۱۶۴۳۲۳
۲ نظر
۵۱۵۸
۲ نظر
۵۱۵۸
پ

این آش را صبحانه میل کنید

چشيدن و تجربه غذاي شهرهاي مختلف، در سفر لطف خاصي دارد. مثلا وقتي به شيراز سفر مي‌كنيم، به‌غير از ديدن اماكن تاريخي و بي‌نظير شيراز، خوردن غذاهاي محلي و از همه مهم‌تر آش سبزي معروف شيراز هم براي‌مان شور و شوق به‌وجود مي‌آورد.

این آش را صبحانه میل کنید
مجله سیب سبز: چشيدن و تجربه غذاي شهرهاي مختلف، در سفر لطف خاصي دارد. مثلا وقتي به شيراز سفر مي‌كنيم، به‌غير از ديدن اماكن تاريخي و بي‌نظير شيراز، خوردن غذاهاي محلي و از همه مهم‌تر آش سبزي معروف شيراز هم براي‌مان شور و شوق به‌وجود مي‌آورد. ‌آش سبزي به‌عنوان صبحانه با نان سنگك گرم و پيازداغ طلايي و خوش‌رنگ را حتما امتحان كنيد.

بله تعجب نكنيد، اين ‌آش معمولا براي صبحانه ميل مي‌شود. اگر شما هم از اين شهر فاصله دارید و هوس اين ‌آش خوش‌رنگ و بو را داريد، همين حالا دست به‌كار شويد و عطر و بوي شهر شاعران را به خانه‌تان بياوريد:

این آش را صبحانه میل کنید

مواد لازم برای۴ نفر:

  • گوشت گوسفند: 300 گرم
  • حبوبات (عدس و نخود و لوبيا چيتي): 200 گرم
  • پياز: دو عدد متوسط
  • برنج نيم‌دانه: دو پيمانه پلوپز
  • سبزي تره: 150 گرم
  • سبزي ترخون: 100 گرم
  • آب: دو ليتر
  • نمك و فلفل و زردچوبه: به ميزان لازم

طرز تهیه:

۱. يك پيشنهاد براي آن دسته از عزيزاني كه با هضم حبوبات مشكل دارند، اين است كه «حبوبات را به مدت يك شبانه‌روز در آب بخيسانند و در اين فاصله سه‌بار آب حبوبات را عوض كنند، با اين كار بيشتر نفخ حبوبات گرفته مي‌شود.»

۲. لوبيا چيتي، عدس و نخود را خيس كنيد، سپس آنها را بپزيد و كنار بگذاريد (يادتان باشد هنگام پخت، به حبوبات نمك اضافه نكنيد چون سفت مي‌شوند و زمان پخت‌شان افزايش مي‌يابد).

۳. برنج را هم با مقداري آب بپزيد تا حسابي باز شود و لعاب پس دهد.

۴. گوشت را به همراه پياز، زردچوبه، فلفل و دو ليتر آب بپزيد و كنار بگذاريد.

۵. نيمي از حبوبات را به همراه گوشت پخته شده و برنج بكوبيد. حالا مواد كوبيده شده و بقيه حبوبات و سبزي‌هاي خرد شده را به آب گوشت اضافه كنيد (براي اين ‌آش لازم نيست سبزي‌ها را خيلي ريز خرد كنيد). در ديگ را ببنديد و اجازه دهيد ‌آش جا بيفتد و هر از گاهي هم بزنيد تا ته نگيرد، اگر آب‌ آش كم بود مقداري آب داغ به آن اضافه كنيد. در آخر هم نمك‌ آن را اندازه كنيد و بعد از ۱۰دقيقه از روي حرارت ‌برداريد و در ظرف دلخواه ريخته و با پياز داغ آن را سرو كنيد.

آش پر خاصيت

- از آنجا كه حبوبات و سبزيجات آش داراي فيبر زيادي هستند، به كاهش يبوست كمك مي‌كنند.

- در صورتي كه فشارخون بالا داريد تا آنجا كه ممكن است شويد ‌آش را بيشتر بريزيد و از ميزان گوشت آن كم كنيد.

- اگر اضافه‌وزن داريد ‌آش را با حداقل روغن تهيه و سرو كنيد و تا آنجا كه ممكن است حبوبات آن را نكوبيد، چون مقدار آن زياد مي‌شود و حجم بيشتري از آن را در يك وعده ميل خواهيد كرد.

- استفاده از گوشت، براي همه گروه‌هاي سني و مخصوصا بچه‌ها، خانم‌هاي باردار و سالمندان توصيه شده است. تا آنجا كه ممكن است گوشت را به همراه استخوان در‌ آش بريزيد تا علاوه بر پروتئين موردنياز، مقدار زيادي آهن و ويتامين ۲۱B هم وارد بدن‌تان شود و اين خواص براي كساني كه كم‌خوني دارند بسيار مفيد است.

- ازجمله حبوباتي كه در بعضي آش‌ها استفاده مي‌شود ماش است. اين حبوبات ضدچربي خون است و اسيد فوليك زيادي دارد. پس در استفاده از آن كوتاهي نكنيد.

- در صورتي كه مشكل گوارشي داريد تا آنجا كه ممكن است آش را رقيق‌تر درست كنيد و به همراه آن از كمي روغن زيتون استفاده كنيد.

- در صورت تمايل از نعناع داغ براي سرو‌ آش استفاده كنيد، زيرا نعناع ضدنفخ است و استفاده از آن به همراه‌ آش، براي كساني كه با هضم حبوبات آش مشكل دارند، بسيار مفيد است.

ضرب‌المثل‌هاي آشي

- آش كشك خالته، بخوري پاته، نخوري پاته

- آشپز كه دوتا شد ‌آش يا شور می‌شه يا بي‌نمك

- آشي برات بپزم كه روش يه وجب روغن باشه

- آش با جاش

- آش نخورده و دهن سوخته

- هر چقدر پول بدي همون قدر ‌آش مي‌خوري

- كاسه داغ‌تر از آش

- تا هست، همين ‌آش و همين كاسه است

- آش دهن‌سوزي نيست

- صنار بده‌ آش، به همين خيال باش

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شايان

      كلا آش و حليم هاي شيراز بي نظيرن. توصيه ميكنم به كساني كه به شيراز سفر ميكنن اين آش سبزي و حليم بادمجون شيراز رو امتحان كنن

    • بدون نام

      عزیز بهترین مواد را هم استفاده کنیم هرگز آش سبزی شیرازی نمی شود در ضمن حتماً اگر به شیراز سفر کردید از محلی ها مکانهای فروش آش خوب را جویا شوید چرا که همه جا هم به آن خوشمزگی نیست .اما فقط بگم تقریباً بی نظیره .آش کاردۀ شیراز را فراموش نکنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج