۱۵۴۷۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

هشدار: در زمستان هواي خانه‌ها آلوده‌تر است

براي آن‌ كه در زمستان راحت نفس بكشيد

شايد وسوسه‌برانگيز باشد كه گاهي خانه را به حال خودش رها كنيم و هر روز به فكر تميز كردن آن نباشيم، ولي تميز كردن خانه به طور منظم ميزان مواد حساسيت‌زا و آلرژي‌‌زاي خانه را كم مي‌كند. بهتر است از پارچه‌هاي مرطوب استفاده كنيد و از پارچه‌هاي ابري براي گردگيري استفاده نكنيد...

براي آن‌ كه در زمستان راحت نفس بكشيد

براي آن‌ كه در زمستان راحت نفس بكشيد

اهميت پاكيزگي

تميز باشيد

شايد وسوسه‌برانگيز باشد كه گاهي خانه را به حال خودش رها كنيم و هر روز به فكر تميز كردن آن نباشيم، ولي تميز كردن خانه به طور منظم ميزان مواد حساسيت‌زا و آلرژي‌‌زاي خانه را كم مي‌كند. بهتر است از پارچه‌هاي مرطوب استفاده كنيد و از پارچه‌هاي ابري براي گردگيري استفاده نكنيد. جاهاي دور از دسترس مثل گوشه‌هاي سقف اتاق و بالاي يخچال و فريزر را فراموش نكنيد. براي آن‌كه دچار ذرات آسيب‌رسان مطلق نشويد بهتر است از محصولات شوينده غيرسمي با حداقل مواد آلرژي‌زا و غيرمعلق استفاده كنيد (خيلي از اوقات اگر از شوينده‌هاي خانگي استفاده كنيد، بهتر است) در ضمن از جاروبرقي استفاده كنيد كه فيلتر HEPA داشته باشد تا بهترين نتيجه را بگيريد.


هواي تازه

پنجره‌ها را باز كنيد

حتي وقتي هوا سرد است، بهتر است پنجره‌ها را باز كنيد تا هواي تازه وارد خانه شود (به‌خصوص اگر در حال تميز كردن خانه، آشپزي كردن يا نقاشي كردن آن هستيد). اگر هواي بيرون خانه خيلي سرد است مي‌توانيد با چرخاندن پارچه مرطوب در خانه به جريان داشتن هوا كمك كنيد، در ضمن يادتان باشد حتي در زمان آشپزي هود آشپزخانه را روشن كنيد. اگر اين كار را نكنيد ذرات سمي معلق در هوا، روغن و دود در هواي خانه‌تان باقي مي‌ماند و هوا را آلوده‌تر مي‌كند.


ورود ممنوع

حيوانات اهلي

اگر در خانه‌تان حيوان اهلي نگه‌مي‌داريد، احتمال اين‌كه اين حيوانات زمان بيشتري را در داخل خانه بگذرانند در زمستان بيشتر است. اين به اين معناست كه ميزان بيشتري از مو و پشم حيوانات در فضاي خانه معلق خواهند ماند، راه‌حل ساده است؛ به طور منظم موهاي حيوانات خانگي‌تان را كوتاه‌تر كنيد و آن‌ها را كوتاه نگه داريد، در ضمن يادتان باشد بهتر است هيچ حيواني به اتاق خواب‌هاي خانه شما وارد نشود.


پرده‌‌ها را ثابت كنيد

با دقت خريد كنيد

اگر قصد داريد دكوراسيون خانه‌تان را تغيير دهيد، حتما در زمان خريد وسايل به نكته‌هاي مربوط به تميز بودن هوا دقت كنيد:

از پارچه‌هاي با سطح صاف براي پرده‌هاي خانه استفاده كنيد تا تميز كردن آن‌ها راحت باشد و ميزان گرده‌پراكني پارچه‌ها به‌حداقل برسد.

سعي كنيد پرده‌هاي خود را حتي‌الامكان فيكس كنيد زيرا هربار حركت دادن پرده‌ها مي‌تواند گردوغباري را در هوا پراكنده كند.

از مواد تميزكننده‌اي استفاده كنيد كه فاقد ماده فرمالدئيد باشند.

در ضمن برخي گياهان سبز مي‌توانند به افزايش كيفيت هواي خانه بيفزايند.


مناسب‌ترين را بخريد

دستگاه‌هاي تصفيه‌كننده هوا

شايد دوست داشته باشيد يك تصفيه‌كننده هوا براي خانه‌تان بخريد. امروزه از تصفيه‌كننده‌هاي بسيار كوچك تا سيستم‌هاي پيچيده در دسترس هستند اما محصولي بخريد كه با اندازه‌هاي خانه شما تناسب داشته باشد و عملكرد آن نيازمند تنظيم دقيق و پيچيده نباشد، در ضمن در مورد فيلترهاي دستگاه و زمان تعويض آن‌ها اطلاعات كامل جمع‌آوري كنيد.

اگر خانه‌تان سيستم حرارت مركزي يا دستگاه‌هاي گرماساز الكتريكي دارد، حتما در مورد فيلترهاي آن‌ها هم دقت كنيد. دستگاه‌هاي جديد حرارت مركزي قابليت نصب فيلترهاي الكتريكي دارند كه مي‌توانند توسط جريان الكتريسيته هم ذرات معلق در هوا را جذب و پاك كنند.


مغازه‌اي كه به شما كمك مي‌‌كند

خشكشويي فراموش نشود

يادتان باشد هر تكه پارچه‌اي مي‌تواند گردوغبار و آلرژن در هوا پراكنده كند براي همين به طور منظم پرده‌هاي خانه، پرده‌‌هاي پارچه‌اي (يا پلاستيك‌هاي مصنوعي) حمام و دستشويي، روتختي‌ها و ملحفه‌ها را بشوييد. شست‌وشو را با درجه بسيار بالاي آب انجام دهيد. در ضمن يادتان باشد هر جنس پارچه‌اي كه خريداري مي‌كنيد (از جمله لباس‌ها) را حتما قبل از پوشيدن بشوييد. براي شست‌وشوي پرده‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌‌ها، پتوها و روتختي‌هاي خانه مي‌توانيد از كمك خشكشويي استفاده كنيد،‌ البته به شرطي كه مطمئن باشيد مغازه خشكشويي از مواد شوينده حاوي مواد مضر و سمي استفاده نمي‌كند.


خشك باشيد

رطوبت را كم كنيد

گردوغبار، قارچ‌ها و ميكروب‌‌ها در آب و هواي مرطوب بيشتر رشد مي‌كنند براي همين سعي كنيد، ميزان رطوبت در خانه‌تان زير ۵۰درصد باشد. در ضمن سعي كنيد امكان تهويه را در مناطق مرطوب خانه فراهم كنيد، اين مسئله به‌خصوص در حمام و دستشويي مرسوم است. با اين شيوه شما از بسياري از آلودگي‌ها و آلرژي‌زاها دور مي‌مانيد.


نسوزانيد

شمع‌‌ها و فانوس‌ها

شمع‌ها، سيگار، خوشبوكننده‌هايي مثل عود و فانوس‌ها همگي مواد آلوده‌كننده‌‌اي را به هوا اضافه مي‌كنند و حتي ممكن است مشكلات جدي براي سلامت را باعث شوند. براي اين‌كه خانه‌تان هوايي تميز داشته باشد، بهتر است از شمع‌هاي كم دود (مثلا آن‌هايي كه از نوع غير‌معطر هستند) استفاده كنيد. اگر از شومينه هيزمي استفاده مي‌‌‌‌كنيد سعي كنيد از چوب‌هاي كاملا خشك استفاده كرده و شومينه را هم به‌طور منظم تميز كنيد.


خوشبو بودن خطرناك است

خوشبوكننده‌ها

خوشبوكننده‌‌هاي صنعتي و معطركننده‌ها مي‌توانند شامل مواد آلوده‌كننده معلق باشند. براي اين‌كه مواد شيميايي را در داخل خانه‌تان پخش نكنيد مي‌توانيد يك خوشبو كننده خانگي از مخلوط دارچين و ميخك بسازيد كه بوي ماندگاري دارد، همچنين مي‌توانيد از روغن‌هاي مرطوب گياهي كه البته به صورت خالص و نو تركيبي باشند استفاده كنيد، مواد تركيبي ممكن است حاوي آلرژن‌ها باشند اما روغن‌هاي خالص عموما اين‌گونه نيستند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

براي آن‌ كه در زمستان راحت نفس بكشيد


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج