۱۶۷۳۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اجاره‌نشين‌ها با "دلار" صاحب‌خانه شوند!+جدول

اوايل امسال برخي اجاره‌نشين‌هاي آشنا به معادلات اقتصادي و مطلع از نحوه نوسان قيمت در بازارهاي مختلف، تصميم گرفتند در قراردادهايشان با موجر، مبلغ رهن را به صورت دلار پرداخت كنند.

اوايل امسال برخي اجاره‌نشين‌هاي آشنا به معادلات اقتصادي و مطلع از نحوه نوسان قيمت در بازارهاي مختلف، تصميم گرفتند در قراردادهايشان با موجر، مبلغ رهن را به صورت دلار پرداخت كنند و در عين حال با موافقت موجر، در اجاره‌نامه قيد كردند «دلار مي‌دهند و در پايان مدت اجاره دلار پس‌ مي‌گيرند.

براي اين گروه از مستاجر‌ها حالا پس از ۹ماه، علاوه بر اينكه ارزش آنچه به امانت دست موجر سپرده‌‌اند - در مقايسه با نرخ تورم- حفظ شده، حداقل ۵۰ درصد نيز به خاطر مبادله دلار، سود نصيبشان شده است.

در يك نمونه ساده از اين اتفاق، مستاجري كه اوايل امسال براي رهن‌كامل يك آپارتمان، معادل ۵۰ ميليون تومان، دلار به صاحب‌خانه ارائه كرده بود، اواخر امسال (با فرض اينكه نرخ دلار بيشتر از ۱۶۰۰تومان، افزايش پيدا نكند) مي‌تواند ۵۰ درصد سود كند.

اين مستاجر در ابتداي امسال براي رهن ۵۰ ميليون توماني واحدمسكوني با دلار ۱۱۰۰ تومان، مبلغي حدود ۴۵ هزار دلار به موجر تحويل داده و اواخر امسال بايد همين ۴۵ هزار دلار را اما با نرخ ۱۶۰۰ تومان دريافت كند كه ازاين طريق ۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان سود مي‌كند.

در اين شرايط اگر موجر دلار دريافتي را در طول يكسال هزينه كرده باشد، بايد ۵۰ درصد زيان‌كند تا بتواند پول‌پيش دريافتي را به مستاجر برگرداند.شيوه دلاري براي رهن آپارتمان‌هاي اجاره‌اي بخصوص در اوايل امسال، خيلي به ندرت انجام مي‌شد، اما حالا تحت تاثير حباب دلاري و اطلاع همه مردم از مسابقه افزايش نرخ دلار در بازار پولي، «تعيين رهن آپارتمان‌هاي اجاره‌اي به دلار» به خواسته تعداد زيادي از اجاره‌نشين‌ها تبديل شده است.

شايد در ابتداي امسال كه هنوز تب دلار بالا نرفته بود، موجران نابلد، قبول مي‌كردند كه «رهن را دلار دريافت كنند و دلار پس بدهند» اما اين روزها بعيد است چنين مبادله‌اي رخ دهد.

اما در عين حال، آن دسته از اجاره‌نشين‌هايي كه در نيمه‌اول امسال با رهن دلاري، واحد تحويل گرفته‌اند به دنبال اين هستند كه پس از اتمام قرارداد، با سود حاصل از افزايش نرخ دلار كه ارزش پول اوليه آنها را نيز افزايش داده، براي خريد مسكن اقدام كنند.

در رهن ريالي، هميشه مستاجر بابت ارزش پولي كه يك‌سال در اختيار موجر مي‌گذارد، بازنده محسوب مي‌شود، اما در رهن دلاري آن هم طي سال جاري، مستاجر برنده به شمار مي‌آيد.

اجاره‌نشين‌ها با "دلار" صاحب‌خانه شوند!+جدول
منبع: دنیای اقتصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

اجاره‌نشين‌ها با "دلار" صاحب‌خانه شوند!+جدول


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج