۱۶۶۶۹۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

دیوید بکام پس از خداحافظی از دنیای فوتبال قصد دارد که در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا تیم‌داری کند.

خبرگزاری فارس: دیوید بکام، استاد ضربات کاشته دنیای فوتبال، بازی برای منچستریونایتد، تیم اسطوره‌ای انگلیس را در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد و در سن ۲۰ سالگی به ترکیب اصلی تیم راه یافت. وی در سال ۲۰۰۷ با قراردادی پنج ساله به ارزش ۲۵۰ دلار راهی لس‌آنجلس گلکسی شد و در سال ۲۰۱۳ برنامه خود را برای بازنشستگی از دنیای فوتبال اعلام کرد. وی در این دوران در ترکیب تیم‌های منچستریونایتد، پرستون نورث‌اند، رئال مادرید، میلان، لس‌آنجلس گلکسی و پاری‌سن‌ژرمن بازی کرده است. وی اولین بازیکن انگلیسی بود که در چهار کشور مختلف (انگلیس، اسپانیا، آمریکا و فرانسه) توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

دیوید روبرت جوزف بکام دوم می ۱۹۷۵ در لیتونستون لندن در انگلیس به دنیا آمد. پدرش تد بکام یک تعمیرکار وسایل آشپزخانه و مادرش هم آرایشگر بود. دیوید تنها پسر خانواده بود و دو خواهر داشت که یکی بزرگتر از او و دیگری کوچکتر از او بود. او در خانواده‌ای بزرگ شد که همگی از طرفداران منچستریونایتد بودند. پدربزرگ مادری بکام یک یهودی بود و او خودش را «نیمی یهودی» می‌داند و در کتاب زندگینامه‌اش می‌نویسد: شاید بیشتر از همه ادیان با یهودیت ارتباط برقرار کرده باشم.

بکام در کودکی استعدادهای فوتبالیست شدنش را نشان داد و در سن یازده سالگی برنده مسابقه مهارت‌های ملی مدرسه فوتبال بابی چارلتون شد که جایزه‌اش حضور در یکی از جلسات تمرین بارسلونا بود. استعدادهای او خیلی زود توجه مقامات باشگاه منچستریونایتد را جلب کرد تا او را به تیم نوجوانان باشگاه دعوت کنند. بکام در سن ۱۶ سالگی خانه را ترک کرد تا در زمین تمرین یونایتد بازی کند. دو سال بعد او به تیم اصلی باشگاه راه یافت و در سال ۱۹۹۵ در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت. وی فصل ۹۵-۱۹۹۴ را به صورت قرضی در تیم پرستون نورث‌اند سپری کرد.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

بکام کمی وقت تلف کرد تا در فوتبال انگلیس سر وصدا به راه بیندازد. این گلزن با استعداد از سوی انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای به عنوان بهترین بازیکن جوان سال ۱۹۹۷انتخاب شد. یک سال بعد او یکی از چهره‌های شناخته شده در تیم ملی فوتبال انگلیس در جام‌جهانی بود.

خوش قیافه و خوش‌اندام بودنش باعث شد که فرصت‌های زیادی در خارج از زمین مسابقه نیز نصیب او شود. بکام که توانسته بود قراردادی با آدیداس امضا کره بود، در سال ۱۹۹۸توانست ۱۳ میلیون دلار از راه این قراردادها به دست آورد. ازدواج بکام با ویکتوریا آدامز باعث شد این زوج بتوانند قراردادهای بیشتری با شرکت‌ها و برندهای مختلف تجاری ببندند و درآمد بیشتری به دست آورند.

بکام در زمین مسابقه هیچ افتخاری را از دست نداد. وی در منچستریونایتد به عنوان قهرمانی در لیگ برتر (۶ بار)، جام حذفی (دو بار) و لیگ قهرمانان اروپا (د سال ۱۹۹۹) رسید. انگلیس در سال ۲۰۰۱ به مدد یک ضربه آزاد در دقیقه پایانی مسابقه توانست راهی جام‌جهانی ۲۰۰۲ شود. در همان سال بکام قراردادی سه ساله به ارزش ۲۲ میلیون دلار امضا کرد تا در جمع شیاطین سرخ باقی بماند.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

بکام ابتدا در پست هافبک راست مشغول به بازی شد و گل‌های زیبای خود را از همین جا آغاز کرد؛ مخصوصاً گل به یادماندنی‌اش در مرحله نیمه نهایی جام حذفی باشگاه‌های انگلیس در مقابل چلسی و این فصل با قهرمانی در دو جام برای شیاطین سرخ به پایان رسید.

فصل ۹۷-۱۹۹۶ دومین فصل حضور وی در لیگ برتر بود. او مشهورترین گل خود را در این فصل و در مقابل تیم ویمبلدون به ثمر رساند و با ضربه‌ای زیبا از وسط زمین دروازه ویمبلدون را در سل هارست پارک باز کرد.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

با این حال دوران حضور بکام در یونایتد کوتاه‌تر از آن بود که کسی تصورش را می‌کرد. در سال ۲۰۰۳ رئال مادرید با قراردادی گزاف، بکام را که اختلافش با الکس فرگوسن، نمایان شده بود، به خدمت گرفت. در تابستان ۲۰۰۳ به نظر می‌رسید منچستریونایتد و بارسلونا برای انتقال دیوید بکام به توافق رسیده‌اند و هر دو باشگاه اعلام کردند که بر سر این موضوع توافق کرده‌اند اما ستاره منچستریونایتد رئال مادرید را ترجیح داد و با قراردادی به ارزش ۳۵ میلیون دلار راهی تیم کهکشانی‌ها شد.

هواداران اسپانیایی فوتبال از اینکه چنین ستاره‌ای به تیمشان ملحق می‌شود، هیجان‌زده شده بودند. وی قراردادی چهار ساله با غول‌های مادرید امضا کرد. وی در تیم جدیدش نمی‌توانست پیراهن شماره هفت همیشگی‌ را بر تن کند زیرا این شماره در اختیار رائول اسطوره رئال بود و در عوض بکام ترجیح داد به خاطر علاقه‌ای که به مایکل جردن، بسکتبالیست آمریکایی داشت، شماره ۲۳ را انتخاب کند.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

یک هفته پیش از مراسم معارفه دیوید بکام، رئال مادرید کارلوس کی‌روش را به عنوان سرمربی جدید تیمش انتخاب کرد تا این دو پس از منچستر دوباره به یکدیگر ملحق شوند. کی‌روش فصل گذشته را به عنوان دستیار فرگوسن در منچستر فعالیت کرده بود. بکام در آخرین سال حضورش در این تیم توانست قهرمانی در لالیگا را به دست آورد. رئال مادرید در سال ۲۰۰۳ قهرمان سوپرجام اسپانیا شد که بکام آخرین گل تیمش در پیروزی سه بر صفر دور برگشت مقابل مایورکا را به ثمر رساند.

شروع کار بکام در رئال با انتقادات زیادی همراه بود. بسیاری معتقد بودند که او نمی‌تواند در تیم رئال شرایط آرمانی خود را باز یابد و همانند گذشته بازی‌های خوبی از خود ارائه دهد اما این هافبک ارزشمند پاسخ هواداران را به گونه‌ای دیگر داد و در سه بازی مختلفی که برای رئال به میدان رفت دو بار گلزنی کرد.

هر چند پس از آن ادعایی بر ارتباط نا مشروع بکام علاوه بر زندگی خصوصی، بر فوتبال او تأثیر زیادی گذاشت؛ فصلی که بکام به همراه رئال بدون کسب هیچ عنوانی پشت سر گذاشت.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

این در حالی است که آمریکایی‌ها با اکران فیلمی با عنوان «Bend it Like Beckham» او را شناختند، فیلم جالبی که داستان دختر جوانی بود که بی‌اعتنا به روش‌های سنتی خانواده‌اش، عاشق فوتبال انگلیس می‌شود.

علاقه آمریکایی‌ها به بکام و پایان دوران فوق‌العاده‌اش در جولای ۲۰۰۷، انتقال این ستاره بزرگ فوتبال به آمریکا را رقم زد. وی با قراردادی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار و به مدت پنج سال راهی لس‌آنجلس گلکسی شد.

این جابجایی به همان اندازه باعث پیشرفت همسر بکام شد که نیرویی تازه در لیگ حرفه‌ای آمریکا تزریق کرد. در ۴۸ ساعت پس از این قرارداد، گلکسی توانست پنج هزار بلیت برای مسابقاتش بفروشد.

دوران حرفه‌ای فوتبال بکام از زمان پیوستن به آمریکا سخت سپری شد. مصدومیت‌ها، پیچ خوردن رباط زانو در اولین فصل و از دست دادن جام‌جهانی ۲۰۱۰ به دلیل مصدومیت تاندون پاشنه پا او را به ستوه آورده بود.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

بکام در زمان حضورش در تیم لس‌آنجلس گلکسی به صورت قرضی در دو فصل (۲۰۰۹ و ۲۰۱۰) راهی میلان ایتالیا شد. وی اولین بازیکن انگلیسی بود که توانست ۱۰۰ بازی در لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. دیوید بکام به دلیل پاس‌ها و ضربات کاشته فوق‌العاده‌اش دو بار نامزد دریافت توپ طلای فیفا شد و در سال ۲۰۰۴ در فهرست ۱۲۵ بازیکن برتر فوتبال دنیا که توسط پله منتشر شد، قرار گرفت. وی که همیشه در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران دنیا قرار داشت، در سال ۲۰۱۳ با درآمد بیش از ۵۰ میلیون دلار در طول یک سال به عنوان پردرآمدترین بازیکن دنیا شناخته شد.

وی در ژانویه ۲۰۱۳ در آخرین روزهای بازار نقل و انتقالات زمستانی با قراردادی پنج ماهه راهی پاری‌سن‌ژرمن شد و اعلام کرد که تمام مبلغ قراردادش را به یک خیریه به سود کودکان می‌بخشد.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

بکام کارش در تیم ملی انگلیس را اول سپتامبر ۱۹۹۶، زمانی که تنها ۲۱ سال سن داشت، آغاز کرد. او به مدت ۶ سال بازوبند کاپیتانی سه ‌شیر را در اختیار داشت و ۱۱۵ بازی برای این تیم انجام داد. بکام با پیراهن تیم ملی فوتبال انگلیس در سه دوره مسابقات جام‌جهانی (۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶) و دو دوره مسابقات قهرمانی اروپا (۲۰۰۰ و ۲۰۰۴) به میدان ر فت.

بروکلین، بزرگترین فرزند دیوید بکام در حال حاضر در تیم زیر ۱۶ سال آرسنال بازی می‌کند. دیوید بکام در سال ۲۰۰۵ مدرسه فوتبال آکادمی دیوید بکام را در دو شعبه در لندن و کالیفرنیا تأسیس کرد. در اواخر ۲۰۰۹ اعلام شد که این مدارس فوتبال تعطیل خواهند شد و یک آکادمی سیار توسط بکام تأسیس شد که با سفر به سراسر انگلیس فعالیت می‌کرد.

دیوید بکام؛ ستاره درخشان شیاطین سرخ

در پنجم فوریه ۲۰۱۴ لیگ حرفه‌ای آمریکا اعلام کرد که بکام در نظر دارد تیمی را در این لیگ به ارزش ۲۵ میلیون دلار خریداری کند که بخشی از قرارداد او در زمان پیوستن به لس‌آنجلس گلگسی در سال ۲۰۰۷ بود. این تیم که در میامی قرار دارد، کارش را در سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷، زمانی که احتمالا ساخت ورزشگاه به پایان می‌رسد، آغاز می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج