۱۵۹۸۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مسکن مهر خودمالک و ۹۹ ساله یعنی چه؟

تسهیلات مسکن مهر ۹۹ ساله برای زنان

طرح مسکن مهر یکی از مهمترین اقدامات دولت در تامین مسکن خانوارهای متوسط و کم درآمد جامعه محسوب می شود که در آن سعی شده با حذف قیمت زمین از ساخت واحد مسکونی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت آرزوی دیرینه خانواده های ایرانی برای به دست آوردن سرپناهی مطمئن برآورده شود.

برترین ها به نقل از هفت صبح : طرح مسکن مهر یکی از مهمترین اقدامات دولت در تامین مسکن خانوارهای متوسط و کم درآمد جامعه محسوب می شود که در آن سعی شده با حذف قیمت زمین از ساخت واحد مسکونی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت آرزوی دیرینه خانواده های ایرانی برای به دست آوردن سرپناهی مطمئن برآورده شود.

در روزهای اخیر اما دو عنوان مهم یعنی مسکن مهر خود مالک و مسکن مهر ۹۹ ساله توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. اما این دو مفهوم، چه تفاوتی با مسکن مهر دارند.

به طور کلی، در مسکن مهر خود مالک زمین یعنی مالکیت عرصه هم به متقاضی واگذار می شود که اختلاف قیمتی چهار تا پنج میلیون توماین ساخت به نسبت مسکن مهر ۹۹ ساله دارد. درواقع، در طرح خود مالک شش دانگ اعیان و عرصه به متقاضی واگذار می شود و بر این اساس قیمت ساخت آن متری ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان بیشتر از مسکن مهر ۹ ساله است. مسکن مهر ۹۹ ساله اما چیز تازه ای نیست و در حقیقت همان مسکن مهر است که از سال ۱۳۸۶ مراحل اجرایی خود را در قالب واگذاری و حق بهره برداری از زمین برای ساخت مسکن کوچک یا متوسط با زیربرنای حداکثر هر واحد ۷۵ مترمربع و برای انطباق با توان مالی خانوارهای کم درآمد و میان درآمد درنظر گرفته شده است.

نکته حائز اهمیت در این طرح آن است که دولت سعی کرده تا با حذف قیمت زمین به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت مسکن هزینه ساخت را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد، به این صورت که زمین ها به صورت اجاره با مدت زمان ۹۹ سال در اختیار متقاضی قرار می گیرد و متقاضی مسکن مهر در نهایت مالک اعیانی بوده و عرصه با مالکیت دولتی در اجاره وی خواهد بود. البته مقدار این اجاره رقم بالایی نیست و مطابق با متراژ واحد مسکونی در حدود هر متر، هزار تومان و به طور سالانه دریافت می شود که در نهایت رقمی بیش از ۲۰ هزار تومان در سال را شامل نمی شود.

شرایط دریافت مسکن مهر

متاهلین یا زنان سرپرست خانوار اولین اولویت در دریافت واحدهای مسکونی هستند و این گروه در حالی می توانند در این طرح شرکت کنند که تاکنون فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند، ضمن آنکه قبلا از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند، همچنین داشتن سابقه سکونت پنج ساله در شهر محل تقاضا ازجمله دیگر شرایط برای ورود به طرح فوق است، البته مالکین مسکن مهر باید توجه داشته باشند که فقط ملک اعیانی واحد خود بوده و نقل و انتقال آپارتمان به همراه عرصه و زمین امکان پذیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است در طرح فوق سه نوع قراداد با متقاضیان منعقد می شود که شامل پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی تسطیح و آماده سازی زمین، تسهیلات ۱۴ میلیون با بازپرداخت ۱۵ ساله و به صورت پلکانی و همچنین انعقاد قرارداد اجاره ۹۹ ساله با متقاضی است.

نکته آخر اینکه طرح مسکن مهر خود مالک تفاوت زیادی با مسکن مهر با قرارداد اجاره ۹۹ ساله ندارد و تنها تفاوت آن در مالکیت زمین و عرصه ملک است به این مفهوم که در طرح خود مالک دولت برای اصلاح و بازسازی بافت های فرسوده در مراکز شهری و همچنین بالابردن ظرفیت تولید مسکن زمین های فوق را با شرط واگذاری مالکیت زمین به متقاضیان عرضه می کند. البته در این طرح قطعا قیمت زمین منطقه، محاسبه شده و از متقاضی دریافت می گردد و درنهایت متقاضی، مالک اصلی عرصه و اعیانی با هم بوده و امکان نقل و انتقال نیز فراهم است.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

تسهیلات مسکن مهر 99 ساله برای زنان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج