۱۵۷۱۳
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

كساني كه ريزش مو دارند بخوانند

چه كساني مو نكارند؟!

ريزش مو يكي از مشكلاتي است كه به جرات مي‌توان گفت اكثر مردم دنيا با آن مواجه هستند و هر كس به نوعي درصدد رهايي از آن است ولي واقعا چه زماني موها ريزش دارند؟راه‌حل چيست؟ گاهي با چند دارو ساده ريزش موها درمان مي‌شود و گاهي تنها راه، كاشت مواست.

چه كساني مو نكارند؟!
چه كساني مو نكارند؟!

ريزش مو يكي از مشكلاتي است كه به جرات مي‌توان گفت اكثر مردم دنيا با آن مواجه هستند و هر كس به نوعي درصدد رهايي از آن است ولي واقعا چه زماني موها ريزش دارند؟ به‌طور كلي در هر زماني ۱۰درصد از موها در حال استراحت هستند و بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه اين موها مي‌ريزند و به جاي آن‌ها موهاي جديدي رشد مي‌كنند. درعلم پزشكي زماني مي‌گويند، فرد دچار ريزش مو شده‌است كه در طول روز بيش از ۵۰ تا ۱۰۰ تار موي او بريزد يا اگر حدود ۱۰۰ تار مو را بكشند بيشتر از ۴ تا ۵ تار مو كنده شود و بريزد. اما راه‌حل چيست؟ گاهي با چند دارو ساده ريزش موها درمان مي‌شود و گاهي تنها راه، كاشت مواست.


وقتي چربي سر موجب ريزش‌موها مي‌شود

در ريزش مو آندروژنيك كه بيشتر در آقايان اتفاق مي‌افتد، ماينوكسيديل و قرص‌هاي فيناسترايد تجويز مي‌شود و تا به حال نيز نتايج خوبي مشاهده شده‌است. اگر هم ريزش مو آندروژنيك در خانم‌ها مشاهده شود علاوه‌بر تجويز ماينوكسيديل، تركيباتي از تروژسترون به‌صورت موضعي تجويز مي‌شود.

اگر بيماري دچار چربي شديد پوست سر يا عوامل شوره‌اي است، درمان شوره‌سر و كنترل چربي پوست مي‌تواند تا حد زيادي ريزش موها را كم كند. خشكي شديد پوست سر نيز با بعضي از داروهاي موضعي و آب رساني پوست كنترل مي‌شود در نتيجه آن، ميزان گردش خون محيطي افزايش مي‌يابد و فوليكول‌هاي مو تغذيه مي‌شوند و در نهايت ريزش ناشي از خشكي پوست كاهش مي‌يابد. علاوه‌بر اين استفاده از برس‌ها و شانه‌هاي چوبي نيز مي‌تواند موثر باشد چون كمتر موها را تحريك مي‌كنند.


چه كساني مو نكارند؟!

شامپوهاي ضدريزش فايده‌اي دارند؟

تقريبا مي‌توان گفت، شامپوها نقشي در ريزش مو ندارند. استفاده از يك شامپوي مرغوب بيشتر مي‌تواند در درخشان شدن موها تاثير داشته باشد. پزشكان هيچ‌گاه براي درمان ريزش موها تنها به يك شامپو اكتفا نمي‌كنند و حتما با توجه به علل زمينه‌اي ريزش موها درمان موثري را پيش مي‌گيرند و در كنار درمان‌هاي ديگر يك شامپوي ضدريزش هم توصيه مي‌كنند. در واقع شامپو تنها مي‌تواند يك درمان تكميلي باشد، مثلا شامپوهاي حاوي كافئين با افزايش جريان خون محيطي شايد بتوانند كمي در ريزش موها تاثير داشته‌باشند.


ماينوكسيديل به چه كساني توصيه مي‌شود؟

ماينوكسيديل يكي از موثرترين داروهاي ريزش مواست، در واقع در گذشته اين دارو براي مصارف ديگر استفاده مي‌شد ولي محققان به اين نتيجه رسيدند كه يكي از عارضه‌هاي آن پرمويي است. به همين دليل پيشنهاد شد به‌عنوان درمان ريزش به كار رود، اما اگر مي‌خواهيد استفاده از ماينوكسيديل را شروع كنيد بايد چند نكته را بدانيد؛ اول اين‌كه قطع ناگهاني ماينوكسيديل مي‌تواند مجددا باعث ريزش موها شود به همين دليل بايد مصرف آن تا سال‌ها ادامه يابد و حتي اگر مي‌خواهيد دارو را كنار بگذاريد بايد به‌تدريج مصرف آن را كم و بعد قطع كنيد. نكته ديگر اين‌كه چند ماه بعد از شروع مصرف، موها رشد مي‌كنند درنتيجه بايد صبر و حوصله زياد داشت. ماينوكسيديل را بايد روزانه يك‌بار مصرف كرد و حتي در بعضي مواقع در ما‌ه‌هاي ابتداي مصرف توصيه مي‌شود 2 بار در روز استفاده شود.


بهترين روش كاشت مو؟

در روش FUT به شكل جراحي، يك نوار باريك در پشت‌سر برداشته مي‌شود و بعد از آماده‌سازي جلوي سر، اين موها در اين منطقه خالي كاشته مي‌شوند. موها معمولا از پشت‌سر و جايي كه بانك موي خوبي وجود داشته‌باشد برداشته مي‌شوند، بعد تيم پزشكي اين بخش‌ها را به گرافت‌هايي خرد كرده و در محل خالي از مو سوراخ‌هايي ايجاد مي‌كنند تا فوليكول‌ها در آن محل كاشته ‌شود. اين عمل حدود ۶ تا ۸ ساعت و با توجه به ميزان موهاي ريخته شده مي‌تواند طولاني‌تر يا كوتاه‌مدت‌تر باشد. موها بعد از مدتي به همان حالت طبيعي قبلي برمي‌گردند و نياز به استحمام و كوتاه كردن دارند.


شايع‌ترين علل ريزش مو

هر پزشكي قبل از اين‌كه بخواهد ريزش موها را درمان كند بايد علت ريزش موها را به درستي تشخيص دهد.

عوامل تغذيه‌اي: يكي از شايع‌ترين علل ريزش موها، عوامل تغذيه‌اي و به‌خصوص فقر آهن است، البته كمبود روي، كلسيم و پروتئين و... نيز مي‌توانند باعث ريزش مو شوند.

بيماري يا جراحي سخت: ۳ يا ۴ ماه پس از يك بيماري سخت يا جراحي خشن به خاطر استرسي كه به‌وجود مي‌آيد ممكن است به‌طور ناگهاني تعداد زيادي از موها بريزند كه البته موقتي است. بيماري‌هايي مثل ديابت نيز مي‌توانند ريزش مو ايجاد كنند.

اختلالات هورموني: اگر مشكل تيروئيدي وجود داشته باشد، چه پركار و چه كم‌كار، مي‌تواند باعث ريزش موي شما شود ولي با حل مشكل تيروئيد، اين مشكل هم حل خواهد شد. شايد تعادل هورمون‌هاي زنانه مثل استروژن يا مردانه مثل آندروژن به هم خورده باشد كه باز هم مي‌تواند از علل ريزش مو باشد. متعادل كردن اين هورمون‌ها نيز به حل ريزش مو منجر خواهد شد.

چربي پوست سر: اگر پوست سر چرب باشد يا حتي پوست شوره داشته باشد ممكن است ريزش مو بيشتر شود.

خشكي پوست سر: گاهي نيز خشكي شديد پوست سر و انواع درماتيت‌ها و زماني كه گردش خون خوبي در اين منطقه وجود ندارد، ممكن است باعث ريزش موها شوند.

بارداري: ريزش مو در بسيار از خانم‌ها بعد از گذشت ۳ ماه از بچه‌دار شدن بيشتر مي‌شود. اين به خاطر اين هست كه در زمان بارداري افزايش مقدار هورمون‌هاي زنانه سبب مي‌شود تا بدن موهايي را كه بايد مي‌ريختند نگاه دارد و پس از بارداري كه سطح هورمون‌ها نرمال مي‌شود، موهاي اضافه ريزش پيدا مي‌كنند.

داروها: بعضي داروها نيز باعث ايجاد اين مشكل مي‌شوند، مثلا داروهايي مثل داروهاي ضد‌انعقاد خون (وارفارين، هپارين)، داروهاي ضد‌افسردگي، داروهاي ضد‌نقرس، شيمي‌درماني كه براي سرطان‌ها استفاده مي‌شود. قطع اين داروها به كاهش ريزش مو بسيار كمك‌كننده است.

عفونت: بعضي از عفونت‌ها مثل عفونت‌هاي قارچي(قارچ كچلي) يا حتي رعايت نكردن بهداشت باعث ريزش مو مي‌شوند كه با درمان آن با داروهاي ضد‌قارچ، مي‌توان از ريزش مو جلوگيري كرد.


اولين قدم در كاشت مو چيست؟

كاشت و پيوند مو اين روزها با چند روش انجام مي‌شود، كه اغلب آن‌ها بسيار مطمئن هستند و تا به حال نيز نتايج خوبي ديده شده‌است و اكثر بيماران از انجام آن رضايت داشته‌اند. هرچند اين عمل بسيار ساده و بي‌خطر است اما رعايت كامل نكات ايمني و تخصص پزشك براي حفظ سلامت بيمار و به دست آمدن نتيجه مطلوب ضروري است، همچنين به‌دليل حساسيت زياد اين عمل لازم است به‌طور تيمي انجام شود.

بنابراين اگر شما هم داوطلب پيوند مو هستيد، نخستين گام مهم يافتن يك جراح باتجربه است تا در قبال صرف وقت و هزينه جراحي بتوانيد به نتيجه رضايت‌بخش برسيد و همچنين لازم است كه خودتان نيز اطلاعات بيشتري درباره پيوند مو بدانيد. اين روزها ۲ روش FUTو FITجزو رايج‌ترين روش‌هاي كاشت مو هستند كه با مشورت پزشك خود مي‌توانيد مناسب‌ترين را انتخاب كنيد، در واقع فوليكول‌هاي مو را به‌صورت تك‌تك و با همان حالت طبيعي مي‌كارند، موهاي كاشته‌شده همانند موهاي طبيعي رشد خواهند كرد.


چه موهايي در سر كاشته مي‌شود؟

در كاشت مو با توجه به نوع روش پيوند، موهاي خود شخص از پشت‌سر يا ناحيه‌اي از بدن برداشته مي‌شود و سپس با استفاده از ميكروسكوپ و لوپ‌هاي مخصوص، فوليكول‌هاي آن به‌صورت تك‌تك جدا مي‌شوند و با همان ظرافتي كه جدا شده‌اند در ناحيه گيرنده با ايجاد برش‌هايي در حد يك ميلي‌متر پيوند زده مي‌شود. بدن نيز به اين موها واكنشي نشان نمي‌دهد و در واقع حسن پيوند موي طبيعي همين است. با توجه به اين‌كه عضو پيوندي از بدن خود فرد تهيه مي‌شود، احتياج به نگهداري و مراقبت‌هاي درماني ندارد. اگر پزشك كاملا باتجربه باشد آنقدر ظريف اين موها را برمي‌دارد كه تنها يك خط بسيار باريك مي‌ماند.البته توجه داشته‌باشيد وقتي موها كاشته مي‌شوند بعد از 4 تا 6 ماه مي‌ريزند و بعد از آن مجددا موها رشد خواهند كرد، به همين دليل نبايد نگران شويد چون ريزش بعد از كاشت طبيعي است.


اين روش براي زير 25 سال مناسب نيست!

روش FUT به همه كساني كه دچار ريزش مو شده‌اند توصيه نمي‌شود، بهتر است افراد بين ۱۸ تا ۲۵ سال كه تازه دچار ريزش مو شده‌اند از اين روش استفاده نكنند، چون در اين سن همچنان ممكن است ريزش مو آندروژنيك كامل نشده باشد ادامه داشته‌ باشد. به همين دليل اگر يك نوار باريك از پشت‌سر برداشته‌ و در جلوي سر كاشته‌شود با توجه به ادامه ريزش مو هم ممكن است بعدا از نظر بانك مو مشكلي ايجاد شود و هم اين‌كه دوباره خط ريزش به سمت عقب پيشروي كند و مجددا جلوي سر خالي شود اما غالب افراد مي‌توانند از اين روش استفاده كنند، البته فرد بايد سلامت كامل داشته باشد و دچار بيماري‌هايي چون ديابت يا عفونت‌هاي موضعي نباشد. توجه كنيد تنها افرادي مي‌توانند از اين روش استفاده كنند كه موهاي پشت‌سر آن‌ها تراكم نسبتا بالايي داشته‌باشد تا با برداشتن قسمتي از آن‌ها، موها كم نشان ندهند.




اگر موهاي پشت‌سر كم باشند چه كنيد

در روش FIT كه نسبت به روش FUT قديمي‌تر است، نيازي به برداشتن آن نوار باريك از پشت‌سر نيست؛ در اين روش فوليكول برداشته شده و در قسمت‌هاي لازم كاشته مي‌شوند. اين روش محاسن و معايب خاص خودش را دارد، مثلا نياز به جراحي عمده‌اي ندارد و در نتيجه ريسك جراحي نخواهيم داشت اما از معايب آن اين‌كه احتمال دارد هنگام برداشتن فوليكول‌ها آسيب ببينند و در نتيجه تخريب آن‌ها، كاشت نتيجه مطلوبي نداشته باشد. از طرف ديگر چون موها دانه‌دانه برداشته مي‌شوند، زمان كاشت طولاني‌تر خواهد شد و در بعضي مواقع كه بيمار بانك موي خوبي ندارد موها را از بدن برمي‌دارند، البته برداشتن موها از سر، نتيجه بهتري خواهد داشت.


روشي ساده و موثر براي جلوگيري از ريزش مو

PRP يا تزريق پلاكت جزو روش‌هاي جديدي است كه اين روزها مرسوم شده است. اين روش حدود ۱۰ سي‌سي خون از يك رگ پرخون دست بيمار گرفته مي‌شود و بعد در كيت‌هاي مخصوص ريخته و سانتريفيوژ شده و پلاكت‌هاي آن جدا مي‌شود و بعد پلاسماي غني از پلاكت را در سر تزريق مي‌كنند. پلاكت‌ها ويژگي‌هاي خاصي دارند كه فوليكول‌هاي مو را تقويت مي‌كنند و خون‌رساني به فوليكول‌هاي مو را افزايش مي‌دهند و معمولا در خيلي مواقع بعد از ۳ ماه موها شروع به رشد مي‌كنند، البته موادي هم وجود دارد كه PRP هيچ نتيجه‌اي در پي نخواهد داشت؛ معمولا به اين افراد توصيه مي‌شود بعد از ۳ ماه يك تزريق مجدد داشته‌باشند.


آيا PRP عوارضي دارد؟

PRP روشي بسيار ساده و ايمن است كه در آن تنها يك تزريق موضعي وجود دارد و بيمار بعد از عمل نياز به استراحت چنداني ندارد. اين روش هم مي‌تواند ريزش موها را كنترل كند و هم اين‌كه در خيلي از موارد شاهد رشد موها بوديم. اين روش چون خون خود فرد دوباره به‌خودش تزريق مي‌شود اصلا احتمال انتقال بيماري وجود ندارد و هزينه آن نيز به‌مراتب كمتر از كاشت است و بيمار لازم نيست 6 تا 7 ساعت در اتاق عمل باشد و تنها 45دقيقه طول مي‌كشد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

چه كساني مو نكارند؟!



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج