۱۶۳۶۷۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

آیا سفر از برلین به نیویورک در زمانی حدود دوساعت امکان‌پذیر است؟

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

برترین ها: آیا سفر از برلین به نیویورک در زمانی حدود دوساعت امکان‌پذیر است؟

به گزارش برترین ها به نقل از دویچه‌وله؛ به نظر ناممکن می‌نماید، اما هواپیماهای آمریکایی مدل Lockheed SR-۷۱ که اکنون پنجاه ساله شده‌اند، می‌توانند این مسیر طولانی را طی دوساعت بپیمایند.

پرنده سیاه

هواپیمای مدل SR-۷۱ روز دوشنبه (۱ دی / ۲۲ دسامبر) ۵۰ ساله شد. این هواپیما در سال ۱۹۶۴ ساخته شد و سرعت‌اش ۳۵۰۰ کیلومتر در ساعت است. ارتفاع پرواز این هواپیما در ۲۵ کیلومتری سطح زمین است. از این مدل هواپیما که نامش را "پرنده سیاه" نهاده اند، تاکنون ۳۲ فروند ساخته شده است. در سال ۱۹۹۸ میلادی آخرین هواپیما از این نوع از دور خارج شد، زیرا ۱۲ فروند هواپیما از این مدل در پی حوادث گوناگون سقوط کرده بودند.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

پرکردن باک در هوا

یک هواپیمای مدل Lockheed SR-۷۱ در حال پرکردن باک خود در فضا. جنس دیواره «پرنده سیاه» از نوعی تیتان نایاب است. تیتان در ابتدا تنها از طرف نیروی هوایی آمریکا استفاه می‌شد، اما بعد ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا نیز استفاده از این نوع فلز را برای فضاپیماهای خود آغاز کرد. «پرنده سیاه» در دوران جنگ سرد وظیفه شناسایی مناطق مختلف را به عهده داشت.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

هواپیماهای مافوق صوت X-۱

آمریکا در دهه ۱۹۴۰ به ساخت هواپیماهای مافوق صوت خود مدل X-۱ آغاز کرد. در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ خلبان چارلز ییجر برای نخستین بار موفق شد با این هواپیما دیوار صوتی را بشکند. این هواپیما که در ارتفاع ۱۲ هزار و ۸۰۰ متری زمین پرواز می‌کرد به سرعت ۱۲۵۵ کیلومتر در ساعت دست یافت.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

X-۱۵ با سرعت ۷۰۰۰ کیلومتر در ساعت

هواپیماهای مدل X-۱۵ نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۵۹ به کار آغاز کردند. این هواپیما که در ۱۰۷ کیلومتری سطح زمین پرواز می‌کرد موفق شد ۷۰۰۰ کیلومتر را در یک ساعت بپیماید. این هواپیما البته تجربی بود و چون مدل SR-۷۱ انبوه‌سازی نشد. مشهورترین خلبان این هواپیما نیل آرمسترانگ بود که در سال ۱۹۶۹ به عنوان نخستین انسان بر سطح کره ماه پای گذاشت.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

هواپیمای آمریکایی XF۸U-۳ Crusader III

هواپیمای جنگنده آمریکایی مدل XF۸U-۳ Crusader III با سرعت ۲۳۰۰ کیلومتر در ساعت، دو تا سه‌برابر صوت سرعت داشت. به کارگیری این هواپیما از سال ۱۹۵۸ آغاز شد. از این نوع هواپیمای جنگنده آمریکایی تنها پنج فروند ساخته شد.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

رقابت آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد

اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد در عرصه نظامی رقیب آمریکا بود و هواپیماهای پرسرعتی را به بازار ارائه کرد. هواپیمای مدل SU-۲۷SMK در دهه ۱۹۷۰ میلادی ساخته شد و در سال ۱۹۸۵ نخستین پرواز طولانی خود را انجام داد. این هواپیما سرعت‌اش ۲۵۰۰ کیلومتر در ساعت است و تا امروز هنوز به کار گرفته می‌شود.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

X-۴۳ با سرعتی بیش از ۱۱ هزار کیلومتر در ساعت

تا امروز موضوع رکورد سرعت هواپیماها همواره مطرح بوده است. ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا، هواپیمای بی‌سرنشین X-۴۳ خود را آماده پرواز کرده است. این هواپیما که هنوز در مراحل تجربی خود به سر می‌برد سرعت‌اش ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت است؛ سرعتی که برای انسان تحمل ناپذیر است. شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا سازنده هواپیمای مدل X-۴۳ است.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید

هواپیمای مسافری کنکورد با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت

اگر در گذشته هواپیماهای مافوق صوت تنها برای مقاصد نظامی ساخته می‌شدند، از سال ۱۹۷۶ هواپیماهای مسافری مافوق صوت نیز به بازار آمدند. هواپیمای کنکورد با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت در خطوط هوایی اروپا - آمریکا به حرکت درآمد و مسیر لندن - نیویورک را طی ۵/ ۳ ساعت طی کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی با سقوط یک فروند کنکورد و کشته شدن ۱۱۳ نفر از سرنشینان آن، دوران ساخت و استفاده از این هواپیما به سر آمد.

هواپیماهای پرسرعت جهان را بشناسید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یتا خر

      عالی عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج