جاباما
۱۶۷۱۴
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

پاپانوئل از كجا آمده است؟

کریسمس جشنی است که در دین مسیحیت اهمیت خاصي دارد. شور و هیجان این جشن برای کودکان دوچندان است. اما او از كجا آمده؟ چرا اين كار را مي‌كند؟ و چگونه اين وظيفه سنگين را به انجام مي‌رساند؟

پاپانوئل از كجا آمده است؟
پاپانوئل از كجا آمده است؟

کریسمس جشنی است که در دین مسیحیت اهمیت خاصي دارد. شور و هیجان این جشن برای کودکان دوچندان است چرا که در باور کودکانه آن‌ها چنین نقش بسته که هر سال ۲۵ دسامبر(۴دی) مردي چاق، كوتاه با ريشي سفيد در لباسي قرمز به ديدن آن‌ها مي‌رود، برای آن‌ها هدایایی آورده تا بچه‌های خوب را انتخاب کند و شادشان كند. اما او از كجا آمده؟ چرا اين كار را مي‌كند؟ و چگونه اين وظيفه سنگين را به انجام مي‌رساند؟


پاپانوئل از كجا آمده است؟

پاپانوئل از كجا آمده است؟

پاپانوئل نام مستعاري است كه براي يكي از كشيشان مسيحي به نام سن نيكولاس گذاشته‌اند. او كه در قرن چهارم ميلادي مي‌زيست از اهالي منطقه آناتولي تركيه بود. نيکولا در همان خردسالی پدر و مادرش را از دست داد و ثروت زيادی به ارث برد. او حامي فقرا بود و به آن‌ها كمك بسياري مي‌كرد. كارهای خیر نیکولا زبانزد مردم شد؛ کارهای خیری که بعدا جزو رسم و رسوم کریسمس امروز شد. از عشق او به بچه‌ها و مهرباني‌هايش افسانه‌هاي زيادي وجود دارد كه شايد معروف‌ترين آن كمكش به ۳ خواهر جوان باشد كه ۳ خواستگار داشتند اما چون پدرشان فقير بود و درآمدي نداشت، جهيزيه‌اي نداشتند و نمي‌توانستند ازدواج كنند. روايت است كه او مردي خجالتي بود و دوست نداشت مستقيما به كسي پول بدهد. او كيسه‌هاي پول و طلا را از دودكش خانه‌ پايين مي‌انداخت. وقتي سن نيكلاس براي بار سوم در حال انداختن كيسه طلا به خانه اين ۳ دختر بود، پدر دخترها او را ديد. او كيسه‌ها را طوري مي‌انداخت كه داخل جورابي كه براي خشك شدن به كنار شومينه‌ اجاق آويخته شده بود، بيفتد. به همين دليل است كه هنگام كريسمس جوراب‌ها را در انتظار نيكلاس مي‌آويزند. سن نيكلاس از آن مرد خواسته بود به كسي چيزي نگويد اما خبر همه‌جا پخش شد و از آن به بعد هر زمان مسيحيان هديه‌اي غيرمنتظره دريافت مي‌كنند سن نيكلاس را باني آن مي‌دانند. کم‌کم نيکولا از يک کشیش به يک اسقف و بعد در زمان خودش به يک قديس نيکوکار مشهور شد.


پاپانوئل از كجا آمده است؟

چرا بچه‌ها منتظر پاپانوئلند؟

در دهه ۱۸۹۰ اداره‌هاي پست هر دسامبر پر مي‌شد از نامه‌هايي كه بچه‌ها به پاپانوئل مي‌نوشتند.

ماجرا از آنجا شروع شد كه یك شب عید « ادسل فورد » ۸ ساله پسر « هنری و كلارا فورد » و رئیس آینده شركت ماشین‌سازی فورد نامه‌ای نوشت با این مضمون: « پاپانوئل عزیز در چهار سال گذشته من درخت كریسمس نداشته‌ام و تزئینات درختم را شكسته‌ام و یك جفت كفش اسكیت می‌خواهم و یك كتاب. چیز دیگری به ذهنم نمی‌رسد. خودتان به جایم انتخاب كنيد. ادسل فورد...» نامه ادسل اتفاقی به دست پدر و مادرش افتاد و آنان برای به دست آوردن دل ادسل علاوه بر درخت كریسمس كفش اسكیت و كتاب تعداد زیادی وسایل مختلف برای او تهیه كرده و از شخصی هم خواستند تا در لباس پاپانوئل آن‌ها را به ادسل هدیه كند. در سال ۱۹۰۸ داستان دیگری بچه‌ها را تشویق كرد برای پاپانوئل كمی غذا كنار بگذارند چون بعد از انجام كارهای سختش خسته می‌شد. بعدها بچه‌ها هویج و چیزهای دیگر برای گوزن شمالی او مي‌فرستادند. البته پاپانوئل همیشه یك نامه تشكرآمیز برای بچه‌ها جا می‌گذاشت.

خیلی از بچه ها شب سال نو آرزو می‌كنند و منتظر می‌مانند تا پاپانوئل آرزوهای‌شان را برآورده كند. شاید به همین دليل بود كه چند وقت پیش در خبرها شنیدیم یك مدرسه ابتدایی به خاطر این كه یكی از معلم‌ها در آن مدرسه به بچه‌ها گفته بود پاپانوئل حقیقت ندارد، مجبور به عذرخواهی شد. خانواده‌های این دانش‌آموزان اعتراض كرده و گفته بودند بچه‌ها به امید و آرزو نیاز دارند و باور كردن پاپانوئل هیچ آسیبی به آنان نمی‌زند، پس مدرسه حق ندارد امید را در آنان از بین ببرد. حالا بچه‌ها مطمئنند كه پاپانوئل از شومينه وارد خانه مي‌شود، خانه پاپانوئل و كارخانه اسباب‌بازي‌اش در منطقه‌اي در قطب شمال واقع شده است، پاپانوئل با نوعي سورتمه كه قادر به پرواز است و به شكلي خاص توسط چند گوزن شمالي كشيده مي‌شود، به شهرهاي مختلف مي‌رود، پاپانول مي‌داند كه كدام بچه‌ها در طول سال خوب بوده‌اند و كدام‌ها بد؛ چون او با خداوند ارتباط دارد و او فقط به بچه‌هاي خوب هديه مي‌دهد و بالاخره اين‌كه پاپانوئل و مامان نوئل در كارخانه‌شان در قطب شمال با همكاري كوتوله‌هاي پريزاد هدايا را توليد مي‌كنند.


پاپانوئل از كجا آمده است؟

پاپانوئل چطور مهياي سفر مي‌شود؟

در منطقه‌ای بسیار دورافتاده در سرزمین‌های شمالی پوشیده از یخ و برف پاپا نوئل زندگی می‌كند كه هر سال كودكان هنگام جشن نوئل (كریسمس) در شب ۲۵ دسامبر انتظار او و هدیه‌هایش را می‌كشند. براساس روایاتی، كلبه پاپا نوئل در سرزمین قوم لاپون‌ها در كشور فنلاند است. براساس این روایت این منطقه از اسكاندیناوی روز به روز محبوب‌تر شده و توریست‌های زیادی را به خود جلب می‌كند. پاپانوئل برای این سفر یك شبه مدت یك سال تدارك می‌بیند. پاپا نوئل در داخل سالن گرم و نرمش نشسته است و افراد بزرگ و كوچك كه برای دیدن او از سراسر جهان به سرزمین دورافتاده لاپونیا سفر می‌كنند، می‌توانند در كنار او یك عكس یادگاری بگیرند. او از روی یك كره جغرافیایی تمام نقاط جهان كه باید به آنها برود را نگاه كرده و سپس آدرس خانه همه كودكان خوب را بررسی می‌كند. برای انجام این سفر دور و دراز یك شبه تمام گوزن‌های پاپا نوئل در طول سال آماده شده و به خوبی مراقبت می‌شوند پاپا نوئل كه از گوزن هایش به خوبی مراقبت كرده است ۳یا ۴ گوزن كه از سایر گوزن ها قویتر و آماده تر هستند را انتخاب كرده و آنها را به سورتمه حامل هدایا می‌بندد و با آغاز سفرش درست قبل از غروب آفتاب، جشن نوئل (كریسمس) نیز شروع می‌شود. كودكان صبح روز ۲۵ دسامبر پس از بیدار شدن از خواب با دیدن هدایای خود شاد و خوشحال شده و می‌فهمند كه شب قبل پاپا نوئل به خانه آنها آمده است.


پاپانوئل در كشورهاي مختلف چگونه مي‌آيد؟

هر کشور و هر قومی شیوه‌های خود را برای برگزاری هرچه شادتر جشن نوئل دارد. البته برخی از سنت‌ها مانند نصب درخت نوئل در داخل خانه که با هدایای کوچک، لامپ‌های رنگی و دیگر وسایل تزئین شده است، صرف شام دست‌جمعی خانوادگی و حکایت داستان‌های پاپانوئل و افسانه‌های دیگر در شب جشن نوئل در اغلب کشورها مشابه است.

پاپانوئل در سراسر جهان شخصیت معروفی است. از نظر مسیحی‌های كشور «غنا» پدر كریسمس از جنگل می‌آید، در هاوایی سوار بر قایق می‌آید و در استرالیا با اسكی آبی، ریش سفید و لباس شنای قرمز..

«سن نیكلاس» آلمان یك دستیار هم دارد كه نام او در قسمت‌های مختلف آلمان متفاوت است . در سوئد با بزهای خدای صائقه می‌آید. در لهستان می‌گویند هدیه‌ها از ستاره‌ها می‌آیند و در مجارستان این فرشته‌ها هستند كه آنها را می‌آورند. در فرانسه پاپانوئل با یك مسیح خردسال هدیه‌ها را می‌آورد و اسم های مختلفی هم دارد. پاپانوئل در كشورهاي مختلف با نام‌هاي گوناگون شناخته مي‌شود. مردم اتريش او را مسيح خوش‌قلب مي‌نامند و ژاپني‌هاي سانتا كروشو خطابش مي‌كنند. انگليسي‌ها پدر كريسمس، ايتاليايي‌ها لابفانا، برزيلي‌ها پاپانوئل و فرانسوي‌ها پدرنوئل با كوچولو او را مي‌شناسند. پاپانوئل آمریکایی‌ها را شاعري به نام كلمنت كلارك مور در شعري اين طور توصيف كرده است: او در شعر خود به گوزن‌هاي شمالي و رفتار و حركات پاپانوئل اشاراتي كرده است، اين‌كه پاپانوئل سوسو مي‌زند، مي‌خندد يا حتي با سر تصديق مي‌كند.

اما تصوير انساني پاپانوئل (نه در اشعار مور كه او را جن فرض كرده است) در سال۱۹۳۱ در تصاوير تبليغاتي كوكاكولا كشيده شد. در نسخه‌هاي مدرن، تنها كارگران كارگاه اسباب بازي او جن هستند. «رادولف» نهمين گوزن شمالي پاپانوئل با بيني براق و قرمز خود در سال۱۹۳۹ توسط تبليغات شركت مونتكومري خلق شد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

پاپانوئل از كجا آمده است؟


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کورش

      از آنجا...

    • نگين اطهري زاده

      معلومه از همان جا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج