۱۶۹۲۰۹
۵۰۸۱
۵۰۸۱
پ

فریدون نه اجازه گرفت، نه خبر داد، نه دستمزد

«دیگه دیره» قطعه نوستالژیک و خاطره سازی است که اولین بار «تورج شعبانخانی» با گیتار آن را در یک محفل خصوصی خواند و از همانجا این قطعه نشر پیدا کرد و با وجود اینکه کار با کیفیت مناسبی منتشر نشده بود اما توانست مخاطبان زیادی را جذب کند

فریدون نه اجازه گرفت، نه خبر داد، نه دستمزد




هفته نامه تماشاگران امروز - مریم رفایی: «دیگه دیره» قطعه نوستالژیک و خاطره سازی است که اولین بار «تورج شعبانخانی» با گیتار آن را در یک محفل خصوصی خواند و از همانجا این قطعه نشر پیدا کرد و با وجود اینکه کار با کیفیت مناسبی منتشر نشده بود اما توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و بسیاری از خوانندگان این قطعه را در سبک های مختلف اجرا کردند؛ هر چند هیچ کدام نتوانستند محبوبیت همان قطعه ای را داشته باشند که تورج در یک محفل خصوصی خوانده بود.

البته بعد از آن اجرای خصوصی تورج شعبانخانی در ویدئویی که احتمالا سال 1380 از طرف موسسه رسانه های تصویری منتشر شده بود، این قطعه و قطعه معروف «بهار بهار» را اجرا کرده بود.

فریدون نه اجازه گرفت، نه خبر داد، نه دستمزد

یکی از خوانندگانی که بعد از این ویدئو، این قطعه را خواند خشایار اعتمادی است که آن را در آلبوم خود قرارداد. با وجود اینکه خیلی ها خوانش اعتمادی را می پسندیدند اما شعبانخانی نوع خوانش او را هم چندان دلپذیر نمی داند.

این قطعه را خیلی ها در محافل خصوصی می خوانند و اینقدر ملودی این قطعه زیباست که با هر صدایی هم تاثیرگذار است اما «فریدون آسرایی» در آلبوم جدیدش «عشق یعنی» سراغ این قطعه قدیمی رفته و آن را با نام «هنوز چشمای تو» منتشر کرده است.

خیلی هات معتقدند تنظیم بهروز صفاریان نتوانسته حق مطلب را درباره این ملودی گیرا و شنیدنی و ماندگار ادا کند و نتیجه اجرای فریدون نهتنها درخشان نیست که ضعیف و بی حس و حال هم هست. با تورج شعبانخانی درباره این قطعه صحبت کرده ایم.

قطعه «دیگه دیره» را با صدای فریدون شنیده اید؟

- خیلی ها تماس گرفته و پرسیده اند که این آهنگ را در آلبوم جدید ایشان شنیده ام یا نه.

چه دلیلی باعث شد که راضی شوید این قطعه را فریدون بخواند؟

- علاقه داشتند و خواندند.

فریدون نه اجازه گرفت، نه خبر داد، نه دستمزد

در جریاتن ضبط و تنظیم مجدد قطعه بودید و آیا از شما اجازه گرفته بودند؟

- خیر؛ در جریان نبودم. این قطعه را همه خوانده اند. به نوعی هر کسی از راه رسیده این را خوانده و من این آهنگ را با چندین اجرا شنیده ام. شخصا این قطعه را با گیتار خواندم و وقتی پخش شد همه شروع به خواندن این قطعه کردند و ما هم زورمان به هیچ کس نرسید.

دستمزدی پرداخت نکردند؟

- خیر، من دستمزدی نگرفتم.

در مورد خوانش آقای آسرایی نظری ندارید؟

- آقای آسرایی فک رنمی کنم توانسته باشند آهنگ را به درستی دربیاورند. این قطعه را هیچ کس به جز من نمی تواند به درستی بخواند. بعد از آن آقای خشایار اعتمادی این قطعه را اجرا کردند که خوب نخواندند. برای خواندن این قطعه، صدا باید تحریر داشته باشد به دلیل اینکه در دستگاه شور دشتی است و صدا باید یک مقدار بار سنتی داشته باشد که متاسفانه صدای ایشان این قابلیت را ندارد.

چرا خودتان این قطعه را دوباره بازخوانی نمی کنید؟

- من خیلی کارهای زیبایی دارم که هنوز منتشر نشده است و اکنون در این شرایط ترجیح می دهم کار نخوانم. با این وضعیتی که همه می خوانند آدم رغبت نمی کند که برای خوانندگی تلاش کند.

شاید خواندن شما کمک کند.

- یک آلبوم با صدای خودم آماده پخش دارم که ترجیح می دهم با این وضعیت بازار آن را منتشر نکنم. در حال حاضر وضعیتی شده که هیچ کس به هیچ کس نیست و ترجیح می دهم در موقعیت بهتری منتشرش کنم.

موقعیت از چه لحاظ بد شده است؟

- ما زمانی کار کردیم که همه جوره راضی بودیم اما شرایط امروز ما را راضی نگه نمی دارد و شرایط خوبی نیست. دستمزدها را نمی دهند و حق یکدیگر را می خورند. آن طرف آب کارهای من را خواندند و دستم به هیچ کجا بند نیست و نمی دانم به کجا شکایت کنم. وکیل هم که ندارم. البته این طرف هم همین وضع است. همین کاری را که من در محفل خصوصی خواندم به بیرون درز کرد و همه بدون اینکه اجازه بگیرند کار را خواندند. یک مقدار نسبت به گذشته زمانه بدی است.

فکر نمی کنید بازخوانی این قطعه می تواند به شما کمک کند؟

- همه چیز ممکن است، منتها انرژی که باید برای کاری کسب کنیم اکنون در این شرایط وجود ندارد و زیاد راغب به کار نیستیم.

البته «خانم سیمین غانم» هم این قطعه را در کنسرت هایشان اجرا می کنند که خیلی مردم ارتباط برقرار می کنند.

- سیمین دخترخاله من است و به دلیل اینکه خیلی دوستش دارم این آزادی عمل را می دهم و اجازه دارد تمام کارهای من را بخواند اما نباید کسانی که نمی شناسم بخواهند کارهای من را بخوانند. من با سیمین نسبت فامیلی دارم و ارتباطمان هم خیلی صمیمی است.

فریدون نه اجازه گرفت، نه خبر داد، نه دستمزد

از کارهای آینده تا بگویید.

- با چندتا از هنرمندان جوان همکاری می کنم.

در آلبوم خودتان با چه کسانی همکاری کردید؟

- فعلا که تصمیم ندارم آلبومم را منتشر کنم. چندتا از قطعات برای گذشته است و چند قطعه را بعدتر ساختم. این قطعاتی که برای آلبوم جدیدم آماده کردم از سال ۵۹ به بعد است که ساخته و آماده شده و دو سه تا از کارها هم از ساخته های قبل از انقلابم است.

تنظیم قطعات به چه صورت است؟

- تنظیم ها برای «اریک» است و قطعاتی را که بعدها ساختم برای تنظیم کنندگان جوانی است که با آنها همکاری می کنم.

تنظیم مجدد انجام نمی شود؟

- تصمیم دارم تنظیم یکی دو قطعه را نیز عوض کنم و روی کار تنظیم مجدد انجام شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج