۱۶۵۶۰۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

هشت میلیون ایرانی کجا زندگی می کنند؟

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای زندگی می کنند.

خبرگزاری ایرنا: معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای زندگی می کنند.

'کوروش پرند' در نشست شورای سرمایه گذاری و اشتغال استان ایلام معضل حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها را از مشکلات کنونی کشور برشمرد و اظهار کرد: زندگی در سکونتگاه های غیر رسمی ناشی از کم توجهی به رفاه اجتماعی در مناطق محروم و روستایی است.

به گفته وی، سه طرح در شورای عالی اشتغال به منظور ساماندهی وضعیت اشتغال کشور در دست اجراست که دو طرح آن در حوزه سازمان فنی و حرفه ای قرار می گیرد.

وی افزود: توسعه مشاغل خرد، کسب و کارهای کوچک و خانگی از برنامه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که با ارایه آموزش های مهارتی به جامعه هدف در این وزارتخانه دنبال می شود.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور توانمندسازی روستاییان و برنامه ریزی برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را از برنامه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی عنوان کرد و یادآور شد: براساس آمارهای سال ۹۰ جمعیت کشور حدود ۷۴ میلیون نفر بوده که نزدیک به ۶۳ میلیون نفر از این تعداد بالای ۱۰ سال سن و در شرایط کار قرار داشته اند.

پرند ادامه داد: این میزان جمعیت فعال را می توان به شرایط کنونی کشور نیز تعمیم داد چون آمارهای کنونی نیز تفاوتی با سه سال گذشته ندارند.

وی تاکید کرد: جمعیت مشمول سن کار به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شوند که ۲۳ میلیون نفر جزو جمعیت فعال و نزدیک به ۴۱ میلیون نفر نیز جمعیت غیر فعال کشور هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ۵،۳ میلیون نفر از جمعیت غیر فعال کشور بر اساس آمار سال ۹۰ دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند و از میان ۲۳ میلیون جمعیت فعال کشور نیز هم اکنون حدود سه میلیون نفر بیکارند.

وی با اشاره با تناقض جمعیت بیکاران کشور در آمارهای رسمی و ذهنیت عموم مردم اظهار کرد: برخی افراد غیر فعال جامعه همچون دانشجویان و زنان خانه دار را جزو بیکاران به حساب می آورند درحالیکه این افراد بر اساس تعریف بیکاری جزو جمعیت غیر فعال به شمار می روند.

رییس سازمان فنی و حرفه ای افزود: بر اساس آمارهای رسمی در ایران هر نفر پشتیبانی از ۳،۷ نفر دیگر را بر عهده دارد که این رقم در کشورهای توسعه یافته یک به ۲،۳ نفر و در کشوری همچون کره جنوبی یک به ۱،۸ نفر است.

پرند ورود افراد دانش آموخته دانشگاهی به جمعیت بیکاران کشور را در آینده نزدیک خطری جدی برای ایران دانست و تاکید کرد: مسوولان کشور باید بطور جدی برای اشتغال ۵،۳ میلیون نفر جمعیت دارای مدارج تحصیلی عالی که بزودی وارد بازار کار خواهند شد، چاره اندیشی کنند.

وی با بیان این که هم اکنون از جمعیت سه میلیونی بیکاران کشور ۳۱ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، گفت: راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط و بویژه خانگی در شرایط تحریم از برنامه هایی است که دارای بهره وری بیشتری بوده و در دولت جدید دنبال می شود.

معاون وزیر خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال بطور مثال در صنایعی همچون پتروشیمی ۲ میلیارد تومان هزینه در بر دارد در حالی که با صرف مبالغ بسیار کمتر در حوزه مشاغل خرد و خانگی می توان زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کرد.

پرند لزوم توجه به مراحل قبل و بعد از تولید و بویژه مساله طراحی و بازاریابی را در تولید محصولات مورد تاکید قرار داد و استفاده از توان افراد کارآفرین و نخبگان مهارتی را برای آموزش افراد جویای شغل به عنوان پشتبان را از برنامه های سازمان فنی و حرفه ای در راستای تقویت اشتغالزایی عنوان کرد.

وی گفت: این سازمان در حوزه فرش و تابلو فرش تعدادی از کارآفرینان را مشخص کرده و با در اختیار قرار دادن امکانات به این افراد زمینه ارایه آموزش های مهارتی را به شمار زیادی از افراد علاقه مند به این حوزه با توجه به بازار مناسب این محصولات در داخل و خارج از کشور فراهم کرده است.

رییس سازمان فنی و حرفه ای افزود: پشتیبانان و افراد کارآفرین در صورت حضور در این بخش از تسهیلات یک میلیارد ریالی صندوق مهر امام رضا (ع) بهره مند خواهند شد.

پرند افزود: سازمان فنی و حرفه ای کشور در نظر دارد آموزش های مهارتی را در رشته های تولید سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، فرش و تابلو فرش، بازاریابی و بازار سازی، داروهای گیاهی و گیاه دارویی، انرژی های تجدید پذیر، پوشاک، صنایع غذایی و کشاورزی توسعه دهد.

وی تاکید کرد: معضل ورود دانش آموختگان دانشگاهی و نبود شرایط کار برای این افراد معضلی اساسی برای کشور است که باید بطور ویژه مورد توجه مسوولان باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: هم اکنون ۴،۵ میلیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند در حالیکه این مقدار در سال های قبل از انقلاب تنها ۱۷۵ هزار نفر بود.

وی یکی دیگر از مشکلات مراکز دانشگاهی را تعداد زیاد افراد کارشناس در برابر افراد کاردان دانست و گفت: ۶۶ درصد جمعیت دانشجوی کشور درمقطع کارشناسی و تنها ۲۳ درصد در مقطع کاردانی تحصیل می کنند در حالی که باید به ازای هر هفت کاردان یک کارشناس وجود داشته باشد.

پرند ادامه داد : به دلیل نبود کشش لازم در بازار برای جذب افراد فارغ التحصیل دانشگاهی و فراهم نبودن شرایط اشتغال این افراد بسیاری از جوانان در مقاطع بالاتر اقدام به تحصیل می کنند و سال آینده بیش از یک میلیون نفر در کارشناسی ارشد و ۲۵۰ هزار نفر نیز در مقطع دکترا شرکت می کنند.

وی طرح ارتقای شایستگی نیروی کار با رویکرد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را از برنامه های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به منظور بهره وری بیشتر در امور عنوان کرد.

وی گفت: دانشجویان ایرانی در حوزه دانشی و نگرشی شرایط مناسبی دارند ولی در بخش مهارتی و آموزش های تخصصی با کمبودهای شدیدی روبرو هستیم که سازمان فنی و حرفه ای در نظر دارد با ایجاد دوره های آموزشی زمینه مهارت آموزی این افراد و ایجاد شرایط اشتغال در بازارهای داخلی و خارجی را بیش از پیش فراهم آورد.

پرند اضافه کرد:ارایه آموزشهای نرم همچون کارآفرینی،قوانین بیمه و تامین اجتماعی نیز باید در دستور کار به افراد جویای شغل باشد.

وی انطباق دروس ارایه شده در مراکز دانشگاهی و آموزش های مهارتی سازمان فنی و حرفه ای را ضروری دانست و گفت: این طرح در تعدادی از رشته های تحصیلی آغاز شده و خوشبختانه رییس جمهوری نیز اهتمام بسیار جدی به حوزه اشتغال با رویکرد آموزش های مهارتی دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۵۶۵ هزار نفری استان ایلام بیکار هستند که ۱۲ هزار نفر از این افراد را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

'علیرضا زرگوش' افزود: سالانه هفت هزار نفر به جمعیت جویای کار استان افزوده می شود که به دلیل نبود کارآفرین های توانمند به لحاظ مالی ایجاد خط ویژه اعتباری از سوی دولت برای رسیدگی به مشکلات این افراد ضروری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج