جاباما
۱۵۵۰۱
۲۶ نظر
۵۶۲۱
۲۶ نظر
۵۶۲۱
پ

زيــر پــوستم جـن ندارم! من زياد نمي‌دانم!

مصاحبه با دكتر محمد سيدا، مرد حافظه ايران

مردي ميانه‌اندام با چهره‌اي معمولي. مثل صدها و هزاران انساني كه هر روز در گوشه و كنار شهر مي‌بينيم. مردي كه مثل بقيه انسان‌ها راه مي‌رود، لباس مي‌پوشد و لبخند مي‌زند؛ مردي كه چهره‌اي بشاش و سرحال دارد. او اما انساني خارق‌العاده است.هر چيزي را بخواهيد حفظ مي‌كند...

مصاحبه با دكتر محمد سيدا، مرد حافظه ايران

مصاحبه با دكتر محمد سيدا، مرد حافظه ايران

مردي ميانه‌اندام با چهره‌اي معمولي. مثل صدها و هزاران انساني كه هر روز در گوشه و كنار شهر مي‌بينيم. مردي كه مثل بقيه انسان‌ها راه مي‌رود، لباس مي‌پوشد و لبخند مي‌زند؛ مردي كه چهره‌اي بشاش و سرحال دارد. او اما انساني خارق‌العاده است. شبيه به ابرقهرمان‌هاي دنياي كميك استريپ. ظاهر آرام و معمولي‌اش وقتي پاي تخته وايت‌بردي پر از عدد و فرمول ايستاده مثل پيترپاركري است كه لباس اسپايدرمنش را به تن كرده است. به گزارش برترین ها محمد سيدا متولد ۱۳۴۷ در شهر مهاباد است. او اكنون مرد حافظه ايران و يكي از مردان برتر حافظه جهان است. محمد سيدا رئیس انجمن تقویت حافظه ایران، عضو اتاق فکر سوئیس، سردبیر و مدیر تحریریه ماهنامه ذهن‌برتر، از بنیانگذاران روش‌های نوین یادگیری و حافظه برتر در ایران بوده و تا به حال چند جلد كتاب را به رشته تحرير درآورده است. اين‌كه او مي‌تواند صدها و هزاران عدد، فرمول و اسم را در يك لحظه به خاطر بسپارد تنها گوشه‌اي از توانايي‌هايش است. او در حال حاضر مشغول يادگيري ۵ زبان عربي، اسپانيايي، ايتاليايي، آلماني وسوئدي به صورت هم‌زمان است.محمد سيدا تمام آنچه مي‌داند را در قالب كتاب، سي‌دي و كلاس‌هاي آموزشي در دسترس علاقه‌مندان به پيشرفت و كساني كه به دنبال ذهن برتر هستند گذاشته است و بي‌وقفه كار مي‌كند.


من نابغه نيستم

مي‌گويند انسان در بهترين شرايط تنها از 3درصد مغزش استفاده مي‌كند. اين موضوع را قبول داريد؟

-خيلي صحبت‌ها در اين رابطه مي‌شود. عده‌اي مي‌گفتند، اينشتين از 6درصد مغزش استفاده مي‌كرد و عده‌اي آن‌را12 درصد مي‌دانستند اما الان خيلي‌ها معتقدند، اين درصدها خيلي خوشبينانه است. همه اين‌ها يعني توانايي مغز حد و حدود ندارد. به هر ميزان از مغز استفاده كنيم توانايي مغز بيشتر مي‌شود.

چه موقع متوجه شديد كه اين توانايي خاص را داريد؟

آن توانايي كه شما تصور مي‌كنيد يعني من از چيزي برخوردارم كه ديگران ندارند اصلا درست نيست. هركسي براساس علاقه و استعداد در يك زمينه رشد مي‌كند. اين توانايي اكتسابي است و ذاتي نيست. من به ذهن برتر علاقه‌مند بودم و با شركت در سمينارها و مطالعه و با به‌كار‌گيري تكنيك‌هاي آن بيشتر از بقيه استفاده كردم. واقعيت اين است كه همه اين توانايي را دارند.اما اگر بخواهم به سوال شما پاسخ جزئي‌تري بدهم بايد بگويم در دوران تحصيل يك شاگرد متوسط رو به بالا بودم. اين‌طوري نبود كه ضعيف باشم اما وقتي اين تكنيك‌ها را شناختم متوجه شدم كه مي‌توانم بيشتر از توانايي‌هاي مغزم استفاده كنم.

در دوران تحصيل در چه درس يا درس‌هايي خوب بوديد؟ كدام درس‌تان قوي بود و كدام ضعيف؟

هر درسي كه معلمش خوب بود من هم در آن خوب بودم. مثلا در اول دبيرستان در درس شيمي معلم خوبي نداشتيم و من تا سال سوم شيمي را به زور قبول مي‌شدم اما سال چهارم كه معلم خوبي داشتم شيمي را با نمره بالا قبول شدم.

در كنكور چه رتبه‌اي به‌دست آورديد؟

در كنكور موفق شدم رتبه 36 را به‌دست آورم و در رشته مهندسي مكانيك دانشگاه تهران قبول شدم.

چگونه با ماجراي ذهن برتر آشنا شديد؟

در همان اوايل دبيرستان با كتابي آشنا شدم با اين عنوان كه «چگونه مي‌توان حافظه برتري به‌دست آورد» نوشته «هري لوراين». اين كتاب من را به مبحث ذهن برتر و حافظه علاقه‌مند كرد.

چه چيز اين موضوع جذب‌تان كرد؟

من قبل از آن كتاب‌هاي روان‌شناسي و هيپنوتيزم و چهره‌شناسي را مي‌خواندم. حالا هم تخصصم چهره شناسي است.


نفس بكشي! مي‌فهمم

چهره شناسي چيست؟

در چهره شناسي خصوصيات را مي‌توان تشخيص داد كه فرد با استعداد است يا كم استعداد. گرايشات عاطفي، غريزي، فكري و اين‌طور موارد را مي‌شود تشخيص داد اما يك آدم با استعداد مي‌تواند خوب باشد يا بد. آن مربوط به بحث ديگري است كه مي‌توان از روي قيافه شناسي حالات و حركات نگاه كردن، خنديدن و حتي راه رفتن و...متوجه شد. من حتي مي‌توانم چشمانم را ببندم و از روي نفس كشيدن يك آدم بفهمم كه او مثبت هست يا منفي. در بحث قيافه‌شناسي بيشتر از ۶ روش براي تشخيص دروغ داريم. مي‌شود فقط از روي نگاه كردن تشخيص داد كه فرد چگونه آدمي است.

شما در دانشگاه رشته مكانيك را به پايان رسانديد؟

من ليسانس و فوق ليسانس را خواندم و دكترا را تمام نكردم. بعد از آن وارد بحث روان‌شناسي شدم. يك دانشگاهي در آذربايجان هست كه در آن دكتراي روان‌شناسي مي‌خوانم.

به اين موضوع اشاره كرديد كه تقويت حافظه مي‌تواند كمك كند كه ما توانايي بيشتري داشته باشيم اما حتما مي‌دانيد كه مي‌گويند آدم بزرگي مثل اينشتين حافظه خوبي نداشته. اين تضاد را چگونه تفسير مي‌كنيد؟

انسان به هر چيزي بيشتر علاقه داشته باشد نسبت به آن تمركز بيشتري دارد. چيزي كه ضرورت ندارد را مي‌توان حفظ نكرد. اينشتين آدم باهوشي بوده ولي روي چيزهاي به‌درد نخور تمركزي نداشته. شماره تلفن را ضرورتي نديده كه حفظ كند چون كار مهم‌تري داشته. هدف ما شماره، عدد، رقم و فرمول نيست. اين‌ها تكنيك‌هايي هستند براي تقويت حافظه و ذهن و هركس نسبت به تخصص و علاقه‌اش آن‌را بكار مي‌گيرد. شما به‌عنوان يك خبرنگار مي‌توانيد حافظه قوي را در اين زمينه به كار بگيريد. يكي در تجارت و يكي ديگر در رشته‌اي ديگر و... اينشتين هم همين‌طور! روي كارهاي مهم‌تر تمركز داشته است.

آيا حافظه روي روند سرعت فكر تاثير مي‌گذارد؟ موبايل‌هاي امروزي اين توانايي را دارند كه حجم زيادي از اطلاعات را در حافظه خود داشته باشند. با وجود اين‌كه تكنولوژي در عصر حاضر همه چيز را ساده كرده، آيا باز هم نياز به تقويت حافظه خود داريم؟

حفظ كردن اصلا كار درستي نيست. ما در روش خودمان با حفظ كردن مخالفيم. با شماره تلفن حفظ كردن مخالفيم. تكنولوژي باعث شده يك هارد ديسك اطلاعات زيادي را در خود حفظ كند اما اگر ما ذهن قوي داشته باشيم بهتر مي‌توانيم از آن استفاده كنيم. شماره و حتي چيزهاي ديگري را هم مي‌توان روي يك موبايل جا داد. روش ما اين است كه با به خاطر سپاري شماره، شماره را به تصوير تبديل كنيم و آن‌را به اعداد. حفظ اعداد مربوط به نيمكره چپ است و ثبت تصوير مربوط به نيمكره راست. در اينجا ما هر ۲ نيمكره را فعال مي‌كنيم. من اگر موبايل همراهم نباشد ديگر مشكلي ندارم و مي‌توانم شماره را به ياد داشته باشم ولي اين خيلي مهم نيست اما بايد بگويم بي‌تاثير هم نيست.


هدف استفاده بهتر از مغز است

هدف اصلي چيست؟

هدف اصلي اين است كه با اين روش مغزمان را وادار به فعاليت كنيم، توانايي مغز را بالا ببريم و در تخصصي كه داريم موفق‌تر باشيم.

بشر امروزي هميشه آرزو داشته كه با يك قرص يا آمپول حجم بسيار زيادي از اطلاعات را وارد مغز خود بكند. اكنون مي‌توان گفت كه شما به اين كيميا دست يافتيد؟

من پيش‌بيني مي‌كنم در آينده همين گونه خواهد شد. در گذشته چند صد سال طول مي‌كشيد كه ميزان توليد علم 2برابر شود اما الان توليد علم به ثانيه و لحظه رسيده. در سال 2008سرعت توليد علم در يك‌سال برابر با چند سال قبل از سال 2007 رسيده است.

در دنياي ذهن برتر رقيباني هم داريد؟

رقيب ؟! افراد زيادي هستند كه از حافظه‌شان درست استفاده مي‌كنند. معمولا مي‌بينيد كه هر كدام در زمينه‌اي بهتر هستند. يكي در زمينه شماره‌ها، بعضي در زمينه اسم‌ها و... مهم اين است كه در همه زمينه بتوانيم استعداد را بكار بگيريم. من اصلا بدنبال ركورد نيستم بلكه به‌دنبال اين هستم كه از اين توانايي چه استفاده‌هايي مي‌شود كرد.

مي توانيد اين اطلاعاتي كه بدست مي‌آوريد را هم حذف كنيد؟

بله، مهم اين است كه همه مي‌توانند اين را ياد بگيرند و فقط مخصوص من نيست. به شرطي كه همه از مغزشان درست استفاده كنند.

آيا شما با اين حرف‌ها هوش و آي كي يو را زير سوال مي‌بريد؟

نه اصلا! آي كي يو به حافظه كمك مي‌كند و حافظه هم به‌ آي‌كي يو. آي‌كي‌يو ذاتي است. هر بچه‌اي از زماني كه متولد مي‌شود تا 7،8 سالگي 70 تا 80 درصد‌ آي‌كي‌يو‌اش رشد مي‌كند و درصد بقيه تا 17 سالگي كامل مي‌شود. از 17 سال به بالا ديگر هوش رشد نمي‌كندو اين مهارت‌هايي است كه ما بعد از آن مي‌آموزيم مثل شنا كردن، رانندگي و...اما حافظه را با هرآي كي يو و هر سن و سالي مي‌شود تقويت كرد و تمركز اكتسابي است. حافظه اكتسابي است. دقت هم اكتسابي است. مثل اين‌كه من در اين سن تصميم مي‌گيرم ورزش‌هايي را انجام دهم تا عضلاتم را تقويت كنم. درست است كه اگر از بچگي اين كار را بكنم بهتر است اما الان هم مي‌شود. حافظه هم به همين صورت است. نمي‌شود هوش را بيشتر كرد اما اگر هوش بالاتري داشته باشم بهتر مي‌توانم از اين حافظه استفاده كنم. در كلاس‌هاي تقويت حافظه داريم كساني را كه باهوش‌ترند و سريع‌تر كارها را انجام مي‌دهند و بعضي هم كندتر اما به آن‌ها هم مي‌گوييم كه مي‌توانند به كساني كه هوش بالاتري دارند برسند، آن هم بدون تلقين، بدون هيپنوتيزم و... .


من زياد نمي‌دانم

وقتي يك آدم معمولي در روز با اطلاعات و تصاوير زيادي روبه‌رو باشد شب‌ها با هجوم فكر و تصويرهاي مختلف مواجه يا بهتر است بگوييم درگير است؛ در واقع همان چيزي كه مي‌گويند يكي از بدي‌هاي دوران مدرن خواب آشفته است؛ شما با اين مشكل چكار مي‌كنيد؟

من در اين رابطه مشكلي ندارم، هيچ موقع مشكلي براي خواب نداشته‌ام. پيش نياز تمركز و حافظه قوي، آرامش است. ما تكنيك‌هاي آرامش را آموزش مي‌دهيم و خستگي ذهني و فكري را به حداقل مي‌رسانيم. وقتي آرامش داشته باشيم بهتر تمركز مي‌كنيم و اينگونه حافظه‌مان هم بهتر عمل مي‌كند. در گذشته مردم درگيري‌هاي فكري كمتري داشتند البته چشم و هم‌چشمي و حرص و طمع هم بي‌تاثير نيست كه آدم فكرش مشغول شود. در گذشته پدران و مادران ما با حداقل امكانات زندگي رضايت بخشي داشتند اما الان همه مي‌خواهند همه چيز را داشته باشند. توصيه من اين است كه براي رسيدن به آرامش و لذت بردن شرط و شروط تعيين نكنيم. با هر مقدار امكاناتي كه داريم لذت ببريم و براي به دست آوردن آنچه نداريم تلاش كنيم.

در جامعه امروز آدم‌ها به هم مي‌گويند هرچه كمتر بدانيد شادتر هستيد!

فكر نكنيد من زياد مي‌دانم ولي يكي از مزيت‌هاي تقويت حافظه اين است كه تاثير خوب روي روحيه هم مي‌گذارد. مسائل را بهتر تحليل مي‌كنيد، زود از كوره در نمي‌رويد و آرامش بيشتري داريد. معمولا كساني كه در زمينه حافظه فعال هستند مثلا اساتيدي چون هري لوراين، ديويد توماس، توني بوزان و... همه آدم‌هاي شوخ‌طبع و شادي هم هستند. بعضي مي‌گويند، لطيفه زياد مي‌شنوند ولي يادشان نمي‌ماند اما من الان مي‌توانم تا صبح براي‌تان لطيفه بگويم و هيچ‌كدام تكراري نباشد.

به‌نظر مي‌رسد بيشتر مخاطبان‌تان دانشجويان، اهالي كتاب و از اين قبيل افراد باشند. مثلا اين موضوع چقدر مي‌تواند به يك بازيكن فوتبال يا جودوكار كمك كند؟

نه مخاطبان من فقط دانشجويان نيستند. در همايش‌هاي من همه اقشار هستند. مربي تيم ملي بسكتبال اين كلاس‌ها را گذرانده كه تيمش را قهرمان كرده. مربي تيم ملي كاراته، مربي تيم ملي دوچرخه‌سواري و... ورزشكاران هم مي‌آيند. در كلاسي كه در شهر رفسنجان داشتم ۲تا از ملي‌پوشان رزمي هم آمده بودند.

اين موضوع چه كمكي به يك ورزشكار مي‌كند؟

يك بازيكن فوتبال اگر ذهن قوي‌تري داشته باشد تصميم‌گيري بهتري هم دارند. فوتباليست‌هايي هستند كه توپ را تا مقابل دروازه مي‌برند و نمي‌دانند چكار كنند اما بعضي‌ها حساب شده پاس مي‌دهند و حساب شده‌تر بازي مي‌كنند. ذهن برتر باعث مي‌شود تصميم‌گيري بهتر و به جا داشته باشيم. حاضر جوابي نتيجه ذهن برتر است. برخي مواقع شرايطي پيش مي‌آيد كه فرد مي‌گويد ‌اي كاش فلان جواب يا عكس‌العمل را داشتم؛ اين موضوع كاملا به حافظه و ذهن مربوط مي‌شود.


مصاحبه با دكتر محمد سيدا، مرد حافظه ايران

راز جواني هميشگي

گويا در بعضي امتحانات دانشگاه به خاطر اين‌كه فكر مي‌كردند تقلب كرده‌ايد از شما چندبار امتحان گرفته اند؟

بله در دانشگاه هم اتاقي‌هايم در خوابگاه زيرآبم را زدند. رفته بودند پيش معاون آموزشي و گفته بودند ما ديديم سيدا شب امتحان كتاب غيردرسي مي‌خواند. حالا چگونه استاتيك و مقاومت را ۲۰ يا ۱۹ شده؟! حتما تقلب كرده. صدايم كردند. فكر مي‌كردند تقلب كرده‌ام. گفتم حاضر هستم ثابت كنم كه تقلب نكرده‌ام. گفتند چگونه؟ گفتم بدون آمادگي از من امتحان بگيريد. سوالات ترم‌هاي قبل را به من دادند دوباره تصحيح كردند. مقاومتي كه ۱۹ شده بودم، ۲۰ شدم. جالب است كه در اين درس ۵ نفر صفر شده بودند و فقط ۳، ۴ نفر بالاي ۱۰ آورده بودند. من ۲۰ شده بودم. كاربردي را كه ۱۸گرفته بودم،۲۰ شدم. گفتم من تقلب نكردم بلكه از يك روش استفاده كردم. شما ۱۰۰۰ تا فرمول بنويسيد. استاد گفت چه فرمولي؟ گفتم هر فرمولي؟ ۲۰، ۳۰ تا فرمول نوشتند. يك نگاهي انداختم. گفتم چندمين فرمول را مي‌خواهيد؟ گفت سومي؟ گفتم! گفت هجدهمي؟ گفتم...بقيه را صدا كردند آمدند. رئيس دانشكده مي‌گفت: او جن در پوستش دارد. اما نه جني بود و نه سحري. همين روش‌هايي بود كه امروز به همه ياد مي‌دهيم.

سن بازنشستگي ذهن در ايران پايين است. فرد ليسانس كه مي‌گيرد فكر مي‌كند تمام شد و كركره مغزش را پايين مي‌كشد يا دكترا يا...شما ذهن را دوباره به استخدام درمي آوريد؟

اصل قضيه همين است كه مي‌گوييد؛ از مغزمان دائم استفاده بشود. يكي از تكنيك‌هاي خيلي مهم براي حافظه همين است. به توانايي مغزمان ايمان داشته باشيم و نگوييم نمي‌توانيم. دوم اين‌كه از مغزمان استفاده كنيم. بازي‌هاي فكري، مطالعه، جدول حل كردن و... نكته مهم سوم اين‌كه مرتب مشغول يادگيري باشيم. از يك فيلسوفي پرسيدند راز جواني‌ات در چيست؟ اين فيلسوف گفت راز جواني‌ام در اين است كه هر روز چيز جديدي ياد مي‌گيرم. امروز دانشمندان سوئدي به اين نتيجه رسيده اند، افرادي كه مرتب مشغول يادگيري هستند نه تنها حافظه بهتري دارند بلكه از نظر جسمي وضعيت بهتري دارند.


۵ زبان را باهم ياد مي‌گيرم

شما در حال حاضر مشغول آموزش زبان هستيد و 5 زبان را به‌طور همزمان ياد مي‌گيريد...

دكتر پيرهاني اين جرقه را ايجاد كردند. من علاقه‌مند به يادگيري زبان بودم ولي نه براي 5 زبان! اما ايشان كه دومين مرد چند زبانه دنيا هستند و به 19 زبان دنيا تسلط كامل دارند، وقتي ديدند من كشورهاي مختلف مي‌روم و مترجم همزمان دارم، گفتند دوست داري چه زبان‌هايي را ياد بگيري؟ گفتم به جز انگليسي؛ آلماني، فرانسه، ايتاليايي، سوئدي و عربي كه ايشان اين زبان‌ها را برنامه‌ريزي كردند و به من ياد مي‌دهند. اكنون چند هفته است كه دارم كار مي‌كنم.

چطور اين كار سخت را انجام مي‌دهيد؟

ايشان اصول خاصي را دارند؛ به جاي ماهي‌دادن، ماهي‌گيري و مسير را ياد مي‌دهند. ما هم آموزش نمي‌دهيم كسي رياضيات يا زبان را چگونه حفظ كند، ما يادگيري را ياد مي‌دهيم.
با توجه به تكنيك‌هايي كه ايشان دارند خيلي هم سخت نيست؛ آقاي دكتر پيرهاني مسير را زيبا هموار مي‌كنند.

شما به ايشان چه چيزي ياد مي‌دهيد؟

هنوز چيزي ياد ندادم اما ايشان هم به مسئله حافظه و ذهن برتر علاقه‌مندند.

روش دكتر پيرهاني براي آموزش زبان چگونه است؟

صرف فعل‌ها و پسوند‌ها و... اين‌ها كه مهم است را اگر ياد بگيريد بقيه را هم مي‌توانيد، مثل يادگيري رانندگي است. من با پرايد رانندگي ياد گرفتم اما مي‌توانم ماشين شاسي بلند هم سوار شوم.

اما حفظ لغت هم مهم است!

براي من كار سختي نيست با روش‌هايي كه بلد هستم مي‌توانم لغات زيادي را ياد بگيرم.
فقط اصول و سيستم مهم است كه آقاي دكتر پيرهاني آن‌را آموزش مي‌دهند. نتيجه اين روش ملموس و متفاوت با روش‌هاي ديگر است.

آقاي پيرهاني را چگونه تحليل مي‌كنيد؟

ايشان علاقه‌مند به زبان بوده‌اند و استعدادشان در اين زمينه رشد كرده. يادگيري زبان اول شايد سخت‌تر باشد اما دومي آسان‌تر و سومي هم از آن روان‌تر مي‌شود. ايشان واقعا علاقه‌مند به اين موضوع هستند. راز ديگر موفقيت‌شان هم استمرار و تمرين است. حتي در سفرهاي تفريحي هم كتاب زبان در دست‌شان هست.

دكتر پيرهاني در يك سفر تفريحي هم در حمام با خودش زبان را تكرار مي‌كرد. ايشان مي‌گفت؛ در روز هر زبان را بين 10 تا 15 دقيقه مرور مي‌كند. ايشان هيچ جا غريب نيستند. جالب است كه اصول را هم رعايت مي‌كنند. من فقط زبان را ياد مي‌گيرم اما ايشان با تلفظ كاملا درست حرف مي‌زنند.

پيش‌بيني شما درباره آينده چيست؟

در آينده چون اطلاعات خيلي زياد مي‌شود راه‌هايي خواهد بود كه با آن‌ها مي‌توانند اطلاعات را در مغز جاي دهند. آنقدر اطلاعات و علم نامحدود مي‌شود كه شايد در يك رشته هم نتوانيم همه اطلاعات را به دست آوريم. الان يك دستگاهي هست كه مي‌توانيد هر برنامه‌اي به آن بدهيد. در حال حاضر اين دستگاه به زبان آلماني است. بدون اين‌كه يك كلمه زبان آلماني بداني با سنسورهايي كه روزي نيم ساعت روي مچ دست و مغزتان مي‌گذارد، مي‌توانيد كتاب آلماني را نگاه كنيد و گمان كنيد انگار 20بار آن كتاب را خوانديد. چنين چيزهايي در سطح پيشرفته‌تر هم توليد خواهد شد. ما مثل خوراكي‌هايي كه دوست داريم و مي‌توانيم با انتخاب خودمان ميل كنيم هر اطلاعاتي را كه بخواهيم خواهيم داشت.


مصاحبه با دكتر محمد سيدا، مرد حافظه ايران

اهميت خواب و آب در تغذيه

شما ازدواج كرده و فرزند داريد؟

بله، ازدواج كردم و يك دختر ۳ سال و نيمه دارم كه خيلي برايش وقت مي‌گذارم. دختر من ۲۸ كشور دنيا را ديده و خيلي‌ها را هم تكراري ديده است و ايران را هم تقريبا ديده. به نظر من يكي از راه‌هاي تقويت هوش بچه تا ۷سالگي بازي است موقعي هم كه مشغول كار هستم شب‌ها كه برمي‌گردم دو تا سه ساعت با دخترم بازي مي‌كنم.

فرزندتان را به اين‌كه راه شما را برود وادار نمي‌كنيد؟

من هيچ اجباري در هيچ زمينه‌اي به‌كار نمي‌برم. بچه من ۴ماهه بود كه همه مي‌پرسيدند: چي بلد است؟ من هم گفتم رژينا بگو: منت خداي را عز وجل....همه منتظر بودند بگويد! گفتم بريد كنار اين يك بچه ۴ ماهه است. خيلي‌ها توقعات عجيب دارند. با اين‌حال هركسي فكر مي‌كند بچه‌اش باهوش و با استعداد است؛ بچه من هم كم‌هوش نيست. در سفرها به كشورهايي كه مي‌رويم بدون اين‌كه چيزي به او ياد بدهم ارتباط‌هاي اوليه را به همان زبان ياد مي‌گيرد، بدون خجالت و با اعتماد به نفس. اجباري وجود ندارد.

آرزوي‌تان در رابطه با آينده فرزندتان چيست؟

هرچه دوست دارد. من شغل خاصي را برايش در نظر نمي‌گيرم. شايد دوست داشته باشم او يك موسيقيدان و هنرمند باشد اما شايد خودش علاقه‌اي نداشته باشد. راه را به او نشان مي‌دهم اما هرچه خودش دوست دارد. او ديپلم بگيرد و بعد هركاري كه دوست داشت انجام دهد.

متولد چه سالي هستيد؟

اگر چاپ نشه بهتره! ۳ چيز را از ۳ نفر نپرسيد. درآمد از آقايان، سن از خانم‌ها و تيتراژ از نشريات. من متولد ۱۳۴۷هستم.

در چه خانواده‌اي رشد كرديد؟

پدرم كارمند بيمارستان و تكنسين اتاق عمل بود. بعد هم با طلاهاي مادرم مغازه‌اي خريد و يك آرايشگاه زد كه بعد از آن تبديل شد به كتابفروشي. الان هم كتابفروشي ذهن برتر است كه برادرم آن ‌را اداره مي‌كند. مادرم هم خانه‌دار بود. ۵ خواهر و ۲ برادر دارم. آن‌ زمان آنقدر حرص و طمع نبود و البته امكانات هم كم بود ولي ما با حداقل امكانات زندگي مي‌كرديم.

براي داشتن ذهن برتر تغذيه چقدر مهم است؟

خيلي مهم است. ۲ مورد خيلي مهم آن هم خواب و آب است. بي‌نظمي در خواب و كم خوابي تاثير بدي روي حافظه مي‌گذارد. كيفيت خواب هم مهم است. بعضي‌ها با خواب زياد هم شارژ نمي‌شوند. درست خوابيدن هم خيلي مهم است. يك نفر حين سفر با اتوبوس ساعت‌ها مي‌خوابد اما آن خواب باعث رفع خستگي نمي‌شود. حتي در خانه هم همانطور بايد راحت بخوابيم. پتو و ملحفه را روي سروصورت نيندازيم. تلفن و موبايل را خاموش كنيم چون امواج الكترومغناطيسي روي مغز تاثير منفي مي‌گذارد. جايي كه مي‌خوابيم بايد تميز و مرتب باشد. هرچند وقت يكبار هم هواي تازه در جريان باشد چون هوا وقتي براي مدتي بماند تبديل به سم مي‌شود و اما آب، موقعي كه ما تشنه مي‌مانيم آب بدن كم شده و مغز كوچك و حافظه كوتاه مدت كم و به فراموشي نزديك مي‌شويم. وقتي آب مي‌نوشيم مغز به حالت اوليه باز مي‌گردد. آب را مي‌توان با آبميوه و چاي هم جبران كرد. خوراكي‌هاي ديگر هم مثل ميوه‌ها، سبزي‌ها، كنجد، زرده تخم‌مرغ و خوراكي‌هاي دريايي براي حافظه خيلي خوب هستند. بعضي چيزها هم ضرر دارد مثل هواي آلوده، غذاي خيلي داغ يا سرد؛ غذاهايي كه باعث مي‌شود از شدت سرما يا گرما سرمان درد بگيرد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

مصاحبه با دكتر محمد سيدا، مرد حافظه ايران


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      ایشون توی مایه های خودم یه خورده ضعیف تر تشریف دارن

    • مهدی

      با تشکر از این گزارش زیبادون.فقط اگه از جناب دکتر پرسیده بودین ما چطور می تونیم مثل ایشون بشیم دیگه هیچ نقصی نداشت.

    • محمدرضا فروغی

      دست شما درد نکند و شماره تماس ایشان را بگویید.

    • MOSTAFA

      SALAM .MAN HORMATI HASTAM
      KHEILY DOS DARAM BA AGHAYE SILDA SOHBAT KONAM
      AKHE MAN RECORDE 150 REGHAM ADAD RO DARAM TO 5 DAGHIGHE

      HICH SHOMARYI RO TO GOSHIM SAVE NMIKONAM KALAMAT DARS INA HAM HAME YEBAR BEBINAM HEFZ MISHAM
      DOS DARAM VASE PISHRAFT BA JENAB SILDA SOHBAT KONAM
      BA TASHAKOR

    • شیوا

      مصاحبه خیلی زیبایی بود.لطفا ایمیل ایشان و یا شماره تماس ایشان بگویید .

    • بدون نام

      با سلام- ایشان اهل مهاباد هستن- و کرد تشریف دارن- بنده به عنوان یک کرد به خودم افتخار میکنم
      اما چه فایده اون کجا و ما کجا......

    • mohammad

      سلام خداقوت عجب مصاحبه ای عالی بود

    • هخامنش

      واقعاخیلی جالبه فقط اگر ازشون میپرسیدید چگونه ما مثل ایشون باشیم ممنون میشوم لطفا ایمیل ایشان رانیز در سایت بگذارید باتشکرفراوان

    • جلیلیان

      سلام برنامه های دکتر خیلی عالیه.

    • علی

      خیلی خوب بود لطفا بگین چه طور میشه مثل ایشون ضریب هوشی رو خیلی بالا برد

    • کمال

      محمد خیلی چرتی

    • پوریا

      خوشم اومد۰۰۰البته شرایط اولیه شون مثل خودم بوده و میماند مابقی برای من

    • علی رحمانپور

      عاشقتم مرد از سمیناری که سال 90در مهاباد داشتی متحیر شدم

    • یاسر

      عالی بود.هم دیدم بازتر شد و هم فهمیدم تا کجاها میشود پیشرفت کرد آن هم بدون محدودیت.

    • مجید

      عالی بود

    • امیر علی

      من پسر 9ساله ای هستم که خیلی به افزایش حافظه علاقه مندم همه میگن خیلی خیلی باهوشم تو مدرسه بهترین شاگردم چطوری میتونم مثل آقای دکتر بشم خیلی خیلی از شما ممنونم

    • عزرائیل

      این بابا هم یه سوراخ دیگه برای کاسبی پیدا کرده
      فکر نون باش که خربزه آبه

    • جبار عادلی در روستای کولسه سفلی واقع در شهرستان سردشت آذر بایجان غربی

      با عرض سلام و خسته نباشی برای مرد پر تلاش و مرد حافظه ایران زمین با افتخار بزرگ برای ایرانیان و همه دوستداران این دکتر نامدار ایرانی بودن این مرد برای ما افتخار آفرینی است

    • خديجه نصيري

      با عرض سلام و خسته نباشيد براي اين گوهر گران قدر ايران مصاحبه ي خيلي خوبي بود لطفا در مورد تقويت حافظه ي كودك در دوران راهنمايي و دبيرستان زياد توضيح بدهند

    • بدون نام

      من دوبار در کلاسهای آقای سیدا شرکت کردم. واقعیت اینه که از سوال کردن بصورت خصوصی از ایشان و مصاحبه بیشتر یاد گرفتم چراکه ابتدا ما تحت تاثیر حرکاتش قرار میگیریم و از اصل موضوع دور میشیم ولی هنگام تمرین به یک سری مشکلات پی میبریم که فقط با سوال کردن از ایشون پی به آنها میبریم. من به این نتیجه رسیدم که حفظ کردن اعداد و شماره ها هدف نیست. متاسفانه دسترسی به ایشان سخت میباشد.

    • moh

      ای کاش می شد آقای سیدابی به دانشگاه ما میومد ... واقعا عالی بود . دانشگاه آزاد رشت

    • سعادت

      سلام وخسته نباشی خدمت استاداینها نعمت هایی درکشورند که باید قدردان باشیم وازعلمشون نهایت استفاده را ببریم باارزوی سلامتی برای استاد

    • فاطمه

      سلام
      مسشه شماره تلفنشون رو بدید تا باهاشون درارتباط باشیم و توی کلاساشون شرکت کنیم

    • سیامند فتحی

      اگه می‌خواهی مثل ایشان باشید برید و فیلم های تند خوانی نصرت یا به نام محمد سیدا را وانلود کنید هر قسمتش بین ۳۰ دقیقه است و فکر کنم ۲۷ قسمت داره مربوط به همان تقویت حافظه است

    • محمد اکبری

      عالی وکارآمد من شروع کردم به تمرین تقویت حافظه

    • حانیه حسینی

      سلام علیکم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج