۱۶۱۴۵۷
۷ نظر
۵۰۸۶
۷ نظر
۵۰۸۶
پ

«ليندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند!

با انتخاب این گیاه بدون دغدغه به سفر می‌روید و نگران خشک و زرد شدن برگ‌هایش نخواهید بود.

«ليندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند!
مجله سیب سبز: خيلي وقت‌ها دوستاني كه در آپارتمان زندگي مي‌كنند از من اين سوال را پرسيده‌اند كه چه‌نوع گلداني در اين آپارتمان كوچك بهتر دوام مي‌آورد. گياهي كه زياد نياز به نگهداري خاص نداشته باشد، فضاي آپارتمان را شاد و سرزنده كند، زياد كود نخواهد، زود به زود بزرگ نشود و برگ و باري داشته باشد كه هرس شديد نخواهد. شايد در واقع بايد در يك كلام گفت كه همه سراغ گلي را مي‌گيرند كه كارمندپسند باشد!

اگر براي شما هم پيش آمده كه هر گلداني را به خانه مي‌بريد، بعد از چند ماه با ناراحتي هرچه تمام‌تر با گياه خشك شده‌اش مواجه مي‌شويد و تراس و انباري‌تان پر شده از گلدان‌هاي خالي، يك پيشنهاد خوب براي‌تان دارم؛ «ليندا» را با خود به خانه ببريد. به شرط اينكه چند توصيه خيلي كوچك را در مورد آن رعايت كنيد، ليندا مي‌تواند تا چندسال در گوشه پذيرايي يا تراس آپارتمان شما بدرخشد و با خرمني از برگ‌هاي آويخته زيبايي را هديه كند.

«ليندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند!

ليندا از كجا آمده؟

ليندا كه به خاطر انتهاي قطورش در انگلستان به پافيلي مشهور است، در ایالات‌‌متحده نخل دم اسبي نام دارد. خاصيت اين مدل ورم كردگي اين است كه رطوبت را در بيابان‌هايي كه شايد چند ماه پشت‌سر هم از بارندگي خبري نباشد، حفظ كند و برگ‌هاي كشيده‌اش دقيقا به منظور حفظ و نگهداري آب، به اين شكل است. اگر در خانه ليندا داريد، منتظر آن باشيد كه ارتفاعش به دو متر برسد. اگر مي‌خواهيد قيافه‌اش تا چند سال زيبا باشد و زياد تغيير نكند، جوانه‌هايي را كه به مرور از انتهاي ساقه آن رشد مي‌كنند، حذف كنيد.

با خيال راحت مسافرت برويد

اگر اهل مسافرت‌هاي طولاني هستيد، اصلا لازم نيست نگران خشك شدن لیندا باشيد. هفته‌‌اي يك‌بار آبياري در بهار و پاييز و دو تا سه بار در تابستان برايش كافي است. گفته مي‌شود در زمستان بهتر است به آن استراحت بدهيد و دو تا سه هفته يك‌بار آبياري‌اش كنيد. تورم انتهاي ساقه ليندا اين امكان را به آن مي‌دهد كه تا يك‌سال آب براي خودش ذخيره كند. اگر ديديد برگ‌هاي بالايي‌اش شل و ول شده و آويزان است مطمئن باشيد بيشتر از حد مجاز به آن آب داده‌ايد.

با این نکات طول عمر لیندا را بیشتر کنید

۱+۳ توصیه کاربردی برای نگهداری لیندا در آپارتمان

خيلي كم توقع است

تطابق با زندگي در بيابان باعث شده ليندا نياز چنداني به كود نداشته باشد. اگر مي‌خواهيد محكم‌كاري كنيد، چيزي در حدود دو بار آبياري همراه كود كامل را در بهار و تابستان در برنامه‌تان بگنجانيد و اگر كود هم به آن نداديد، اصلا نگران نباشيد؛ ليندا خيلي كم توقع است.

از گل‌هاي سايه‌انداز بيزار است

ليندا اصلا دوست ندارد گياه ديگري رويش سايه بيندازد و اغلب با گياهاني كه از خودش كوتاهترند دوست است. هر چند بايد حواس‌تان باشد ليندا را نبايد وسط گل و گياهان ديگر قرار بدهيد چون رطوبتي كه در اين وضعيت ايجاد مي‌شود اصلا برايش خوب نيست.

«ليندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند!

اگر برگ‌ها پژمرده شد ...

اگر روي برگ‌هاي ليندا آب ريخته شد سريع‌ برگ‌ها را خشك كنيد و اگر برگ‌ها را خشك نكرديد و بيشترشان پژمرده شد، سعي كنيد برگ‌هاي پژمرده را از بدنه‌اش جدا كنيد و تا بيرون آمدن جوانه‌هاي جديد صبر كنيد تا گياه‌تان به وضع عادي برگردد در غير اين‌صورت گياه‌تان را از دست داده‌ايد.

نور بايد متعادل باشد

ليندا به نور زياد احتياج دارد اما اگر آفتاب مستقيم ظهر تابستان ساعت‌ها روي برگ‌هايش بتابد برگ‌ها مي‌سوزند و خيلي سريع مي‌ريزند. اگر رشد برگ‌ها بيش از اندازه زياد باشد و رنگ‌شان به زردي بزند، مطمئن باشيد ليندا دچار كم نوري شده است.

لكه‌هاي قرمز را جدي بگيريد

شايد مهم‌ترين آفتي كه ليندا را تهديد مي‌كند، كنه قرمز باشد. اگر روي برگ‌هاي ليندا لكه‌هاي قرمز ديديد، با دستمالي اين لكه‌ها را از روي ساقه‌ها ‌برداريد. اگر سريع متوجه شويد كنه‌هاي قرمز ديگر نمي‌توانند پيشروي كنند.

يادتان باشد كه اين گل حمام كردن را دوست ندارد. پس هرگز روي برگ‌هايش آبپاشي نكنيد! اما براي برداشتن لكه‌ها، اگر تعدادشان زياد بود، يك ليتر آب را همراه با دو سه قطره مايع ظرفشويي، در يك بطري آبفشان ريخته و روي قسمت‌هاي قرمز آب‌پاشي كنيد و خيلي سريع خشكش كنيد در حين خشك كردن كنه‌ها از بدنه گل جدا مي‌شوند. نگران نباشيد اين كنه‌ها براي سلامتي انسان خطري ندارند. بيماري مهمي كه ليندا را تهديد مي‌كند، پوسيدگي ريشه است كه خود ما مسبب اصلي آن هستيم. ريشه‌هاي ليندا به غير از آب به هوا هم احتياج دارند. اگر مي‌خواهيد ريشه‌اش پوسيده شود و بميرد، هر روز به آن آب بدهيد در غير اين‌صورت هر بار صبر كنيد تا سطح خاكش كاملا خشك شود.

خاك ليموني دوست دارد

متخصصان براي اين گياه خاك ليموني تجويز مي‌كنند اما اين سوال پيش مي‌آيد كه ليموني دقيقا يعني چه جور خاكي؟ خاك لوم يا ليموني مخلوطي از خاك رس، شن و مواد آلي است و به‌طور كلي خاكي كه پس از طغيان رودخانه‌ها در كنار آنها بجا مي‌ماند خاك ليموني گفته مي‌شود. اين خاك همان خاكي است كه ليندا در بيابان‌هاي مكزيك با آن اخت شده و بسيار سبك است. البته باغبان‌ها به روش‌هاي مختلف براي ليندا تركيب خاكي درست مي‌كنند. اگر در مخلوط خاك لیموني ليندا، پيت ماس و هوموس ديديد، تعجب نكنيد. اين مخلوط براي رشد گياه ارزش تغذيه‌‌اي بالايي دارد.

به گلدانش دست نزنيد، بهتر است

در مورد بعضي گل‌ها و گياهان به هيچ عنوان عوض كردن گلدان در خانه، توصيه نمي‌شود چون ممكن است اصول دقيق آن را ندانيد و بعد از مدت كمي گياه از بين برود. اين مساله در مورد ليندا اهميت بيشتري دارد.

نه تنها اشتباه در تعويض خاك و گلدان به آن صدمه مي‌زند، بلكه تعويض زود به زود باعث ريشه‌زايي آن شده و ارتفاع ساقه را زياد مي‌كند. اينطوري گياه زيبايي و تعادلش را از دست مي‌دهد. اگر بيشتر از دو، سه سال است كه گلدان لیندا در خانه عوض نشده با يك متخصص مشورت كنيد. اين مساله در مورد تكثير هم صدق مي‌كند؛ تكثير آن از طريق ريشه‌دار كردن جوانه‌هاي روي ساقه يا كاشت بذر در دماي ۲۰درجه سانتي‌گراد انجام مي‌شود كه كار هر كسي نيست.

«ليندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند!

مراقب باشيد آفتاب‌سوخته نشود

ليندا گياه بيابان است و آفتاب اما آپارتمان با نور متوسط را هم به خوبي تحمل مي‌كند. پس تراس خانه هم جاي خوبي براي نگهداري آن است. اگر در مورد انتخاب جا براي گلدان ليندا شك داريد، جايي را انتخاب كنيد كه نور متوسطي داشته باشد. نور خيلي زياد برگ‌هايش را مي‌سوزاند و نور كم هم برگ‌ها را زرد و رنگ‌پريده مي‌كند. در هر دو صورت گلدان‌تان كچل مي‌شود.

نوك و حاشيه برگ‌ها قهوه‌اي و خشك مي‌شوند

اگر فقط نوك برگ آسيب ديده و قهوه‌اي شده باشد و حاشيه‌ها هنوز سبزرنگ‌اند، علت هواي خشك يا صدمه ناشي از برخورد شي مكانيكي با گياه است. اما حاشيه‌هاي زرد و قهوه‌اي علت‌هاي دیگری دارند؛ ازجمله اينكه در آبياري دقت نشده و آب بيش از اندازه يا كمتر از حد مجاز داده شده است، گاهي هم درجه حرارت كم يا نور كم مي‌تواند اين عوارض را داشته باشد.

شازده كوچولوي مهرباني براي گل‌هاي‌مان باشيم

اگر هر بار كه گلداني را مي‌خريد و به خانه مي‌آوريد اين استرس را داريد كه چند ماه بعد بايد گلدان خشك‌شده‌اش را از خانه بيرون ببريد، همين استرس شما گلدان‌تان را نابود خواهد كرد. در نگهداري از گل و گياه اولين نكته‌اي كه هميشه بايد يادمان باشد، اين است كه اعتمادبه‌نفس داشته باشيم. گل‌ها درست مثل حيوانات حس خوب و بد ما را مي‌گيرند. به ياد داشته باشيد كه تجربه ثابت كرده هر كسي مي‌تواند يك خانه پرگل داشته باشد؛ مهم اين است كه بخواهد.

دومين نكته اين است كه از گل و گياه‌تان نترسيد، اگر هميشه شازده كوچولو را به خاطر داشته باشيد كه با چه عشقي از تنها گل سياره‌اش نگهداري مي‌كرد، هيچ‌وقت گل‌تان را تنها نمي‌گذاريد.

گل‌ها مثل حيوانات دوست دارند مورد توجه باشند و در محلي از خانه باشند كه فراموش نشوند. سعي كنيد هر روز به گلدان‌تان سر بزنيد، برگ‌هاي زرد شده‌اش را جدا كرده و با مهرباني آبياري‌اش كنيد (حتي گفته مي‌شود آبپاش را دو دستي بگيريد، طوري كه انگار چاي تعارف مي‌كنيد). برخی از کارشناسان حتی توصیه می‌کنند چند دقیقه‌ای را برای گلدان‌تان اختصاص دهید و از شادابی و زیبایی‌اش تعریف کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامد

      عالی

    • بدون نام

      خيييلي متشكرم

    • رشید

      باسلام.من یه گل لیندا دارم که مریض شدوتموم برگهاش راکندم.ایا امکان داره دوباره برگ بده .لطفا راهنمایی کنید

    • محيا

      ب نظرم شرايط نگهداريش همچين ساده ام نبوداااا،من حس ميكردم غبار پاشيو دوس داشته باشه نه اينكه برگاش اصلا خيس نشهههه

    • مهدی

      سلام گیاه لیندای من فقط برگهای بالایی که رشد میکند سبز کمرنگ است هفته ایی یکبا آب میدم یه خورده بی حال برگهاش چیکار کنم

    • لیلا

      من توی خونم گل لیندا دارم و به دومتر رسیده و به سقف خونه چسبیده نمیدونم چه کارش کنم خیلی بزرگ شده

    • لیلا

      بعضی وقتا میگم خوبه بفروشمش چون به سقف رسیده و دیگه جا نداره رشد کنه.میترسم ببرمش تو حیاط خشک بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج