جاباما
۱۵۶۸۳۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ماجرای اسب هاشمی در فیلم «روز واقعه»

علیرضا شجاع نوری شب گذشته پس از نمایش فیلم "روز واقعه" در نشست نقد و بررسی فیلم این فیلم که در قالب هفته فیلم های عاشورایی در برج میلاد تهران در حال برگزاری است، گفت: این اسب از ترکمنستان به هاشمی رفسنجانی هدیه داده بودند گرچه بعدها عوضش کردند.

نسیم آنلاین: علیرضا شجاع نوری شب گذشته پس از نمایش فیلم "روز واقعه" در نشست نقد و بررسی فیلم این فیلم که در قالب هفته فیلم های عاشورایی در برج میلاد تهران در حال برگزاری است، گفت: این اسب از ترکمنستان به هاشمی رفسنجانی هدیه داده بودند گرچه بعدها عوضش کردند.

من به نوعی برای حضور دراین فیلم ها خوانده شدم . روزی شهرام اسدی به دفتر من آمد و گفت که برای نقش عبدالله تاکنون از ۴۰ نفر تست گرفته اما کسی را مناسب ندیده است و به نظر وی من مناسب این نقش هستم.

او در ادامه افزود: تا آن زمان ۱۵ میلیون تومان برای فیلم هزینه شده بود که در زمان خود مبلغ زیادی بود اما بازیگران نقش اصلی فیلم که عبدالله و راحله بودند انتخاب نشده بودند.

بازیگر نقش عبدالله ادامه داد: البته قرار بود نقش راحله را هدیه تهرانی بازی کند که با انصراف وی این مساله منتفی شد و لادن مستوفی به جای وی نقش راحله را بازی کرد.از زمانیکه من در تست گریم شرکت کردم تا شروع فیلمبرداری یک هفته بیشتر زمان نبرد.

شجاع نوری با اشاره به اینکه در زمان بازی در این فیلم مدیر بخش بین الملل فارابی بود، گفت: با وجود آنکه فارابی از این فیلم حمایت کرد اما سید محمد بهشتی موافق حضور من به عنوان بازیگر نبود هرچند برای خود من نیز بازی کردن و بازیگری مانند عاشق شدن است. انسان در زندگی تصمیم نمی گیرد که عاشق چه کسی شود بلکه ناگهان متوجه می شود که عاشق یک نفر شده است.
این بازیگر ادامه داد: آن زمان بنیاد سینمایی فارابی از فیلم های سینمایی و تهیه کنندگان سینما با این امید حمایت می کرد که بخش خصوصی تقویت شود.

او در پاسخ به این سوال که فیلمنامه ای که بیضایی نوشت تا چه اندازه شبیه نسخه نهایی فیلم به کارگردانی اسدی بود، گفت: محال است که یک فیلم در نسخه نهایی مانند فیلمنامه درآید و این مساله درباره روز واقعه نیز صدق می کند. البته شهرام اسدی کارگردان فیلم همه تغییرات در فیلم را با بهرام بیضایی هماهنگ می کرد هرچند بخش هایی از فیلمنامه نیز به دلیل نبود امکانات قابل اجرا نبود.

شجاع نوری درباره بخش هایی که از فیلم حذف شد نیز گفت: در این فیلم اصلا بحث ممیزی مطرح نبود اما مواردی بود که اجرا نشد و یا بعد از اجرا کنار گذاشته شد. مثلا، در فیلمنامه ملاقات عبدالله با شهربانو و گذشتن وی از کنار ایوان مدائن وجود داشت و یا بعضی صحنه های اسب سواری و شترسواری اجرا نشد.

او ادامه داد: امتیاز بزرگ روز واقعه این بود که اصلا بحث سیاسی و یا اینکه بازیگران و عوامل بخواهند برای بزرگ شدن و مشهور شدن کاری کنند در این فیلم حضور پیدا نکردند بلکه هر فردی بر اساس اخلاصش در روز واقعه حاضر شد و اخلاص آدم ها در آن زمان به نظر من بیشتر از امروز بود.

به گفته بازیگر «روز واقعه» باید در زندگیمان از رفتار و منش حضرت امام حسین(ع) الگو بگیریم،اینکه در ماه محرم و صفر عزاداری می کنیم و این عزاداری امر مقدسی است شکی نیست؛ اما نباید اینگونه باشد که در طول سال یک نفر هزار کار دیگر را انجام دهد و بعد تصور کند که در ماه محرم با انجام یک عزاداری و یا نذری دادن می توان همه کارهای ناپسندی که در طول سال انجام داده است را جبران کند.

شجاع نوری در پاسخ به این سوال که چرا بعد از روز واقعه کمتر فیلمی در گونه سینمای دینی و مذهبی مورد استقبال قرار گرفته است، گفت: باید در فیلم های مذهبی از شعار دادن و کارهای تبلیغاتی خودداری کنیم . ما باید در فیلم هایی که درباره عاشورا ساخته می شود به حقیقیت ماجرا اشاره کنیم و حقیقت ماجرا این است که امام حسین (ع) حق بود و همواره تاکید داشت که اگر حرف حقی زده ‌می‌شود باید پای آن ایستاد.

بازیگر فیلم«سربداران» ادامه داد: البته یکی از دلایل اصلی ضعیف بودن فیلم های مذهبی به دولتی بودن سینما بازمی گردد، زیرا تا زمانیکه در سینما این امر حاکم نشود که تماشاگر باید پول بدهد و یک فیلم بفروشد تا سرمایه بازگردد مشکلات حل نمی شود.

او با اشاره به اینکه در سریال هایی همچون سربداران و روز واقعه صحنه هایی همچون سوارکاری را بازی کرده است، گفت: در فیلم روز واقعه اسبی که برای نقش اصلی انتخاب شده بود اسبی بود، که از ترکمنستان به هاشمی رفسنجانی هدیه داده بودند و ایشان نیز اسب را به این فیلم اختصاص داده بود و قرار بود یک نفر این اسب را آموزش دهد.

شجاع نوری ادامه داد: این اسب بسیار اسب اصیلی بود اما مخصوص فیلم های سینمایی نبود بلکه اسب مسابقات اسب دوانی (کورس اسب دوانی) بود. روزی سوار این اسب شدم و در حین بازی اسب من را بلند کرد و از ارتفاعی نزدیک به دو طبقه ساختمان به زمین زد به گونه ای که دنده های من شکست و فیلمبرداری متوقف شد، بعدها این اسب را از فیلم خارج کردند و اسب دیگری را جایگزین کردند.

او در پاسخ به این سوال که چرا خود بیضایی این فیلم را کارگردانی نکرد گفت: دلیلی واقعی آنرا نمیدانم اما این را می‌دانم که فیلمنامه ای که بیضایی قصد داشت کارگردانی کند نقش اولش را یک زن ایفا می کرد نه یک مرد.

شجاع نوری ادامه داد: در دوره ای به دعوت بیضایی قرار بود من در نمایش مکبث بازی کنم اما اینکار منتفی شد بعد نیز قصد داشتیم فیلمنامه سیاوش خوانی را بسازیم و من تهیه کننده باشم اما آن نیز اتفاق نیافتاد.

او با اشاره به اینکه فیلم روز واقعه در زمان اکران خود با استقبال مواجه نشد گفت: در کشورهای همسایه فیلم با استقبال خوبی همراه شد و حتی امروز نیز در بعضی کشورها همچون ترکیه با نام کربلا فروخته می شود و در کشورهای مسلمان نیز طرفدار دارد.

شجاع نوری گفت: آن زمان فیلم را در ماه محرم و صفر اکران کردند اما به دلیل آنکه همه مردم در فضای ایام محرم بودند به تماشای فیلم نیامدند اما کسانیکه آمدند فیلم را دوست داشتند. مثلا یک‌روز صبح یک هیات عزاداری به دعوت ما به تماشای فیلم آمد و در میانه فیلم آنقدر متاثر شدند که جلوی پرده رفتند و شروع به عزاداری کردند.

او با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: امروز ما در سینما تماشاگران را قدر نمی دانیم و فیلمی می تواند تماشاگران را به خود جذب کند که یک شگفتی داشته باشد.

شجاع نوری گفت: هیچ فیلمی نمی تواند عظمت عاشورا را آنگونه که باید بیان کند، زیرا ظرفیت های تصویری جهان به اندازه‌ای نیست که بتواند عاشورا را تصویر کند و ما در نهایت با کمک شعر و ادبیات می توانیم عظمت عاشورا را در ذهن مخاطب و تخیل وی به نمایش درآوریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج