۱۵۶۷۳۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

قاتل خاموش جان ۱۷۰ نفر را گرفت

آمار مرگ و مير بر اثر گازگرفتگي در سال‌هاي گذشته در كشور شيب صعودي به خود گرفته است.

روزنامه اعتماد: آمار مرگ و مير بر اثر گازگرفتگي در سال‌هاي گذشته در كشور شيب صعودي به خود گرفته است.

در حالي كه تنها دو روز از خبر مرگ ٤ نفر بر اثر گازگرفتگي در يكي از روستاهاي ساري مي‌گذشت، عصر ديروز خبر ناگوار مرگ كودكي ١٠ ساله به دليل استنشاق منواكسيد كربن در خرم آباد روي رسانه‌ها قرار گرفت و خطر فزاينده ناديده گرفتن اصول ايمني اوليه در استفاده از وسايل گازسوز را نشان داد.

به گفته سرهنگ حسين نجفي، فرمانده انتظامي خرم آباد، اين كودك خردسال، هنگام استحمام و بر اثر نشت گازسمي جان خود را از دست داده است. اين در حالي است كه عصر ديروز سه نفر از اعضاي يك خانواده در شهرستان ابهر استان زنجان نيز در اثر گاز گرفتگي به كام مرگ فرو رفتند.

همچنين به گفته مقامات آتش‌نشاني مشهد، در دو ماه گذشته مرگ ٤ نفر بر اثر گازگرفتگي در اين شهر به ثبت رسيده است؛ آماري كه به گفته حسن جعفري، مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد، تعداد واقعي آن به مراتب بيشتر از اين است چرا كه بسياري از موارد گازگرفتگي به اطلاع سازمان‌هاي مربوط نمي‌رسد و رسانه‌يي نمي‌شود.

بر اساس آخرين گزارش سازمان پزشكي قانوني، آمار كشته‌شدگان بر اثر گازگرفتگي در نيمه نخست امسال ١٥٨ نفر است كه كاهش ١٤ درصدي را نشان مي‌دهد با اين حال مقايسه آمار قربانيان استنشاق گاز منواكسيد كربن در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ در كشور، افزايش ٨/١٥ را نشان مي‌دهد. براساس اين گزارش، تعداد مرگ و مير بر اثر استنشاق گاز منواكسيدكربن در سال ٩١، ٦٩٧ نفر بود كه اين آمار در سال ٩٢ به ٨٢٨ نفر افزايش پيدا كرد. كارشناسان عدم رعايت نكات ايمني اوليه در نصب دودكش وسايل گرمايشي و استفاده نادرست از وسايل گازسوز را علت اصلي مرگ و مير بر اثر گازگرفتگي و استنشاق گاز منواكسيد كربن مي‌دانند.

به گفته آتش پاد جعفري، براي جلوگيري از سوختن ناقص وسايل گرمايشي ضروري است كليه دودكش‌ها بدون هيچ گونه منفذ نشتي در سرتاسر آن باشد و انتهاي آن حداقل يك متر از سطح بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته باشد.

كلاهك آن به شكل H باشد. شيب اين لوله‌ها بايد مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودي آن نيز در بيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد. قطر لوله‌هاي دودكش نيز بايد مساوي يا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجي دستگاه گازسوز گرفته شود. آبي نبودن رنگ شعله بخاري، قرار دادن لوله وسايل گازسوز در ظرف آب، و سرد بودن لوله دودكش بخاري‌ها از علايم جدي بروز نقص در وسايل گرمايشي است كه بايد با رفع آن گام نخست در جلوگيري از قرباني شدن بر اثر گازگرفتگي را برداشت.

علايم اوليه گازگرفتگي سوزش چشم و گلو، احساس علايم سرما خوردگي مانند آبريزش و سوزش بيني، خستگي و بي‌حالي، نداشتن حوصله مطالعه و خواب‌آلودگي، سست شدن عضلات و ميل به چرت زدن و سردرد بدون علت و سرگيجه است كه به تدريج به گاز گرفتگي فرد منجر شده و او را به بيهوشي و اغما فرو مي‌برد و مرگ خاموش او را رقم مي‌زند. نقش رسانه‌ها نيز در گسترش آگاهي براي جلوگيري از افزايش آمار مرگ و مير بر اثر گازگرفتگي از ديگر نكاتي است كه كارشناسان تاكيد بسياري روي آن دارند.

به گفته كارشناسان حجم محدودي از برنامه‌هاي صدا و سيما به اطلاع‌رساني درباره رعايت نكات ايمني در استفاده از وسايل گازسوز و خطرات ناشي از استفاده غير اصولي از آنها اختصاص دارد و لزوم توجه بيش از اين به اين مقوله مهم كه با جان شهروندان در ارتباط است بي‌نهايت احساس مي‌شود؛ هشداري كه همچنان انتظار پاسخ مثبت مسوولان صدا و سيما را مي‌كشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج