۱۶۵۳۵۴
۸۲ نظر
۱۴۸۳۱
۸۲ نظر
۱۴۸۳۱
پ

داستانی که باز هم رد عشق در آن پیداست

چرا نیچه اینقدر ضد زن است؟

«به سراغ زنان می روی؟ شلاق را فراموش نکن». این معروف ترین جمله ای است که از نیچه به یادگار مانده. فیلسوفی با سبیل های پهن، چشمان کم فروغ و لب های همیشه کبود.

چرا نیچه اینقدر ضد زن است؟




مجله تماشاگران امروز - احسان رضایی: «به سراغ زنان می روی؟ شلاق را فراموش نکن». این معروف ترین جمله ای است که از نیچه به یادگار مانده. فیلسوفی با سبیل های پهن، چشمان کم فروغ و لب های همیشه کبود.

فردریش ویلهلم نیچه، فیلسوفی تنها و شکاک بود که عمرش را با انواع و اقسام بیماری ها گذراند. خودش می گفت لذت دنیا از جمله عشق به زنان را در همان جوانی ترک گفته است. با اینحال داستان عاشقانه ای درباره نیچه هست که می گوید همان جمله معروف و باقی بد و بیراه هایش به زن ها حاصل همان عشق نافرجام است.

چرا نیچه اینقدر ضد زن است؟

فردریش نیلهم نیچه تنها ۵۶ سال عمر کرد، در سال ۱۸۴۴ به دنیا آمد و در سال ۱۹۰۰ و در آستانه قرنی جدید که از افکار خود او هم الهام های زیادی گرفته بود مرد. پدر او کشیش بود، اجداد مادری اش هم همینطور. وقتی ۵ ساله بود، پدرش را از دست داد و با مراقبت و توجه مادر و خواهرش بزرگ شد؛ توجهی که تا آخر عمر ادامه پیدا کرد.

ابتدا به عنوان دانشجوی الهیات و واژه شناسی وارد دانشگاه بن شده بود. بعدها که اوضاعش عوض شد و کلی فلسفه برای خودش دست و پا کرد، تحصیل در رشته الهیات را در نتیجه از دست دادن ایمانش به مسیحیت رها کرد.

شوپنهاوری شد. با ریچارد واگنر ملاقات کرد و شیفته او شد. در ۲۴ سالگی به استادی کرسی «واژه شناسی کلاسیک» در دانشگاه ازل و معلمی زبان یونانی در دبیرستان رسید. در جنگ میان فرانسه و آلمان، داوطلبانه به بهداری ارتش رفت اما منظره خون آنقدر ناراحتش می کرد که به خانه برگشت. ۲۷ ساله بود که اولین کتابش را درباره تراژدی نوشت و از آن پس مرتب سالی یکی دو کتاب منتشر می کرد. کتاب هایی که همه آنها چیزی بودند میان فلسفه و ادبیات.

شرح حال نویس های نیچه نوشته اند او برای دوره های کوتاهی با چند زن رفت و آمد داشته. جدی ترین رابطه او با لو سالومه بود، زنی روس. این لو سالومه، اهل سن پترزبورگ بود. با تربیتی روسی، آلمانی و فرانسوی. در ۱۷سالگی به درخواست ازدواج معلم سر خانه اش که یک کشیش پروتستان بود و پدر دو بچه، جواب مثبت داد. با او به هلند آمد. دوره ای عضو یک فرقه مذهبی بود و بعد به سوییس آمد و در دانشگاه زوریخ به عنوان یکی از اولین زن های دانشجوی فلسفه ثبت نام کرد.

سالومه ۳۱ ساله در دوره ای که برای مداوا به میلان ایتالیا آمده بود، با پاول ری، دوست فیلسوف نیچه آشنا شد. آن موقع نیچه ۳۷ ساله و حسابی مشهور بود. نیچه فورا در دام عشق گرفتار شد: «ما از کدامین ستاره فرو افتادیم تا اینجا همدیگر را ملاقات کنیم؟» اینها اولین کلمات نیچه بودند، وقتی او سالومه را در صومعه سن پیتر دید.

عکسی از نیچه، پاول ری و سالومه در دست است که در آن سالومه در یک گاری کوچک زانو زده و یک شلاق بالای سر دو مردنگه داشته در حالی که آن دو گاری را می کشند (درست برعکس جمله معروف نیچه).

نیچه که به یک دستیار احتیاج داشت، به این زن زیبارو که بعدها با ریکله شاعر و فروید روانشناس هم روابطی داشت، پیشهاد همکاری داد. نیچه در کتاب «اینک انسان» خود شعرهایی از سالومه را نقل کرده و گفته هر کس بتواند به عمق شعرهای سالومه و معانی آنها پی ببرد، می تواند حدس بزندکه چرا شعرهای او را تحسین می کنم.

با اینحال به دلیلی که هنوز هم بر سر آن بحث است، در فاصله کمتر از یک سال یعنی در دسامبر ۱۸۸۲ نیچه رابطه اش را با سالومه به هم زد. در یک نامه ارسال نشده برای سالومه، نیچه او را لاغر مردنی، زشت و فاجعه آمیز خطاب کرده است.

چرا نیچه اینقدر ضد زن است؟

سالومه خودش در کتاب خاطراتش که سه سال بعد نوشت، دلیل این اتفاق را جواب رد او به خواستگاری نیچه عنوان کرده اما بعضی از زندگینامه نویس ها هم علت را حسادت الیزابت خواهر نیچه می دانند که وی هم روی نیچه تسلطی وسیع داشت و هم از سالومه متنفر بود.

سالومه بلافاصله با پاول ری ازدواج کرد، هر چند این آخرین ازدواج او نبود. او کتابی با عنوان «نیچه در آیینه آثارش» نوشت و یک زندگینامه از خودش. سالومه ۱۴ رمان دیگر هم دارد که هیچ کدام شان اثر برجسته ای نیستند و اهمیت زندگینامه اش هم فقط به خاطر اطلاعاتش درباره نیچه است، جایی که نیچه را شخصیتی کاملا مذهبی توصیف کرده است.

پنج سال بعد از جدایی از سالومه، نیچه در کتاب «تبارشناسی اخلاق» خود نوشت برای یک زندگانی فیلسوفانه ضروری است شخص فیلسوف «از ازدواج و هر چه که کار را به وسوسه های ازدواج بکشاند» بیزار باشد و اینکه «تا به امروز کدام فیلسوف بزرگی ازدواج کرده است؟ نه هراکلیتوس، نه افلاطون، نه دکارت، نه اسپینوزا، نه کانت، نه شوپنهاور.»

نیچه حتی ازدواج سقراط را هم از جنس «مسخره بازی»های او می داند. درباره دشمنی نیچه با زنان و نهی او از ازدواج تفسیرهای متعددی شده است. از جمله اروین یالوم در رمان «و نیچه گریست» سالومه را پیش دکتر بروئر، روانشناس مشهور می فرستد تا بفهمد بالاخره علت این رفتارهای نیچه در چیست؟

نیچه گفته است «آنچه شما عشق می نامید، دیوانگی هایی است کوتاه و زناشویی هم حماقتی دراز، پایان بخش این دیوانگی های کوتاه!» با اینحال او در تبیین عشق و بیان تفاوت نگاه زن ومرد به عشق نظرات بسیار جالبی دارد. این، شایدبه خاطر تسلط خواهرش بر او در تمام طول عمرش باشد و شاید هم به تجربه دردناک عاشقی خودش برمی گردد. عشقی پرشور به زنی که با مردان بسیاری رابطه داشت. چیزی که با اخلاق مداری سفت و سخت نیچه کاملا در تضاد بود. می شود حدس زد که آن روحیه حساس، بعد از شکست در این عشق چه فشاری را تحمل کرده است.

نیچه ۱۲ سال آخر عمرش را در حال جنون گذراند. ژانویه سال ۱۸۸۹ پس از آن که در میدان شهر ناگهان دست هایش را دور گردن یک اسب گاری حلقه کرده بود، به زور به خانه آوردندش و تا آخر عمر در همان حال ماند. به قول ویل دورانت «نبوغ برای کمتر کسی این همه گران تمام شده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامل

      مرسی و تشکر از شما. نیچه انسان بسیار شریف و بزرگی بود و هست.

    • کریم

      تحریف عقاید نیچه برای خوشایند زنان ،لیکن و صد اما ضد زن بودگی نیچه ریشه در فلسفه او دارد.نه در شکست عشقی.

    • سبحان

      درک فلسفه ی نیچه بسیار سخت و مشکل است. و کامنت گذاشتن برایش ....

    • داوود

      نیچه به هیچ عنوان ضد زن نیست..زنی با شرم بسیار بامدادی مرا گفت در تشنه کامی اینسان سرخوشی سیراب که شوی چه خواهی شد

    • Zahiiiiiii9800

      بسیار عالیع بود*.*
      عاشق حرفایع تاثیرگذارشم...
      پر از راه حل برای مشکلات زندگی^__^

      پاسخ ها

      • احمد

        باور کن اگه اگه واقعا با فلسفه ی هیچ انگارش زندگی کنی فرجامت یا جنونه با خودکشی از من گفتن بود چون جدا فلسفش نابودم کرد کاش کتاباشو نمیخوندم حیف خوندم و دیگه هیچ وقت آدم سابق نیستم.

    • مصطفی

      مشکلات سایت علی زرد همین چیزهایی هست که‌ به نیچه بستید.

    • محسن

      نیچه ضد زن نبود فقط حقایق رو بی پرده و شجاعانه میگفت.
      خداییش کدوم زن هست که با رفتارهایش خون به دل آدم نکنه...اگه پیدا بشه دیگه اسمشو نباید زن گذاشت چون زنها غیر قابل تحملند.نیچه میگفت کسی که میخواد فیلسوفانه زندگی کنه باید قید زن و ناز و عشوه های خرکی شو بزنه...
      مرد خودش باید آدم باشه و دنبال یه همچین موجودات سطحی و کوته نظری موس موس نکنه....تا حالا یه همچین مردی کجا پیدا بشه؟؟؟یکی مثل خیام .نیچه .شوپنهاور و.... اگر مرد نیاز جنسی نداشت خدا وکیلی جواب سلام زن رو هم نمیداد ولی چه کنیم که گرفتار شهوت و هوس هستیم.باید با راهنمایی های همچین بزرگوارانی به شهوتمون غلبه کنیم تا خوار و خفیف نشیم و ملعبه ی دست یک مشت زن قرار نگیریم.هر کی هم میخواد بگه طرف ضد زن هست و عقده ای و برتری طلب و مرد سالار و از این مزخرفات بذارید بگه اصلا مهم نیست.

      پاسخ ها

      • میثم

        آقای به اصطلاح مرد، فعلا حرف جنابعالی بی اساس و غیر قابل تحمله. این همه فیلسوف بزرگ آمد و به زنان توهینی نکردن، حالا شما با حرف‌تون توهین بزرگی به زن کردید! نیچه هم باید میدانست که خودش حاصل ازدواج یک مرد با یک زن بوده! دومین اشتباه حضرتعالی اینه که فقط به نگاه هوس به این آفریننده های خدا نگاه می کنید. شما با این حرف‌تان نظام آفرینش خدا را زیر سوال بردید. اتفاقا هوس مرد بیشتر از زنه، در حالت عادی. زن نیازی به هوس ما نداره، زن به محبت و عشق ما نیازمنده.
        بگو ببینم، خیام کی به زن ها توهین کرده؟ از واژه ی اول تا آخر پیامت یک مشت چرت و پرته. حالا اگه مردی و حرفت، هیچ احساسی نسبت به مادر و خواهر نداشته باش
        با این حرفت توهینی به آفرینش خدا کردی

      • بدون نام

        برای خومون متاسفم که این چنین نرهایی هستند که گاهی دوستشان داریم و

      • بدون نام

        خفه

      • امیر حسین علی ابادی

        محسن جان وااااااااااااااااااااااااااقعا زیبا گفتی . . . فوق العاده بود کامنتت . . . خوششحال میشم وقتی چنین نظر های عالمانه و بر حق میبینم . . درود بهت

      • مهسا

        به نظر منم محسن کاملا منطقی گفته اینا همش واقعیته واسه همین .پذیرفتنش یکم سخته

      • علی

        به نظر من علت اینکه نیچه برای زندگی فیلسوفانه با ازدواج مخالف بوده این نیست که زن مشکلی داره یا مرد مشکلی داره . علتش اینه که زن و مرد مثل آب و آتش هستن وقتی از هن جدا هستن کارایی زیادی دارن ولی وقتی اون آب روی آتیش ریخته میشه دیگه نه اون آب به دردی میخوره نه اون آتیش

      • بدون نام

        خاک تو سرت با این ا‍فکارت

      • بدون نام

        هر کی از دین دور شد یا میشه نیچه فراری از زن یا فروید غرق شده در شهوت و هوسرانی .


        اسلام. هر عاشق ترت میشم
        بلاخص وقتی زندگی نکبت بار امثال این به اصطلاح اهل علم به درد نخور رو میبینم

      • پری

        اره فقط شما مردا خوبید😑😒

      • داریوش

        حس مادرانه حس غریضی ست در حیوانات هم وجود داره در پاسخ به آقای میثم که یه لحظه کردند متولد شدن از یک زن و بزرگ شدن توسط یک زن موهبت هست. بله موهبت هم هست ولی نقش زیادش غریضه و قانون طبیعت هست

    • نیلو

      البته اقایون هم کمی حواسشون به رفتار خودشون با زناشون باشه تا متوجه بشن کدوم دل کدومو له می کنه. شما هم اگه خیلی در بند هوسی خب خودتو از قید هوس ازاد کن و کلا قید زن بزن. ....

    • دانیال

      نیچه اخر عمرش دیوانه شد یعنی در سن ۴۶ سالگی به بعد زیرا اعتقادات غیر صحیحی داشت . از این انسان محقق واقعا بعید است

      پاسخ ها

      • علی اکبر

        دیوانه شد زیرا «اعتقادات»غیر صحیحی داشت،نمیدانم به کجای این جمله بخندم یا بگریم،اما چقدر سطحی،دریغ

    • sasan

      نیچه خودش گفته این نظر خودش در مورد زناس نه حقیقت در مورد زن

    • mostafa

      نیچه بخاطرفرد پرستی دراخلاق معروف است نه این ضد زن بودن و این حرفا....

    • صادق

      ب هیچ عنوان اینگونه نیست باید کامل خواند تا متوجه شد اگر جمله معروفش ک میگه با تازیانه برو هم کل مطلب خوانده شود معنی این نیست چرا ک استعاره بسیار دارد نوشته هایش

    • مرتضی

      اساتیددقت کنید اون نگرشی که نیچه داشته درحالی که حرفاشوخیلی سریح وساده بیان میکرده که امثال ماها بفهمنش بازم درک مطلب برای ما مشکله چون واقعا بین میلیون هاادم همچین ادمی کم پیدامیشه ونظرات وگفته های که داره ضدزن نبوده منظورش این بوده که اگه میخای یه فیلسوف یه اندیشمندبشی باید اولین چیزی که هست وهمون هوای نفسانی زن هست رو قیدشو بزنی وگرنه خوبشودرنظربگیری یه مردو زن باهم ازدواج میکنندوخدارو شاکربوده وزندگی سالم رو اداره کرده ودراخر میمیرند وبهشت نسیبشان میشودایا واقعا مفهوم زندگی اینهکه بیای زندگی کنیو بری.حرف واسه گفتن زیاده وحوصله کم و درجمله اونی که گفته بود دیوونه شد بله وقتی مغز بیش ازحد کار کند بهش میگن نبوغ که این نبوغ گهگاهی به جنون تبدیل میشود چون طرف فکر میکنه که هیچ چیز تودنیا سرجاش نیست وچون علم دنیا خیلی وسیعه ونمیتونه درکش کنه به جنون میکشه نه مثل یه سری افراد که به فرداشون فکر نمیکنند

    • بهروز

      خود زنها هم در شناخت خودشون گيرپاژ کردن ، بیخود خودتونو خسته نکنين

    • پویا

      سلام دوستان ، زنها موجودات بسیار پیچیده ای هستند ، نیچه عزیز فيسلوف و متفکر برجسته ای بود ، ولی هنوز کسی نتونسته این ضعیفه ها رو کشف و تحلیل کنه ، نیچه با یکی از این موجودات حشر و نشر داشت و این جمله قصار ( شلاق ) رو از خود در وکرد ... .بیچاره نیچه !!! زیاد سخت نگيرين ...

    • Hamid

      اون جمله مربوط به نیچه نیست قبلش که مطالعه بفرمایید گفتگویش با خانمی ست که ایشان به نیچه میفرماید به سراغ زنها که میروی شلاق را فراموش نکن. کمی دقت کنید

      پاسخ ها

      • میلاد

        آفرین تنها كسی بودید كه به كل اون جمله اشراف داشتید نه فقط بخش كوچكی از اون. بله اون حرف رو یه پیرزن به عنوان نصیحت و راز به نیچه میگه. ( البته به نیچه نه بلکه به زرتشت در كتاب چنین گفت زرتشت نیچه كه نیچه در اون كتاب به در قالب شخصیت زرتشت به تاریخ سفر میكنه)

    • آرش

      کاش اول نیچه رو بخونیم بعد نقدش کنیم!

      پاسخ ها

      • ارسن

        ما عادت کردیم ب جنگیدن.ب حرفای بی نمک و بعد خندیدن.

    • الهام

      وقتی بچه ای در شکم مادر در حال رشد و نمو است از جان مادر انرژی کسب میکند از استخوان ها و.. و این باعث میشود مادران در پیری دچار درد در پا، دست، کمر شوند. وقتی بچه در حال دنیا امدن است مادر ساعتها درد میکشد شاید ممکن باشد بچه از دنیا برود نه تنها ب فکر دردهایش نیست بلکه حاضر است جانش را بدهد تا بچه سالم ب دنیا بیاید وقتی بدنیا امد از شیرش ک از تمام وجود مادر است می نوشد و وقتی ک بچه بزرگ تر شد بیشترین تربیت را از سوی مادر می اموزد خواندن و نوشتن و اداب را از نور چشم مادر یاد میگیرد و همه اینها... اما وقتی بزرگ بزرگ تر میشود کنفرانس ترتیب می دهد و می گوید عقل زن کامل نیست زن ضعیفه است زنان چنانند زنان چنیند. عیب ندارد بگذارید بگویند در برابرشان سکوت کنید زیرا انسانها آزادند احمق باشند. :)

    • فاطمه

      اونایی که میگن زن ضعیفه است خوب است بدانند همین ضعیفه ها تحمل دردشان چند برابر مردان است اگر ما زنان ضعیفه جسمی و روحی هستیم شما ضعیفه عقلانی و فکری هستید ک چنین چیزی ب زبان میاورید و ب آفریده خدا توهین میکنید

    • TOMCAT

      شما زن ها مه اينقدر به تنها پديده دردناك زندگيتون يعني زايمان ميباليد بايد اين رو خدمتتون عارض بشم كه اول اگه مدعي هستيد بيشتر ميتونيد درد تحمل كنيد چرا سزارين داره جاي زايمان طبيعي رو ميگيره در ثاني مفهوم درد براي شما با ما مرد ها خيلي متفاوته شمار نوابغ زن رو در برابر مرد ها ببينيد قابل قياس نيست شما ها براي مشاغل سنگين صنعتي و نظامي و خيلي مشاغل مولد ديگه ساخته نشديد تنها سلاح شما زيبايي و ناز و عشوه و از اين جور مسايل سطحي هستش كه متاسفانه خيلي هم ازش استفاده نا به جا ميكنيد با از ميان رفتن تدريجي سنتهاي گذشته ملي ما كه ريشه در مذهب هم دارن هر روز به تعداد زنان و دختران خودنما كه صرفا از فيزيك و زيبايي خود استفاده ميكنند و روابط پنهان و اشكار زيادي با انواع و اقسام همجنسان من هم دارند و باز هم راضي نميشوند زياد تر شده حالا ديگه ملاك اتوموبيل گرانقيمت گوشي موبايل چند ميليوني و ميزان پولي كه مردان خرج ميكنند بيشتر ملاكه و هر پسري كه در مرتبه پايينتري قرار ميگيره محكوم به تحمل تنهايي بيشتر يا هميشگي ميشه ايا شما زنان كه مسافرتهاي لوكس به خارج از ايران برايتان خيلي جذابه تا به حال به اين فكر كرده ايد كه غولي كه هواپيما نام داره چطوري با ان ابعاد سنگين ميتونه شمارو با سرعت بيش از ٩٠٠ كيلومتر به سواحل انتاليا برسونه قطعا نه چون مهم نيست حتي زناني كه سعي در تقليد كردن از مردان در حرفه خلباني چه شكاري و چه مسافربري كرده اند هم سانحه با ريت بالا داده و هم خيلي به ندرت از پس ازمايشات سنگين فيزيكي و روانشناسي اين حرفه و خيلي حرف ديگر مولد مردانه بر ميايند بيشتر شماها منشي تايپيست و مشاغل دفتري زير كولر گازي يا شوفاژ در فصول مختلف را بيشتر ميپسنديد و خيلي وقتها هم شده كه در پي جلب كردن نظر مرد مافوق خودتون با استفاده از همان ابزاري كه بالا ذكر شد كرديد و مفتخر هم هستيد اگر به اسلام ايمان داريد و از اون ياري ميگيريد بدانيد كه اسلام به مرد ها هشدار ميدهد مراقب مكر زنان باشيد و در ابتداي خلقت هم زن مرد رو فريفت نه بر عكسش كمي واقع بين باشيد و تقاضاي برابري با مرد رو واقعا نكنيد شما ها مصرف كننده هستيد و ما مردها مولد چقدر از ما مردان در طي جنگ فقط به خاطر كوتاه كردن دست دشمن از شما كشته شدند و حالا شما ها خودتون داريد دو دستي خودتونو تقديم اجانب ميكنيد و در اخر نه كه زنها با مرد ها برابر نيستند بلكه خيلي پايينتر نيز هستند

      پاسخ ها

      • اکرم

        سلام
        تربیت مردان با زنان بوده و این نگرش شما از ضعف تعلیم و تربیتی مادرتون هست لطفا در تعمیم دادن احتیاط کنید.
        امیدوارم که واقعا نیچه خوان بوده باشید ک انقدر درباره نبوغ نایاب اون دارید حرف میزنید.
        در ارتباط با کمبود دستاوردهای زنان اگر کمی فقط کمی فکر کنی خیلی راحت به جوابش خواهی رسید.
        اونوقتی که فردوسی داشت به اصطلاح شاهکارشو مینوشت ببینید وضعیت زنان در جامعه چطور بوده؟!ایا حق خروج از خانه را داشتند؟؟ تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...

        وضعیت زنان زیر سایه ننگین اسلام اسف بار بوده از همان ابتدا.
        اما وضعیت جهانی زنان؟ لطفا برید نظریه سقف شیشه ای و جامعه شناسی و فلسفه و نیز همچنین عقاید یونگ در ارتباط با جنسیت انسان مطالعه بفرمایید تا راز کمبود دستاورد زنان رو بفهمید.

        اینکه انقدر زن ها روی زیبایی های خود تکیه میکنند بخاطر این هست که شما مردان اسیر پوروپاگاندا شدین و میخواید زن ها زیباتر و زیباتر باشند در نتیجه کمپانی ها و نظام امپریالیست از اینکه از شما مردان برده های نوینی بسازه تا پول های خود را برای زیبایی بیشتر زنان هزینه کنید و اون هارو ثروتمندتر .......و زن ها متاسفانه ساده لوحانه اسیر جذابیت های پوچن

        ما همه محصولات فرهنگیم ، فرهنگ هست ک حتی نوع تصور و اندیشه مارو شکل میده این خوردن سوسک لذتبخشه یا چندش اور یک آموزه فرهنگی است نه ذاتی.

        این که احساسات و عواطف در زنان قوی تره یک امر واضحی است پس انتظار داریم حداقل تو حوزه ادبیات شمار نویسندگان زن بیشتر باشه اما همونطور که میدونید نیست..چرا؟چون فرهنگ یک عامل تدافعی در قبال پیشرفت زنان بوده البته خود زنان خیلی مقصر هستند که خوشون دارند از فواید جامعه مردسالاری متنفع میشن اما محیط و جبرجغرافیایی در کمبود دستاورد زنان نقش بسیار پررنگی داشته.وگرنه که در رد استدلال شما مبنی بر ضعف زنان یک فروغ فرخزاد یک رزا لوکزامبورک یک سیمون دوبوار و اما گلدمن کافیست

      • سانی

        برو باباااا

    • yasaman

      نه درباره نیچه حرفی میزنم و نه نظر خودم رو دربارش میگم
      خیلی حرف ها دارم درباره نظراتتون
      اما فقط در جواب آخرین نظر میگم
      چون از اسلام حرف زد
      اگر شما این قدر از اسلام میدونید بهتره یک بار قرآن رو مطالعه کنید بعد حرف بزنید
      این که زن ، مرد رو فریب داد در کتاب یهود نوشته شده نه در قرآن
      یعنی شما اون قدر از قرآن نمیدونید که شیطان مرد و زن را با هم فریب داد
      نه مرد بالاتر از زنه و زن بالاتر از مرد جز به تقوا
      که این آیه بارها در قرآن آمده
      مهم ترین ویژگی ما روحمونه
      که روح نه مونثه و نه مذکر
      امیدوارم در این شلوغی های فکری که کی برتره
      و کی چیکار کرده
      یکم به پاکی روحمون فکر کنیم
      انسانیت فراموش شده در این دنیا رو انسان ها باید زنده کنند نه حیوانات و گیاهان
      مریی

    • TOMCAT

      در جواب به كسي كه براي اين همه دلايل من فقط يك جواب و اون هم ناقص و بيربط هست ميگم قران و تورات هردو كتاب اسماني هستند و در يكي سيب و در ديگري گندم ذكر شده ايه رو در وقت مناسب ميارم چيزي كه شما ميگيد رو بهش ميگن مغالطه و كار سفسطه گرايان بوده و هست و اما در مورد روح هر شخص درسته كه از خداست ولي در طول زندگيش دستخوش اعمال وي ميشه هر چقدر شما اصرار و انكار كنيد من دلايل محكمتر دارم كه بيارم براي مثال شما پاسخ جامع تري بده نه فقط بحث قران رو بكش وسط
      بياور انچه داري ز مردي و زور. كه دشمن به پاي خود امد به گور

      پاسخ ها

      • میثم

        در قرآن نامی از گندم نیامده و تنها گفته از درخت ممنوعه خوردن، حالا میخواد سیب باشه، انگور باشه، گندم باشه


        این مورد پایینی رو همینجوری می‌نویسم و خواهشمندم به خودتان نگیرید:
        اینها همش از کتاب های عهد عتیق بلند شده. همین نیچه ها و راسل ها و غیر٪، باورهاشون رو برپایه دین یهود و مسیحیت
        گفتن و خداناباور شدن، نه برپایه فلسفه و منطق دین اسلام

        خود انیشتین میگه من به خدای بزرگ باور دارم، اما به خدای تورات و انجیل نه، چرا که خدا قاشق زنی نمیکنه

    • مینا

      متاسفم برا اون مادری ک یه حیوون تحویل اجتماع داده نه یه پسر.که الان اینجوری به خانم ها توهین کنه.تو مادرت حتما مشکل داشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نادان!کدوم مادری بدون همخوابگی با پدر حامله شده که الکی منت زائیدن بر سر مردان میگذارید؟؟!!!؟؟؟

    • TOMCAT

      نظركو گذاشتم و اگه نشه دوباره ميزارم زنيكه فاحشه حيوون تو خانوادته و هركي با تو همبستر ميشه تو جوابتم گفتم شانس اوردي تو دنياي مجازي هستي وگرنه كاري باهات ميكنم كه تا اخر عمر مرد ببيني فكر كني جن ديدي فهميدي الت دست ما مردا . وسيله ١٥ دقيقه شهوت ما . وابسته مطلق به ما. بدبخت ابستن از ما . بازم بگم يا ميري گورتو گم كني الان كه اينو مينويسم ١٥ دقيقه بعد پرواز دارم حيف كه بايد براي شما برم گشت بزنم پس به حرفاي منطقي من با توهين جواب دادي بدون منم بلدم

      پاسخ ها

      • پا گنده

        برو 1400 سال پیش شتر سوار شو نه هواپیمای آمریکایی. خلبان مزدور. مسلمانو عقب افتاده. تو مزدوری میکنی واسه دولت اونجا نه دفاع. با هواپیمایی کهفرسوده و از رده خارجه فقط میتونی با ترس و لرز
        گشت زنی کنی
        دیگه انقده گوز گوز الکی نداره خودت خوب میدونی.ولی بازم حیف همون هواپیما که امثال توی مزدور عقب افتاده سوارش میشید تو باید به صدر اسلام بری و شتر سوار شی نه هواپیمای آمریکایی

      • بدون نام

        باید خرسوارشی دادا نه هواپیما

      • بدون نام

        پاگنده نادون!هواپیما رو برادران رایت امریکائی اختراع کردند؛فهمیدی"بـــــــــــرادران" نه "خواهـــــــــــران" گرفتی زن فقط و فقط کارش زاییدنه و بس

    • TOMCAT

      نظركو گذاشتم و اگه نشه دوباره ميزارم زنيكه فاحشه حيوون تو خانوادته و هركي با تو همبستر ميشه تو جوابتم گفتم شانس اوردي تو دنياي مجازي هستي وگرنه كاري باهات ميكنم كه تا اخر عمر مرد ببيني فكر كني جن ديدي فهميدي الت دست ما مردا . وسيله ١٥ دقيقه شهوت ما . وابسته مطلق به ما. بدبخت ابستن از ما . بازم بگم يا ميري گورتو گم كني الان كه اينو مينويسم ١٥ دقيقه بعد پرواز دارم حيف كه بايد براي شما برم گشت بزنم پس به حرفاي منطقي من با توهين جواب دادي بدون منم بلدم

      پاسخ ها

      • امیر بهرام

        به نظر میرسه ادم بسیار دگماتیسم و سطحی باشید. مگه عهد قاجار زندگی میکنی این چ حرفایی واقعن میزنی؟؟
        انگار یک کودن

      • اکرم

        مردها هم دقیقا برای من این نقشو دارن
        وسیله لذت جنسی
        همین و همین ....و هرگز به هیچکدومشون وفادار نبوده ام و نخواهم بود.خ چندش اوره بودن با یک مرد با یک جسم ...نظام زوجیت یک امر بی معناست. خیانت نکردن به دیگری خیانت به خود هست و بین این دو خیانت من خیانت به دیگری انتخاب میکنم
        و متاسفانه یا خوشبختانه همه همجنسات عاشقم هستن و احمقانه غیرتین اما فک میکنن بهشون وفادارم اما زهی خیال باطل.
        میدونی تو راس میگی جهان به دست مردان داره اداره میشه که به گهدونی تبیدیل شده و جز لذت بردن ازش و بی توجهی بهش کار دیگه ای نمیشه کرد.
        قطعن مخاطبی ندارم اینجا که بفهمه من چی دارم میگم. و همتون منو تخطئه میکنید اما مهمتون با جسم جدید بیشتر لذت میبرید.
        عشق و هاله تقدسی که بهش دادن باور کنید محدودیته اصلا عشق مقدس نیست
        آلن دوباتن میگه ما در عشق دنیال رحم مادریم همان بهشت گمشده همان ضربه اولیه تولد ضربه دوم هم گرفتن از شیر
        بقیه زندگی دنبال این دوتای هستیم و آغو ش مادر را جست و جو میکنیم.
        فقط انسان ضعیف عاشق میشه
        عشق زنان و مردان رو تهی میکنه دروغه ک میگن تکامل میبخشه

    • فرهاد

      واقعا صحیح می فرمایید , من نظر شما را قبول دارم ! می توانید یک لطفی در حق ام نموده و به من خیانت کنید؟ یک حالی هم به من بده ! ممنون

      پاسخ ها

      • اکرم

        انتخاب اصلح فقط.

      • بدون نام

        خلایق هرچه لایق

    • میلاد

      نیچه نیچه نیچه

    • میلاد

      نیچه نیچه نیچه

    • کاملیا

      زن = مرد = انسان
      انسانم آرزوست.
      زنان قربان حق کشی در طول تاریخ شده اند و در نتیجه دچار پیچیدگی شخصیتی. این کار نوعی تکامل برای حفظ موقعیت خودشونه چون همیشه مظلوم واقع شدن و الان هم دارن تلافی میکنن با هر وسیله که میتونن متاسفانه

    • شکو

      بدم کیاد به جای اینکه در مورد انسان بودن و نبودن یه شخص حرف بزنیم درواقع پرمورد انسانیتش...
      درمورد زن و مرد بودن حرف میزنیم،گروه بندی میکنیم انسانهارو،،،زن هم کیتونه با وقارو مهربون باشه مرد هم،،زن هم میتونه ذهن هرز داشته باشه مردم..

    • شکوو

    • ا

      در جواب اونیکه گفته معنای درد واسه زنا زایمانه فقط
      معنای درد واسه تو یکی فقط خلاصه میشه تو گیر کردن تخم لای زیپشلوارت تو که انقد افتخار میکنی همجنسات فیلسوفتر و دانشمند تر بودن خودت چه گوهی هستی حداکثر یه نون خوره اضافه که مایه خفت مادر و پدرشه حیف اسم مرد که رو توئه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردا سر و ته یه کرباس اند!نکنه این ضرب المثل معروف بین نسوان رو فراموش کردی؟!؟نیچه و نیوتن و اینیشتین همونقدر مرد بوده اند که ما هستیم.برید از حسودی بمیرید!خخخخخخ

    • بدون نام

      همه ما انسان ها برابریم.
      من به عنوان یک مرد این که در طول تاریخ همواره حقوق زنان پایمال شده واساسا این واقعیت دامنه دار است را
      هیچ وقت درک نکرده ام و نخواهم کرد،اما در احمقانه بودن قضیه چیزی مهم نهفته واین که هیچ هنگام سعی در ترک حماقت در برابر حقوق برابر نکرده ایم
      پس چگونه در فقدان شعورمان لایق فهمیدن هستیم؟

    • ایرانی

      زن بودن یا مرد بودن که دست خودمان نبود. چرا آنقدر توهین به هم.شرایط هم را درک کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید.در مورد نیچه هم باید درک از عقاید ونظراتش داشته باشیم ببینیم کجا زندگی میتونه به شما کمک کنه.همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه ایرانی بودنت رو خودت انتخاب کردی؟؟؟؟پس چرا آیدیت اشاره تاکیدی به ملیتت داره که جبری بوده نه تفویضی

    • سجاد

      زنان در کل تنها فایده ای که دارند رفع شهوت مردان هست و بس به هیچ دردی نمیخورن الحق هم که کارشون رو دارن عالی انجام میدن برای حال دادن به مردا به هم مسابقه گذاشتن تو خیانت عمل جراحی بزک کردن و ... فقط واسه اینکه باب سلیقه ما بشن زن مساویست با وسیله دفع شهوت تمامممممممممم

      پاسخ ها

      • ناهید

        احمق هایی عین تو من رو یاد اعراب دوران جاهلیت می ندازند
        میخوام بدونم درباره ی مادرت هم همچین تصوری داری؟

      • بدون نام

        احسنت!زنان مزرعه مردانند

      • رضا

        درود رضا جان و غیر از اینم نیست

    • ریحانه

      نیچه چه زد زن باشه چه نباشه من به عنوان یه دختر ترجیح میدم تو جامعه ای زندگی کنم که نابغه ای مثل نیچه فلسفش و بافته باشه نه یه مشت ادم احمق که عقلشون از یه حیوون هم کمتره

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه کسی ملیتش رو خودش انتخاب کرده؟پس چرا بین یک بچه متولد سومالی با بچه دیگه ای که تو لس آنجلس بدنیا اومده انقدر تفاوت هست؟؟؟زن و مرد هر دو انسانند اما یکسان نیستند کاملا ژنوتیپ و فنوتیپ اونها متفاوته درست مثل همون دوتا بچه مزبور

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

    • هیچکس

      مگه فرقیم بین زن ومرد هست؟ هیچکس نتونسته جنسیتشو خودش انتخاب کنه . هم زن وهم مرد جایگاه خودشون رو دارن. مهم انسانیته که بعضی ها چه زن چه مرد بویی ازش نبردن خیلی احمقانه و بیفکر نظر میدن

    • فری

      هوم

    • اکبر

      با دیدن نظرات فقط می تونم بگم ما همون بهتره نظری نداشته باشیم ما رو چه به نیچه و فیلسوفان بزرگ ما هنوز ابتدایی ترین تعاملات بشری منجمله عفت کلام را نداریم.

      پاسخ ها

      • نرگس

        سلام خدمت جناب،من نمیدونم چجوری باید بگم که چقدر با شما موافقم.

      • حسام

        خوشخال شدم یه نفر ادم پیدا شد

    • مصطفی م

      در این دنیای اطلاعات این طور تحلیل و صحبت کردن واقعا جای تأسف داره و این متأسفانه مخصوص صفحات زرد به زبان پارسی است. این تحلیل رو بچه دبیرستانی هم بخونه متوجه احساسی و سطحی بودنش میشه دوست عزیزم.
      از مصادر اصلی کاش ذکر و کپی پیس میکردید بهتر از این اباطیل تولیدیتون بود.

    • انسان

      خجالت میکشم بگم مردم چون هیچ مردی بجز
      اونه یعنی انسان کامل یا شکل ظاهری خدا که تمام صفات خدا درون وجودش هست.کل ادمای روی زمین زنن بعضی از زنم کمترن.عشق زنو مرد فقط یک هزارم عشق خدا به انسانه.چشم دیده بینا کوره.چشم دل باز کن که جان بینی.اگه دنبال حقیقت هستی ب دلت رجوع کن کلید اسرار عالم غیب تو دله که بعد از کشتن فرعون درونت موسی میشی بر نفست غلبه کن.بعد معنی واقعی عشق میفهمی.دوستون دارم

    • سپهر

      من بسیاری از سخنان نیچه را پذیرا هستم
      ولی سخنان مربوط به زن ستیزی اش را هرگز نمیپذیرم
      جرا که زنان و مردان با هم برابرند و هر گونه ستم به زنان به واسطه
      ضعیف تر بودن قدرت بدنی شان در آخر به ضرر مردان و تمام حامعه است و همچنین ما مردان هم از زن و هم از مرد آفریده شدیم که در این میان تحمل خارق العاده زنان ستودنیست .

      حرف های نیچه همه از بابت زخم هاییست که از همسر بی لیاقتش خورده و از دیدگاه روانشناسی از روی عقده بوده تا عقل
      سپهر

    • سورناتی

      اصلا چه کسی به یه آدم دیوانه و حرفاش می‌تونه اعتماد کنه، خصوصا در وادی مهم زندگی، نظرات شخصی نیچه در متاثر از شکست های او بوده .. اصلا با نیچه خال نمیکنم.
      زندگی زیبایی هاشو هنوز داره..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج