۱۶۸۰۴
۹ نظر
۵۰۲۴
۹ نظر
۵۰۲۴
پ

مقدمه انکولوژی / قسمت اول

سرطان از کجا آمد..؟

سرطان ها سومين علت مرگ را با ۱۴ درصد عامليت آن در كشورما بعد از بيماري هاي قلب و عروق و سوانح تشكيل مي دهند . سرطان ها بطور كلي چهارمين دليل بار بيماري ها را در ايران به خود اختصاص داده اند . اگر چه تا حدود ۷۵ درصد قابل پيشگيري هستند.

تاريخچه ونكات علمي و تاريخي درباره بيماري سرطان

دو نفر از محققان آمريكايي بنام اولچ(olch) و موريس ليكيند(leikind) كه در انيستيتوي ملي سرطان آمريكا وابسته به انيستيتو ملي بهداشت به مطالعه و تحقيق درباره بيماري سرطان پرداختند. از روي مدارك تاريخي و تحقيقات صورت گرفته اطلاعات جالبي در زمينه بيماري سرطان گرد آوردند كه در سال ۱۹۶۱ در كالج بين المللي پاتولوژيست ها مطرح شد.

سرطان از کجا آمد..؟

به طور خلاصه نكاتي از آن در اينجا نقل مي شود.

تاريخچه سرطان به سه مرحله بزرگ تقسيم مي شود:

اولين و طولاني ترين مرحله آن بنام دوران مطالعه نظري و ظاهري بيماري است اين مرحله از شروع زندگي بشر تا اواسط قرن ۱۸ طول كشيده است. تمام اطلاعات اين دروه ظاهري و بدون اساس علمي و آزمايش تجربي بوده است. مأخذ اين اطلاعات متكي به لوحه هاي تاريخي و مدارك قديمي است كه در نقاط مختلف عالم توسط محققان و باستان شناساني كه در زمينه مسائل قديمي كاوش مي كردند بدست آمده است.

اولين مدركي كه در دست مي باشد حاوي اطلاعاتي است كه از پاپيروس معروف ابرس متعلق به ۱۵۰۰ سال قبل از ميلاد بدست آمده است. در اين پاپيروس كه سال ۱۸۷۳ توسط باستان شناس آلماني ،ابرس، از حفريات مصر بدست آمده چنين نوشته شده است:" تومورهاي سطحي بدن كه اكثرا غير قابل درمان مي باشند داراي انواعي هستند كه خميرهاي ارسنيكي در بهبود آن مؤثر است."

سرطان از کجا آمد..؟

به گزارش برترین ها ۵۰۰ سال قبل از ميلاد، بقراط چندين نوع تومور سرطاني را مي شناخته و اولين پزشكي است كه كلمه "كانسر" را براي تومورهاي خوش خيم و كارسينوما را براي تومورهاي بدخيم بكار برده است.

در قرن دوم ميلادي جالينوس درباره علت سرطان بحث كرد ، و آن را به علت غلبه صفرا دانسته است.

در قرن دهم ميلادي بو علي سينا پزشك عاليقدر ايراني در اين زمينه مطالعاتي داشته است. در سال ۱۷۴۰ اولين بيمارستان مخصوص سرطاني ها در فرانسه افتتاح شد.

دومين دوره از وقتي شروع مي شود كه اين بيماري مورد مطالعه و تصويب قرار گرفته و تقريبا از اواسط قرن هجدهم آغاز شده است. در اين زمان انواع گوناگون سرطان ها مورد مطالعه قرار گرفت و مسأله تشخيص باليني و آسيب شناسي و درمان آن دنبال شد.

سومين مرحله يعني مرحله تجسسات آزمايشگاهي است كه منجر به پيشرفت هاي كنوني گرديده است. اين دوره تا حل نهايي سرطان ادامه خواهد يافت. در اين دوره است كه عامل اصلي بيماري سرطان و نحوه درمان و پيشگيري آن و بالاخره نجات بشر از اين بيماري مورد مطالعه قرار مي گيرند.

سرطان از کجا آمد..؟

مي توان گفت اطلاعاتيكه در قرن اخير در موضوع سرطان بدست آمده به مراتب از تمام ادوار زندگي بشر زيادتر بوده است. اين دوره از سال ۱۸۹۰ شروع ميشود. از اين تاريخ بود كه موضوع پيوند سرطان ها و ويروس موزائيك و اشعه ايكس و مواد كانسريژن و راديوم و طريق كشت بافت و قانون توارث نزد ژن ها و سرطان ويروسي حيوانات مورد توجه قرار گرفتند.

از سال ۱۹۲۰ به بعد موضوع سرطان ها و هورمون ها و سرطان هاي تجربي بدقت مورد بحث واقع شدند.

از سال 1940 به بعد مواد سرطان زا بيشتر مورد توجه قرار گرفتند و به كمك فيزيك اتمي و ميكروسكوپ الكتروني مطالعات دنبال مي شود.



علت شناسی سرطان


سرطان از کجا آمد..؟

به طور خلاصه می توان از علت های ایجاد سرطان به موارد زیر اشاره کرد: عوامل گوناگوني در ايجاد سرطان مؤثر است كه عمده ترين آنها عبارتند از عوامل فيزيكي( اشعه ماوراء بنفش ، پرتوهاي يونيزه كننده ، انفجارات اتمي) عوامل شيميايي ( موادي مثل آهن ، نيكل . كروم ، آرسنيك ، پنبه نسوز ، آروماتيك ، بعضي از رنگ ها ،حشره كش ها ، نگه دارنده هاي مواد غذايي مانند نيتريت )، بعضي از داروها مثل ۲DES...) رژيم غذايي( مثل غذای پرچرب ، الكل ، سيگار ،غذاهاي كنسرو شده )عوامل ارثي( مثل سابقه خانوادگي آمادگي ژنتيكي) عوامل ويروسي ، سن فرد ( در افراد مسن به علت ضعف سيستم ايمني و تغييراتي كه در سلول ها حاصل مي شود) ، وضعيت فرهنگي و اقتصادي (ازدواج در سنين پايين در سرطان دهانه رحم و سرطان پستان درافرادي كه در سنين بالا ازدواج و حاملگي داشته اند).


شیوع سرطان در ایران

به گزارش برترین ها سرطان ها سومين علت مرگ را با 14 درصد عامليت آن در كشورما بعد از بيماري هاي قلب و عروق و سوانح تشكيل مي دهند . سرطان ها بطور كلي چهارمين دليل بار بيماري ها را در ايران به خود اختصاص داده اند . اگر چه سرطان ها تا حدود 75 درصد قابل پيشگيري هستند (Doles and peto 1970) اما روز به روز در ايران و جهان در حال افزايش مي باشند .

بعضي مطالعات نشان داده اند كه در طول 10 سال(1999-2010) فقط به دليل تغييرات سني جامعه در كشورهاي در حال توسعه سرطان ها به ميزان 71 درصد رشد خواهند داشت (Piseni et .al) ايران هم در بين اين كشورها شاخص مي باشد، زيرا به سرعت در حال مسن شدن است .

اين عامل يعني تغييرات دموگرافيك به تنهايي اثرشگرفي بر بروز و شيوع سرطان واهد داشت، بدين معني كه در سال 1385 تعداد قريب 70 هزار مورد جديد سرطان در كشور ثبت شده است، با در نظر گرفتن شاخص فوق الذكر، اين رقم در سال 1395 در كشورمان به 120 هزار نفر مي رسد.

با در نظر گرفتن دوره هاي بقاء (Survival) نسبت به سرطان هاي مختلف در حال حاضر حداقل سيصدهزار بيمار سرطاني در كشور زندگي مي كنند كه در ده سال آينده به قريب 600 هزار نفر خواهند رسيد

بيشترين آمار سرطان در جهان مربوط به سرطانهاي پوستي است. سرطانهاي پوستي در كشور ما نيز به دليل موقعيت خاص جغرافيايي بيشترين آمار را به خود اختصاص داده‌اند، ولي به دليل نداشتن اطلاعات صحيح راجع به كثرت و به دليل اينكه نسبت به بقيه سرطانها خوش خيم‌تر است معمولا در مطالعات اپيدميولوژيك اين سرطان را حذف و به مطالعه بقيه مي‌پردازند.

پس از سرطانهاي پوستي، سرطان سينه در زنان و سرطان معده در مردان بيشترين آمار را در كشور به خود اختصاص مي‌دهد.

ميانگين سني ابتلا به سرطان سينه در كشور ما از كشورهاي ديگر پايين‌تر است، ولي مراجعه بيماران در مراحل اوليه بيماري در دهه اخير اميدوار كننده بوده است؛ از نظر آماري 25 درصد زنان مبتلا به سرطان سينه هستند و از هر100 هزار نفر در هر سال 18 تا 19 مورد جديد اتفاق مي‌افتد و ميزان بقاء بيماران بعد از درمان و پس از طي مراحل بيماري تا حدود 86 درصد مشروط به استفاده از تمام حيطه‌هاي درماني است.

سرطان معده در مردان نيز رايج‌ترين سرطان است كه به دليل تشخيص در شرايط پيشرفته بيشترين آمار مرگ ناشي از سرطان را نيز به خود اختصاص مي‌دهد؛ پس از سرطان معده سرطانهاي بخش فوقاني دستگاه گوارش مانند مري شيوع بيشتري دارد.

بر اساس تازه‌ترين نتايج برنامه ثبت سرطان در كشور، 52 درصد سرطان‌ها در مردان و حدود 48 درصد آنها در زنان ديده مي‌شود و سرطان معده از لحاظ فراواني رتبه نخست را در مردان و رتبه سوم را در بين زنان دارد." اين اعداد و ماهيت سرطان كه يك بيماري چند وجهي است، ضرورت مديريت عالمانه و قدرتمندي را در اين زمينه در كشور نشان مي دهد .


دکتر محمد درچین / متخصص رادیوتراپی - اونکولوژی

منابع فارسی و انگلیسی :

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی ، دانشکده بهداشت(۱۳۸۹). دوره های MP

- Aass ,N . Fosså , S.D . Dahl , A.A. Aloe , T.J.(۲۰۰۹) .Prevalence of anxiety and depression in cancer patients seen at the Norwegian Radium Hospital.

- Andersen,barbara.L. Shelby,Rebecca.A. Golden-Kreutz,Deanna.M(۲۰۱۰).RCT of Psychological Intervention for Patients With Cancer : I. Mechanisms of change



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      از موضوع بسیار مفید در مورد سرطان «دکتر درجین »ممنونم
      از شما خواستارم ضمن درخواست از کارشناس محترمتان که در مورد سرطان پروستات نیز مطالبی را برای اگاهی ما بنویسد

      پاسخ ها

      • دکتر محمد درچین

        با تشکر از لطف شما
        در اولین فرصت موضوع سرطان پروستات را بحث خواهم کرد. البته اگر مسؤلین محترم سایت برترین ها اجازه داده و موافق باشند
        با تقدیم احترام
        دکتر درچین

    • amir

      salam
      maghaleh cancer mofid bod . az oncologist shoma sepasgozaram.

    • dr.asal hatami kia

      hi .Dr.Dorchin
      thanks for your useful topic about cancer
      what is your idea about early detection of the cancer i?

      پاسخ ها

      • dr.dorchin

        hi . dr.assal hatami kia
        thanks for yourfor kindlly comment.
        as soon as possible i shall wrte any topic about your interest.
        with the best wishes for yoi
        dr.dorchini

    • آوا

      همیشه از خدا میخوام تمام بیمارای سرطانی رو شفا بده چون حدود 1 سالی برای کارای عملی پایان نامه ام،بخش کناری شیمی درمانی بودم
      حال و روزشون رو از نزدیک میدیدم
      بنده خداها خیلی عذاب میکشیدن
      براشون دعا کنید

      پاسخ ها

      • dr.mohammad.dorchin

        سلام از اظهار نظر شما ممنونم
        خداوند همه بیماران خصوصا عزیزان سرطانی را شفا دهد. امین

    • شیرین

      از سرطان متنفرم دختر 4 سالم در حال حاضر به این بیماری مبتلاست فکر نکنم تا آخر عمرمم بتونم درد و رنجی که دخترم داره تحمل میکنه رو فراموش کنم هنوزم نمیدونم واسه چی دخترم به همچین مریضی مبتلا شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به امید خدا خوب میشه.. سرطان دیگه داره درمان میشه.. سخته. نامزد منم سرطان خون ارن.. بمیرم الهی براش چهار ساله.. پیوند هم کرده و لان قرص میخوره..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج