۱۵۹۶۱۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

جهانگیری: دولت با نرخ ارز بازی نمی‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد ایران باشد.

ایسنا: دکتر "اسحاق جهانگیری" سه شنبه ۱۸ آذر در شورای اداری استان همدان اظهار کرد: در جمع مسئولان دستگاه های دولتی در استان با دو انگیزه حضور می یابیم؛ یکی اینکه بخشی از سیاستهای دولت که لازم است نمایندگان دولت در استانها در جریان قرار گیرند مطرح می کنیم دیگر اینکه مطالب و عمده ترین مشکلات توسط استانداران و نمایندگان مجلس بیان می شود.

وی ادامه داد: اگر مشکلات از قبل مطرح شود برنامه ریزی های لازم برای رفع آنها انجام می گیرد و اگر در جلسات بازگو شود راهکارهایی را پیش بینی خواهیم کرد.

جهانگیری تصریح کرد: کشور در مقطعی به علت فشارهای ظالمانه و تحریم ها دچار مشکلات جدی در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و مسائل داخلی شد.

وی با بیان اینکه مردم در ۲۴ خرداد سال ۹۲ به دعوت مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید را برگزیدند، اظهار کرد: مردم تاکنون به دولت امید بسته اند و ما به نمایندگی از دولت موظفیم سیاست های دولت را حمایت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای دولت امید مردم به کارآمدی نظام و برون رفت از مشکلات است که باید از آن پاسداری کنیم. راه پاسداری امید به وجود آمده این است با سخنرانی نیست بلکه باید مردم احساس کنند گره هایی از مشکلاتشان باز می شود.

وی تصریح کرد: قدمهای برداشته شده برای خروج از مشکلات به وجود آمده بر اثر تحریم ها در بخش سیاست خارجه این است که از حقوق هسته ای دفاع کنیم و در چارچوبهایی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند حرکت کنیم. حق هسته ای ایران را به اثبات برسانیم و در دنیا جابیندازیم چراکه حق هسته ای را به سادگی نمی دهند و به ناحق داشتند محدودیت ایجاد می کردند و باید همزمان تحریمهای ظالمانه را برداریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه توافق بد را به بی توافقی ترجیح نمی دهیم، تاکید کرد: توافق خوب را ترجیح می دهیم، اگر قرار باشد توافقی بد باشد اصلا نمی خواهیم. باید حقوق هسته ای تثبیت شود و از دستاوردهای هسته ای حراست کنیم و تحریمهای ظالمانه برداشته شود.

وی اظهار کرد: توانستیم در مدت کوتاهی به دنیا جابیندازیم که با یک ملت متمدن، با فرهنگ و اهل تعامل و گفتگو طرف هستند و با زبان زور نمی توانند صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه جزیره ثبات خاورمیانه در منطقه ایران است، تصریح کرد: گره هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد فقط توسط جمهوری اسلامی ایران گشوده خواهد شد اما گروه هایی که تحت دین و اسلام حرکت های اسلامی انجام می دهند و اسلام هراسی راه می اندازند به حرکت صهیونیست ها دامن می زنند.

وی ادامه داد: در نهایت تنها کسی که می تواند این گروه ها را سرجای خود بنشاند و از صحنه خارج کند جمهوری اسلامی ایران است در واقع فقط ایران است که می تواند گروه داعش را از صحنه کنار بزند به طوریکه گروه های تروریستی شکل گرفته در دولت مردمی عراق و سوریه بی آبرو خواهند شد.

وی یادآور شد: این وضعیت شرایطی را به وجود آورده است که همه کشورهای خوب دنیا به دنبال تعامل و گفتگو با کشور و آغاز امور اقتصادی با ما هستند بنابراین باید این مسیر را دنبال کنیم و مطمئن باشیم این کار با موفقیت انجام می شود.

معاون اول رئیس جمهور در زمینه مسائل داخلی نیز گفت: مکرر گفته شده که باید از همه نیروهای انقلابی حاضر در صحنه و مدیران توانمند برای پیشرفت کشور استفاده کرد. هیچ مدیری به بهانه اینکه متعلق به جناح خاصی است از صحنه حذف نشده است.این بداخلاقی ها باید کنار رود همه کسانی که علاقمند به ایران و نظام هستند باید احساس کنند فرصت خدمت برایشان مهیاست.

وی تصریح کرد: در دوران سختی ها و دشواری ها آنچه نمایشگر اقتدار ایران است انسجام درونی است به طوریکه می توان گفت انسجام درونی بزرگترین صفحه نمایش برای مقابله با دشمن است.

وی با بیان اینکه در صحنه اقتصادی فضا متفاوت است، اظهار کرد: در این صحنه با مشکل جدی تورم و رکود مواجه هستیم به طوریکه با سیستم هایی که توسط دولت اتخاذ شده و از همه آنها مهمتر امیدی که در مردم به عنوان بزرگترین سرمایه های اجتماعی ایجاد شده و باید قدرش را بدانیم و قابل تعریف در اقتصاد کشور است می توانیم در این صحنه موفق باشیم.

وی ادامه داد: اینکه مردم انتظار دارند و امیدوارند که اتفاقی بیفتد و احساس کنند دیگر هجومی به سمت کالا، ارز، خرید ملک و ... وجود ندارد و حتی شاید روزی قیمت ها کاهش یابد بسیار کارساز است بنابراین باید این امید را پاسداشت و در عین حال سیاستهای اقتصادی عالمانه را در پیش بگیریم.

وی با بیان اینکه تورم در کمتر از یک و نیم سال از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافت، اظهار کرد: کاهش تورم نتیجه سیاستهای انقباضی دولت نبود بلکه سیاست انضباطی سخت گیرانه پیش گرفتیم و دولت تصمیم گرفت منضبط باشد به طوریکه رئیس اراده نکند و به پول مردم دست نبرد و برداشت کند بدین ترتیب پول نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش یافت و نقدینگی افزایش یافت که نتیجه اینها افزایش ضریب فزاینده نقدینگی است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال به عدد بهتری در تورم می رسیم، تصریح کرد: باید از شرایط پیش آمده مواظبت کنیم چراکه علاقمندیم نرخ تورم را برای سال ۹۵ یک رقمی کنیم به طوریکه باید همه مردم و اقتصاددانان همت کنند و برای یک دوره طولانی تورم یک قیمت داشته باشد و در یک دوره طولانی قیمت ها تغییر نکند.

جهانگیری رکود، ایجاد اشتغال و رونق در اقتصاد کشور را جزو مهمترین اولویت های دولت دانست و افزود: مواردی در این زمینه توسط دولت طراحی و تصمیم گیری شده به طوریکه به صورت دوره ای سیاستهای وضع شده برای هر وزارتخانه مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین به هیچ وجه این سیاستها را رها نمی کنیم و میزان پیشرفت آنها را رصد می کنیم.

وی اظهار کرد: ۵ مورد مهم و کلیدی ویژه در برون رفت از رکود و رشد سرمایه گذاری جوامع و دستگاه ها تاثیرگذار است که به مجلس ارائه شده و تقاضا می کنیم نمایندگان به این بخش عنایت کنند.

وی با بیان اینکه مجلس همواره در کنار دولت برای حل مشکلات مردم بوده است، به بحث نفت اشاره کرد و گفت: به نظرم یک توطئه سیاسی جدی در راستای کاهش بهای نفت رخ داده است. برای من قابل قبول نیست که این موضوع اقتصادی باشد و به میزان عرضه و تقاضا برنمی گردد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: درآمد نفتی کشور در سال ۹۰-۸۹ فروش دو میلیون و ۱۰۰ بشکه نفت لیتری ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار بود اما امروز به علت تحریم ها کل صادرات نفت یک میلیون بشکه است.

وی اضافه کرد: صادرات یک میلیون بشکه نفت هم به علت تحریم ها متوقف شده و ۵۰ درصد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شده است.

وی با بیان اینکه سهم صندوق توسعه ملی برای سال ۹۴، ۲۰ درصد است، اظهار کرد: در حال حاضر بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه فروش نفت خام لیتری کمتر از ۴۰ دلار داریم و با همین درآمد کشور را اداره خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نفت در اوایل سال لیتری ۱۰۵ دلار بود و یک دفعه به ۷۰ دلار رسیده است، تصریح کرد: این کاهش قیمت نفت نشان از شکل گیری یک توطئه بزرگ است و دلایل متعددی از جمله متحد شدن کشورهای عربی و منطقه برای اذیت کردن روسیه می تواند داشته باشد. مهم این است که توطئه سیاسی است. نباید کشورهای منطقه روابط خود را ایران تیره کنند چراکه این گونه مسائل در خاطر ایران می ماند.

وی با اشاره به اینکه ایران بزرگ منطقه است و کسی نمی تواند تغییر در آن ایجاد کند، تاکید کرد: حتی اگر قیمت نفت به ۴۰ دلار هم برسد ما مصمم هستیم با اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی های دقیق کشور را خوب اداره کرده و از رکود خارج کنیم بنابراین باید مدیران در تمام استانها خود را آماده برای چنین خدمت گذاری کنند و برای حل این مشکل تلاش کنند.

وی اظهار کرد: ما منصوب شده ایم مشکلات کشور را حل کنیم بنابراین هیچ کجا مدیران را تنها نمی گذاریم مگر اینکه مدیری دستش را آلوده کند و قصد سوء استفاده از بیت المال را داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیر باید تصمیم گیر باشد وگرنه مدیر نمی شود. انسانی مدیر می شود که بتواند تصمیم بگیرد و نظارت داشته باشد و مشکلی از مشکلات مردم باز کند وگرنه فقط برای تصاحب پست آمده است.

وی به اشاره به ورود بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، تاکید کرد: بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد ایران باشد. غیر از بخش خصوصی شرکتهای سرمایه گذاری نیز باید به صحنه بیایند چراکه بزرگترین ثروت از دولت گرفته شده و به شرکتهای سرمایه گذاری داده شده است.

جهانگیری از شرکتهای سرمایه گذاری درخواست کرد: فعلا به منابع خود فکر نکنند و سرمایه هایشان را بیاورند تا بتوانیم از این طریق کسری بودجه سال ۹۴ را جبران کنیم. حتی اگر ۵ شرکت نیز حضور داشته باشند این مشکل حل می شود.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل اقتصادی کشور باید به سیاست های اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی عمل کنیم، اظهار کرد: با روشی عالمانه با اقتصاد مقاومتی برخورد کرده ایم تا به عاقبت سیاستهای اصل ۴۴ دچار نشود.

وی ادامه داد: برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی علاوه بر نگارش سیاست و برنامه و تعیین هدف، برنامه های عملیاتی هر دستگاه در قالب کتاب چاپ شده است به طوریکه در این راستا اقدام به چاپ کتاب افزایش بهره وری نیز کرده ایم.

وی در ادامه گفت: اینکه گفته می شود دولت با نرخ ارز بازی می کند تنها یک اتهام است، ما هیچ وقت با نرخ ارز بازی نکردیم و به دنبال کنترل و ثبات نرخ ارز بودیم و هر اقدامی برای بر هم زدن آن را خیانت ملی می بینیم.

وی با بیان اینکه می خواهیم نرخ ارز آرامش داشته باشد، به نرخ ارز مبادله ای، مرجع و آزاد در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: برخی افراد با ارز ۱۲۲۶ خرید کرده و واردات کالا داشتند اما با نرخ ارز آزاد کالاهای خود را به فروش رساندند، برخی هم ارز گرفتند اما کالایی وارد نکردند به طوریکه ۲۲ میلیارد دلار از ارز این کشور را ۱۸ ماه در دبی و استانبول فروختند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در بودجه ۹۴ تغییر نرخ ارز بین ۷ تا ۸ درصد پیش بینی شده است، اظهار کرد: نهایتا نرخ ارز از ۲۶۵۰ به ۲۸۵۰ تومان خواهد رسید و به نرخ آزاد هم نزدیک می شود به طوریکه سیاست ماست یک نرخ شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه طرحهای نیمه تمام عمرانی زیادی داریم، تصریح کرد: اگر تخصیص بودجه ها به همین روال ادامه یابد ۲۰ تا ۳۰ سال تکمیل آنها به طول می انجامد به طوریکه فقط طرحهای وزارت راه با این بودجه ۳۰ سال طول می کشد.

وی ادامه داد: سال گذشته مجوز واگذاری طرحهای نیمه را به بخش خصوصی گرفتیم تا به اتمام برسانند حتی طرحهای خدماتی که ما به عنوان دولت موظف می شویم خرید خدمت کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر پساب فاضلاب آنقدر اقتصادی شده است که مجبور به برگزاری مزایده شدیم، تصریح کرد: بخش خصوصی اقدام به اجرای فاضلاب می کند تا از پساب آن استفاده کند.

وی در ادامه به مسائل همدان اشاره کرد و گفت: از نظر دولت استان همدان یکی از مدرن ترین استانهای کشور و نگین ایران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه همدان مشکلاتی دارد، اظهار کرد: مشکل خشکسالی را نه تنها همدان بلکه کل کشور دارد چراکه واقعیت بارندگی این است بنابراین باید با وضعیت موجود برنامه ریزی کنیم به طوریکه برای آبیاری مدرن هزار میلیارد تومان در سالجاری و همین مبلغ برای سال ۹۴ در نظر گرفته ایم.

رشد اقتصادی کشور در سال ۹۴ مثبت می شود

معاون اول رئیس جمهور همچنین در آیین افتتاح کارخانه کنستانتره سنگ آهن شهرستان اسدآباد، گفت: رشد اقتصادی کشور در سال ۹۴ مثبت می شود.

وی با بیان این‌که افتتاح این کارخانه نقطه ابتدایی توسعه فولاد است افزود: در مقطعی که کشور به حرکت جدی برای حل مشکلات زندگی و حل مساله بیکاری نیاز دارد باید مسئولان با همکاری یکدیگر مشکلات را مرتفع سازند.

وی از فعالان بخش خصوصی و شرکت های سرمایه گذاری خواست تا به کمک دولت بیایند و برای افزایش تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال همت کنند.

جهانگیری با بیان اینکه در بودجه سال ۹۴ منابع بیشتری دیده شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ گام های بزرگتری خواهیم برداشت و رشد اقتصادی کشور مثبت و بیشتر خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه اسدآباد از نظر شخصیت سیدجمال الدین اسدآبادی و تاریخ دارای اهمیت بسیاری است، تصریح کرد: این شهرستان از جمله مناطقی است که مستعد کشاورزی بوده و صنایع مرتبط با کشاورزی می تواند محور توسعه این شهرستان باشد.

وی بخش معدن را از محور اصلی سرمایه گذاری دانست و گفت: همه بخش های فلزی و غیرفلزی در کشور ما وجود دارد که همدان، کردستان و کرمانشاه از جمله مناطقی هستند که معادن زیادی دارند.

جهانگیری یادآور شد: بخش خصوصی نباید این فرصت های طلایی را از دست بدهد بلکه نسبت به اخذ مجوز اکتشافات و سرمایه گذاری در مناطق و ایجاد ارزش افزوده اقدام کند.

وی یکی از دغدغه های مسئولان درباره معادن را خام فروشی مواد معدنی عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت که مواد معدنی را خام فروشی نکنیم بلکه از تولید و اشتغال آن بهره بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائل کشور صندوق بازنشستگی است که ساماندهی صندوق بازنشستگی در برنامه ششم از اولویت های دولت است.

مدیران را به بهانه های سیاسی کنار نمی گذاریم

معاون اول رئیس جمهور همچنین در آیین افتتاح شرکت فروسیلیس پارس غرب کشور در ملایر گفت: طرح های بزرگی در اقصی نقاط کشور به همت مدیران در حال اجراست.

وی به سابقه فعالیت شرکت نیدکو در سطح کشور اشاره کرد و گفت: به توانمندی های مدیرعامل این شرکت اطمینان داریم به طوریکه ۱۴ هزار میلیارد تومان حجم کاری این شرکت است که در سطح کشور در حال احداث است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: تمامی پروژه هایی که در کل کشور تحت پوشش این شرکت هستند ظرف دو سال آینده به بهره برداری می رسند.

وی گفت: مدیران سرمایه بزرگ اجتماعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند به طوریکه مهم نیست مدیران کجا خدمت می کنند بلکه توانمندی مدیران مهم است.

وی یادآور شد: باید شرایطی فراهم شود که ما بتوایم از توانمندیهای نیروی انسانی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور به منابع فراوان سنگ سیلیس در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: محصولات متنوع اقتصادی را می توانیم با استفاده از منابع سیلیس ایران تولید کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر کوره های فراوانی برای تبدیل سنگ سیلیس نیاز است که آن هم در کشور تامین شده و شرایطش فراهم است.

جهانگیری به شرکت سیلیس ملایر اشاره کرد و گفت: ماشین آلات این شرکت در ملایر در حال ساخت بوده و مهم این است که بتوانیم با یک مدیریت توانمند در عرصه های مختلف سرمایه های فراوانی مثل انرژی منابع معدنی که در سطح کشور وجود دارد را در قالب مجموعه های تولیدی و صنعتی مانند شرکت فرو سیلیس غرب پارس ملایر جمع بندی کنیم به طوریکه با این کار زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور فراهم می شود.

وی تاکید کرد: نباید به دنبال بهانه های سیاسی باشیم و مدیران را به بهانه های سیاسی کنار بگذاریم و باید از توانمندی مدیران بهره مند شویم.

جهانگیری حمایت همه جانبه خود و دولت را در تمامی طرحهای صنعتی و تولیدی اعلام کرد و گفت: متاسفانه یکی از محدودیتهای موجود منابع مالی است که سعی می شود از طریق دادن تسهیلات بانکی کمبودهای موجود را برطرف کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج