۱۵۹۲
۳ نظر
۵۰۳۵
۳ نظر
۵۰۳۵
پ

سلامت شما در آشپزخانه تامين مي‌شود، نه در آرايشگاه

همين نسخه براي موهاي شما كافي است

وقتي از موي سالم حرف مي‌زنيم، در واقع بحث درباره بدن سالم است. سلامت بدن خودش را در موهاي شما نشان مي‌دهد. موي شما ويتريني از سلامت كل بدن شماست اما واقعا چقدر اين ويترين، تازه و سرحال به‌نظر مي‌رسد؟

همين نسخه براي موهاي شما كافي است
وقتي از موي سالم حرف مي‌زنيم، در واقع بحث درباره بدن سالم است. سلامت بدن خودش را در موهاي شما نشان مي‌دهد. موي شما ويتريني از سلامت كل بدن شماست اما واقعا چقدر اين ويترين، تازه و سرحال به‌نظر مي‌رسد؟ «شست‌وشو با شامپوي خوب، آبكشي و تكرار شست‌وشو» اين توصيه‌هاي استاندارد و هميشگي براي داشتن موهاي سالم است اما اين‌كه از شامپوهاي لوكس استفاده كنيم و همين‌طور از حالت‌دهنده‌هاي مشهور و گران‌قيمت تنها بخش لوكس ماجراست. نكته‌اي كه اغلب ما فراموش مي‌كنيم اين‌جاست كه قفل سلامت موهاي ما در حمام نيست بلكه در آشپزخانه خانه نهفته است.


همين نسخه براي موهاي شما كافي است

ناهار مهم‌تر از شست‌وشو

موي سالم به شكل طبيعي بين ۵/۰ تا ۵/۱‌سانتي‌متر در هر ماه رشد مي‌كند، اما ميزان رشد مو، ناخن و توليد پوست جديد در بدن هر يك از ما دقيقا با ميزان سلامت تغذيه‌مان ارتباط نزديك دارد. به‌عنوان يك متخصص تغذيه زنان بايد بگويم، تجربه به من ثابت كرده است، آن دسته از زنان كه به تغذيه‌شان اهميت بيشتري مي‌دهند بيشتر از زناني كه داروهايي براي رشد موهاي‌شان استفاده مي‌كنند، موهاي سالم دارند. اگر در لحظه تولد با موهاي نازك و كم‌پشتي به دنيا آمده‌ايد، مطمئن باشيد بدون توجه به رژيم غذايي‌تان نمي‌توانيد گيسواني به ضخامت يك طناب براي خودتان دست‌وپا كنيد. ۲ كليد اصلي در اين ميان ميزان آهن و پروتئيني است كه به بدن شما مي‌رسد. اين ۲‌مورد تنها از طريق غذا هستند كه درست جذب بدن مي‌شوند، در واقع هر قدر هم از شامپوهاي غني شده با پروتئين، موهاي‌تان را بشوييد تاثير يك وعده ناهار مناسب شامل ماهي و كلم بروكلي نخواهد داشت. هر قدر هم از مكمل‌هاي شست‌و شوي خوب استفاده كنيد، باز هم اگر رژيم غذايي درستي نداشته باشيد موهاي‌تان سالم نمي‌ماند. پژوهش‌هاي علمي نشان داده‌اند، در موارد معدودي مصرف بيش‌از‌اندازه و اشباع بدن از ويتامين‌ها ممكن است سبب ريزش مو شود؛ اتفاقي كه ممكن است از ميان هر ۱۰هزار نفر تنها براي يك نفر رخ بدهد. گاهي وقت‌ها هم موها فدا مي‌شوند؛ در واقع بيشتر افرادي كه دچار اضافه وزن هستند براي لاغر شدن و بازگشت به وزن طبيعي‌شان اول از همه موهاي‌شان را نابود مي‌كنند. آن‌ها براي لاغرشدن، موهاي‌شان را از هر آنچه لازم دارند محروم مي‌كنند.


مرداني كه مي‌خواهند موهاي‌شان را نگه دارند

براي مردان ريزش مو مي‌تواند با پيروي از يك رژيم كم‌چربي كاهش ‌يابد. برخي از دانشمندان معتقدند، ريزش مو در مردان با افزايش سطح هورمون تستوسترون، ارتباط مستقيمي دارد. يك غذاي رژيمي پرچرب و رژيمي كه عمدتا از گوشت تهيه شده است با افزايش سطح تستوسترون در خون موجب افزايش ريزش مو مي‌شود. مصرف غذاهاي كم‌چربي، ريزش مو را متوقف نمي‌‌كند ولي مي‌تواند سرعت ريزش مو را كاهش دهد. كم‌خوني يكي از علت‌هاي اصلي ريزش موهاست كه براي رفع آن، مصرف مواد‌غذايي غني از آهن مانند جگر ( البته اگر باردار هستيد از آن پرهيز كنيد)، گوشت قرمز، غلات كامل، سبزي‌هايي با برگ‌هاي سبز تيره، تخم‌مرغ، خرما و كشمش توصيه مي‌شود. دانشمندان اروپايي دريافته‌اند، مصرف پروتئين سويا موجب تحريك‌شدن فوليكول‌هاي مو شده و در نتيجه رشد مو را افزايش مي‌دهد‌. توفو و شير سويا هم از منابع غني پروتئين سويا هستند. در اينجا 10 غذاي اصلي را كه حضورشان در رژيم غذايي روزانه شما براي داشتن موي سالم لازم است را معرفي مي‌كنم، 10‌غذايي كه به شما اين اطمينان را مي‌دهند كه جاي موهاي‌تان روي سر شما سفت و قرص است.


ماهي سالمون

  • ۵۰درصد سلامت موهاي‌تان را با يك غذا تامين كنيد

ماهي سالمون و قزل‌آلا در بسته غذايي سلامت پوست و مو سرآمد است، يعني 50درصد از سلامت موي شما را همين ماهي سالمون تامين مي‌كند. اگر براي چند هفته مدام از ماهي سالمون در رژيم غذايي‌تان استفاده كنيد،؛ تاثير معجزه‌آساي آن را در استحكام موهاي‌تان خواهيد ديد. اين ماهي مملو از اسيدهاي چرب امگا 3 است و در عين حال بهترين و غني‌ترين گونه ويتامين12 B و آهن را مي‌توان در ماهي سالمون پيدا كرد. امگا3 مي‌تواند چربي‌هاي ضروري كه پوست كف سر شما لازم دارد را تامين كند. كمبود امگا3 مي‌تواند پوست سر شما را خشك كند و در نتيجه آن اين خشكي، سبب ريزش مو مي‌شود. مقدار موثر مصرف عبارت است از خوردن حداقل هفته‌اي 2بار‌ ماهي به مقدار تقريبا 30 گرم. مصرف اين مقدار ماهي معادل مصرف 500 ميلي گرم اسيدهاي چرب امگا 3 در روز است. در مورد روش طبخ 2 نكته اساسي وجود دارد؛ پرهيز از پختن زيادي و پرهيز از سرخ‌كردن با روغن‌هاي مضر. بهتر است ماهي به شكل آب‌پز يا با اندكي روغن زيتون پخته شود. حالا گياه‌خوارها چه بايد كنند؟ به‌هر ‌حال امگا3 ضروري است، گياه‌خواران مي‌توانند اين نياز را با استفاده از 2 قاشق غذاخوري از امگا 3 گياهي براي 3بار در هفته تامين كنند.


سبزي‌هاي سبز و تيره

  • ملوان زبل بايد پر مو بود

ملوان زبل و اسفناج‌هايش را كه فراموش نكرده‌ايد؟ البته طاس بودن او با وجود آن حجم از اسفناجي كه مي‌خورد را بايد جزو گاف‌هاي اين كارتون به حساب بياوريم. در واقع سبزي‌هاي تيره، سرشار از ويتامين‌هايي هستند كه موهاي شما لازم دارند. در اين ميان نقش اعجاب‌آور كلم بروكلي را هم ناديده نگيريد، در ضمن براي اثرگذاري بيشتر اين سبزي سعي كنيد آن را خام مصرف كنيد، به‌ويژه در غذايي مثل سالاد و هنگام ناهار. ويتامين A و C موجود در اين سبزي‌ها مي‌توانند سبب رشد و تامين فوليكول‌هاي موجود در موي شما شوند. افزون بر اين، آهن و كلسيم موجود در اين سبزي‌ها 2‌برابر سبزي‌هاي ديگر هستند. تركيب سالاد با سبزي‌هايي مثل كلم بروكلي، اسفناج و جعفري را حتما امتحان كنيد.


حبوبات

  • عدسي يك داروست

حبوبات براي مو مفيد است؟ بله... تعجب نكنيد، درست به اندازه سبزي‌ها و حتي چند برابر بيشتر از يك شامپوي لوكس. حبوباتي مانند عدس و لوبيا تاثيري شگفت‌آور در استحكام موهاي شما دارند. دليل اصلي اين تاثيرگذاري، غني‌بودن اين حبوبات از آهن، روي و بيوتين است. در واقع كمبود بيوتين مي‌تواند به‌شدت موهاي شما را شكننده كند. بهترين روش براي تامين بيوتين گنجاندن 3 فنجان از انواع آن در برنامه غذايي يك هفته است.


هويج

  • هم براي چشم هم براي مو

سلامت پوست سر هم به اندازه سلامت مو اهميت دارد و راز سالم ماندن پوست سر هم تا اندازه زيادي به هويج مربوط مي‌شود. مي‌توانيد از هويج در سالاد و در ميان وعده‌هاي غذايي‌تان استفاده كنيد، هويج سبب مي‌شود پوست سر شما خشك نشود و ريشه موها هم در شرايط سالمي باشند.


ماكيان

  • اگر مي‌خواهيد رنگ موهاي‌تان نپرد

گوشت مرغ به‌ويژه بوقلمون را دست كم نگيريد. پروتئين نهفته در گوشت مرغ و بوقلمون به شكل كامل، جذب بدن شما مي‌شود. فراموش نكنيد كه نقش پروتئين در سلامت مو به اندازه شست‌وشو و تميز نگه‌داشتن موها اهميت دارد. اگر سراغ رژيم‌هاي لاغري عجيب و غريب برويد كه پروتئين را به شكل كامل از برنامه غذايي شما حذف مي‌كنند، نه تنها بايد منتظر ريزش شديد موهاي‌تان باشيد بلكه دچار سندرمي به نام رنگ پريدگي مو خواهيد شد، در اين حالت موهاي شما كدر و رنگ پريده خواهند شد، درست مثل اين‌كه كيسه جاروبرقي را با همه خاك‌هايش روي سرتان خالي كنيد. البته فراموش نكنيد كه در گوشت مرغ و ماكيان آهن زيادي هم نهفته است.


تخم مرغ

  • به اين شانه هم سر بزنيد

مهم نيست كه شما تخم مرغ دوست داريد يا نه، مهم نيست كه تخم مرغ نيمرو، آب پز يا املت مي‌خوريد، در هر صورت يادتان باشد اين يكي را نمي‌شود حذف كرد و خوش خيال به اميد موهاي سالم ماند. تخم مرغ يكي از اصلي‌ترين منابع تامين پروتئين است، لازم نيست زياد تخم مرغ بخوريد، هفته‌اي 2 بار تخم مرغ را در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد. اگر در جست و جوي منبع اصلي پروتئين هستيد، حتما سري به شانه تخم مرغ بزنيد. 2 عنصر اصلي كه به زيبايي پوست و مو كمك مي‌كند ويتامين 12 B و بيوتين است كه تخم مرغ هر دوي اين‌ها را به وفور در خود جا داده است.


غلات سبوس دار
  • داروي هندي

زنان هندي به‌دليل طره‌هاي درخشان گيسو و موهاي بافته شده شان مشهور هستند و حالا همه مي‌دانند كه راز سلامت موي زنان هندي، برنج سبوس دار است. نان سبوس دار و غلات سبوس دار به‌دليل حجم بالاي روي، آهن و ويتامين B تاثير به‌سزايي در سلامت موي شما دارند. غلات سبوس دار را در ميان وعده‌هاي‌تان بگنجانيد، در واقع جذب سبوس در ميان وعده‌ها و صبحانه بالاست و مي‌تواند روي مورد نياز موهاي‌تان را تامين كند.


صدف دريايي
  • لوكس اما مفيد

صدف يكي از غذاهايي است كه براي درمان ناتواني‌هاي جنسي در زنان و مردان خوردن آن را توصيه مي‌كنند. اما آنتي‌اكسيدان‌هاي بسيار قوي در صدف به‌شدت مي‌تواند پياز مو را محكم كند. به هر حال صدف جزو غذاهاي لوكس محسوب مي‌شود و نمي‌توان به شكل مدام توصيه كرد كه در وعده‌هاي غذايي‌تان آن را بگنجانيد، با اين حال نگران نباشيد همين ميزان آنتي‌اكسيدان را مي‌توانيد از گوشت گاو، خشكبار و حبوبات هم دريافت كنيد.


محصولات لبنی کم چرب
  • تركيب جادويي ماست و كشمش

محصولات لبني كم چرب مثل ماست، پنير و شير، سرشار از كلسيم هستند و استفاده روزانه از اين محصولات مي‌تواند موهاي شما را درست به اندازه طناب يك كشتي محكم كند! حتي آب پنير و آبي كه روي ماست جمع مي‌شود، هم منبع سرشار كلسيم هستند. خوردن يك فنجان ماست در ميان وعده‌هاي غذايي مي‌تواند به سلامت شما كمك شاياني كند. افزودن كمي گردوي خردشده به يك فنجان ماست هم مي‌تواند در كنار تامين كلسيم مورد نياز روزانه به همان ميزان امگا ۳ گياهي را هم به بدن شما برساند.


آجيل

  • براي آن‌كه موهاي‌تان سرحال باشند

دوست داريد موهاي براقي داشته باشيد، بله؟ پس حضور آجيل را در رژيم غذايي‌تان دست كم نگيريد. مغز‌‌هايي مثل بادام، فندق و پسته از موادي غني هستند كه در كنار تامين مواد معدني مورد نياز پوست، سبب مي‌شوند كه موها هم شاد و سرحال باشند. در كنار اين‌ها گردو حاوي اسيدآلفالينولينك و امگا۳ گياهي است كه به سلامت موهاي شما كمك شاياني مي‌كند. روزي چند دانه آجيل شما را چاق نمي‌كند!

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روژین

      ممنون بسیار استفاده کردم.همیشه میخواستم راز زیبایی موهای زنان هندی را بدانم

    • dada

      دوست عزیزی که دای این مطالبو مینویسی حواست کجاس عزیز برو به این قسمت که میگم ببین چی نوشتی. مردانی که میخواهند موهایشان را نگه دارند. جمله ی سوتی اینه.مصرف مواد‌غذايي غني از آهن مانند جگر ( البته اگر باردار هستيد از آن پرهيز كنيد)،خخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      ملوان زبل ماری جوانا میخورد نه اسفناج!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج