۱۶۳۸۴۱
۳۲ نظر
۵۰۰۲
۳۲ نظر
۵۰۰۲
پ

آمار تکان دهنده طلاق در بین ایرانی ها

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: آمار طلاق سالیانه بالغ بر ۱۶۰ هزار مورد می باشد و این زیبنده کشور ما نیست، متأسفانه طبق آمار، ۱۴ درصد طلاق ها به علت نداشتن شناخت صحیح زوجین از یکدیگر مربوط به سال اول زندگی است و عوامل متعددی چون تغییرات سبک زندگی، تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی و... به افزایش آن دامن میزند.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان ثبت احوال کشور یکی از زیرساختی ترین اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر را ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و شبکه گسترده آن به منظور ارائه خدمات ثبت احوال در اقصی نقاط کشور عنوان کرد و افزود: این اقدام را می توان انقلابی در فرایند خدمت رسانی در سازمان ثبت احوال کشور قلمداد کرد.

دکتر محمد ناظمی اردکانی معاون وزیر کشور در پیش خطبه نماز جمعه تهران، سه ماموریت اصلی سازمان را ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و مهاجرت، ایجاد سهولت، دقت و سرعت در صدور اتقان اسناد هویتی ایرانیان در اقصی نقاط کشور و جهان و تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور برشمرد.

وی اظهار کرد: در بستر شبکه گسترده پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، با انجام پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی و ایجاد یک بایگانی متمرکز در مرکز داده ی سازمان به جای بایگانی های مجزا در هر یک از ادارات سراسر کشور، این تسهیل فراهم شده تا با بهره برداری از اسناد الکترونیکی، در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز بدون نیاز به سفرهای غیر ضروری به محل بایگانی و نگهداری سند، خدمات هویتی لازم در سایر ادارات سطح کشور قابل ارائه باشد.

وی اظهار کرد: با کاربردی شدن پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، هم اکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرایی به صورت برخط به سامانه استعلام الکترونیکی این پایگاه متصل هستند و عملیات اجرایی آنها از جمله تشخیص هویت افراد، بدون نیاز به مدارک کاغذی، به صورت صحیح و سریع و با اطمینان بالا و تنها از طریق شماره ملی انجام می شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: توسعه دسترسی دستگاه های اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور تسهیل در ارائه خدمات، به سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر، بیش از ۱۴۰ هزار نقطه ی ارائه خدمت نظیر بانکها، دفاتر ثبت اسناد، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه و نظایر آن به این پایگاه متصلند و از اطلاعاتی مانند مشخصات هویتی و عکس افراد برای ارائه خدمت استفاده می کنند.

ناظمی اردکانی جدیدترین اقدام سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر را صدور کارت هوشمند ملی و امکان شناسایی افراد در فضای مجازی عنوان و تاکید کرد: کارت هوشمند ملی تحولی عظیم و ضروری متناسب با الزامات دنیای امروز از نظام اداری و تجاری کشور را رقم خواهد زد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: در همین راستا، سازمان ثبت احوال کشور امسال شعار "ثبت احوال نوین، توسعه مدیریت هویت در فضای مجازی" را به عنوان شعار منتخب برای خود برگزیده است.

وی از عکس، اثر انگشت و امضای الکترونیک در کنار مشخصات هویتی دارنده آن را به عنوان ظرفیتهای این کارت نام برد و گفت: این کارت این امکان را فراهم خواهد آورد تا افراد با شناساندن هویت خود در فضای مجازی و تبادل اطلاعات مورد نیاز بتوانند فعالیتهایی نظیر دریافت خدمات الکترونیکی از دستگاه های اجرایی، انعقاد قراردادهای تجارت الکترونیک و امضای دیجیتالی آن با امنیت کامل، و نظایر آن اقدام کنند.

ناظمی اردکانی تاکید کرد: برای بهره برداری از چنین کارتی، لازم است دستگاه های اداری و اجرایی نیز زیرساخت های مورد نیاز را برای ارائه خدمات خود فراهم کنند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: بومی بودن تمامی فناوری ها که دسترنج جوانان پر تلاش همین مرز و بوم است و استفاده از جدیدترین تجربیات روز کشورهای دنیا و منطقه و تعامل سازنده با کشورهای اسلامی از اساسی ترین نکات حائز اهمیت در پیشبرد اهداف عالیه سازمان بوده است .

وی اظهار کرد: طبق قانون در آینده نزدیک، صرفاً نشانی مندرج در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور مبنای ارائه هر گونه خدمات اداری به هم میهنان عزیز در تمامی دستگاه های اجرایی خواهد بود.

ناظمی اردکانی تصریح کرد: ضروری است افراد بر حسب تکلیف قانونی، در اولین فرصت با مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت احوال یا نزدیک ترین اداره محل سکونت خود، بدون هیچ گونه هزینه ای نسبت به بروز رسانی جدیدترین نشانی خود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اقدام نمایند تا خللی در دریافت خدمات اداری آنان به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر توانسته است در عرصه های فرهنگی نیز به خوبی ورود نماید، مهندسی فرهنگ نام و نام گزینی را یکی از فعالیت های مهم و تأثیرگذاری این سازمان در جهت حفظ اصالت ملی و دینی ایران اسلامی عنوان کرد که ثبت احوال در پیش گرفته است.

ناظمی اردکانی افزود: در این راستا برگزاری همایش های مهندسی نام و مشاوره نامگزینی، مشارکت در برگزاری اجتماع بزرگ سادات فاطمی در سالروز ولادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت صدیقه طاهره سلام ا . . . علیها، رونمایی از اسناد هویتی شهدا، مفاخر و بزرگان و اعلام آمار جمعیتی سادات معزز کشور و اعلام آمار اسامی مبارکه ی ائمه معصومین علیهم السلام در مناسبت های مربوطه را از جمله اقدامات فرهنگی این سازمان عنوان کرد.

وی یکی از نکات بسیار مهم و مورد تاکید که توسط سازمان ثبت احوال کشور پی گیری می شود را توجه و تبیین سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) بیان کرد و کفت: این سیاست ها، بسیار جامع است و از نظر کیفی توسعه و تعالی انسانی در کشور تأثیرگذار خواهد بود.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: نتایج بررسی های کارشناسی و حتی اذعان مجامع بین المللی نشان می دهد، کشور ایران با وجود قرار داشتن در فرصت طلایی پنجره جمعیتی، با چالش های عدیده ی جمعیتی مواجه خواهد بود که از آن جمله می توان به کاهش باروری، بر هم خوردن ساختار جمعیتی، کاهش سهم جمعیت جوان و سالمندی جمعیت، پدیده هایی نظیر تک فرزندی یا کم میلی به داشتن فرزند و نظایر آن اشاره کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: در سالهای اخیر همواره شاهد افزایش سن ازدواج بوده ایم، به طوری که در سال ۱۳۹۲ شاهد میانگین سن ۲۸ سال برای ازدواج آقایان و ۲۳ سال برای ازدواج خانم ها بوده ایم و این هم یکی از عوامل تشدید کننده کاهش باروری است .

وی افزود: در زمینه تأخیر ازدواج، سهم ازدواج آقایان در بالای ۳۵ سالگی یعنی بالای سن متعارفی که در ثبت احوال ثبت می شود از ۶.۷ با یک روند رو به افزایش به ۸.۸ رسیده است و در ازدواج خانم ها سهم ازدواج های بالای ۳۰ سالگی از ۶.۳ در کمتر از ده سال به ۱۱.۲ درصد یعنی نزدیک به ۲ برابر رسیده است و این ها باز هم باعث کم شدن باروری می شود ( سنین۲۰ تا ۳۴ سالگی برای آقایان و سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی سن متعارف ثبت ازدواج در پایگاه ثبت احوال است ) .

ناظمی اردکانی در زمینه تمایل به کم فرزندی نیز گفت: بررسی های آماری نشان می دهد ۱۴ درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند و ۱۹ درصد فقط دارای یک فرزند بوده اند. یعنی در مجموع، ۳۳ درصد به معنی یک سوم خانواده ها بدون فرزند یا حداکثر دارای یک فرزند هستند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: البته این آمار در نسل های جدیدتر به مراتب نگران کننده تر است، به این صورت که ۲۴ درصد بدون فرزند و ۳۱ درصد فقط دارای یک فرزند هستند که در مجموع بسیار بیشتر از میانگین کشوری است.

وی مسئله دیگر را افزایش طلاق در جامعه دانست و گفت: آمار طلاق سالیانه بالغ بر ۱۶۰ هزار مورد می باشد و این زیبنده کشور ما نیست، متأسفانه طبق آمار، ۱۴ درصد طلاق ها به علت نداشتن شناخت صحیح زوجین از یکدیگر مربوط به سال اول زندگی است و در بخش هایی از جامعه عوامل متعددی چون تغییرات سبک زندگی، تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، رسومات غلط در زمان شروع ازدواج و . . . به افزایش آن دامن میزند .

ناظمی اردکانی در خاتمه تاکید کرد: در این خصوص سازمان ثبت احوال با انتشار آمارهای مربوطه و اعلام هشدارهای به موقع، این زنگ خطر را در جامعه به صدا درآورده که امید است با توجه به بینش مسئولین و مردم در فرهنگ سازی مناسب، از بروز چالشهای یاد شده پیشگیری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      86 درصد دیگه علت و معلولش شرایط اقتصادیه....

    • مرتضی

      طلاق بازخورد طبیعی سیستم موجود در کشور هست.درسته مشکلات اقتصادی دامن زده اما چطور میشه دو نفر با یک جلسه خواستگاری و نهایت چند ساعت حرف زدن به شناخت برسن و یه عمر زندگی کنن...یه عده هم از اونور بام افتادن و یه جور دیگه بدبخت میکنن خودشون رو...شناخت قبل از ازدواج زیر نظر خانواده ها به مدت طولانی باید تو جامعه مرسوم بشه..یه مسئله دیگه هم باید توجه بشه اونم اینکه دو نفر با شرایط نامناسب یه زندگی را ادامه بدن نتیجه ش میشه بچه هایی ک خوب تربیت نشدن...

    • مصطفی

      اقتصادددددددددددددددددددددددددددد

    • میلاد

      28 سال برای آقایون و 23 سال برای خانوما دیره؟؟؟؟؟؟؟
      12 سال و 17 سال خوبه مثلا؟
      خجالت داره این حرفا و آمارا!
      با این وضع اقتصادی و سطح توقعات میشه اصن ازدواج کرد؟
      طرف 4 سال درس میخونه ... لیسانسو که گرفت حتما باید با پارتی بره توی یه شرکت دولتی تا ماهی 700 بهش بدن ... نخوادم بره باید وانت پیکان بخره بار بری کنه ... اونوقت میشه بگین با حقوق مثلا 700 تومن یه زوج چه غلطی باید بکنن؟
      مثلا غذا استخون مرغ لیس بزنن دور از جون؟

    • rahele

      یکی از دلایل اصلی افزایش طلاق و وکیلهای دادگاهها هستن که جای اینکه طلاق دادن رو سخت کنن و زن و شوهر رو مجبور به سازش کنن بیشتر تشویق به طلاق میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجبور به سازش کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا متاسفم برای این طرز فکر. اگه اجبار لازم بود خدا سوره طلاق نازل نمی کرد

      • حميد

        ازدواج در ايران يك قرارداد است كه ميتونه فسخ شود بهمين خاطر هم يك وجه و تظمين بنام مهريه اين قرارداد رو تضمين ميكنه اگر ميگوييد دروغ ميگم لطف كنيد سري به دادگاه هاي خانواده بزنيد ميبينيد كه سر دادن يا ندادن مهريه ، زوجين چگونه تا قتل هم ديگر پيش ميروند و تا اين تاريخ قانون گذاران و مجريان قانون فقط براي نقد كردن اين سند مالي تلاش ميكنند بگذريم كه چه كلاه برداري هاي كه توسط ذينفعان مهريه انجام نميگيرد در حاليكه همين ذينفعان در هنگام خواستگاري شعار ميدن كي مهريه داد و كي گرفت ......مثل كبك سرمان و كرديم زير برف

      • خانم سازش کننده نابود شده

        راحله خانم سازش یعنی چی؟
        شما میدونین یه جوون چه مرد چه زن ده یازذه سال زیر یه سقف با سازش زندگی کنن چطوری میشه؟
        تو اوج جوونی تو بهترین سالهای زندگی میشینن و سوختن جوونی و آرزوهاشونو ببینن که چی؟
        که آمار جامعه بالا نره؟
        تصورشو کردین بعد این حرفو زدین؟
        شما میتونین بجای اینکه یه زندگی سالم و خوشی داشته باشین یه زندگی با سازش رو ده سال با سالی 365 روز تحمل کنین؟
        میدونین روح و جسم و اعصابتون جطوری میشه؟

    • بدون نام

      به خيلي چيزها بستگي داره . مهمتر از همه مديريت صحيح اقتصادي توسط دولت مردان ميباشد به گونه اي كه ضعفا كمتر پايمال شوند

    • فرهنگ

      به نظر من داستان طلاق با این تستهای روانشناسی بهتر شده ولی باز هم نیازه به صورت جدی روی این مسئله کار بشه اما تا زمانی که مهریه های انچنانی هست بازم طلاق تو کشور بیداد خواهد کرد و این یک مسئله ایست جدی که باید روی این قضیه بیشتر از گذشته کارکنند.
      به امید روزی که همه ی زوجین در کنار هم به خوبی خوشی زندگی کنن انشا...

    • سعید

      خودمان هم در خانواده داریم . ولی چرا اینقدر زیاد

    • ابراهيم

      Fبا سلام . نظر شخصي بنده اينه كه سبك ازدواج و خاستگاري ها در ايران بايد عوض بشه و زوجين بايد بيشتر با خلق و خوي هم آشنا بشن . انسان يه بار به اين دنيا مياد پس چرا بايد براي يه انتخاب نادرست مابقي عمرشو تو فلاكت بگذارونه . خداوند طلاق رو هم براي اين قرار داده كه راه كريزي باشه تا با چشم بازتر انتخاب ديگه اي رو بكنه

    • سعید

      ازدواج کم دلیلش سربازی پسرها و اقتصاد ضعیف هستش
      24اه بور سرباز بعد برو کار پیدا کن
      که چی بشه
      بیمه و غیره هم توکار عاکل مهمی هستش که اغلب گیر نمیاد
      بعدش
      بیشتر مراکز استخدامی شرکت های خصوصی هستند که گاهی بهشون نمیهش اعتماد کرد برای کار برای سالیان متوالی
      کلا متولدین دهه 60 بدبخت ها هستند

    • Ali

      كسى ميتواند بگويد اينده اى مطمءن دارد بياييدكمى فكر كنيم چرا اين وضع بوجود امده انرا درست كنيم واطمينان را بمردم اين مرزوبوم برگردانيم بقيه چيزها خود بخود درست ميشود باميد انروز

    • Hadis

      اینقد مردم پول ندارن فقط ازدواج میکنن مهریه بگیرن خرج زندگیشون کنن واسه همین طلاق میگیرن
      اگه وضع اقتصادی خوب بشه اینقد آمارطلاق بالا نمیره
      ب جای آمارگیری ب وضع و کارمردم رسیدگی کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل شما فقط مهریه خانم هاست؟ شاید خودت بخاطر همین ازدواج می کنی.

      • بدون نام

        یعنی بین شما این مدلی مد شده؟؟؟

    • رضا

      عدم گذشت دلیل بزرگیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • آرمان

      کاری کردین که مردم فقط به بالا رفتن قیمت ها و هدفمندی و غیره که نمی شه گفت فکر می کنند

    • فاطمه

      فرهنگ از اقتصاد مهمتره ...که الان فرهنگ ما یک فرهنگ تهاجم شده هست با توقعات خیلی بالا به همین دلیل هم ازدواج کم میشه و طلاق زیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورت از توقع خیلی بالا چیه؟ اینکه یه مرد سالم باشه، بخورنمیر دربیاره، تو یه خونه با پدر و مادرش زندگی نکنه، توقع خیلی!!! بالاییه؟ اگه شما خودت توقع خیلی بالایی نداری من همین الان صدتا خواستگار برات ردیف کنم!

      • بدون نام

        دقیقا ....الان وضعیت اقتصادی از زمان پدر مادرهای ما هم بهتره ولی فرهنگمون عوض شده ....جونها همه چی را باهم میخوان

        هم خونه جدا هم درامد خوب میخوان هم شوهر یا زن رمانتیک شاد شنگدل میخوان ......با با جان همه اینه باهم ودریک زمان بدست نمیاد ...اینو بفهمین

    • شیدا

      مشکلات اقتصادی می تونه دلیل مهمی باشه . اما من فکر میکنم تغیر سبک زندگی ، داشتن توقعات زیاد دلیل خیلی مهمی میتونه باشه .کافی یه نگاهی به مراسم عروسی امروز با پدر و مادرهامون بکنیم . حتی عشق ها هم دیگه سبز نیستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • سینا

      مشکلات اقتصادی آستانه تحمل مردم رو پایین آورده

    • رضا

      علت کاهش ازدواج مهریه های بالا و قوانین مسخره دادگاههای خانواده هست که اکثرش به نفع زناست. تنها راه افزایش آمار ازدواج اینه که قوانین خانواده بر اساس قوانین اروپایی انجام بشه و همه چیز بین زن و شوهر مساوی باشه. نه مهریه باشه نه نفقه نه عروسیهای گرون قیمت که به ضرر پسرهاست. در عوض هر دو طرف حق طلاق داشته باشن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از کجا معلوم؟ شاید هم توقعات بالای آقای برای آوردن جهیزیه با مارکهای آنچنانی توسط خانم هاست.شاید هم بخاطر اینه که آقایون اجازه دارن زن دوم بگیرن در نتیجه خانم ها میترسن شوهر کنند.

      • رضا

        یوزر جان شما با مساوی شدن حقوق زن و مرد تو ازدواج مشکل داری؟ همینه دیگه، همه شما زنا حقوق برتر میخاین نه تساوی. والا تا اونجایی که من میدونم زن یه جهاز میاره، موقع طلاق هم با خودش میبره، ولی اینهمه خرج عروسی و لباس عروس مسخره که هیکل زنا رو 5 برابر میکنه و گلفروشی و ... هزار تا کوفت دیگه رو مرد باید بده، اونم نه به این خاطر که خودش میخاد، بلکه بخاطر عقده ای که شما تو چشم و هم چشمی با فامیلا و دوستانتون دارین.

    • فاطمه

      user اینایی که گفتید توقعات خیلی بالا نبود.. اگه خانوما توقعاتشون فقط همینا بود که الان مشکلی برا ازدواج اقایون نبود منظورم گرفتن عروسی های سلطنتی هس که از روی چشم و هم چشمیه، منظورم توقع وسایل خونه های قصرنشینیه ، منظورم توقع خونه ماشین و پول آنچنانی برا شروع زندگیه خود منم دارم تو همین جامعه با همین فرهنگ زندگی میکنم و احتمال بالا رفتن توقعاتم خیلیه... و مشکله که باهمین طرزفکر بمونم

    • بدون نام

      وقتی وضع فرهنگ طوری میشه ک اگ دختر پسر سالم پیدا کنی باید بخندی بهشون ازین بهتر نمیشه وقتی این همه دانشگاه ازاد و پیام نور و علمی کاربردی و غیر انتفاعی و دولتی داریم ک روزانه کلی فارغ التحصیل میده بیرون با توقعات بالا و سواد کم و در بعضی موارد بدون هیچ سوادی ازین بهتر نمیشه وقتی جم تیوی و فارسی وان داریم ازین بهتر نمیشه تاحالا دقت کردین همه این فیلم ها فقط با یسری موضوع تکراری تکرار میشن وقتی وقتی بخودمون نگا میکنیم آمیخته ای از ترس و ریا و دروغ و فریب و خودخواهییم ازین بهتر نمیشه حالا بیاین به خودمون افتخار کنیم فقط به شخص خودمون

    • علی

      اگه جمعیت ایران40میلیون بود خیلی بهتر میشد جمعیت زیاد باعث افزایش بیکاری،فقر،تورم،رکود اقتصادی،از بین رفتن منابع طبیعی و در نهایت نابسامانی را در پی خواهد داشت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج