جاباما
۱۶۴۵۱۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

آمار زندانیان جرایم غیرعمد در ایران

رییس ستاد دیه کشور از محبوس بودن ۸۵۳۳ زندانی در زندان‌های کشور به جرم جرایم غیرعمد خبر داد.

جام جم آنلاین: رییس ستاد دیه کشور از محبوس بودن ۸۵۳۳ زندانی در زندان‌های کشور به جرم جرایم غیرعمد خبر داد.

به منظور افزایش مشارکت های مردمی و ارائه آمار و عملکرد ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند نشست خبری مدیرعامل این نهاد مردمی با اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری که صبح امروز یکشنبه (۷ دی ماه) برگزار شد، سید اسدالله جولایی با اشاره به اینکه این ستاد تا کنون از محل کمک های مردمی توفیق آزادی بیش از ۸۵ هزار زندانی نیازمند کشور را داشه است، گفت: در ۹ ماهه سال جاری تعداد تقریبی ۵ هزار نفر آزادی داشته ایم که از این تعداد ۲۰۰ نفر را زنان و ۴۸۰۰ را مردان تشکیل داده اند.

وی با بیان این مطلب که همیشه اولین خیران این نهاد مردمی شاکیان، طلبکاران و اولیای دم هستند، افزود: در شش ماهه گذشته از مجموع مبلغ بدهی مددجویان غیرعمد مبلغ ۱۱۱ میلیون تومان را شاکیان از حقوق حقه خود گذشت رضایتمندانه داشته اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: تهران بیش تری آمار زندانی جرایم غیرعمد را با یک هزار و ۱۱۳ نفر و سیستان بلوچستان با ۹۸ نفر زندانی کم ترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد.

جولایی افزود: در ۹ ماهه سال جاری حدود ۵ هزار نفر آزاد شدند که از این تعداد ۲۰۰ نفر زنان، و ۴ هزار و ۸۰۰ نفر مردان بوده اند که برای آزادی آن ها باید ۵۲۰ میلیارد تومان پرداخت می کردیم که ۲۳۰ میلیارد تومان گذشت کردیم این تعداد با ۲۹۰ میلیارد تومان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه ۲۴ سال از تأسیس ستاد دیه می گذرد، اظهار داشت: افرادی که در ستاد دیه به آنها کمک می شود، قصد جرم نداشته و به دلیل مهریه و نفقه گرفتار زندان شده اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: از ۵ هزار نفر آزادشده در ۹ ماهه امسال ۱۵۰۰ نفر بدهکار دیه و سه هزار و ۵۰۰ نفر بدهکاری مالی بودند.

جولایی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۸۳۶ نفر به عنوان جرایم مالی آزاد شدند که باید دو هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان برای آزادی آنها پرداخت می شد که دو هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان از اولیای دم گذشت گرفته شد و هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان پرداخت و افراد از زندان آزاد شدند.

وی گفت: در سال ۹۲ ، هفت هزار و ۱۳۵ نفر زندانی (بدهکار مالی) بودند که نیاز به ۸۳۰ میلیارد تومان داشته که ۵۳۵ میلیارد تومان گذشت گرفتیم و این افراد با ۳۰۵ میلیارد تومان به آغوش خانواده بازگشتند.

مدیرعامل ستاد دیه با بیان اینکه در شش ماهه امسال سه هزار و ۷۱۶ نفر آزاد شده اند که ۴۶۵ میلیارد تومان بدهی داشتند، افزود: در شش ماهه سال ۹۲ دو هزار و ۸۶۱ نفر آزاد شدند که ۲۴۰ میلیارد تومان بدهی داشته و ما ۱۱۰ میلیارد تومان گذشت گرفتیم.

جولایی گفت: آمار موجودی در زندان ها ۸ هزار و ۵۳۳ نفر است که ۱۷۰۹ نفر در تصادف رانندگی به دست دیه بدهکارند و ۲۸۰ نفر به دلیل حوادث شبه عمد و همچنین ۴ هزار و ۷۵۰ نفر بدهکار مالی، ۱۷۴۵ نفر بدهکار مهریه و ۹۷۹ نفر بدهکار نفقه هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که زیر ۱۱۰ سکه را به عنوان مهریه داشته باشند ولی پرداخت نکنند، زندانی می شوند، اظهار داشت: از آمار موجودی که اکنون در زندان داریم این افراد به ۴۳۰ میلیارد تومان پول نیاز دارند تا بتوانند آزاد شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه روند ورودی تصادفات رانندگی رو به کاهش است، افزود: استان های سمنان و بوشهر فاقد زندانی نفقه هستند و ایلام ۱۴ و خراسان جنوبی ۱۷ نفر آمار زندانی مهریه دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان زندانیان تصادف رانندگی در تهران، خراسان رضوی و فارس هستند، گفت: اکنون آمار تلفات به دلیل سقوط بالابرهای ساختمان، ریزش آوار و چاه و گازگرفتگی در پادگان های نظامی و مراسم در یاسوج بیشتر از سایر استان ها است و می توان گفت میزان تصادفات روستایی رشد پیدا کرده است.

مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره اینکه برای افراد یک حسالب بانکی باز کرده و به دلیل کشیدن چک های بالامحل، همسر خود را روانه زندان می کنند که باید در این زمینه نظارت داشت، افزود: ستاد دیه با حدالقل ابزار مکانی و هزینه در سراسر کشور خدمت رسانی می کند.

جولایی گفت: در جامعه ما متاسفانه وام گرفتن برای امور باب شده است و برای هزینه تولد تا تحصیل و کفن و دفن با ارائه ضامن وام می گیرند که این خود بسیاری از افراد را روانه زندان کرده است.

وی افزد: از ۷ فرودین امسال تا دیروز هزار و ۱۸ نامه از سوی نمایندگان به ستاد دیه در راستای طرح دائمی شدن قانون اجباری شخص ثالث ارسال شده است که به دلیل افزایش زندانیان رانندگی باید به دنبال کاهش این آمار باشیم بنابراین ستاد دیه درخواست دارد که لایحه اجباری و دائمی شدن این طرح تا قبل از پایان اسفند به مجلس ارائه شود که البته اکنون دوره ۵ ساله آن اتمام یافت و برای ۱۸ ماه تمید شد.

این مقام مسئول گفت: وزیر اقتصاد و دادگستری در خصوص این طرح و تصویب هر چه زودتر آن درخواست داشتند و ما در کمیته حقوقی نشست هایی داشتیم و در کمیسیون اقتصادی این امر در حال بررسی است؛ درواقع این امر مهم است چراکه در سال ۸۲ ۳ هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل تصادف و امروز هزار و ۷۹ نفر روانه زندان شدند.

مدیر عامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه از امسال ستاد دیه هیچ مطالبه ای از دولت نداشته است، افزود: طی شیوه نامه ای که بالاغ کردیم قرار است ابتدا سرپرستان خانوار و بعد نسوان در اولویت کمک قرار گیرند.

جولایی با بیان اینکه امسال در ماه مبارک رمضان ۱۸۷ جشن گلریزان تشکیل شده است و ۳۵ میلیارد تومان به این ستاد در این زمان کمک شده است و ۵۱۲ نفر آزاد شدند، اظهار داشت: امسال ۵۴ هزار و ۱۱ نفر از مردم به بانک رفاه، ملی صادرات و تجارت مراجعه کردند و ۱۸ میلیارد تومان کمک کردند و در سال ۹۲ ۱۵ هزار و ۴۹۷ نفر مراجعه کردند.

وی افزود: امسال ۳۲ هزار و ۱۳۰ نفر از فروردین تا آذر به دلیل جرایم غیر عمد، مهریه و نفقه وارد زندان شدند، اظهار داشت: در ۳ ماهه امسال ۳ هزار و ۴۲۳ نفر به دلیل تصادف، ۵ هزار و ۳۱۴ نفر به دلیل مهریه، ۱۹ هزار و ۵۶ نفر به دلیل محکومیت مالی، هزار و ۱۵۷ نفر به دلیل حوادث کارگاهی و ۲ هزار و ۹۴۸۴ نفر به دلیل نفقه وارد زندان شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج