۱۵۷۸۴۸
۲ نظر
۵۱۳۷
۲ نظر
۵۱۳۷
پ

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید

به بهانه تولید فصل چهارم سریال شرلوک نگاهی داریم به مهمترین فیلم ها و سریال هایی که با حضور این کارآگاه خصوصی ساخته شده است.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید





روزنامه هفت صبح - صوفیا نصراللهی: تلویزیون ما نشان داده که به قهرمان داستان های آرتور کانن دویل خیلی علاقمند است. یکی از محبوب ترین سریال هایی که در دهه هفتاد از تلویزیون پخش می شد، «شرلوک هولمز» با بازی جرمی برت بود که بارها هم تکرار شد. سریال «شرلوک هولمز» جدید شبکه بی بی سی با بازی بندیکت کامبریچ از سریال های مطرح این سال ها بوده؛ سال هایی که به عصر طلایی تلویزیون معرف شده اند و کامبریچ هم تبدیل به ستاره نوظهور این سال ها شد.

اتفاق خوب دوبله این سریال و پخش آن از شبکه سوم سیما بوده است. نکته این شرلوک جدید متفاوت بودن آن با تمام شرلوک هایی است که تا امروز دیده ایم. این شرلوک کاملا مدرن است. شبیه یکی از آدم های دور و برمان است. این ترکیب بخش کلاسیک داستان کانن دویل با زندگی معاصر نتیجه جذابی داشته که هم منتقدان و هم تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد. مردم ایران بیشتر از طریق تلویزیون با مهمترین کارآگاه جهان آشنا شدند.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید

پخش کامل سه فصل سریال «شرلوک» از سیما و خبر ساخته شدن فصل جدید آن، دلیل اصلی این پرونده است. به علاوه اینکه در طول سال ها مردم به سریال های پلیسی و کارآگاهی همیشه توجه خاصی نشان داده اند. علاوه بر «شرلوک هولمز» جدید می توانید درباره مهمترین شرلوک های سینما و سریال هم در این پرونده بخوانید.

فیلم های مهم

شرلوک هولمز کلاسیک

سال ساخت: ۱۹۳۲

کارگردان: ویلیام کی هاوارد

بازیگر نقش شرلوک: کلایو بروک

بازیگر نقش واتسون: رجینالد اوون

نوع روایت: فیلم در حقیقت اقتباس از یک نمایشنامه با محوریت شرلوک هولمز است و نه اقتباس مستقیم از یکی از داستان های کانن دویل. شرلوک هولمز بازنشسته شده و با نامزدش قرار است ازدواج کند اما... کلایو بروک سه سال قبل تر از این فیلم در یک اثر دیگر به نام «بازگشت شرلوک هولمز» به کارگردانی بازیل دیل بازی کرده بود و سال ۱۹۳۳ هم دوباره با رجینالد اوون همبازی شد و یکی از مشهورترین داستان های هولمز به نام «اتود در قرمز لاکی» را جلوی دوربین بردند. امتیاز فیلم ۶۸ دقیقه ای هاوارد در سایت imdb، ۵.۲ از ۱۰ است. نکته جالب اینکه رجینالد اوون در تاریخ سینما یکی از چهار بازیگری است که هم در نقش هولمز و هم واتسون (البته هم روی پرده سینما و هم صحنه تئاتر) بازی کرده است.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید

زندگی خصوصی شرلوک هولمز

سال ساخت: ۱۹۷۰

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگر نقش شرلوک: رابرت استیفنز

بازیگر نقش واتسون: کالین بلیکلی

نوع روایت: فیلمی است که فقط شخصیت هایش از داستان های کانن دویل الهام گرفته شده. وایلدر بزرگ با هولمز و دکتر واتسون یک فیلم کمدی ساخته است. وایلدر روزهای اوجش را به عنوان یک کمدی ساز بزرگ پشت سر گذاشته و «زندگی خصوصی شرلوک هولمز» به نوعی شکستی برایش محسوب می شود. فیلمی که امتیازش در imdb، ۷.۲ از ۱۰ است، نه در گیشه موفق بود و بین منتقدان هم نظرات ضد و نقیضی درباره فیلم وجود دارد. مثلا کیم نیومن آن را به عنوان بهترین فیلمی که از روی شرلوک هولمز ساخته شده» تحسین می کند و راجر ایبرت معتقد بود که فیلم به طرز ناامیدکننده ای سطحی و بی تاثیر است.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید

شرلوک هولمز: بازی سایه ها

سال ساخت: ۲۰۱۱

کارگردان: گای ریچی

بازیگر نقش شرلوک: رابرت داونی جونیور

بازیگر نقش واتسون: جودلا

نوع روایت: اگر از طرفداران قدیمی داستان ها و فیلم ها و سریال های هولمز بپرسید، لقب بدترین فیلم با محوریت کاراکتر «شرلوک هولمز» را به آن می دهند. شرلوک هولمز و شریک همیشگی اش دکتر واتسون برای فریب دادن و پایین کشیدن دشمن همیشگی شان پروفسور موریارتی به یک سری نیروی جدید می پیوندد. با اینحال فیلم در گیشه، موفق ظاهر شد و مردم در imdb امتیاز ۷.۵ از ۱۰ را به آن دادند. امتیاز فیلم در متاکریتیک ۴۸ از ۱۰۰ است و از قسمت قبلی که گای ریچی سال ۲۰۰۹ با همین بازیگران ساخته بود، ضعیف تر ظاهر شده. راجر ایبرت و جیمز باردینلی از منتقدانی بودند که از فیلم حمایت کردند و آن را بهتر از قسمت قبلی ارزیابی کردند.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید

سریال های مهم

اولین شرلوک هولمز تلویزیون

سال ساخت: ۱۹۵۱

بازیگر نقش شرلوک: آلن ویتلی

بازیگر نقش واتسون: ریموند فرانسیس

شبکه سازنده: بی بی سی

اولین اقتباس از روی داستان های شرلوک هولمز در یک سریال تلویزیونی بود. می گویند اصل شکل گیری سریال از یک نقد، شروع شد. ماجرا این بود که خانم سی ای لوجون در آبزرور نقد مثبتی درباره بازی آلن ویتلی در سریال «طناب» که اقتباسی از داستان پاتریک همیلتون بود، می نویسد و همانجا ذکر می کند که اگر شبکه بی بی سی عقل داشت باید سریالی از روی داستان های شرلوک هولمز می ساخت و از آلن ویتلی هم می خواست که نقش هولمز را بازی کند.

این سریال فقط یک فصل دارد و شش اپیزود و همان خانم منتقد هم فیلمنامه تمام قسمت هایش را نوشت. بازی بازیگران سریال مورد ستایش منتقدان قرار گرفت. امتیاز این سریال در imdb، ۷.۲ از ۱۰ است. هر اپیزود ۳۵ دقیقه بود و به صورت زنده هم ضبط و پخش شد و هیچ ویدئوی ضبط شده ای از آن وجود ندارد. خود ویتلی بعدها گفت که این سریال سخت ترین کاری بوده که در کارنامه کاری اش انجام داده است.

هولمز آمریکایی

سال ساخت: ۱۹۵۵-۱۹۵۴

بازیگر نقش شرلوک: رونالد هاوارد

بازیگر نقش واتسون: هاوارد کرافورد

شبکه سازنده: تلویزیون آمریکا

این اولین سریال آمریکایی است که از روی داستان های شرلوک هولمز ساخته شده و تا سال ۲۰۱۲ و سریالی که شبکه المنتری پخش کرد، تنها اقتباس آمریکایی از روی شرلوک هولمز بود. این سریال در یک فصل ۳۹ اپیزودی روی آنتن رفت که مدت زمان هر اپیزود ۳۰ دقیقه بود. شلدون ریتولدز تهیه کننده این سریال بود که از نکات جالبش این است که در فرانسه فیلمبرداری شد.

رینولدز می گوید همیشه تحت تاثیر این ماجرا بوده که چقدر بین هولمز قصه ها، صحنه تئاتر و پرده سینما تفاوت وجود داشته. رونالد هاوارد موقع بازی در نقش هولمز ۳۶ سال داشت و دائما نقطه نظراتش را درباره کاراکتر هولمز با تهیه کننده مطرح می کرد. امتیاز سریال در imdb، ۷.۹ از ۱۰ است. راستی ساختن لوکیشن های فیلم در فرانسه یک مشکل بزرگ برای گروه به همراه داشت: از خیلی زوایا دائم برج ایفل در کادرشان قرار می گرفت.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید

دومین اقتباس بی بی سی: یک سریال طولانی

سال ساخت: ۱۹۶۸-۱۹۶۵

بازیگر نقش شرلوک: داگلاس ویلمر

بازیگر نقش واتسون: نیگل استاک

شبکه سازنده: بی بی سی

موفقیت های شرلوک هولمز به خصوص نسخه آمریکایی شبکه بی بی سی را به فکر انداخت که دوباره برای ساخت سریال سراغ داستان های کانن دویل برود. سریالی که این بار برای زمانی خیلی طولانی روی آنتن بود. وقتی سال ۱۹۶۵ روی آنتن رفت هر اپیزودش حدود ۱۱ میلیون نفر بیننده داشت و سال ۱۹۶۸ که قسمت های پایانی اش پخش می شد حتی محبوب تر هم بود و تعداد بیننده هایش به بالای ۱۵ میلیون نفر رسید. بی بی سی حق هشت داستان دویل را از وراثش خرید. اپیزود پایلوت سریال با نام «کارآگاه» روی آنتن رفت تا اقبال بینندگان را نسبت به آن بسنجند و آنقدر مورد توجه قرار گرفت که چند ماه بعد مجبور شدند بازپخش اش کنند.

ویلمر از طرفداران پروپاقرص داستان های دویل بود و برای بازی در نقش هولمز حسابی اشتیاق داشت اما در طول سال های پخش سریال فیلمنامه ها او را از ذوق و شوق انداختند. برخی از فیلمنامه ها به وضوح نقص داشتند و گروه مجبور بودند تا نیمه های شب بیدار بمانند تا متن بازنویسی شود. منتقدان بازی ویلمر را در نقش هولمز خیلی تحسین کردند. امتیاز فیلم در imdb، ۷.۷ از ۱۰ است.

شرلوک هولمز محبوب ما

سال ساخت: ۱۹۸۵-۱۹۸۴

بازیگر نقش شرلوک: جرمی برت

بازیگر نقش واتسون: دیوید برک و ادوارد هاردویک

شبکه سازنده: گرانادا

این آشناترین شرلوک هولمز برای ایرانیان است. سریالی که در دهه هفتاد دوبله و از صدا و سیما پخش شد. نقش واتسون در این سریال پررنگ تر از همیشه شد. هر اپیزود بین ۵۰ تا ۱۲۰ دقیقه بود و در ۹ فصل و ۴۱ اپیزود روی آنتن رفت. از دل این سریال ۵ فیلم سینمایی هم تولید شد. شرلوک هولمز و همکارش دکتر واتسون که در آزمایشگاه دانشگاه استانفورد با هم آشنا شدند (طبق آنچه در داستان «اتود در قرمز لاکی» آمده بود)، کنار هم در ماجراهای اسرارآمیز پلیسی گرفتار می شوند.

در اکثر قسمت ها هم مهمترین دشمن شان پروفسور موریارتی است. سریال در دو فصل روی آنتن ITV انگلستان رفت. فصل دوم بازیگر نقش دکتر واتسون عوض شد. بازی جرمی برت و به خصوص فیزیک و چهره او که خیلی شبیه توصیفات کانن دویل از هولمز است، باعث شد این سریال تبدیل به محبوب ترین تصویر هولمز در تلویزیون بشود. امتیاز سریال در imdb، ۸.۸ از ۱۰ است.

با بهترین فیلم های «شرلوک هولمز» آشنا شوید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلا شرلوک هلمز قشنگ بود چه جدیدش چه قدیمی اش.

    • مهدی

      داداش چرا اشتباه میزنی؟ بازیگر سریال شرلوک بندیکت کامبربچ هست نه کامبریچ!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج