۱۶۳۶۶۱
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

کریسمس؛ جشن نور و کاج

نور و چراغانی جزیی جدایی‌ناپذیر از ایام کریسمس است، از نیویورک گرفته تا برلین و شانگهای. البته کانبرا، پایتخت استرالیا گوی سبقت را از دیگر نقاط جهان ربوده است.

کریسمس؛ جشن نور و کاج





به گزارش برترین ها به نقل از دویچه‌وله: نور و چراغانی جزیی جدایی‌ناپذیر از ایام کریسمس است، از نیویورک گرفته تا برلین و شانگهای. البته امسال کانبرا - پایتخت استرالیا - گوی سبقت را از دیگر نقاط جهان ربوده است، دست کم از لحاظ شمار چراغانی کریسمس.

رکورد جهانی

کریسمس؛ جشن نور و کاج

یک وکیل استرالیایی به نام دیوید ریچاردز در کانبرا، پایتخت استرالیا رکوردی تازه و رسمی در چراغانی کریسمس برپا کرد. مسئولان "گینس" که رکوردهای جهانی را ثبت می‌کنند، روز جمعه (۲۸ نوامبر) اعلام کردند که در این پروژه حدود ۲ / ۱ میلیون چراغ ال‌ئی‌دی (دیود نورافشان) با استفاده از حدود ۱۲۰ کیلومتر سیم به‌هم پیوند داده شده و مرکز پایتخت استرالیا را نورانی کرده‌اند.

پروژه چندین ماهه

کریسمس؛ جشن نور و کاج

به گزارش رسانه‌های خبری چندین طراح نور، آرشیتکت و مهندس در طرح و پردازش این پروژه که انجام آن چند ماه به طول انجامیده، شرکت داشته‌اند. افزون بر این شمار زیادی از افراد داوطلب در اجرا و تحقق آن سهیم بوده‌اند.

سابقه رکوردشکنی

کریسمس؛ جشن نور و کاج

البته این نخستین بار نیست که این وکیل استرالیایی دست به انجام چنین پروژه‌ای رکوردشکن می‌زند. وی در سال ۲۰۱۳ نیز به همراه خانواده‌اش خانه خود را به مناسبت کریسمس چراغانی کرد، آنهم با نصب و روشن کردن بیش از نیم میلیون چراغ ال‌ئی‌دی که رکوردی تازه محسوب می‌شد.

عشق چراغانی

کریسمس؛ جشن نور و کاج

دیوید ریچاردز به همراه تابلوی ثبت رکورد رسمی در کتاب گینس در سال ۲۰۱۳.

کریسمس؛ جشن نور و کاج

در قرن هجدهم میلادی بود که استفاده از نور و روشنایی برای تزئین مراسم کریسمس از آلمان به دیگر نقاط اروپا و همچنین آمریکا راه یافت. خانواده‌ها گوشه ‌و کنار اتاق‌ها را با فانوس‌های گوناگون تزئین و همچنین درخت کریسمس را به شمع مزین می‌کردند. امروزه هم بسیاری از خانواده‌ها به این سنت پایبندند و بجای استفاده از چراغ‌های الکتریکی همچنان از شمع‌های کوچک برای نورانی کردن درخت کریسمس استفاده می‌کنند.

رد پای ادیسون

کریسمس؛ جشن نور و کاج

در سال ۱۸۸۰ توماس ادیسون رشته‌ای از لامپ‌های کوچکی را ساخت که در ایام کریسمس بیرون کارگاه‌اش در نیوجرسی آویزان کرده بود. چند دهه طول کشید تا استفاده از این رشته لامپ‌های کوچک رایج شود. امروزه اکثر خانواده‌های آمریکایی از لامپ‌های کوچک و بزرگ برای تزئین خانه‌ی خود در جشن کریسمس استفاده می‌کنند و می‌کوشند نهایت سلیقه و خلاقیت را به خرج دهند. نمونه‌ای از چراغانی خانه‌ای در کالیفرنیا.

جلب گردشگردان

کریسمس؛ جشن نور و کاج

البته شهرداری‌ها و شوراهای شهر و همچنین بسیاری از مغازه‌داران می‌کوشند با چراغانی کردن درختان، خیابان‌ها و همچنین فروشگاه‌ها فضای خوش و دلچسبی برای گردش و خرید به وجود آورند. تصویری از درختان چراغانی در یکی از بزرگ‌راه‌های شهر برلین، پایتخت آلمان که به دروازه معروف براندنبورگ منتهی می‌شود.

گوزن‌های سورتمه‌کش

کریسمس؛ جشن نور و کاج

یکی دیگر از سوژه‌های چراغانی که در ایام کریسمس بسیار مشاهده می‌شود، گوزن‌هایی است که در حال کشیدن سورتمه هستند؛ چه در ابعاد کوچک و مینیاتوری و چه در ابعادی بزرگ که نمونه آن در این تصویر که متعلق به شهر شانگهای در چین است، دیده می‌شود.

چراغانی در فیلیپین

کریسمس؛ جشن نور و کاج

برای مسیحیان کاتولیک در فیلیپین نیز کریسمس از مهم‌ترین ‌جشن‌های مذهبی است. چراغ‌های سنتی به شکل ستاره ‌پنج‌پر در خانه‌های مسیحیان این کشور و همچنین در دور و بر کلیساها دیده می‌شود.

مسیحیان پاکستان

کریسمس؛ جشن نور و کاج

در پاکستان نیز اقلیتی مسیحی وجود دارد که ۲ درصد از جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. شماری از آنان در مناطق زاغه‌نشین در حومه اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان زندگی می‌کنند و در ایام کریسمس می‌کوشند با استفاده از نور و چراغ ‌به جشن خود رنگ ببخشند.

"چراغ مروارید"

کریسمس؛ جشن نور و کاج

بیشتر مسیحیان در ساحل عاج در جنوب و در اطراف ابیجان، پایتخت پیشین این کشور زندگی می‌کنند؛ منطقه‌ای که در آن جشن "چراغ مروارید" در جریان سال نو و کریسمس برگزار می‌شود. ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۲ بیشتر چراغ ها به نکوداشت یاد قربانیان جنگ جنوب آفریقا پس از ناکامی انتخابات فدرال در سال ۲۰۱۰ روشن شده بود.

چراغانی ۹ میلیون دلاری

کریسمس؛ جشن نور و کاج

در شهر مدلین که دومین شهر بزرگ کشور کلمبیا محسوب می‌شود، چراغانی‌های ویژه کریسمس حال و هوایی خاص دارد. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۷ میلیون لامپ با هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیون دلار برای تزئین و نورانی کردن شهر در ایام کریسمس استفاده شده است. البته برخلاف استرالیا تمام این ۲۷ میلیون لامپ به یکدیگر وصل نشده بودند، بلکه به اشکال مختلف در این چراغانی به کار رفته بودند.

استفاده از چراغ‌های پیشرفته

کریسمس؛ جشن نور و کاج

در سال‌های اخیر نقش چراغ‌های "ال ای دی" افزایش یافته است. تصویری از درخت کریسمس در منطقه "راکفلر سنتر" در نیویورک. این درخت ۲۳ متری از سال ۲۰۰۷ به این سو با چراغ‌هایی تزئین می‌شود که از انرژی خورشیدی استفاده می کنند. در تزیین این درخت بیش از ۴۵ هزار لامپ به کار رفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سه نقطه

      خوش به حالشون.
      چرا نوروز ما این شکلی نمیشه؟؟؟
      نه واقعا چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اینا جشن دارن
      ما هم جشن داریم!!!واقعا که...
      ما ایرانی ها فقط به درد عزاداری و غم و غصه میخوریم!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج