جاباما
۱۶۵۸۷
۵۰۵۹
۵۰۵۹
پ

یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان

از صبح كه از خواب بلند می‌شوید هزار و یك كار انجام می‌دهید. كمی نرمش می‌كنید. غذا درست می‌كنید؛ تا محل كارتان پیاده‌روی می‌كنید و تا باز كردن در خانه، پله نوردی می‌كنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌كنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یك مشت و مال حسابی دارید. حالا كمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید.

یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان
یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان

از صبح كه از خواب بلند می‌شوید هزار و یك كار انجام می‌دهید. كمی نرمش می‌كنید. غذا درست می‌كنید؛ تا محل كارتان پیاده‌روی می‌كنید و تا باز كردن در خانه، پله نوردی می‌كنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌كنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یك مشت و مال حسابی دارید. حالا كمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید. تمام ساعات روز روی تخت خوابیده یا نهایتا روی دست‌های شما قرار گرفته است. شاید فكر كنید تا چند ماه دیگر كه راه رفتنش شروع شود هیچ چاره‌ای وجود ندارد اما این‌طور نیست؛ شما می‌توانید بدون هیچ خطری او را ماساژ دهید و نه تنها خستگی‌اش را برطرف كنید، بلكه او را در بهتر رشد كردن هم كمك كنید و اجازه دهید كه خون بهتر در بدنش جریان پیدا كند. اگر هنوز هم از این كار هراس دارید، بهتر است با ابتدایی‌ترین راه‌های ماساژ دادن نوزادان و كودكان آشنا شوید.


آماده ماساژ دادن شوید

1. آرام باشید!! نفس عمیق بكشید. تلفن همراه‌تان را خاموش كنید و سعی كنید در این مدت آرام و انعطاف‌پذیر باشید.

2. به نوزادتان اجازه بدهید اگر دوست دارد به سمت دیگری حركت كند و موقعیتش را تغییر دهد. شما می‌توانید هر طرف از بدنش را كه در مقابل‌تان باشد ماساژ دهید. پس به او این آزادی را بدهید كه موقعیتش را خودش انتخاب كند. اگر كوچولوی شما در موقعیتی كه نشسته‌اید به شما اجازه این فعالیت را نمی‌دهد باز هم نگران نباشید. می‌تواند مدت كوتاهی بایستید تا بدنش را با ماساژ دادن آرام كنید.

3. قبل از شروع كردن، با صدایی آرام و همراه با لبخند با او صحبت كنید. این موضوع باعث می‌شود، او برای ماساژ گرفتن تحریك و آماده شود و احساس خوبی در این فرآیند داشته باشد. اجازه گرفتن خیلی مهم است. از او بپرسید كه آیا دوست دارد در آن لحظه ماساژ بگیرد؟ اگر فرزند‌تان هنوز آنقدر بزرگ نشده كه به چنین سوالی پاسخ دهد، ‌ارتباطی كه بین چشم‌های‌تان برقرار می‌شود می‌تواند شما را از نظر او با خبر كند. او قصد شما را حس می‌كند و اگر با آن موافق نباشد فورا واكنش نشان می‌دهد. اگر هم او خواسته شما را رد كرد، ‌نرنجید و فكر نكنید كه حسی نسبت به شما و دست‌های‌تان ندارد. او فقط نمی‌خواهد در آن لحظه ماساژ بگیرد. همین! به این حریم او احترام بگذارید و زمانی كه دوست ندارد لمس شود، به فكر ماساژ دادن بدنش نیفتید.

4. او را گرم نگه دارید و نقاطی كه قرار نیست ماساژ بدهید را بپوشانید. شما حتی می‌توانید از روی لباس( البته بدون استفاده از روغن) او را ماساژ بدهید. و البته می‌توانید با قرار دادن مستقیم دست‌های‌تان روی پوستش او را ماساژ دهید. اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم و از روی پوست او را ماساژ بدهید، به شما پیشنهاد می‌كنیم كه كمی از روغن مخصوص ماساژ كودكان به پوست او بزنید تا در حین این اتفاق آرامش بهتری داشته باشد. ماساژ مستقیم، ‌می‌تواند لذت و آرامش بیشتری را به او بدهید. زيرا تماس پوست‌های شما با هم و انتقال گرمای‌شان می‌تواند به او در آرام‌تر شدن كمك كند.

5. قبل از ماساژ دادن دست‌های‌تان را گرم كنید و به هم بمالید. این موضوع می‌تواند به نوزاد شما این پیام را بدهد كه اكنون وقت ماساژ است.


وقت ماساژ است

۱. اگر نوزاد شما به پشت خوابیده و صورتش روبه‌روی شماست:

۲. اول دست‌های‌تان را گرم كنید و آن‌ها را روی قسمت بالای پای نوزاد و همین‌طور مفصل‌های رانش بكشید.

۳. اگر بلد هستید و خوب فوت و فنش را می‌دانید می‌توانید پاهایش را به آرامی بادكش كنید و به آرامی لمس كنید، ‌نوازش دهید و پایین بیایید. اگر بادكش كردن را به‌طور اصولی بلند نیستید، فقط به نوازش دادن پاها اكتفا كنید.

۴. هیچ فشاری به زانو‌ها و قوزك پای او نیاورید. ماساژ دادن این نقاط اصلا كار آسانی نیست. پس خودتان را به چنین مرحله تخصصی‌ای، آن هم بدون دیدن آموزش‌‌های لازم وارد نكنید.

۵. سپس از باسن تا پایین، پای او را به آرامی لمس كنید و نوازش دهید و هر كدام از انگشتانش را آرام‌آرام در دستان‌تان بگیرید.

۶. پاهای او را ببوسید. بچه‌ها این اتفاق را خیلی دوست دارند و از آن آرامش می‌گیرند.

۷. این لمس كردن و نوازش را روی پای دیگرش هم تكرار كنید.


یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان

معده حساس‌تر است

۱. مراقب معده و شكم نوزادتان باشید. قرار نیست با آن‌ها هم مثل پاها برخورد كنید.

۲. هرگز شكم او را بعد از غذا خوردن ماساژ ندهید. اگر به تازگی ( در ۳۰ دقیقه اخیر) غذا یا شیر نخورده است، می‌توانید جلو بروید و خیلی آرام روی شكمش دست بكشید. در غیر این صورت، ‌منتظر بمانید تا زمان بگذرد زيرا اگر در زمانی كه شكمش از غذا پر است آن را لمس كرده یا ماساژ دهید، به او آسیب خواهید زد.

۳. دستان خود را روی شكم او بگذرید و بسیار آرام در جهت عقربه‌های ساعت حركت دهید. این حركات باعث از بین رفتن نفخ او خواهد شد و گاز‌های اضافه كه یكی از اصلی‌ترین دلایل معده درد و دل درد او هستند را از معده او خارج خواهد كرد.


عاشقانه پایان دهید

خب، شما ذره‌ذره بدن او را ماساژ دادید اما هنوز كارتان تمام نشده. یك اتفاق خوشایند را فقط با یك پایان آرام بخش می‌توانید به آخر برسانید، پس او را به آرامی در آغوش بگیرید و او را ببوسید.
فعلا موقعیتش را تغییر ندهید و به محض تمام شدن این مراحل او را از جایش بلند نكنید. بگذارید كمی در خلسه بعد از ماساژ بماند و حتی اگر دلش می‌خواهد، با آرامشی كه به دست آورده یك چرت كوچك بزند.


یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان

قدم بعدی بازوهاست

۱. همان لمس‌كردن‌های آرامی كه روی پاها انجام دادید را این‌بار در این قسمت پیاده كنید.

۲. در حالی كه نوزادتان را ماساژ مي‌دهيد با او ارتباط چشمی هم داشته باشید و وضعیت او را در طول این مدت، با نگاه كردن به واكنش‌هایش چك كنید. در این شرایط شما می‌توانید بفهمید كه چه حركاتی روی او بهترین تاثیر را دارد و از چه كارهایی لذت نبرده یا حتی آزرده می‌شود. این ارتباط چشمی و لبخندهای آرام همچنین می‌تواند احساس نزدیكی بیشتری در هر دوی شما ایجاد كند و آرامش‌تان را در طول این مدت بیشتر كند.

۳. اگر نوزادتان هنوز حس خوبی از این موضوع دارد و به شما پیغام‌های رضایت‌بخشی می‌دهید، می‌توانید ادامه دهید وگرنه بگذارید در حال و هوای خودش باشد و با اصرار كردن به این اتفاق آرامشش را به هم نزنید. یادتان نرود كه در این مورد دستور دستور اوست و هرگز حق ندارید برای چنین كاری مجبورش كنید. باور كنید كه نوزاد شما می‌تواند خیلی خوب این پیام كه هنوز دوست دارد ادامه دهید را به شما منتقل كند، پس هیچ وقت فكر نكنید كه شاید نتوانید منظورش را بفهمید و به همین دلیل باید راه خود را ادامه دهيد.


شانه‌ها را برای آخر بگذارید

1. پشتش را نوازش كنید. از شانه‌ها شروع كنید و دستان‌تان را پایین‌تر و روی كمر او بیاورید.

2. بیشتر از هر چیزی مراقب ستون فقرات او باشید. حتی یك نوازش ناشیانه می‌تواند به ستون فقرات نامقاوم نوزادتان آسیب بزند و یك فشار كوچك می‌تواند او را با مشكلات جدی و تمام‌نشدنی روبه‌رو كند. پس فقط آرام او را نوازش كنید و وقتی كمر تمام شد دوباره پایین‌تر بیایید و به پاهای او برسید.

3. چند بار كمرش را نوازش دهید و به آرامی ماساژ دهید. این كار را چند مرتبه تكرار كنید.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج