جاباما
۱۶۴۵۶۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

حسین انتظامی:

راهکار مبارزه با فساد، بگم‌ بگم‌ نیست

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، با بیان اینکه یکی از محورهای مبارزه با فساد توجه به رویکرد دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است، گفت: راهکار مبارزه با فساد بگم بگم ها و افشاگری‌های خیابانی نیست. اگر شفافیت و پاسخگویی باشد، به تبع آن با فساد مبارزه می شود

ایسنا: حسین انتظامی - معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم انتشار پانصدمین انتشار روزنامه سپید و سالگرد هفته‌نامه سلامت که با حضور بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از چهره‌های جامعه پزشکی، مسئولان مختلف، اساتید دانشگاه و هنرمندان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به برگزاری دومین جلسه کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این قانون در سال ۸۸ به تصویب رسید اما تاکنون اجرایی نشده است و هم‌اکنون دولت به دنبال اجرایی کردن این قانون در جامعه است.

وی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را انقلابی در رابطه شهروندان و حکومت برشمرد و بیان کرد: براساس این قانون، دستگاه‌های دولتی موظف‌اند هر چه را که برای شهروندان ایجاد حق و تکلیف می‌کنند، منتشر کنند و هم‌چنانکه مورد درخواست شهروندان قرار گرفت، در اختیار آنها بگذارند.

انتظامی این قانون را گامی در جهت افزایش مشارکت، انسجام اجتماعی و اقتدار ملی ذکر کرد و افزود: توجه به بخش خصوصی و صنوف، یکی از سیاست‌های عملی دولت است و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی ارائه مجوز به دستگاه‌های دولتی برای انتشار نشریه را گرفته است. معتقدیم وقتی بخش خصوصی فعال وجود دارد، بهتر با اثربخشی بهتر می تواند کار کند. همچنین قطع یارانه نشریات دولتی و بخش عمومی برای از بین رفتن این رقابت نامساوی یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای توجه به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: این یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است و ما نیز تمام دستگاه‌های دولتی را تشویق به واگذاری نشریات خود به بخش دولتی می‌کنیم.

انتظامی با اشاره پژوهشی در سال ۸۷ که نشان دهنده لغو مجوز ۹۰ درصد از نشریات بر اثر عدم انتشار در این سال بود، گفت: این موضوع نشان از بی‌توجهی به اقتصاد مطبوعات و آمایش سرزمین است. به طور مثال، هم‌اکنون تناظر یک به یک بین صاحبان امتیاز و مدیران مسئول است. در حالی که ما یکی از لوازم توسعه مطبوعاتی این است که بنگاه‌های مطبوعاتی مانند موسسه ابن سینا به وجود آید که باعث ماندگاری آنها نیز می شود.

معاون مطبوعاتی وزارت بهداشت با بیان اینکه بسته‌های حمایتی برای رسانه‌هایی که به سواد علمی کمک می‌کنند در نظر گرفتیم، گفت: این بسته‌های حمایتی برای ۷ مورد اعلام شد که یکی از آنها نشریات علمی بودند. البته منظور از نشریات علمی، نشریات تخصصی نیست، بلکه نشریاتی مدنظرند که به ارتقای سواد علمی در جامعه و در بین آحاد شهروندان کمک می‌کنند. زیرا تولید و رشد علمی تنها معطوف به تعداد مقالات مندرج در مقالات علمی نیست بلکه یکی از مولفه‌های آن توجه به چرخه نظری علم و فناوری و تجاری شدن پژوهش‌هاست.

وی ثبت اختراعات، توجه به حوزه‌های نوپدید و سواد علمی را از دیگر مولفه‌های تولید علم و رشد علمی ذکر کرد و افزود: اوایل هزاره سوم پژوهشی در آمریکا انجام شد که نشان‌دهنده پایین بودن شاخص‌های سواد علمی در آن کشور بود، زیرا ۳۵میلیون نفر از جمعیت این کشور دارای شاخص های سواد علمی شناخته شدند و از همین جا پروژه ۲۰۶۱ با هدف افزایش این شاخص‌ها در بین جمعیت آمریکا تعریف شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج