۱۶۹۰۶۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

افتخار آفرینی مجدد کیارستمی و فرهادی

فیلم «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در نظرسنجی از حدود ۳۰۰ منتقد توانستند جزو ۱۰ فیلم اول نیمه اول دهه ۲۰۱۰ قرار بگیرند...

افتخار آفرینی مجدد کیارستمی و فرهادی





روزنامه هفت صبح: فیلم «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در نظرسنجی از حدود 300 منتقد توانستند جزو 10 فیلم اول نیمه اول دهه 2010 قرار بگیرند...

ماجرا از جایی شروع شد که کوین بی لی (منتقد، فیلمساز و تهیه کننده فیلم های کوتاه و مستند) در صفحه توییتر خود اعلام کرد حالا که به میانه دهه دوم قرن بیست و یک رسیده ایم، می توان فهرستی از فیلم های برتر دهه تا به اینجا را انتخاب کرد.

افتخار آفرینی مجدد کیارستمی و فرهادی

به گزارش اسلیت، لی گفته است: «این توییت را در تعطیلات به اشتراک گذاشتم. دیدم سال تمام شده و حلقه های مختلف منتقدان بهترین هایشان را اعلام کرده اند. فکر کردم به همکارانم ایمیلی بزنم تا ببینم در دهه دوم قرن بیست و یکم چه فیلم هایی از نظر منتقدان موفق تر بوده اند اما بیشتر آنها در تعطیلات به سر می بردند و این ایده می سوخت. در نتیجه آن را در توییترم گذاشتم. ۲۶۰ نفر آن را بازنشر کردند و فهرست ۱۰ فیلم برترشان را برایم فرستادند.»

لی فهرست ها را جمع بندی کرده و به این نتیجه رسیده که «درخت زندگی» (ترنس مالیک) با ۱۰۳ رأی درصد محبوب ترین آثار منتقدان در نیمه دوم دهه ۲۰۱۰ قرار دارد و «کپی برابر اصل» (عباس کیارستمی) رتبه دوم را به خود اختصاص داد. (در فهرست ۱۰ فیلم برتر خود لی فیلم کیارستمی در صدر قرار دارد. «این یک فیلم نیست» جعفر پناهی هم انتخاب دهم لی است اما فیلم فرهادی جایی میان ۱۰ فیلم انتخابی لی ندارد) لی درباره نتیجه این نظرسنجی که برآیند نظر حدود ۳۰۰ منتقد است به نکات جالبی اشاره می کند:

* اسکار را فراموش کنید، به کن نگاه داشته باشید: اگر نتیجه این نظرسنجی قابل اتکا باشد باید نتیجه گرفت که جشنواره کن منبع معتبرتری برای کشف آثار بزرگ سینماست تا اسکار. هر ۱۰ فیلم افتتاحیه شان در جشنواره کن بوده است. در عوض محبوب ترین فیلم اسکار در این سال ها یعنی «۱۲ سال بردگی» در جایگاه ۳۹ ام قرار دارد.

* اقبال فیلم ها کم و زیاد می شود: چندتا از فیلم هایی که در این سال ها محبوب منتقدان بودند از جمله «سی دقیقه نیمه شب»، «۱۲ سال بردگی» و «کارلوس» در این نظرسنجی توییتری جایگاه متوسطی دارند اما در عوض فیلم های دیگری مانند «کپی برابر اصل» و «مرشد» در طول زمان همیشه تحسین منتقدان را به دنبال داشته اند.

* آیا بواکین فونیکس تا به اینجا بازیگر مهم این دهه است؟ فونیکس در سه تا از فیلم هایی که بین ۲۵ فیلم اول جا دارند، بازی کرده (مرشد، او، مهاجر). یعنی بیشتر از هر بازیگر دیگری فیلم هایش در این فهرست آمده. اسکارلت جوهانسون هم با دو فیلم (زیر پوست و او) رکورددار بازیگران زن است.

افتخار آفرینی مجدد کیارستمی و فرهادی

ریچارد لینکلیتر تنها کارگردانی است که دو فیلم در این فهرست دارد (پسربچگی و پیش از نیمه شب).

و «انسپشن» موفق ترین بلاگ باستر هالیوودی در این فهرست است که در جایگاه ۵۲ قرار دارد. «باد می وزد» میازاکی موفق ترین انیمیشنی است که در رده ۴۴ جا دارد. «قلمرو طلوع ماه» هم بهترین کمدی فهرست است با رتبه سیزدهم.

فهرست ۱۰ فیلم اول را بخوانید:

۱- درخت زندگی/ ترنس مالیک (۱۰۳ رأی)

۲- کپی برابر اصل/ عباس کیارستمی (۹۱ رأی)

۳- مرشد/ پل توماس اندرسون (۷۳ رأی)

۴- مارگارت/ کنت لونرگان (۶۸ رأی)

۵- موتورهای مقدس/ لئو کاراکس (۶۶ رأی)

۶- جدایی نادر از سیمین/ اصغر فرهادی (۶۴ رأی)

۷- زیرپوست/ جاناتان گلیزر (۶۱ رأی)

۸- درون لوین دیویس/ برادران کوئن (۵۹ رأی)

۹- عمو بونمی که نمی تواند زندگی های گذشته اش را بازخوانی کند/ آپیچات پونگ ویراستاکول (۴۵ رأی)

۱۰- پسربچی / ریچارد لینکلیتر (۴۴ رأی)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج