۱۵۵۵۲۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پاسخ پزشکان به سوالات شما

پاسخ پزشکان به سوالات شما
مجله زندگی ایده آل:

این زگیل رو ی گونه من چه می‌کند؟!

دختری 23 ساله هستم. یک سال است که در ادامه چشم‌ها روی استخوان گونه‌ام لک‌هایی شبیه به خال درآورده‌ام. این لک‌ها مانند زگیل و گوشت اضافه برجسته هستند. به هر دکتری که مراجعه کردم گفتند تنها راه درمان آنها سوزاندن‌شان است. یک‌بار این کار را کردم اما لک آنها باقی ماند. چگونه این زگیل‌های پوستی را از بین ببرم؟

دكتر بهروز باریک بین، دكتر بهروز باریک بین:

این زگیل‌های مسطح را هم می‌توان فریز کرد و هم با کوتر یا رادیوفرکوئنسی از بین برد اما مشکل، احتمال عود آنهاست چراکه عامل بیماری ویروسی است. با هر روش ابتدا باید چند ضایعه را تست کنیم تا متوجه شویم کدام جای کمتری از خود به جای می‌گذارد.

سپس با آن روش می‌توان درمان را ادامه داد. همچنین بهتر است این کار در فصل پاییز و زمستان انجام شود زیرا تابش نور خورشید کمتر است. بعضی داروها مانند آلدارا (موضعی) هم ممکن است مفید باشند. توجه کنید که برای درمان فقط به متخصص پوست مراجعه کنید؛ اغلب پزشکانی که از واژه «پوست، مو و زیبایی» استفاده می‌کنند، متخصص نبوده و پزشک عمومی هستند. پس به کلمه متخصص، حساسیت بیشتری داشته باشید.

زیردلم چرا درد می‌کند؟!

خانمی 21 ساله و متاهل هستم. از قبل زایمانم تا الان هنگام نزدیكی زیر دلم درد می‌گیرد. دلیل آن چیست و باید چه‌کار کنم؟

دكتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی:

پاسخ پزشکان به سوالات شما

شما حتما باید توسط متخصص زنان ویزیت شوید. این درد ممکن است از عفونت یا بزرگی رحم یا برگشت رحم به طرف عقب باشد. بنابراین نیاز به انجام سونوگرافی دارید. به صورت غیرحضوری نمی‌توان مشکل شما را تشخیص داد.

چرا همش تهوع دارم؟!

دختری ۱۷ ساله هستم. هنگامى كه مضطرب می‌شوم حالت تهوع شدید می‌گیرم. علت آن چیست و باید چه‌کار کنم؟

دكتر کتایون خوشابی، روانپزشک کودک:

همان‌طور که خودتان ذکر کردید این حالت تهوع می‌تواند به دلیل اضطراب ایجاد شود. در واقع اضطراب می‌تواند علائم جسمی بسیار متعددی از کف پا تا بالای سر ایجاد کند؛ برای مثال گاهی احساس سنگینی یا سبکی در سر، تپش قلب، تعریق، حالت تهوع، استفراغ و دیگر انواع علائم ممکن است ایجاد شود. با توجه به اینکه شناخت کافی نسبت به خود دارید باید مدیریت استرس را هم یاد بگیرید؛ برای مثال بهتر است از حضور در مکان‌های پراسترس و رویارویی با حوادث استرس‌زا اجتناب کنید.

استفاده از روش‌هایی مانند آرام‌سازی عضلانی و حضور در کلاس‌های یوگا و مراقبه هم می‌تواند به کنترل استرس و اضطراب شما کمک کند. در نهایت اگر استرس‌تان کنترل نشد می‌توانید از روش‌های دارو درمانی استفاده کنید.

کدام متخصص مرا درمان می‌کند؟

دختری هشت ساله دارم و علائم بلوغ زودرس را در او می‌بینم. برای جلوگیری از بلوغ زودرس او باید چه‌کار کنم و به چه متخصصی مراجعه کنم؟

دكتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی:

شما باید در اسرع وقت به فوق تخصص غدد اطفال مراجعه کنید. هرقدر زودتر به این موضوع رسیدگی کنید در قد نهایی فرزندتان تاثیر بهتری خواهید گذاشت.

این همه لاغر؟! آخه چرا؟!

دخترم دو سال و هشت ماه دارد و از نظر خوردن غذا مشکلی ندارد اما وزن کم می‌گیرد. در حال حاضر وزن او ۱۲ کیلوگرم و قدش ۹۰ سانتی‌متر است. آیا کمبود وزن دارد؟

دكتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال:

رشد و نمو قد، وزن و دور سر برای شیرخواران اهمیت خاصی دارد. در این سنین حتما باید پایش رشد کودکان بررسی شود؛ همچنین جدول واکسیناسیون‌شان کامل باشد. یک کودک دو سال و هشت ماهه باید قدی حدود ۹۵ سانتی‌متر، وزنی حدود ۱۴ کیلوگرم و دور سرحدود ۵۰ سانتی‌متر داشته باشد. بنابراین وزن و قد فرزند شما نسبتا کم است. البته این موضوع به وزن و قد زمان تولد هم مربوط است.

به عبارتی اگر وزن موقع تولد کم باشد شاخصه‌های رشدی هم کمتر می‌شوند. به همه مادران توصیه می‌شود تا دو سالگی از شیر خود به فرزندشان بدهند و از شش ماهگی هم غذای تکمیلی حاوی مواد پروتئینی، قندی، گلوسیدی و انواع ویتامین‌ها را در نظر بگیرند. برای کودکانی که کمبود وزن دارند هم توصیه می‌شود مقداری کره یا روغن زیتون به رژیم غذایی‌شان اضافه کنید.

همچنین صبحانه باید کامل باشد و هر یک روز درمیان تخم‌مرغ به کودک داده شود. برای میان وعده صبح و عصر هم آبمیوه تازه یا شیر پاستوریزه و کیک در نظر بگیرید. ناهار و شام را هم کامل و طبق میل کودک به او بدهید. یادتان باشد که کودک باید شخصیت انتخاب غذا داشته باشد؛ بنابراین هیچ وقت به زور چیزی را به او ندهید. ان‌شاءالله که با این رژیم غذایی کودک‌تان به وزنی ایده‌آل خواهد رسید.

چرا با دهان باز می‌خوابم؟

پسری ۲۵ ساله هستم. شب‌ها موقع خواب دهانم باز می‌ماند. البته تمام دندان‌هایم روکش هستند. چه‌کار کنم تا دهانم باز نماند؟

دكتر علی آقازاده، دندانپزشک زیبایی:

اگر در مسیر تنفسی مشکلی وجود داشته باشد فرد به ناچار از راه دهان تنفس می‌کند. همچنین تنفس از راه دهان ممکن است به علت بزرگی لوزه‌ها یا وجود لوزه سوم یا پولیپ بینی باشد یا اینکه احتمال دارد مسیر تنفسی براثر حساسیت‌های تنفسی متورم و بسته شده باشد اما گاهی هم تنفس دهانی برحسب عادت انجام می‌شود.

درصورتی که عادت تنفس از راه دهان در طول سال‌های رشد تا بلوغ ادامه یابد، به علت جریان نداشتن هوا در بینی، سقف کام به سمت کف بینی حرکت کرده و کام خیلی عمیق می‌شود، بنابراین راه بینی مسدود شده و تنفس مشکل می‌شود.

از طرفی تنفس دهانی باعث خشک شدن دهان و در نتیجه افزایش پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه و بیماری‌های لثه می‌شود. علاوه براینها، تنفس دهانی به علت آنکه باعث جلو آمدن فک بالا می‌شود فرد را از لحاظ تکلم هم دچار مشکل می‌کند. متخصص ارتودنسی برای رفع عادت تنفس دهانی معمولا از دستگاه داخل دهانی «Oral Screen» استفاده می‌کند. این دستگاه از تنفس دهانی جلوگیری می‌کند و باعث جریان هوا از بینی می‌شود.

این درد چه درمانی دارد؟

پسری ۲۱ ساله هستم و مشكل واریكوسل بیضه دارم. پزشكم گفته است چون مجرد هستم نیازی به جراحی ندارم. باید چه‌کار کنم؟

دكتر مریم تراب پرهیز، متخصص اورولوژی و بیماری‌های کلیه:

واریکوسل عبارت است از تشکیل رگ‌های اضافی به دور بیضه که باعث افزایش دما و رسیدن مواد سمی به بیضه‌ها می‌شود. این وضعیت که معمولا به دنبال ورزش یا کار سنگین ایجاد می‌شود، باعث کاهش تعداد و حرکت اسپرم‌ها و تغییر شکل آنها می‌شود. در آزمایش اسپرم باید بیشتر از ۶۰ میلیون اسپرم با حرکت پیش رونده بیشتر از هفت درصد وجود داشته باشد اما کسانی که به واریکوسل مبتلا هستند این پارامترها را ندارند. واریکوسل به طور کلی سه درجه دارد.در درجه یک رگ‌های اضافی کمتر و با قطر پایین‌تری هستند درنتیجه آسیب کمتری به اسپرم می‌رسانند.

درجه دو نیز شکل متوسط بیماری است. در واریکوسل درجه سه تعداد رگ‌ها بیشتر و قطر آنها بزرگ‌تر است بنابراین آسیب بیشتری به بیضه می‌رساند. درمورد شما نیز هرچند که ازدواج نکرده‌اید، واریکوسل باعث می‌شود به مرور زمان پارامترهای آزمایش اسپرم‌تان کاهش یابد. پس حتما باید آزمایش اسپرم و سونوگرافی انجام دهید تا درجه واریکوسل و میزان آسیب وارد شده به بیضه‌های‌تان مشخص شود. درصورتی که واریکوسل درجه دو یا سه باشد یا کاهش تعداد و حرکت اسپرم مطرح باشد یا بیمار درد شدید داشته باشد حتما باید عمل شود. اما اگر واریکوسل درجه یک باشد یا بیمار آزمایش طبیعی داشته باشد می‌توان فعلا صبر کرد و فقط بیماری را پیگیری کرد.

ابرو چگونه بالا بیندازیم؟

خانمی ۱۹ ساله هستم و می‌خواهم ابروهایم کمی بالاتر بروند. برای این کار کشیدن از خود ابرو بهتر است یا از پیشانی؟ این عمل چه عوارضی دارد؟

دكتر عباس پریسای، متخصص جراحی های زیبایی:

بهترین و کم عارضه‌ترین راه لیفت ابرو از پیشانی است اما برش بلندی در ناحیه فرق سر ایجاد می‌کند. البته لیفت آندوسکوپیک نیز اخیرا مورد استفاده قرار گرفته است که طی آن با استفاده از چند سوراخ اقدام به عمل لیفت ابرو و پیشانی می‌شود. لیفت با برش بالای ابرو نیز باعث ایجاد خط برش روی پیشانی می‌شود که گاهی اسکار ایجاد کرده و ظاهر فرد را نازیبا می‌کند.

از عوارض احتمالی همه این روش‌ها می‌توان به عفونت، تجمع لخته خون، ایجاد اسکار یا زخم بدفرم و بی حسی نسبی پوست اطراف برش اشاره کرد. لذا انجام لیفت ابرو یا پیشانی به جز در موارد محدود و انتخاب شده توصیه نمی‌شود؛ به خصوص اگر فرد در سنین پایین باشد و فقط به منظور ایجاد تغییرات جزئی بخواهد این کار را انجام دهد.

کک و مک چگونه در صورتم محو می‌شود؟

صورتم لكه‌های قهوای تیره رنگ و کک و مک دارد. تا به حال در درمان و رفع آنها موفق نبوده‌ام. باید چه‌کار کنم بهترین راه‌حل کدام است؟

دكتر بیتا پاک طینت، متخصص پوست، مو و زیبایی:

پاسخ پزشکان به سوالات شما

انواع مختلف لك عبارتند از: لك‌های ناشی از آفتاب- لك هورمونی یاحاملگی- لك‌های ارثی- لک‌های ناشی از سوء‌تغذیه و کمبود ویتامین- لك‌های پیری- لک در اثر مصرف بعضی داروها- لک ناشی از التهاب پوست وجای جوش- لک در اثر بیماری‌هایی مثل آسم، نارسایی کبدی و کلیوی.

درلك‌های سطحی كه شایع‌تر هستند، رنگدانه‌ها در قسمت‌های سطحی پوست افزایش می‌یابند و پاسخ بهتری به درمان نشان می‌دهند اما در انواع عمقی، رنگدانه‌ها در لایه‌های عمقی‌تر پوست قرار دارند و نسبت به درمان مقاوم‌تر هستند. برای برطرف کردن لك‌ها ابتدا باید عوامل

یعنی من زگیل تناسلی دارم؟!

دختری ۲۸ ساله هستم. اخیرا ضایعه‌ای روی ناحیه تناسلی‌ام درآمده که من را به زگیل تناسلی مشکوک کرده است. برای تشخیص این زگیل چه آزمایشی باید انجام دهم؟

دكتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

در بسیاری از موارد پزشک می‌تواند این زگیل‌ها را فقط با نگاه کردن تشخیص دهد. البته تشخیص آنها در ناحیه تناسلی کمی دشوارتر است اما اگر زگیل را با جراحی برداریم می‌توانیم با بررسی‌های مولکولی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت ویروس را تشخیص دهیم؛ حتی می‌توانیم تعیین کنیم که آیا این HPV مولد سرطان خواهد بود یا خیر. برای خانم‌هایی که کوچک‌ترین نشانه از HPV در دستگاه تناسلی‌شان دارند، توصیه می‌شود حتما به صورت سالانه تست پاپ اسمیر به روش «Liquid Based Method» انجام دهند که تا حدودی با پاپ اسمیر معمولی تفاوت دارد.

خوشبختانه این روش الان در اکثر شهرهای بزرگ ایران در دسترس است و پاتولوژیست خیلی راحت می‌تواند به ما بگوید که آیا کوچک‌ترین نشانه از سرطان وجود دارد یا خیر. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد متخصصان زنان می‌توانند با کولپوسکوپی یا عمل جراحی ضایعه مشکوک را بردارند و اجازه ندهند سرطان عارضه ایجاد کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج