۱۶۴۴۳۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

روند تغییرات در محصولی مثل کمری، پا به پای سرعت لاک پشت جلو می رود. تویوتا می گویدترجیح می دهد پیش از هر بلندپروازی، از ایمنی خودروهایش مطمئن شود. تازه ژاپنی ها آنچنان که فکر می کنید گرانقیمت نیستند.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟




روزنامه هفت صبح: در یکی از نسخه های «بازگشت به آینده» سه گانه رابرت زمکیس، در مورد محصولات ژاپنی از همان جنس کنایه ای استفاده می کنند که در حال حاضر ما برای وسایل چینی به کار می بریم. آنطرف آب، آنجایی که به کیفیت احترام بیشتری می گذارند، تا همین یکی دو سال پیش خودروهای ژاپنی، زیاد محبوب نبودند. مثلا در «رییس های نفرت انگیز» ست گوردون، که در سال 2011 ساخته شده، قهرمان فیلم در لحظه ای حیاتی نیازمند کمربند ایمنی تویوتا پیروس خود می شود که گیر کرده. قهرمان فیلم با درماندگی مطلق اسم تویوتا را فریاد می زند.

خودروهای ژاپنی اما با وجود تمام ضد تبلیغ ها و کنایه هایی که دریافت کرده اند، تمام تلاش شان را برای بهتر شدن به کار گرفتند. حالا خریداران تویوتا، لکسوس، هوندا و آکورا را با فاکتورهایی مثل قابل اطمینان و مصرف بهینه می شناسند و مراکز سرویس تویوتا و هوندا مرتبه ای در حد مرکز سرویس مرسدس پیدا کرده اند.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

تنها تویوتا بیش از ۱۵ بار نام خود را به عنوان خودروسازی با کیفیت ثبت کرده است. یک موسسه بررسی و کیفیت خارجی می گوید در حال حاضر فاصله خودروسازان ژاپنی با سایر خودروسازان به حداقل رسیده است؛ تقریبا نزدیک دایملر کرایسلر و جنرال موتورز.

ژاپنی ها از چند سال پیش به این طرف، راه خود را به سمت بازار ایران کج کرده اند. می گویند کیفیت بالایی دارند و البته قیمت شان هم چندان زیاد نیست؛ مثلا هنوز می توان لنسر جدید را با بودجه زیر ۱۰۰ میلیون خرید.

خودروسازهای بزرگ جهان هر سال در حال افزایش کیفیت محصولات خود هستند. آمارها نشان می دهد متوسط ۱۵۵ مشکل فنی و الکترونیکی در هر ۱۰۰ وسیله نقلیه، در سال ۲۰۱۴ به متوسط ۱۳۳ مشکل رسیده است.

براساس گزارش های دریافتی از مصرف کنندگان، برندهای ژاپنی سهم قابل توجهی در این موفقیت دارند. در فهرست خودروسازان برتر از دید مصرف کنندگان، نام تویوتا، لکسوس، مزدا و هوندا هم وجود دارد. باورکردنی نیست اما اگر مطالعه فهرست را تا انتها ادامه دهید، چیزی در حدود ۹۲ درصد آن از خودروسازان ژاپنی تشکیل شده است.

یک موسسه بین المللی پس از بررسی گزارش های مصرف کنندگان اعلام کرد: «به طور کلی تولیدکنندگان ژاپنی، وسایل نقلیه با قابلیت اعتماد بسیار بالا را تولید می کنند؛ به ویژه محصولات لکسوس و تویوتا ولی هنوز هم نمی توان گفت تمام مدل های ژاپنی قابل اعتماد هستند.»

آنها به طور خاص روی اسم نیسان و برند لوکس اینفینیتی انگشت می گذارند و می گویند براساس آخرین گزارش ها، محصولات تولیدشده با لوگوی این برندها در بخش خودروهای قابل اعتماد نمره متوسط می گیرند. این خودروساز به تازگی تصمیم گرفت خط تولیددو خودروی خود را که به عنوان خودروهایی قابل اطمینان شناخته می شدند، متوقف کند فقط به این خاطر که نتوانستند در آزمون های کیفیت سنجی حد نصاب نمره را کسب کنند.

راز موفقیت برندهای ژاپنی چیست؟

کیفیت بالا همیشه هم با چاشنی شانس به دست نمی آید. تویوتا و لکسوس خیلی کم دچار لغزش کیفیت می شوند. می دانیم که این شرکت ها به جای افزودن فاکتور هیجان، در حال تلاش برای ساخت خودروهایی با کیفیت بیشتر هستند. شاید به همین دلیل در فهرست خودروهای قابل اطمینان، امتیاز بالایی می گیرند. فناوری های جدید تنها به شرطی مجوز حضور در محصولات جدید را می گیرند که به ایمن بودن خودرو کمک کنند.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

تویوتا از چند سال پیش مشغول کار روی ساخت خودرویی با سیستم انتقال قدرت چهار سرعته اتوماتیک است و خیلی کم پیش می آید که تغییر جهتی در محصولات خود ایجاد کند.

اگر منصفانه نگاه کنیم، همیشه هم اوضاع برای آنها ساده نبوده است. تویوتا اخیرا مجبور شد توندرا را به خاطر نداشتن قابلیت های رقابتی با دیگر کامیون وانت های هم رده کنار بگذارد. مشابه این اتفاق برای XB هم افتاد چون مصرف سوخت آن به هیچ وجه اقتصادی نبود.

بعد از هر فراز و فرودی مثل این، خودروسازان معمولی تصمیمات احساسی می گیرند و کارهای بچگانه می کنند. مثلا از معرفی و طراحی ده ها مدل جدید خبر می دهند. قراردادهای عجیب و غریب می بندند و می گویند به زودی در همان سال محصولی تازه روانه بازار خواهند کرد اما ژاپنی ها با اتخاذ سیاستی شبیه داستان سمابقه خرگوش و لاک پشت، همیشه برنده اند.

چرا ژاپنی ها را انتخاب کنیم؟

تویوتا کمری با بیش از دو هزار قطعه جدید هنوز هم یک خودرو اسپرت است که برای راننده اش تجربه ای لذتبخش به ارمغان می آورد. موتور این خودرو آخرین بار در سال ۲۰۰۷ با سیستم تزریق مستقیم و سیستم انتقال قدرت CVT به روز شد. چرا تویوتا تا این حد در انجام تغییرات آهسته عمل می کند؟

این خودروساز در ظاهر نسبت به بقیه رقبا، کند عمل می کند و برای اتخاذ تصمیم های جدید وقت بیشتری صرف می کند. خودشان می گویند ترجیح می دهند از تغییر جدید اطمینان داشته باشند و پول و انرژی خود را به جای بلندپروازی در محصولات جدید، صرف توسعه مدل های مطمئن فعلی کنند.

شاید به همین خاطر در تمام بازارها، ژاپنی ها را با عنوان خودروهایی با کیفیت می شناسند و مشاوران تنها وقتی به شما محصولی غیرژاپنی را توصیه می کنندکه بگویید هیجان رانندگی دیوانه وار را به ایمنی و اطمینان ترجیح می دهید.

خودروهای ژاپنی در بازار ایران

۱) RAV۴

RAV۴ در بازار ایران در سه تیپ ارائه می شود. تیپ ۳ در نمایندگی و بازار آزاد به ترتیب ۲۱۰ و ۲۰۶ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو نیز وقتی مانند همه خودروها در بازار دستدوم ها پارک کند با قیمت پایین تری ارائه می شود. مثلا شما می توانید یک مدل ۲۰۱۴ مشکی رنگ با کارکرد شش هزار و ۶۰۰ کیلومتر را به قیمت ۱۸۹ میلیون تومان خریداری کنید.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۲) کمری

تویوتا کمری GLX در نمایندگی ها ۱۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۶۶ میلیون تومان ارائه می شود. اختلاف قیمت نوی این خودرو با کارکرده آن گاهی تا ۱۴ میلیون تومان هم می رسد. به عنوان مثال یک تویوتا کمری ۲۰۱۴ با رنگ سفید که کارکردش حدودا شش هزار کیلومتر است را می توانید به قیمت ۱۵۱ میلیون تومان در این بازار خریداری کنید.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۳) کرولا

تویوتا کرولا را می توانید در بازار آزاد و نمایندگی به قیمت حدودی ۱۳۰ میلیون تومان خریداری کنید. برعکس بسیاری از خودروها، کرولا خودرویی است که اگر چرخش به بازار دست دوم برسد تفاوت قیمت چندانی پیدا نمی کند. به عنوان مثال یک دستگاه کرولای نقرآبی رنگ را که کارکرد هشت هزار کیلومتری دارد در بازار دست دوم ها ۱۲۸ میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند. در مدل های پایین تر نیز یک دستگاه کرولای ۲۰۱۱ سفید رنگ را با کارکرد ۲۵ هزار کیلومتر ۱۰۲ میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۴) یاریس

یاریس ۲۰۱۴، در نمایندگی ۱۰۲ میلیون تومان و در بازار آزاد ۱۰۶ میلیون تومان قیمت دارد. در بازار دست دوم ها حتی می شود این خودرو را تا ۲۱ میلیون تومان پایین تر پیدا کرداما باید توجه داشته باشید که مدل های پایین تری نصیب تان می شود.

مثلا یاریس ۲۰۱۳ مشکی با کارکرد ۳۲ هزار، ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد. مدل ۲۰۱۲ این خودرو نیز با رنگ آبی و کار کرد ۲۲ هزار کیلومتر ۷۷ میلیون تومان قیمت دارد.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۵) لکسوس CT۲۰۰h

لکسوس CT۲۰۰h که نهایتا یک سال است در بازار خودروی ایران عرض اندام کرده در نمایندگی ها ۲۱۵ میلیون و در بازار آزاد ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۶) میتسوبیشی ASX

قیمت میتسوبیشی ASX ۲۰۱۴ در نمایندگی ها ۱۵۹ میلیون تومان و در بازار آزاد ۱۶۴ میلیون تومان است. جالب اینجاست که جدا از خودروهای کارکرده میتسوبیشی ASX تقریبا صفر اما مدل پایین هم در بازار دست دوم با قیمت بسیار پایین تری پیدا می شوند. مثلا شما می توانید یک دستگاه ASX ۲۰۱۲ قهوه ای رنگ با کارکرد تنها ۱۵۰۰ کیلومتر را در این بازار با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان خریداری کنید. این کاهش عجیب برای ASX هایی که کارکرد پایین دارند احتمالا به خاطر فروش نرفتن آنها بوده است.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۷) میتسوبیشی لنسر

میتسوبیشی لنسر با تیپ یک پلاس در نمایندگی ها ۹۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو در بازار آزاد به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. میتسوبیشی لنسر همین که اندکی کارکرد پیدا کند حدود ۵ میلیون تومان افت قیمت پیدا می کند. برای مثال میتسوبیشی لنسر تیپ ۱ پلاس ۲۰۱۴ با رنگ مشکی و کارکرد پنج هزار کیلومتر ۹۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۸) میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ نیز که به تازگی وارد بازار ایران شده است در نمایندگی ها ۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

۹) هوندا آکورد

قیمت صفر هوندا آکورد در نمایندگی ها ۱۷۹ میلیون تومان و در بازار آزاد ۱۹۴ میلیون تومان است. این خودروی ۲۰۱۴ همین که گرد خیابان های ایران و بازار دست دوم روی آن بنشیند حداقل ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت پیدا می کند. به عنوان مثال شما یک هوندا آکورد ۲۰۱۴ سفید رنگ با ۱۷ هزار کیلومتر کارکرد را می توانید ۱۷۸ میلیون تومان خریداری کنید. همچنین یک دستگاه آکورد ۲۰۱۳ با رنگ نقره ای و کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر در بازار دست دوم ها ۱۳۹ میلیون تومان قیمت دارد.

چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج