس

      خیلی عالیه ولی گرانه

    • دلارام

      سلام.ایا ماساژدادن پستان ها باروغن کنجد سبب بزرگ شدن سینه ها می شود؟پاسخ را به ایمیلم بفرستید.باتشکر

    • بلوج

      عمومي بود،تخصصي نبود

    • سجاد

      سلام دوست عزیز:
      مطالبتون خیلی مفید و آموزنده بود.
      شرکت مرجان عسل در زمینه تولید روغن کنجد فعالیت داره.و از تمام دانه های روغنی به روش پرس سرد.خوشحال میشم بتونیم همکاری داشته باشیم

    • بدون نام

      بسیار عالی. اما درمورد خواص درمانی آن مطلب بنویسید لطفا

    • بدون نام

      سلام ببخشیدمیشه ازخودکنجدتوبرنامه غذایی استفاده کنیم روغنش گرونه لطفا جواب بدنن باتشکر

    • وحید

      سلام
      زیاد روی در مصرف روغن کنجد چه مضراتی دارد ؟
      با تشکر

    • بدون نام

      چه خوبه

    • نيلوفر

      سلام ١ساله روغن كنجد ترنم استفاده مي كنم هم براي سرخ كردن و هم پخت و پز و سالاد دو نوع روغن كنجد داره.١ . روغن كنجد بكر ترنم ٢ . روغن كنجد تصفيه شده ترنم خدا خيرشون بده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج