۱۶۷۱۷۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

پای خاطرات برترین بازیکن جام ملت‌های ۱۹۷۲

برترین بازیکن جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ با بیان خاطرات جام ملت‌های آن سال، آن دوران را بهترین دوران حضور حرفه‌ای‌اش در فوتبال دانست. وی همچنین تیم ملی فوتبال ایران در آن جام را بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران دانست.

خبرگزاری ایسنا: ابراهیم آشتیانی اظهار کرد: در سال ۱۹۷۲ با حضور در چند تورنمنت بسیار مهم، یکی از پرفشارترین سال‌های حضورم در فوتبال را تجربه کردم. چیزی در حدود یک سال از خانواده دور بودم و همواره در اردو حضور داشتم. بهترین خاطره من نیز مربوط به قهرمانی با تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا و انتخاب شدنم به عنوان بهترین بازیکن جام بازمی‌گردد.

پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه قهرمانی در آن جام حکم حضور در جام جهانی کوچک را داشت، گفت: در آن سال جام جهانی کوچک به عنوان یکی از رقابت‌های بسیار مهم تلقی می‌شد و قهرمان جام ملت‌ها، مستقیما در جام جهانی کوچک حضور پیدا می‌کرد و همین هم سبب شده بود تا جام ملت‌های آسیا بسیار حساس و پرفشار در آن سال دنبال شود.

برترین بازیکن جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ اضافه کرد: در آن سال بدون اغراق شاید بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران را داشتیم. حضور همایون بهزادی، علی پروین، ناصر حجازی، پرویز قلیچ‌خانی، غلامحسین مظلومی، حسین کلانی و... سبب شده بود تیمی قدرتمند عازم تایلند شود که تمامی حریفان را به لرزه بیندازد.

آشتیانی به بازی نخست ایران در جام ملت‌های ۱۹۷۲ اشاره کرد و گفت: نخستین بازی ما با تیم ملی عراق بود و به خاطر اختلافات شدیدی که آن زمان با آن کشور داشتیم، مسائل سیاسی کاملا بر روی بازی ما سایه انداخته بود. عراق آن زمان نیز یکی از بهترین تیم‌های جام بود اما ما با تمام توان مقابل این تیم صف‌آرایی کردیم.

او افزود: در آن دیدار عراق فشار زیادی بر روی ما آورد ولی در نهایت توانستیم بازی را در اختیار بگیریم و با نتیجه ۳ بر صفر این تیم را شکست دهیم. بعد از بردن عراق به نوعی حساب کار به دست حریفان آمد و ایران به عنوان مدعی اصلی قهرمانی مطرح شد. من نیز یکی از بهترین‌های بازی‌های عمرم را مقابل عراق انجام دادم. بعد از بازی به یاد دارم یکی از بازیکنانی که مامور مهار کردن من بود، به خاطر شرایط آب و هوایی و خستگی زیاد نقش زمین شد و از هوش رفت و این یکی از جالب‌ترین خاطرات من از جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ بود.

پیشکسوت فوتبال ایران یکی دیگر از حساس‌ترین دیدارهای تیم ملی را در جام ملت‌های ۱۹۷۲ مقابل تایلند دانست و گفت: بعد از حضور قدرتمند در بازی‌های ابتدایی، کمی دچار غرور شدیم و دیدار مقابل تایلند را دست کم گرفتیم. در آن دیدار دو بر صفر مقابل این تیم عقب افتادیم اما در ۱۰ دقیقه با زدن سه گل توانستیم بازی را به نفع خود تمام کنیم.

آشتیانی اضافه کرد: آن دیدار یکی از دیدارهای پرفشار ما در جام ملت‌ها بود. دیداری که علی جباری در آن شاهکار کرد و حضورش سبب پیروزی تیم فوتبال ایران شد. البته جنجال‌هایی نیز در آن بازی به وجود آمد ولی در نهایت این تیم ایران بود که توانست بازی را با پیروزی به اتمام برساند.

او همچنین حساس‌ترین دیدار جام را مقابل کره و در فینال عنوان کرد و به ایسنا گفت: ما از کره با یک گل پیش افتادیم و فشار زیادی را به این تیم آوردیم اما درست ۱۰ دقیقه مانده به اتمام بازی، بازیکن کره‌ای یک شوت را از راه دور روانه دروازه ناصر حجازی کرد و به گمان اینکه فکر نمی‌کرد این شوت وارد دروازه شود، کمی دچار اشتباه در محاسبات شد. البته حجازی به خوبی بر روی آن توپ حمله‌ور شد اما در نهایت این توپ وارد دروازه شد و این دیدار در طول ۹۰ دقیقه با تساوی یک بر یک به اتمام رسید.

پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در تایلند فشار زیادی را به بازیکنان وارد کرده بود اظهار کرد: به خوبی به یاد دارم که پس از ۹۰ دقیقه وقتی برای استراحت به بیرون زمین آمدیم همه بازیکنان بر روی سر و تن خود یخ گذاشته بودند. وقتی که درست در لحظات پایانی گل تساوی را دریافت کردیم، فشار روانی زیادی به ما آمد.

آشتیانی خاطرنشان کرد: در آن زمان دیدار ایران و کره به صورت زنده برای مردم ایران پخش می‌شد. اما بر اساس قراردادی که تلویزیون ایران بسته بود، این دیدار تنها در طول ۹۰ دقیقه پخش شد و مردم ایران شاهد وقت‌های اضافه نبودند. خوشبختانه توانستیم آن دیدار را در وقت‌های اضافه با پیروزی به اتمام برسانیم اما شنیدم که در ایران مردم تا صبح در خیابان‌ها بودند و منتظر بودند ببینند ایران فاتح جام می‌شود یا خیر.

او با بیان اینکه فشار زیاد در جام ملت‌های ۱۹۷۲ سبب شد تا وزن زیادی را کم کنند، گفت: من در آن جام حدود ۱۰ کیلو وزن کم کردم. نه تنها من، بلکه تمامی بازیکنان برای رسیدن به قهرمانی، از جان و دل مایه گذاشتند.

پیشکسوت فوتبال ایران بهترین خاطره خود از جام ملت‌های ۱۹۷۲ را انتخاب به عنوان بهترین بازیکن جام عنوان کرد و گفت: وقتی که رای‌گیری برای انتخاب بهترین بازیکن انجام شد و من این عنوان را کسب کردم، در پوست خود نمی‌گنجیدم. بهترین خاطره فوتبالی من نیز همین انتخاب شدن به عنوان برترین بازیکن جام بود.

آشتیانی اضافه کرد: پس از کسب عنوان بهترین بازیکن جام چند پیشنهاد از سوی باشگاه‌های خارجی به من داده شد. حتی برای حضور در یکی از این تیم‌ها نیز قرارداد بسته بودم و بلیت سفر نیز تهیه کرده بودم اما ریاست سازمان تربیت بدنی وقت با خروج من از ایران مخالفت کرد و گفت تنها بازیکنان خارجی می‌توانند در ایران بازی کنند و حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های خارجی ممنوع است.

او به پیشنهاد سازمان تربیت بدنی آن زمان نیز اشاره کرد و گفت: به من پیشنهاد دادند که به تو ۷۰۰ متر زمین خوب می‌دهیم به شرط اینکه به تاج بروی و آنجا بازی کنی. اما من به خاطر حضورم در پرسپولیس این پیشنهاد را قبول نکردم و هم حضورم در یک باشگاه خارجی منتفی شد و هم ۷۰۰ متر زمین را نگرفتم (با خنده).

برترین بازیکن جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ با بیان اینکه انجام دیدارهای تدارکاتی مناسب و برگزاری اردوهای متوالی سبب قهرمانی ایران شد، به ایسنا گفت: ما پیش از رسیدن به جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ فشار زیادی را متحمل شدیم. شاید اغراق نباشد که بگویم ما هفته‌ای یک دیدار با تیم‌های خوب اروپایی انجام می‌دادیم. در آن زمان تیم‌های اروپایی وقتی می‌خواستند به شرق آسیا سفر کنند، باید از ایران عبور می‌کردند و به همین خاطر طی قراردادی ما با هر تیم اروپایی که به ایران سفر می‌کرد، یک بازی تدارکاتی انجام می‌دادیم.

آشتیانی خاطرنشان کرد: میانگین سنی تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۷۲ زیر ۲۵ سال بود و به جز همایون بهزادی تمامی بازیکنان ما کمتر از ۲۵ سال سن داشتند.

او با بیان اینکه داشتن یک لیگ قدرتمند یکی دیگر از عوامل موفقیت ایران در جام ملت‌های ۱۹۷۲ بود گفت: در آن زمان لیگ تخت جمشید بازیکنان بسیار خوبی را پرورش می‌داد. ما حداقل در تیم ملی ۲ تا ۳ بازیکن زیر ۲۰ سال داشتیم ولی الان سال‌هاست که میانگین تیم ملی از حضور بازیکنان خیلی جوان بهره نمی‌برد.

پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه صحبت‌های خود به روند افت فوتبال ایران بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ اشاره کرد و گفت:‌ فوتبال ما بعد از جام جهانی فرانسه دچار افت شد. تزریق پول‌های بسیار سبب کاهش کیفیت بازیکنان و عدم ارائه بازی‌های جذاب و قدرتمند بود.

آشتیانی در مورد شرایط تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۵ نیز گفت: همه چیز بسته به نظر کی‌روش است. در این جام ما نمی‌توانیم مانند جام جهانی با تفکرات دفاعی پا به میدان بگذاریم. نمی‌شود جلوی بحرین و یا قطر مساوی کنیم و انتظار صعود داشته باشیم.

او اضافه کرد: به نظرم اگر گروه مقدماتی صعود کنیم، شانس زیادی برای رسیدن به ۴ تیم برتر و البته قهرمانی داریم. بازیکنان ما باید به سرعت حمله کنند و به سرعت نیز در کارهای دفاعی اضافه شوند. ملی پوشان ایران ظرفیت خوبی برای بازی مقابل حریفان دارند و مطمئن باشید شانس رسیدن به عنوان قهرمانی دور از دسترس نیست.

پیشکوست فوتبال ایران خاطرنشان کرد: در این دوره، کره و ژاپن تیم‌های جوانی را روانه رقابت‌ها می‌کنند تا اگر به عنوان قهرمانی دست نیافتند از ظرفیت حضور این بازیکنان برای جام جهانی آینده استفاده کنند.

آشتیانی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: تیم ملی باید از نظر میانگین سنی به زیر ۲۵ سال تنزل پیدا کند. باید به بازیکنان جوانی چون سردار آزمون بیش از این‌ها فرصت بازی کردن داد و مطمئن باشید با در پیش گرفتن رویه جوان‌سازی تیم ملی می‌توانیم در جام جهانی ۲۰۱۸ موفق عمل کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج