جاباما
۱۶۸۰۳۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اسراری از میدان مغناطیسی ماه

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ شواهد جدیدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، ماه در حدود یک میلیارد سال قبل دارای هسته مغناطیسی قوی بوده که به شکل‌گیری یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از زمین کمک کرده بود.اسراری از میدان مغناطیسی ماه

ایسنا: محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ شواهد جدیدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، ماه در حدود یک میلیارد سال قبل دارای هسته مغناطیسی قوی بوده که به شکل‌گیری یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از زمین کمک کرده بود.اسراری از میدان مغناطیسی ماه

فلز سیال در هسته زمین، قلب این سیاره را به یک دینام - ژنراتور جریان الکتریکی - تبدیل کرده است که باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین شده است.

دینام سیاره‌ای (Planetary dynamos) از طریق فرآیندی به نام القاء ایجاد می‌شود که در آن، انرژی مایعات رسانا به یک میدان مغناطیسی تبدیل می‌شود؛ حرکت هسته مایع زمین از طریق سرد کردن سیاره نیرودهی می‌شود.

اسراری از میدان مغناطیسی ماه

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ با استفاده از نمونه های جمع‌آوری شده در مأموریت آپولو دریافتند که ماه نیز یک دینام در هسته مذاب خود ایجاد کرده است؛ برخلاف اندازه ماه که تنها یک درصد جرم زمین است، دینام ماه بسیار شدید بوده و حتی قویتر از میدان مغناطیسی فعلی زمین است.

این نتایج نشان می‌دهد، هسته مذاب در مرکز ماه باعث ایجاد میدان مغناطیسی شدید در یک میلیارد سال قبل شده بود.

«بنجامین وایس» نویسنده ارشد این تحقیق تأکید کرد: تولید میدان مغناطیسی توسط سیارات از طریق حرکت مایعات رسانا در داخل آنها انجام می‌شود.

اما ماه در حال حاضر فاقد میدان مغناطیسی سراسری است و این میدان مغناطیسی شدید در حدود یک میلیارد سال قبل وجود داشته است؛ محققان در حال بررسی دلایل از بین رفتن میدان مغناطیسی قوی ماه هستند.

نتایج این تحقیق در مجله Science منتشر شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج