۱۶۰۳۶۲
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

اقدام زشت برخی بازدیدکنندگان کاخ سعدآباد

برخی بازدیدکنندگان کاخ سعدآباد از درختان واقع در محوطه این بنای تاریخی بالا رفته، شاخه‌های چندصدساله آنها را شکسته ومیوه‌هایشان را می‌چینند و این کار را گاهی باکمک نگهبانان وسربازان کاخ انجام می‌دهند.

خبرگزاری مهر: برخی بازدیدکنندگان کاخ سعدآباد از درختان واقع در محوطه این بنای تاریخی بالا رفته، شاخه‌های چندصدساله آنها را شکسته ومیوه‌هایشان را می‌چینند و این کار را گاهی باکمک نگهبانان وسربازان کاخ انجام می‌دهند.

کاخ سعدآباد را با درختان و جنگلش می‌شناسند؛ جنگلی که محدوده وسیعی از شمال شهر را اشغال کرده تا هم محافظ و حائلی برای نهاد ریاست جمهوری و بخش نظامی سعدآباد باشد هم شاهراه تنفسی مردم شمال کشور و جاذبه‌ای برای کاخ ییلاقی تهران.

تا همین چند ماه پیش و قبل از تابستان اخباری از کاخ سعدآباد می‌رسید که نشان می‌داد اگر وضعیت آبرسانی به درختان کاخ به همین منوال ادامه یابد، این کاخ از درختان چندصد ساله و نایاب، تهی می‌شود. خبرگزاری مهر با انتشار این گزارش هشداری به مسئولان سازمان میراث فرهنگی داد و اعلام کرد که قنات‌ها مدتهاست لایروبی نشده، استخر آب‌ها خالی است، فاضلاب از محله های دربند و درکه وارد کاخ می‌شود، رودخانه دربند بو گرفته است و درختان مریض و در حال خشک شدن هستند. تا اینکه مدیریت کاخ سعدآباد از کارشناسان باغ‌های موزه‌ای دعوت کرد کرد تا به وضعیت درختان کاخ سعدآباد رسیدگی کنند.

تا قبل از ورود به تابستان استخرها مرمت و پر آب شد. لایروبی قنات‌های قابل استفاده انجام شد تا از آنها در مواقع کم‌آبی استفاده شود. ولی کاری برای رودخانه دربند صورت نگرفت شاید چون نمی توان جلوی ورود فاضلاب به کاخ را گرفت. تزریق دارو به درختان و تغییر روش آبیاری آنها از جمله کارهایی بود که وضعیت درختان را از حالت بحرانی به وضعیت مطلوب رساند.

اما اکنون با وجود اینکه کارشناسان مورد نظر حتی کار درمان این درختان و راه ‌ندازی گلخانه‌های باغ را انجام داده‌اند اما هنوز کاری برای ایجاد فرهنگ پاسداری از درختان موزه‌ای در میان بازدیدکنندگان باغ انجام نشده است. چون هنوز هم بازدیدکنندگان تصور می‌کنند که کاخ سعدآباد فقط درخت چنار دارد در حالی که برخی از درختان این کاخ را حتی باغ گیاهشناسی ایران نیز ندارد. در این میان برخی از بازدیدکنندگان از درختان گردو آویزان می‌شوند و یا با چوب و چماق به جان درختان می‌افتند تا از میوه های آن استفاده کنند!

خبرنگار ما که بارها شاهد این اتفاق بوده است، مشاهده کرده در این راه نگهبانان و سربازان کاخ هم به کمک بازدیدکنندگان آمده و به آنها برای چیدن میوه‌های درختان بلند قامت کاخ کمک می‌کنند آن هم با شکستن شاخه‌های درختان. این درحالی است که سربازان و نگهبانان محوطه کاخ وظیفه دارند تا از درختان نیز محافظت کنند اما گویا مسئولان کاخ یادشان رفته که به آنها و حتی بازدیدکنندگان بگویند درختان سعدآباد هم جزئی از میراث این کاخ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      خاک بر سر بی فرهنگشان

    • باهوش

      کاخ رو خراب کنید و برج بسازید تا یاد شاهان از بین برود

    • قلقلک میرزا

      بچه جون میمون از اون درختها بالا میره مگه تو میمونی

    • سید محمد

      باسلام گردو هاش رابخورید ولی شاخه هاش رانشکنید که دوباره گردو بده میدونید مغزگردوکیلوئی 65 هزارتومان است یاعلی مدد.

    • sina

      تواین کشور چیزی اصن سالم موند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج