۱۶۳۳۴۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

۴۷ میلیون ایرانی غذای ناسالم می خورند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمک های تقلبی از دریاچه های ارومیه و قم وارد بازار شده، افزود: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می کنند.

خبرگزاری ایرنا: دکتر «علی اکبر سیاری» روز چهارشنبه در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک افزود: مصرف غذای ناسالم به معنای کم مصرف کردن میوه و سبزی، و زیاد مصرف کردن چربی، شکر و نمک است.

وی خاطرنشان کرد: ایرانی ها روزانه بطور متوسط ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می کنند، در حالیکه باید کمتر از پنج گرم و افراد بالای ۵۰ سال سه گرم نمک در روز مصرف کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر مصرف زیاد نمک، مردم باید مراقب باشند تا از نمک های تقلبی استفاده نکنند.

سیاری افزود: یک نوع از نمک ها بدون استاندارد به صورت قاچاق و فله ای عرضه می شود و انواع دیگر نمک های تقلبی به نام نمک دریا، از دریاچه های ارومیه و قم وارد بازار شده در حالیکه نمک های دریا عوارض خطرناکی برای بدن دارند.

وی از مردم خواست مراقب کلاهبرداری افراد سودجو درباره نمک باشند و تاکید کرد: بسیاری از مواد طبیعی مانند نمک دریا، دارای عارضه بوده و نباید بگوییم هر چه از طبیعت آمده خوب است.

* مصرف نمک و ۱۰ میلیون مبتلا به فشارخون

معاون وزیر بهداشت گفت: نمک فقط در نمکدان ها نیست، بلکه بیش از ۵۰ درصد نمک روزانه با نان یا پنیر و غذاهای آماده(فست فودها) مصرف می شود.

سیاری افزود: ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور مبتلا به فشار خون هستند و برآورد می شود ۸۶ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ در سال مربوط به فشار خون است و علاوه بر آن، ۵۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی خبر هستند.

وی با بیان اینکه یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به فشارخون، کاهش مصرف نمک است، ادامه داد: فشار خون موجب سکته های قلبی، مغزی و نارسایی کلیه می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: سال به سال نیاز مردم در کشور به دیالیز کلیوی و همچنین تعداد مبتلایان به سکته قلبی در کشور زیاد می شود که مربوط به عادات غذایی ناسالم است.

* پیگیری الصاق برچسب میزان مصرف نمک روی محصولات غذایی

سیاری از پیگیری الصاق برچسب میزان مصرف نمک روی محصولات غذایی خبر داد و افزود: علاوه بر لزوم الصاق برچسب روی محصولات غذایی، باید این فرهنگ در مردم ایجاد شود که این برچسب ها را بخوانند.

وی گفت: کاهش میزان مصرف نمک باید به یک تقاضای اجتماعی تبدیل شود و از سوی دیگر ما نیز باید محصولات کم نمک و پرنمک را به جامعه معرفی کنیم که این امر، رسالت بزرگی است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تلاش ها برای جلب همکاری صنایع غذایی برای کاهش میزان نمک در محصولات غذایی مانند رب و سس گوجه فرنگی و همبرگر، خاطرنشان کرد: پایش مقدار نمک محصولات غذایی از وظایف وزارت بهداشت است.

وی افزود: اگر تقاضای اجتماعی کاهش مصرف نمک بالا برود، دولت و صنایع مجبور خواهند شد که خود را با تقاضای اجتماعی تطبیق دهند.

معاون وزیر بهداشت به ماده ۳۷ برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: این ماده، دولت را مکلف کرده تا مواد و اقدامات زیان آور را مشخص کند، وزارت بهداشت نیز باید هر سال محصولات غذایی مضر را معرفی کند.

سیاری افزود: می خواهیم به جای جریمه صنایع غذایی، آنها را ترغیب کنیم تا محصولات خود را اصلاح کنند، چون نمی خواهیم آنها ورشکست شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان نمک در نان است، ادامه داد: اگر بتوانیم نمک مصرفی چند محصول اصلی مانند سس، رب، نان و پنیر را کم کنیم تا ۵۰ درصد در کاهش میزان نمک مصرفی مردم موفق خواهیم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج