۱۶۷۱۱۱
۱ نظر
۵۳۶۹
۱ نظر
۵۳۶۹
پ

باید و نباید های دوران بارداري

شاید حالا كه بارداريد درباره خيلي از چيزها شك داريد و نمي‌دانيد مجاز به انجام چه كارهايي هستيد. بارداري دوره خاصي است كه هر كاري در آن بايد با احتياط انجام شود .

باید و نباید های دوران بارداري
مجله سیب سبز - نسرین خسروشاهی: شاید حالا كه بارداريد درباره خيلي از چيزها شك داريد و نمي‌دانيد مجاز به انجام چه كارهايي هستيد. بارداري دوره خاصي است كه هر كاري در آن بايد با احتياط انجام شود . آیا می‌دانستید که نوع شامپویی که در این دوران مصرف می‌کنید با سلامت شما رابطه مستقیم دارد. پس باید برای انتخاب شامپو و هرچيزي كه ماده شيميايي دارد بیشتر دقت كنيد. توصیه می‌کنیم سوال‌هايي كه شايد به ذهن‌تان نرسد را در اين مطلب بخوانيد تا دوره بارداري سالمی را بگذرانيد.

من آسم دارم. آيا مي‌توانم در دوران بارداري از اسپري‌ استفاده كنم؟

بدون شك مي‌توانيد. اگر مبتلا به آسم باشيد و آن را كنترل نكنيد اكسيژن كافي به جنين نمي‌رسد و اين مي‌تواند منجر به وزن كم نوزاد هنگام تولد و حتي باعث زايمان زودرس شود. سعي كنيد از عوامل حساسيت‌زا مانند مايت‌ها، دود و گرد و غبار دوري كنيد.

باید و نباید های دوران بارداري

مي‌خواهم دندان‌هايم را سفيد كنم، اشكالي ندارد؟

نمي‌توان با اطمينان به اين سوال پاسخ داد. اين مورد يكي از هزاران موقعيت نامطمئن درباره دوران بارداري است كه هيچ مدرك واضحي براي انجام يا عدم انجام آن وجود ندارد ولي راه‌هاي طبيعي زيادي براي سفيد كردن دندان‌ها وجود دارد كه مي‌توانيد استفاده كنيد. ۵گرم برگ مریم گلی‌تازه را مانند خميردندان روي دندان‌هاي‌تان بماليد و پنج دقيقه بعد آن را بشوييد؛ به‌راحتي پلاك‌ها پاك مي‌شود.

آيا كيسه هواي ماشين در طول بارداري ايمن است؟

بله! شايد نگران باشيد كه در تصادف كيسه هوا به شكم شما فشار وارد كند و اين به جنين آسيب برساند در حالي كه اگر تصادف داشته باشيد بدون شك داشتن كيسه هوا ايمن‌تر از نبود آن است. اگر در صندلي راننده مي‌نشينيد سعي كنيد با ۲۵سانتي‌متر فاصله از فرمان بنشينيد تا خطري متوجه‌تان نشود.

سردرد دارم.آیا می‌توانم مسكن استفاده كنم؟

به‌طور كل در طول بارداري به هيچ عنوان نبايد از مسكن استفاده كنيد به‌خصوص در سه ماهه اول مصرف مسکن‌ها مانند آسپیرين اصلا به خانم باردار توصيه نمي‌شود و بهتر است در این زمینه با پزشک‌شان صحبت کنند. سعي كنيد از ميان‌وعده‌هاي سالم استفاده كنيد و دوش آب‌گرم و ماساژ بگيريد.

حالا كه باردارم مي‌توانم از هر شامپويي استفاده كنم؟

نه نمي‌توانيد. برخي مواد شيميايي از طريق پوست جذب مي‌شود و در بعضي شامپوها مواد شيميايي وجود دارد كه همين خاصيت را دارند، به‌خصوص اگر سرتان شوره داشته باشد و از قضا از شامپوهاي ضدشوره استفاده كنيد بايد حسابي مراقب باشيد. سعي كنيد از محصولات ارگانيك استفاده كنيد.

آيا واقعا نبايد به پشت بخوابم؟

در سه ماهه دوم و سوم نبايد به پشت بخوابيد آن‌ هم به دلیل وزن جنين كه رگ اصلي (كه خون را از نواحي پايين بدن به قلب شما مي‌رساند) تحت‌فشار قرار مي‌گيرد. اگر اين رگ همچنان تحت فشار باشد مي‌تواند در جريان خون كافي و بهينه بين شما و جنين‌تان اشكال ايجاد كند. بهترين حالت خواب براي شما اين است كه به سمت چپ بخوابيد.

آيا نوع خاصي از لوازم آرايشی هست كه در دوران بارداري بايد از آنها پرهيز كنم؟

بله، البته قبل از اينكه بترسید كه در طول بارداري نمي‌توانيد از لوازم آرايشی استفاده كنيد بايد بدانيد كه منظور محصولاتي است كه قرار است در اين دوره بيشتر استفاده كنيد. از محصولات معطر و انواعي كه پارابن دارند، پرهيز كنيد و حواس‌تان به لوازمي كه تاريخ انقضاشان گذشته، باشد. در اين دوران لوازم آرايشی استاندارد مي‌تواند براي شما بی‌خطر باشد.

باید و نباید های دوران بارداري

من هميشه خون اهدا مي‌كنم. آيا در دوران بارداري اين كار را می‌توانم انجام دهم؟

در اين دوران نبايد خون اهدا كنيد. بودن در سلامت كامل اولين كاري است كه در دوران بارداري بايد درنظر داشته باشيد. خانم‌هاي زيادي در طول بارداري دچار كم‌خوني مي‌شوند و آهن‌شان پايين مي‌آيد بنابراين با دادن خون نبايد اين وضعيت را بدتر كنيد.

مي‌توانم در طول بارداري تاتو كنم؟

مهم‌ترين خطري كه تاتو براي شما دارد احتمال عفونت است و اينكه شكل تاتوی شما عوض شود. حنا يكي از گزينه‌هاي طبيعي است كه مي‌توانيد به آن فكر كنيد. البته حواس‌تان باشد كه حنا طبيعي باشد كه پوست را نارنجي و قهوه‌‌اي مي‌كند.

شب‌ها خوابم نمي‌برد، آيا مي‌توانم از قرص‌خواب استفاده كنم؟

نه. هيچ پزشكي قرص خواب را به خانم‌هاي باردار توصيه نمي‌كند چون مي‌تواند براي جنين خطرناك باشد. بهترين كار اين است كه چهار تا پنج ساعت قبل از خواب نوشيدني‌ حاوي كافئين مصرف نكنيد. شير گرم به همراه عسل مي‌تواند ضربان قلب را متعادل كرده و به خواب بهتر كمك كند. اتاق خواب‌تان را تاريك، سرد و ساكت كنيد و مطمئن شويد هواي كافي در آن جريان دارد. گاهي اوقات هم دوش آب گرم كمك مي‌كند.

آيا مي‌توانم اپيلاسيون انجام دهم؟

بله، چون در اين دوران رويش موها بيشتر مي‌شود ولي از آنجا كه پوست‌تان حساس‌تر شده بهتر است قبل و بعد از اپيلاسيون حتما از لوسيون استفاده كنيد. البته بايد نسبت به بهداشتي بودن جايي كه به آن مراجعه مي‌كنيد مطمئن باشيد چون ممكن است دچار عفونت شويد.

مي‌توانم كيسه آب گرم روي شكمم بگذارم؟

گرماي بيش از حد مناسب نيست چون مي‌تواند دماي بدن شما را خيلي سريع بالا ببرد و اين در رشد كودك اثر بگذارد. بهتر است به جاي كيسه آب گرم، حوله را كمي گرم كنيد و آن را روي شكم‌تان بگذاريد.

به‌نظر شما هوميوپاتي در طول بارداري مضر است؟

داروهاي هوميوپاتي به شكل عملي آزمايش نشده‌اند بنابراين مدارك كمي درباره ايمن‌ بودن‌ آنها وجود دارد، به همين دليل بهتر است با پزشك‌تان مشورت كنيد و بعد اقدام به اين كار كنيد.

آيا شنا در استخري كه كلر دارد بي‌ضرر است؟

بله. مقدار زياد و بيش از حد كلر مي‌تواند خطرناك باشد اما شنا در استخري كه میزان كلر آن کنترل شده و استاندارد است براي شما و جنين‌‌تان ضرري ندارد. در اصل اگر قصد زايمان طبيعي داريد شنا يكي از مفيدترين كارهايي است كه مي‌توانيد در طول بارداري انجام دهيد.

آيا اصلا نمي‌‌توان وسایل سنگين بلند کرد؟

ممنوعيت بلند نكردن اشيای سنگين براي همه خانم‌ها يكسان نيست! اما اگر خانمي به‌طور معمول در بارداري قبلي چيزهاي سنگين بلند مي‌كرده شايد بتواند در اين دوران اشيای سبك هم حمل كند. حمل بار سبك براي پيشگيري از صدمات ليگمان‌هايي است كه در طول بارداري نرم شده‌اند.

باید و نباید های دوران بارداري

سوال‌های خاص

استفاده از اسكراب و لوسيون در طول بارداري مشكلي ندارد؟

نه اما بايد مراقب باشيد. نمي‌توان گفت كه نبايد از لوسيون بدن استفاده كنيد اما پوست شما در طول بارداري حساس‌تر است بنابراين حواس‌تان باشد كه چه چيزي استفاده مي‌كنيد. محصولات معطر و لايه‌‌بردار ممکن است به پوست‌تان صدمه بزند.

مي‌توانم در دوره بارداري پيلاتس انجام دهم؟

بله. پيلاتس فرم بدني و ذهني را براي قوي شدن بدن و انعطاف‌پذيري به‌منظور فرآيند زايمان تقويت مي‌كند. برخلاف انواع دیگر ورزش‌ها، پيلاتس نيازمند حركاتي است كه با كنترل همراه است و همين پيلاتس را به يك ورزش ايمن در طول بارداري تبديل مي‌كند.

شنيده‌ام كه در دوران بارداری نبايد بازو را بالاي سر گذاشت، آيا درست است؟

نه اين كار كاملا بي‌خطر است. تصور اینكه، اين حركت باعث مي‌شود بند ناف دور گردن جنين بپيچد فقط يك باور قديمي و نادرست است. حقيقت اين است كه هر حركتي كه شما انجام دهيد به هيچ عنوان در پيچش بند ناف تاثيري ندارد.

آيا تست پاپ‌اسمير مشكلي ندارد؟

نه. مهم است كه اين آزمايش را در طول بارداري‌تان قطع نكنيد. پزشك درباره هر نوع تغييري در دهانه رحم با شما صحبت خواهد كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیطون

      بهشت،زیر پای مادران است+++++++++++
      :)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج