جاباما
۱۵۹۰۴۳
۳ نظر
۵۱۱۱
۳ نظر
۵۱۱۱
پ

امروز در تاریخ

۱۷ آذر - ۸ دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۷ آذر برابر با ۸ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۱۷ آذر برابر با ۸ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۳۰۶ - افتادن گيلان به دست مغولها

۸۵ سال پس آغاز حمله چنگيزخان مغول به ايران، گيلان هم هشتم دسامبر سال ۱۳۰۶ ميلادي به دست ايلخان وقت (حاكمران مغول بر ايران) افتاد و آسيب فراوان ديد. مغولان هم بمانند عرب قادر به عبور از كوههاي البرز و حمله به گيلان و مازندران پوشيده از جنگل نبودند كه مردمي عميقا ميهندوست و وفادار به ايران داشته اند. گيلان در زمان سلطان محمد خدابنده كه سلطانيه زنجان پايتخت او فاصله زيادي از گيلان نداشت تصرف و غارت شد. مغولان در چند منقطه گيلان نيز دست به كشتار مردم زدند.

۹۸۴ ق - مرگ شاه طهماسب اول و جلوس شاه اسماعيل دوم به سلطنت صفوي

شاه طهماسب صفوي از يازده سالگي به پادشاهي ايران رسيده بود. او پس از تحمل چند سال بيماري و بعد از ۵۴ سال سلطنت در ۶۵ سالگي وفات يافت. شاه طهماسب، اگر چه از جهت كفايت و مملكت داري و فتوحات، قابل قياس با شاه اسماعيل و يا شاه عباس، نيست ليكن به هر حال در عصر او از خاك ايران چيزي كاسته نشده و از تعرضات دشمنان خارجي جلوگيري كرده است. شاه طهماسب در ابتداي سلطنت خود به عيش و عشرت مي‏پرداخت ولي در اواسط عمر از عياشي و لهو و لعب توبه كرد و به عبادت مشغول گشت و فرمان‏هايي مبني بر حفظ شعائر اسلام صادر نمود.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه طهماسب صفوي

1321 ش - شورش نان در تهران

تورم پول ناشي از چاپ بي رويه اسكناس، ارسال غله محصول ايران به شوروي جنگزده و سودجويي چند معامله گر با احتكار خواربار مورد نياز مردم و افزودن موادي ديگر به آرد و نامرغوب شدن نان مصرفي، 17 آذر 1321 و 15 ماه پس از اشغال نظامي ايران به دست متفقين، تهران گرفتار يك شورش بزرگ شد.

از بامداد اين روز گروهي از مردم و عمدتا جوانان و دانشجویان در ميدان بهارستان جمع شده بودند تا با نماينگان مجلس ملاقات و درد جامعه را با آنان در ميان بگذارند. اين گروه که هر لحظه هم بر شمار آنان افزوده مي شد پس از ورود به ساختمان مجلس، ضمن گفتگو با نمايندگان چون به حرفهاي آنان قانع نشدند به مشاجره پرداختند و تني چند از نماينگان را كتك زدند و سرگرم خراب کردن وسائل مجلس شدند و .... همزنان با این وضعیت، گروهي ديگر به خانه احمد قوام نخست وزير وقت واقع در خيابان قوام السلطنه حمله بردند و آنجا را غارت و تخريب كردند و ديگران هم به غارت مغازه ها پرداختند و به بازار حمله بردند و .... پليس تهران نخواست و يا نتوانست از ادامه عصيان جلوگيري كند. قوام كه چنين ديد اميراحمدي (سپهبد) را كه به سختگيري شهرت داشت فرماندار نظامي تهران كرد و همه روزنامه هاي پايتخت را بست تا از انتشار اين واقعه كه باعث تحريك ديگران مخصوصا در ساير شهرهاي کشور مي شد جلوگيري کرده باشد.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد قوام

اميراحمدي ظرف دو روز با خشونت تمام عصيان تهراني ها را سركوب كرد كه ضمن آن شماري هم كشته، زخمي و دستگير شدند .

قوام پس از پايان يافتن آشوب نيز روزنامه ها را به بهانه دردست تنظيم بودن لايحه تازه قانون مطبوعات باز نكرد و به جاي آنها يك روزنامه دولتي به نام «اخبار روز» را منتشر ساخت. لايحه مطبوعات كه توسط احمد قوام به مجلس داده شد پايه قوانين مطبوعات بعدي در ايران شده است كه تا به همين امروز ايرادات فراوان به آنها وارد آمده است. بسياري از مسائل ايران از همين قوانين مطبوعات ناشي شده است كه در كشورهاي ديگر نظير اين قوانين وجود ندارد. به اظهار برخي از اصحاب نظر، اين قوانين غرض آلود در انظار بين المللي به تمدن ايراني لطمه زده است.

644 - روزي كه عمر ابن خطاب به دست يك ايراني كشته شد

روزنگارهاي موجود در تقويم ميلادي دو روز مختلف به فاصله 34 روز از هم را سالروز قتل عمر ابن الخطاب خليفه دوم مسلمين ذكر كرده اند؛ چهارم نوامبر و هشتم دسامبر سال 644 ميلادي (سال 23 هجري قمري = سال 22 هجري خورشيدي). وي ده سال و 6 ماه و پنج روز خلافت كرد و هنگام درگذشت 63 ساله بود. در زمان خلافت او سوريه، فلسطين و ايران به تصرف اعراب در آمدند. تيسفون پايتخت ايران در كنار دجله و خزائن آن پس از جنگ قادسيه كه در سال 637 ميلادي روي داد به دست اعراب افتاد. اعراب تيسفون را كه هنوز ويرانه كاخ خسرو نوشيروان دادگر آن پس از 15 قرن به جاي مانده است «مدائن» يعني شهر شهرها مي خوانند. شكست نهائي ايران از اعراب در سال 643 اتفاق افتاد.

در پي پيروزي اعراب در جنگ نهاوند بر ايران، شمار زيادي از ايرانيان از جمله مردي صنعتگر به نام فيروز به اسارت گرفته شدند و به فروش رفتند. خريدار فيروز كه اعراب اورا «ابولؤلؤ» مي نامند حكمران بصره بود كه پس از آن كه متوجه شد برده او نجار و آهنگر و رنگرز ماهري است وي را براي پرداختن به اين امور به مدينه فرستاد به اين شرط كه قسمت عمده در آمد خودرا به او بدهد. فيروز از مردم نهاوند بود كه پاره اي از مورخان وي را از كاشان نوشته اند.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مقبره فیروز (ابولؤلؤ) در کاشان

پس از ورود فيروز به مدينه طولي نكشيد كه سحرگاه هشتم دسامبر و يا چهارم نوامبر وي با خنجري كه خود ساخته بود و آن را زهر آلود كرده بود به مسجدي كه عمر در آن به نماز مي ايستاد رفت و در گوشه اي پنهان شد و درجريان نماز بامدادي به عمر حمله برد و به او شش زخم زد كه پس از انتقال به خانه در گذشت. فيروز علاوه بر عمر 13 تن ديگر از نمازگزاران را خنجر زد و چون راه فرار را برخود بسته ديد با همان خنجر خودكشي كرد و به همين سبب انگيزه او از اين اقدام كه بيشتر مورخان ايراني و پاره اي از مورخان اروپا به حساب ميهندوستي فيروز گذارده اند دقيقا روشن نشده است.

1861 - شروع جنگ پنج ساله فرانسه عليه مكزيك

۱۸۶۳ - نخستین سری قوانین جامع بازی فوتبال در لندن منتشر شد.

1868 - سقوط حاكمان نظامي در ژاپن و آغاز انقلاب سفيد اجتماعي اين كشور

1991 - روزي که يلتسين و دو همدستش به جای تفریح، شوروی را منحل کردند!

يلتسين و سران وقت اوكراين و بلاروس كه در يک استراحتگاه زمستاني و ظاهرا برای تفریح جمع شده بودند هشتم دسامبر 1991بدون اعلام قبلي تصميم گرفتند كه جاي اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي را يك جامعه مشترك المنافع از كشورهاي مستقل بگيرد و كمتر از سه هفته بعد عمر اين ابرقدرت و نظام 74 ساله سوسياليستي اش پايان يافت، درست مثل اين كه از اول هم نبود (قدرتي كه هيتلر را از پاي درآورد و مانع پيروزي آمريكا در كره و ويتنام و كاپيتاليسم در كوبا و ... شد).

فروپاشی شوروی که برجای امپراتوری یکپارچه روسیه نشسته بود به آن صورت (بدون رفراندم سراسری) که پارلمان روسیه هم آن را غیر قانونی خوانده است آتشی است در زیر خاکستر و بهانه ای خواهد بود در دست یک ناسیونالیست و ....

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
يلتسين

1941 - آمریکا رسما وارد جنگ جهانی دوم شد

يك روز پس از شبيخون نيروهاي امپراتوري ژاپن به پايگاه دريايي آمريكا (پرل هاربر) درمجمع الجزاير هاوايي كه ضمن آن 2403 آمريكايي كشته، 188 هواپيما منهدم و هفت ناو از جمله نبردناوهاي سنگين آريزونا و اكلاهما غرق شدند، آمريکا به تصميم فرانکلين دي. روزولت (30 ژانويه 1882 - 12 اپريل 1945) رئيس جمهور هلندي تبار اين كشور (از 1933 تا 1945) و تصويب کنگره رسما وارد جنگ جهاني دوم شد و از زير ويرانه هاي اين جنگ به صورت يك ابرقدرت سر برآورد. در همين روز و به موازات آمريکا، چيانگ کاي ـ شک رئيس جمهور وقت چين نيز به امپراتوري ژاپن اعلان جنگ داد و با اين اقدام متحد آمريکا شد و به همين سبب پس از تاسيس سازمان ملل به دست دولتهاي فاتح جنگ جهاني دوم ـ دولتهايي که يا با آلمان، ايتاليا و ژاپن جنگيده بودند و يا اعلان جنگ داده بودند ـ چين در رديف پنج قدرت بزرگ عضو دائمي شوراي امنيت ـ بازوي اجرايي سازمان ملل ـ با داشتن حق «وتو» قرارگرفته است.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۷۴ - يونانيان در رفراندمي كه برگزار شد با ادامه نظام سلطنتي موافقت نكردند. اين نظام را در نيمه اول قرن ۱۹ قدرتهاي وقت اروپا به آنان تحميل كرده بودند و پادشاه منصوب نيز يوناني الاصل نبود.

۱۹۵۳ - در پي قتل و جرح گروهي از دانشجويان دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که به نشانه اعتراض به تجديد روابط سياسي ايران و انگلستان و ... برگزار شده بود و اعلاميه مربوط به آن چهاردهم آذرماه انتشار يافته بود، ۱۷ آذر ۱۳۳۲ نيز كلاسهاي درس تعطيل بود و ايران قيافه ماتمزده به خود گرفته بود. هجدهم آذرماه نيز در اعتراض به ورود ريچارد نيکسون معاون رئيس جمهور وقت آمريکا به تهران تظاهرات وسيعي صورت گرفت. دولت وقت (معروف به دولت کودتا) با هدف آرام کردن مردم پنج تن از وزيران دولت مصدق را که بازداشت شده بودند آزاد کرده بود ولي موثر واقع نشده بود. روزنامه هاي وقت نتوانسته بودند که اين رويداد را آن طور که اتفاق افتاده بود گزارش کنند و به نقل اطلاعيه هاي رسمي يکسويه دولت و مقاله هاي اندرزگونه بسنده کرده بودند.

۱۹۸۰ - جان لنون به قتل رسید

جان لنون John Lenon انگليسي (يکي از اعضاي گروه بيتلها) و از خوانندگان موسيقي راک در نيويورک به قتل رسيد. وی که نهم اکتبر ۱۹۴۰ به دنیا آمده بود علاوه بر خوانندگی و نوازندگی، یک آهنگساز بود. وی در خارج از آپارتمان توسط «مارک دیوید چاپمن» هدف چهار گلوله قرار گرفت و انگیزه قتل اعلام نشد.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان لنون

عکس هایی که از گروه بیتلها (شبیه سوسک ها) هنگام ورود به آمریکا در دهه 1960 و اجرای برنامه برداشته و در رسانه ها چاپ شده بود، گذاشتن موی بلند را میان پسران جوان در سراسر جهان ترویج کرد که به این پسران هم «بیتل» می گفتند. اعضای گروه بیتل هنگام ورود به آمریکا موی بلند داشتند و مخابره عکسهای آنان با موی بلند [که در آن زمان در کشورهای دیگر به ندرت دیده می شد] از سوی خبرگزاری ها، باعث اقتباس و رواج جهانی این طرز آرایش سر و صورت شده بود و همچنین ترویج موسیقی راک.

1949 - روز استقلال "تايوان" از چين و تشكيل دولت چين ملي در اين جزيره

1264 ش - آغاز تأسيس "تهران جديد" در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار

با آغاز سلسله قاجاريه، تهران به عنوان پايتخت كشور، معرفي شد و پادشاهان در آن، اقامت داشتند. اين روال بيش از هفتاد سال ادامه يافت تا اين كه در بيست و يكمين سال سلطنت ناصرالدين شاه قاجار، بر اثر فزوني جمعيت، وي تصميم گرفت كه شهر را وسعت داده و شهري با نام خود در كنار تهران قديم يا عتيق بنا كند. از اين رو، در اين روز برابر با يازدهم شعبان 1284ق كلنگ توسعه تهران و احداث شهر جديد با نام دارالخلافه ناصري را به زمين زد و از اين پس، تهران به اين نام خوانده مي‏شد. بدين ترتيب، شهر تهران از اطراف توسعه يافت و خندق‏هايي در جهات مختلف ايجاد گرديد. همچنين در هر طرف شهر، سه دروازه با شكل‏هاي زيباي مشرق زميني و كاشي كاري و مناره كوچك ساخته شد و شهر، وسعت يافت.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

مناسبت ها:

روز قانون اساسی در کشور ازبکستان
روز قانون اساسی در کشور رومانی

زادروز ها:

۱۲۶۵ - محمدتقی بهار، ملقب به ملک‌الشعرا، شاعر، روزنامه‌نگار، ادیب، تاریخ‌نویس و سیاست‌مدار ایرانی.
۶۵ سال قبل از میلاد - هوراس، از شاعر سرشناس رومی.
۱۵۴۲ - ماری یکم اسکاتلند ملکه سلطنتی اسکاتلند.
۱۶۲۶ - کریستینا ملکه سوئد ملکه سوئد.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمدتقی بهار

۱۷۰۸ - فرانتس یکم ، امپراتور مقدس روم.
۱۷۶۵ - ایلای ویتنی ، مخترع آمریکایی.شناخته‌شده‌ترین اختراع او ماشین پنبه پاک‌کن است.
۱۸۳۲ - بیورنستیرن بیورنسون ، نویسندهٔ نروژی بود که در سال ۱۹۰۳ میلادی موفق شد جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد.
۱۸۶۱ - ویلیام سی. دورانت ، بازرگان، کارآفرین، صنعت‌گر و از پیشروهای صنعت خودروسازی در ایالات متحده آمریکا.
۱۸۶۱ - ژرژ ملی‌یس ، شعبده باز و فیلمساز فرانسوی.
۱۸۶۲ - ژرژ فیدو ، نمایش‌نامه نویس قرن نوزدهم میلادی اهل فرانسه.
۱۸۶۵ - ژان سیبلیوس ، آهنگساز فنلاندی و از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی کلاسیک در قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم.
۱۸۸۶ - دیه‌گو ریورا (به اسپانیایی: Diego Rivera) ‏ (۱۸۸۶ - ۱۹۵۷)، نقاش و دیوارنگار مکزیکی بود.
۱۸۹۰ - بوهوسلاو مارتینو ، آهنگساز سوئیسی.
۱۸۹۴ - جیمز تربر ، نویسنده و کارتونیست آمریکایی.
۱۹۱۴ - جرارد سوزی ، از مشهورترین خوانندگان باریتون جهان و اهل فرانسه‌.
۱۹۲۵ - سامی دیویس جونیور ، سرگرمی‌ساز اهل آمریکا.
۱۹۲۵ - جیمی اسمیت ، نوازنده ارگ و یکی از نوابغ بداهه‌نوازی جاز.
۱۹۲۷ - ولادیمیر شاتالوف ، فضانورد اهل کشور شوروی.
۱۹۲۸ - اولریک نیسر ، از روانشناسان نامدار آمریکا.
۱۹۳۰ - ماکسیمیلیان شل ، بازیگر اتریشی تبار برنده اسکار سینمای هالیوود.
۱۹۳۵ - دهر مندرا ، هنر پیشهٔ مرد بالیوود.
۱۹۳۶ - دیوید کارادین ، بازیگر آمریکایی.
۱۹۳۹ - جیمز گال‌وی ، نوازنده برجسته فلوت.
۱۹۳۹ - داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز، کارگردان و مترجم ایرانی.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
داریوش مهرجویی

۱۹۴۱ - جف هرست ، بازیکن ومربی سابق فوتبال اهل انگلستان.
۱۹۴۳ - جیم موریسون ، آهنگساز، شاعر، نویسنده، کارگردان فیلم آمریکایی و خواننده گروه دورز.
۱۹۴۵ - جان بنویل ، نویسنده ایرلندی.
۱۹۴۷ - خاوا آلبرشتاین ، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز اسرائیلی.
۱۹۴۷ - توماس چک ، شیمیدان آمریکایی که در سال ۱۹۸۹ او به همراه سیدنی آلتمن «برای کشف خصوصیات RNA، ریبوزیم»[۱] موفق به کسب جایزه نوبل شیمی شد.
۱۹۵۳ - کیم بسینگر ، بازیگر آمریکایی و دست اندرکار صنعت مد.
۱۹۵۳ - نورمن فینکلشتاین ، یکی از تاریخ‌نگاران، نویسندگان و پژوهشگران سیاسی آمریکایی.
۱۹۶۱ - ان کولتر ، وکیل، نویسنده، روزنامه نگار، و مفسر سیاسی حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا.
۱۹۶۲ - مارتی فریدمن ، گیتاریست چیره‌دست آمریکایی.
۱۹۶۶ - شینید اوکانر ، خواننده و ترانه‌سرای پاپ ایرلندی.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دوایت هاورد

۱۹۷۳ - کوری تیلور ، نوازنده موسیقی و خواننده آمریکایی.
۱۹۷۶ - دومینیک مانهن ، بازیگر انگلیسی.
۱۹۷۸ - یان سامرهلدر ، بازیگر، مدل و تهیه کننده آمریکایی.
۱۹۷۹ - لم فونگ ، یکی از هنرپیشگان سریال‌های تلویزیونی در هنگ‌کنگ.
۱۹۷۹ - کریستین ویلهمسن ، بازیکن سوئدی.
۱۹۸۲ - خلیل آلتین‌توپ ، بازیکن ملی‌پوش تیم ملی ترکیه.
۱۹۸۲ - حمید آلتین‌توپ ، بازیکن فوتبال اهل کشور ترکیه.
۱۹۸۲ - نیکی میناژ ، خواننده هیپ‌هاپ و آر اند بی و ترانه‌سرای ترینیدادی.
۱۹۸۵ - دوایت هاورد ، بسکتبالیست آمریکایی.
۱۹۹۳ - آناسوفیا راب ، مدل و بازیگر سینما و تلویزیون و خواننده آمریکایی.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیکی میناژ

مرگ ها:

۱۲۸۲ - هربرت اسپنسر، فیلسوف و جامعه‌شناس انگلیسی.
۱۳۷۸ - حسین مکی، روزنامه‌نگار و سیاستمدار و نماینده مجلس شورای ملی ایران.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد قدکچیان

۱۳۸۵ - احمد قدکچیان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون.
۱۳۸۶ - گرشا رئوفی، بازیگر ایرانی
۸۹۹ - آرنولف کرنتنی پادشاه کارولنژی فرانک خاوری.
۱۶۳۸ - ایوان گوندولیچ مشهورترین شاعر باروک کروات از جمهوری راگوسا.
۱۷۰۹ - توماس کورنی حقوقدان و نمایش‌نامه نویس قرن هفدهم میلادی اهل فرانسه.
۱۷۹۳ - مادام دو باری معشوقه لوئی پانزدهم پادشاه فرانسه در ده سال آخر عمر لوئی پانزدهم.
۱۸۳۰ - بنژامن کنستان رمان‌نویس قرن هجدهم میلادی اهل فرانسه.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گرشا رئوفی

۱۸۶۴ - جرج بول ریاضی‌دان و فیلسوف انگلیسی.
۱۸۹۴ - پافنوتی چبیشف ریاضیدان روسی.
۱۹۰۳ - هربرت اسپنسر فیلسوف و جامعه‌شناس انگلیسی.
۱۹۸۰ - جان لنون آهنگساز و فعال اجتماعی انگلیسی به قتل رسید.
۱۹۹۴ - آنتونیو کارلوس ژوبیم نوازنده گیتار و پیانو، خواننده، شاعر و آهنگ ساز برزیلی.
۲۰۰۴ - دایمبگ دارل نوازندهٔ گیتار آمریکایی و عضو پیشین گروه پنترا و دمیج پلن.

17 آذر - 8 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جرج بول

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عکس مقبره ابولؤلؤ در واقع متعلق به امامزاده ابراهیم نزدیک فین کاشان است. البته از نظر شکل گنبد شبیه مقبره ابولولو می باشد. به این نوع پوشش گنبد رک می گویند

    • بدون نام

      تولد منم هست

    • ایران

      17 آذر تولد منم هست. لطفا اینم اضافه کن مجله جان!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج