۱۶۵۳۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

حذف تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد از سال ۸۷ به بعد و همزمان با بالابردن ظرفیت هایش، کم کم تصمیم گرفت که بازنگری هایی در نحوه گزینش دانشجویانش انجام دهد و راه را برای ورود دانشجویان خانم به این دانشگاه هموارتر سازد.

برترین ها به نقل از هفت صبح: تا پیش از این در بسیاری از گرایش رشته هایی مانند برق، عمران، مکانیک و... فقط مردان حق انتخاب و تحصیل داشتند با منتشرشدن دفترچه کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در روز گذشته، مشخص شد انتقاد داوطلبان این دانشگاه پس از سال ها به ثمر نشست و مسئولین دانشگاه آزاد تصمیم گرفتند برخی محدودیت ها در انتخاب رشته داوطلبان خانم را برداند.

رشته هایی که اکثرا جزو رشته های معمول دانشگاهی به حساب می آیند و حتی دانشگاه سراسری از ورود خانم ها به آن رشته ها جلوگیری نکرده؛ اما دانشگاه آزاد خود را مستثنا دانسته بود.

مهم ترین نکته در تفکیک جنسیتی دانشگاه آزاد این بود که برخی رشته ها فقط مختص به مردان اعلام می شد و در ما به ازای آن هیچ سهمیه ای برای خانم ها در نظر گرفته نمی شد. برخلاف دانشگاه سراسری که اگر تفکیک جنسیتی در برخی رشته ها را اعمال می کرد، برای خانم ها هم سهمیه ای جدا برای تحصیل در آن رشته درنظر می گرفت و فقط کلاس های درسی دختران و پسران از یکدیگر جدا می شدند.

چه رشته هایی تا حالا ممنوع بودند؟

با مقایسه اجمالی دفترچه سال گذشته و امسال دانشگاه آزاد به این نتیجه می رسید که رشته هایی مانند مهندسی برق - قدرت، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی معدن (کلیه گرایش ها)، مهندسی متالوژی، مهندسی نفت و... همگی از ممنوعیت چندساله برای ورود خانم ها درآمده اند و در کنکور ۹۱ دانشگاه آزاد، داوطلبین می توانند آنها را انتخاب کنند.

در برخی رشته های دیگر مانند مهندسی صنایع هم دانشگاه آزاد برخلاف رویه های قبلی خود فقط به اعلام کلی رشته و ظرفیت آن بسنده کرده و از اعلام جزئیات و گرایش های آن خودداری کرده است.

به عنوان مثال، به طور معمول رشته مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد شامل سه گرایش است اما در دفترچه فقط یک رشته صنایع با ظرفیت ۳۰۰ نفری زن و مرد اعلام شده و مشخص نیست گرایش بندی ها و سهمیه بندی جنسیتی آن چگونه است.

برخی منابع اما می گویند برخی گرایش های رشته مهندسی صنایع هم که پیش از این مختص مردان بوده اند، امسال مانند رشته های دیگر گزینش علمی خود را هم از زنان و هم از مردان انجام می دهند.

قصه از کجا شروع شد؟

دانشگاه آزاد از سال ۸۷ به بعد و همزمان با بالابردن ظرفیت هایش، کم کم تصمیم گرفت که بازنگری هایی در نحوه گزینش دانشجویانش انجام دهد و راه را برای ورود دانشجویان خانم به این دانشگاه هموارتر سازد.

رشته هایی مانند روانشناسی عمومی، مهندسی چوب و کاغذ و بعدها دامپزشکی که تا پیش از آن فقط مختص مردان بودند، پیشگام در این زمینه شدند و گزینش های علمی شان را شامل حال مردان و زنان کردن. از آن پس روند حضور خانم ها در دانشگاه آزاد تغییرات زیادی را به خود دید، تغییراتی که امسال نقطه اوج آن بود.

انتخاب رشته، شش ماه زودتر

نحوه انتخاب رشته در این دانشگاه موضوع مورد انتقاد دیگری از داوطلبین است که تا به امروز هم فکری به حال آن نشده است. سال های سال است که داوطلبین دانشگاه آزاد حدودا شش ماه زودتر از زمان کنکور خود دست به انتخاب رشته می زنند و از این ماجرا هم گله مند هستند.

داوطلبین دانشگاه آزاد می گویند، چگونه می توانند درحالی که شش ماه به زمان کنکور مانده، تخمین بزنند چه مقدار درس خواهند خواند و در چه رشته ای قبول می شوند.

همین نکته سبب می شود تا برخی دانشجویان به دلیل ترس از عدم قبولی، رشته هایی پایین تر از حد علمی خود را انتخاب کنند و بعد از مشخص شدن نتایج، متوجه شوند که شانس قبولی در رشته های بالاتر را نیز داشته اند.

در آن طرف ماجرا هم عده ای از دانشجویان با انتخاب رشته هایی با تراز علمی بالا، در آنها قبول نمی شوند و تمام امید و آرزوهایشان به باد می رود.

تغییرات معنادار؟!

برخی کارشناسان، تغییرات گزینش جنسیتی در این دانشگاه را به موضوعاتی مانند تغییرات مدیریتی این دانشگاه ارتباط می دهند. همان طور که می دانید مدتی است جلسات هیات امنا دانشگاه آزاد و شورای انقلاب فرهنگی برای تعیین مدیریت جدید این دانشگاه در حال برگزاری است، جلساتی که البته تا به حال نتیجه خاصی درپی نداشته است.

این عده حتی اشاره می کنند قرار بود دفترچه دانشگاه آزاد پنجم دی ماه آغاز شود اما ناگهان در آن روز اعلام شد که دفترچه ها آماده نشده و فعلا در چاپخانه است و این ماجرا نشان می دهد که در آن زمان تغییراتی در دفترچه اعمال شده است.

در طرف دیگر اما برخی کارشناسان آموزشی می گویند که تغییرات در نحوه گزینش ترکیب جنسیتی دانشجویان امری نیست که چند روزه حاصل شود و این کار مستلزم یک پروسه چندساله است و چنین اظهارنظرهایی به دور از واقعیت است.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

حذف تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج