جاباما
۱۵۹۷۰
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

۷ فایده یادداشت های روزانه

این ۷ را یادداشت کنید، ضرر نمی کنید!

آیا شما در زندگی روزمره تان عادت به تهیه فهرست دارید؟ مثلا وقتی می خواهید برای خرید به سوپرمارکت بروید، فهرست چیزهایی که لازم است بخرید، یادداشت می کنید؟ حدود ۷۵ درصد آمریکایی ها این کار را انجام می دهند.

برترین ها به نقل از هفته نامه سلامت : آیا شما در زندگی روزمره تان عادت به تهیه فهرست دارید؟ مثلا وقتی می خواهید برای خرید به سوپرمارکت بروید، فهرست چیزهایی که لازم است بخرید، یادداشت می کنید؟ حدود ۷۵ درصد آمریکایی ها این کار را انجام می دهند.

آنها نه تنها برای خرید از سوپرمارکت، بلکه برای انجام تمام کارهای شان از دنبال کردن اهداف بلندمدت گرفته تا ارزیابی زندگی شان و خیلی مقاصد دیگر، فهرست تهیه می کنند.

نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد که نوشتن فهرست، می تواند از چند راه به سلامت ذهن و جسم کمک کند؛ از احساس رضایت بیشتر گرفته تا افزایش دفعات ورزش هفتگی. این مطلب دلایل کافی برای عادت کردن به این کار به شما می دهد.

این 7 را یادداشت کنید، ضرر نمی کنید!


1 - بر اوضاع مسلط خواهید شد: هربار که کاری را روی فهرستتان خط می زنید، حس می کنید یک گام به هدفتان نزدیک تر شده اید. دکتر لیوبومیرسکی، استاد روان شناسی دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: «حتی وقتی به همه آنچه در فهرستمان نوشته ایم، عمل نمی کنیمن، باز هم این فهرست به ما در رسیدن به موقعیت کمک می کند».

هربار که چیزی را از روی فهرست امور خط می زنید، به خودتان یادآوری کنید که در حال پیشرفت هستید. این یادآوری، رضایت بخش و نیرودهنده است و به شما کمک می کند رو به جلو گام بردارید.

2 - مغزتان قوی تر می شود: اگر فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، منظم و مرتب روی کاغذ بنویسید، استرس و آشفتگی ذهنی تان کاهش می یابد. دکتر لیوبومیرسکی می گوید: «شما می توانید حدود 7 تا 9 کار را در حافظه کاریتان جای دهید. وقتی سعی می کنید همه کارهای تان را به یاد بسپرید، به بخش های دیگر ذهنتان فشار می آورید، بخش هایی که انرژی شان باید صرف وظایف دیگر شود.»

وی می افزاید: «اگر کارهایی را که باید انجام دهید روی کاغذ بیاورید، ذهنتان را آزاد کرده اید. حال مغز شما می تواند وظایفتان را تحلیل و اولویت بندی و حتی کارهای اضافی را حذف کند، بنابراین احتمال اینکه گرفتن لباستان را از خشکشویی فراموش کنید، کمتر می شود!»

3 - درست تصمیم می گیرید: برای همه ما پیش می آید که گاهی هنگام تصمیم گیری فلج می شویم و نمی دانیم بین دو یا چند گزینه، کدام را انت خاب کنیم. در چنین شرایطی بهترین کار این است که مزایا و معایب هر موقعیت را روی کاغذ بنویسید. هر چیزی که به ذهنتان می آید، بنویسید؛ مهم نیست چقدر احتمال وقوع دارد، فقط چون دغدغه ذهنی تان است، باید نوشته شود. در پایان خواهید دید که همین فهرست به ظاهر بی نظم، به شما در تصمیم گیری کمک بسیاری می کند و راه هایی را پیش رویتان می گذارد که ممکن بود اصلا به ذهنتان نرسند.

این 7 را یادداشت کنید، ضرر نمی کنید!

۴ - حالتان خوب می شود: همه آدم ها در زندگی روزهایی را تجربه می کنند که بی حوصله هستند، احساس غم می کنند و دست و دلشان به هیچ کاری نمی رود. حتی در این روزها هم نوشتن فهرست به کمکتان می آید؛ شادترین لحظه های زندگی تان را به یاد بیاورید و آنها را روی کاغذ بنویسید. مثلا روزی که اولین بار عاشق شدید یا کادوی خوبی گرفتید. سپس یکی از این لحظه ها را انتخاب کنید، چشم هایتان را ببندید و خودتان را در آن موقعیت تصور کنید. سعی کنید تصویری که می سازید، تا حد ممکن واقعی و ملموس باشد. نتایج یک پژوهش نشان می دهد کسانی که روزی ۲ بار لحظه های خوش زندگی شان را به خاطر می آورند، بعد از گذشت یک هفته، احساس خوشبختی بیشتری می کنند. هرچه یادآوری این خاطرات روشن تر و ملموس تر باشد، نتیجه و اثر آن بهتر خواهد بود.

۵ - انگیزه پیدا می کنید: داشتن فهرست باعث می شود زمانی که از تلاش خسته می شوید و تصمیم به ترک هدفتان می گیرید، بازهم به پیش رفتن ادامه دهید. نتایج یک پژوهش که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد کسانی که فهرستی از موفقیت های هر هفته خود تهیه می کردند، نتوانستند در هفته ۸۰ دقیقه بیشتر از دیگران ورزش کنند. این شاید به این دلیل است که این گروه، هیجان بیشتری به زندگی حس می کردند و انگیزه بیشتری برای موفقیت داشتند هرچه باشد آنها قرار بود موفقیتشان را جایی ثبت کنند.

۶ - به تعادل می رسید: نوشتن فهرستی از کارهایی که برایتان اولویت دارند، به شما کمک می کند از بین راه های درهم پیچیده زندگی، یک شاهراه پیدا کنید. وقتی فکر می کنید اولویت هایتان را گم کرده اید، فهرستی بنویسید و سعی کنید در آن کارهایی را بنویسید که با ا نجام آنها زندگی تان می توانست کامل تر بشود. وقتی نوشتن این فهرست تمام شد، آنچه نوشته اید مرور کنید و از خودتان بپرسید کدام یک از این کارها خوشبختی و رضایت طولانی تری را برای شما به ارمغان می آورند. حال بر حسب اولویت به آنها نمره بدهید.

۷ - هر روز لذت می برید: زمانی که وقت و حوصله دارید، فهرستی از فعالیت هایی تهیه کنید که می توانند شما را خوشحال کنند. سعی کنید ۱۰۰ کار را در فهرست خود بگنجانید. از قصه گفتن برای بچه ها گرفته تا خواندن یک کتاب. سعی کنید هر هفته یکی از این فعالیت های لذت بخش را انجام دهید.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

این 7 را یادداشت کنید، ضرر نمی کنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود ابتهاج

      ازتون ممنونم مطالب واقعا کارامد هستن
      امیدوارم مستدام باشه
      این یعنی شما به مشتریان خاص میرسین اونها که بدون درخواست شما برای شما ارزش افزوده پدید میاورند!

    • maryam

      azinke majale baramoon send mishe mamnoonam.man asheghe salamatio mowafaghiatam.pirooz bashid

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج