۱۶۹۴۰۷
۵۰۵۴
۵۰۵۴
پ

غوغای بلبل شرق در تالار وحدت!

ستاره های ایرانی در کنسرت عالیم قاسم اف حضور پیدا کردند. شهرام ناظری روی سن رفت و به او نشان افتخار داد...

غوغای بلبل شرق در تالار وحدت!




روزنامه هفت صبح: ستاره های ایرانی در کنسرت عالیم قاسم اف حضور پیدا کردند. شهرام ناظری روی سن رفت و به او نشان افتخار داد...

عجچیب است که حضورش به اندازه کیتارو در ایران سروصدا نکرد. او پس از کیتارو دومین چهره بزرگ موسیقی جهان است که به ایران می آید و کنسرت می گذارد. عالیم قاسم اف به بلبل شرق معروف است.

غوغای بلبل شرق در تالار وحدت!

با قاسم اف بیشتر آشنا شوید

متولد ۱۹۵۷ در آذربایجان و یکی از بهترین خوانندگان موسیقی مقامی است. برنده جایزه موسیقی بین المللی یونسکو در سال ۱۹۹۹ است؛ جایزه ای که پیش از او موسیقیدیان های بزرگی مانند شوستاکوویچ، اوی شانکار و نصرت فاتح خان آن را دریافت کردند.

او یکی از تحسین شده ترین چهره های موسیقی جهان است. البته برای شناخت قاسم اف باید مخاطب جدی تر موسیقی سنتی و بخصوص موسیقی آذربایجانی باشید. موسیقی او را با بداهه پردازی هایش در آواز می شناسند که از سبک سنتی موسیقی مقامی فاصله گرفته است.

قاسم اف تا به حال ۹ آلبوم منتشر کرده که در سه تا از آنها دخترش، فرقانه قاسم اف هم حضور دارد. نشریه نیویورک تایمز درباره این موسیقیدان آذربایجانی می نویسد: «خیلی ساده باید گفت که او یکی از بزرگترین خواننده های زنده جهان است. با یکجور حزن و خستگی ناخودآگاه که در صدایش وجود دارد که شور و تسلیم، تفرک و افسون را با هم پیوند می دهد و حالتی مسحور کننده دارد.»

قاسم اف کار خواندن را زمانی شروع کرد که هنوز آذربایجان تحت سیطره اتحاد جماهیر شوروی بود. او نه تنها به موسیقی سنتی آذربایجان جلال و شکوه گذشته اش را برگرداند که از مرزهای کشورش فراتر رفت و از ترکیه موسیقی عاشیق ها و از ایران موسیقی آذری را وام گرفت و همه آنها را با استاداد فوق العاده خودش ترکیب کرد و نتیجه صدایی شد که نه تنها ترک زبانان که حتی مخاطبان غربی اش را هم مبهوت می کند.

غوغای بلبل شرق در تالار وحدت!

استقبال از اجراهای قاسم اف در ایران

قاسم اف ۲۱، ۲۲ و ۲۳ دی ماه با ارکستر سازهای بادی کنسرت گذاشت و در همه سانس های کنسرتش سالن پر شد. آنقدر از کنسرت قاسم اف استقبال شد که یک شب دیگر، ۲۳ دی ماه هم تمدیدش کردند. رهبری ارکستر بادی تهران در این اجرا را «جاوید مجلسی» بر عهده داشت و در این برنامه مهمترین و محبوب ترین قطعات موسیقی آذربایجان به صورت ارکسترال تنظیم شده بود. ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی در سال های اخیر موفقیت های زیادی در زمینه موسیقی کسب کرده است.

او تاکنون کنسرت هایی در کشورهای هلند، ژاپن، چین، ایتالیا، کانادا، روسیه، کشورهای آسیای میانه، فرانسه، ایران، انگلیس، آلمان، اسپانیا، بلژیک، برزیل و ایالات متحده و ... برگزار کرده است. او سال ۱۳۸۱ در تبریز کنسرتی اجرا کرده بود که بعدا آلبوم همان اجرا با نام «سفر تبریز» در بازار موسیقی ایران هم منتشر شد. او چند ماه پیش با کیهان کلهر، کمانچه نواز بزرگ ایرانی در لندن کنسرت داشت.

این کنسرت ها اتفاق فرخنده ای در موسیقی ایرانی است. کامنت های مردم در سایت های موسیقی نشان می دهد که چقدر از این کنسرت ها استقبال می کنند. آنها معتقدند وجود کنسرت های متفاوت به خاطر آشنا کردن مردم با سبک ها و سازهای مختلف باعث ارتقای سلیقه موسیقی خواهد شد.

نکته جالبی که در کنسرت قاسم اف می شد دید حضور طیف مختلف ستارگان بود. شهرام ناظری که شوالیه آواز ایران لقب دارد و البته رفتن اش به کنسرت قاسم اف عجیب نیست. کمال تبریزی هم که خودش آذری است اما حتی هنرمندانی که آذری نمی دانند هم از موسیقی قاسم اف لذت بردند.

محمود دولت آبادی، نویسنده مشهور ایرانی، سروش صحت، بازیگر و کارگردان یا فاطمه معتمد آریا تنها چند نام از میان ستاره هایی بودند که در کنسرت قاسم اف حضور داشتند. خود قاسم اف زبان را مرزی برای موسیقی نمی داند و می گوید: «موسیقی کشور من با موسیقی ایران بسیار شبیه همدیگر است و البته فقط این زبان است که شاید ما را از هم دور کند. من معتقدم ما به بهانه زبان برای خودمان سد ایجاد کردیم در حالی که موسیقی ما و ایران به قدری به هم شبیه هستند که می توان همکاری های زیادی را در این حوزه ایجاد کرد.»

غوغای بلبل شرق در تالار وحدت!

دردسرهای کنسرت

البته کنسرت قاسم اف هم مثل کیتارو کاملا بی دردسر برگزار نشد. کوروش وزیرمختار، تهیه کننده کنسرت ارکستر سازهای بادی تهران گفته که قرار بود در برج میلاد این کنسرت اجرا شود و طبعا تعداد مخاطبان قابل مقایسه با تالار وحدت نبوده اما سه هفته مانده به آغاز کنسرت، مسئولان حاضر نشدند برج میلاد را در اختیار آنها بگجذارند.

وزیرمختار گفته بود: «به نظر من این کنسرت زیان ده ترین کنسرت سال ۹۳ خواهد بود که به شدت ما را دچار آسیب کرد. نمی دانم چرا به استاد عالیم قاسم اف که هم مسلمانند و هم انسانی بسیار معتقد، مجوز اجرا ندادند و این نکته ای است که باید مسئولان مربوط به این ماجرا بتوانند به آن پاسخ دهند.»

به هر حال حضور چهره هایی مانند قاسم اف و کیتارو به اعتبار سالن های موسیقی ایران اضافه می کند؛ اتفاق فرخنده ای که منتظریم با حضور یأنی و کلایدرمن و ژان میشل ژار طبق قول های داده شده تکرار شود.

حاشیه

تمجید ناظری از قاسم اف

ناظری با اهدای هدیه ای منقش به پرچم ایران به قاسم اف گفت: «خوشحالم که امشب این استاد بزرگ موسیقی آذربایجان این هدیه را از دست من دریافت می کنند. امیدوارم همه هنرمندان داخلی هم در این روزهای تاریخی به همدیگر عشق بورزند. موسیقی چیزی چون عشق نیست. خود شما همین الان دیدید که این هنرمند و دخترشانچقدر لحظات خوبی را برای ما ساختند. این حس موسیقی است و این حس درونی و داخلی را مدیون این هنرمند و هنرشان هستیم. امیدوارم هنرمندان داخلی هم درس عشق ورزی به یکدیگر را همراه با هنر موسیقی بیاموزند تا آن حس خوب به جامعه هم منتقل شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج