جاباما
۱۶۹۸۴۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

بیانیه پایانی همایش سراسری جبهه اصلاحات

همایش سراسری جبهه اصلاحات با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت.

ایسنا: همایش سراسری جبهه اصلاحات با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

بیانیه پایانی همایش سراسری اصلاح طلبان کشور

برگزاری اجلاس سراسری نمایندگان اصلاح‌طلبان کشور فرصتی است تا این جریان فکری و سیاسی یک‌بار دیگر بر هویت تاریخی و پرافتخار خود پای بفشارد.

این جریان٬ تبارش به دینداران روشن‌بین مشروطه‌طلب و آزادی‌خواه می‌رسد و افتخار پیشتازی و پیشکسوتی در دفاع از خط اصیل امام خمینی (ره)، انقلاب و ارزش‌های دینی و ملی را در کارنامه دارد و مدافع قرائتی از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است که در آن اسلامیت و جمهوریت سازواره‌ای همسو و هماهنگ است. شاخص‌ترین ویژگی این جریان، دفاع عقلانی - برهانی از دین و باور به انتخابی و آگاهانه بودن آن است و بر این مبنا، هیچ اعمال حاکمیتی به نام دین در غیاب خواست و انتخاب مردم را به رسمیت نمی‌شناسد.

اصلاح طلبی، جریانی است در تداوم تلاش روحانیون روشن‌بین و روشنفکران دین‌باور در مسیر بر پایی جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عادلانه که رویی گشاده نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت دارد و به فرموده حضرت امام (ره) با تکیه بر اجتهادهای پویا و منطبق با مقتضیات زمان و مکان از منابع دینی، در پی استقرار جامعه‌ای دیندار، پیشرفته، مرفه، مردم سالار و عادلانه است.

گروه‌ها و تشکل‌هایی که ذیل عنوان گروه‌های خط امام از زمان حیات امام در نزدیک‌ترین پیوند اعتقادی با اندیشه‌های ضد تحجر، مردم باور، عدالت خواه و استقلال طلبانه ایشان به صحنه آمدند و پس از آن حماسه دوم خرداد را با انتخاب حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رقم زدند و تا به امروز مستمرا بر قرائتی خردگرا و مردم سالار از دین، پای فشرده‌اند و در جریان انتخابات ۹۲ در پس آن همه تلاش و هجمه سنگین چندین ساله که برای حذف و بایکوت آن صورت گرفته بود٬ با شعار اعتدال و با همت و هوشیاری مردم مجددا حضور و انسجام خود را تثبیت کرد.

اصلاح‌طلبان شرکت کننده در این اجلاس با تاکید و تجدید میثاق با این میراث و مواضع پرافتخار، با توجه به شرایط خطیر جهانی و موقعیت حساس ملی ملاحظات زیر را مورد تاکید قرار می‌دهند:

۱ - ما به همه جهانیان اعلام می‌کنیم اصلی‌ترین پشتوانه امنیت ملی خود را اتحاد و انسجام و اعتماد عمومی می‌دانیم و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری تولید و توسل به سلاح اتمی را حرام می‌دانیم و پرچمدار و مدافع گفتگوی تمدن‌ها و حامی ایده جهان عاری از خشونت هستیم.

در همین راستا هر گونه اقدام و اعمال تروریستی و خشونت طلبانه را در تقابلی بنیادین با رسالت رحمانی همه انبیاء به‌ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام و اصول وحیانی دانسته و قویا محکوم می‌کنیم و در عین حال رفتارهای دو گانه و اقدامات زمینه‌ساز اینگونه جریان‌های افراطی و خشونت‌پرور را نیز محکوم می‌کنیم.

۲ - ما معتقدیم اینک که به یمن انتخاب مردم و رویکرد دولت تدبیر و امید گام‌های ارزنده و اعتمادآفرینی در مسیر حل مناقشات هسته‌ای برداشته شده است و نگاه همدلانه مجموعه قوای کشور در حمایت از این تلاش‌ها جهت یافته است، قدرت‌های جهانی باید از هرگونه فرصت سوزی اجتناب کرده و به حل کلیدی‌ترین مناقشه موجود کمک کنند. ملت صلح طلب ایران با دقت فرآیند امور را رصد می‌کنند و کارشکنان داخلی و فرصت سوزان بین‌المللی باید مراقب باشند تا خدای ناکرده مسوولیت عواقب شکست این تلاش‌ها دامنگیرشان نشود.

۳ - ما بر این باوریم بنیادی‌ترین تضمین کننده امنیت ملی، وحدت و انسجام ملت است و این امر منوط به رسمیت شناختن حقوق حقه و قانونی همه اقوام، پیروان ادیان الهی و مذاهب و سلیقه‌های مختلف سیاسی و فکری است و یوم الله‌ها و مناسبت‌های دینی، انقلابی و ملی باید به عنوان فرصتی برای تحکیم و تقویت این پیوندهای امنیت آفرین فهمیده و تفسیر شود و هر اقدامی خلاف این مسیر را مغایر مصالح و منافع ملی ارزیابی می‌کنیم و انتظار داریم هرچه سریع‌تر شاهد اقدامات و تدابیر لازم جهت رفع عوامل استمرار شکاف‌های مخرب فعلی باشیم.

۴ - ما بر ضرورت اجرای تام و تمام همه اصول قانون اساسی و نفی برخورد تقلیل‌گرایانه و گزینشی برخی وجوه و اصول آن در قبال اصول دیگر تاکید داریم و ریشه بسیاری از معضلات فعلی را همین برخوردهای گزینشی ناموجه و تابوپنداری توجه به برخی اصول معطل مانده می‌دانیم.

ما بر تامین و تضمین آزادی‌های مدنی افراد و احزاب و رسانه‌ها، برپایی کرسی‌ها و مناظره‌های آزاد اندیشی، به‌ویژه در عرصه‌های دانشگاهی و رسانه ملی، گردش آزاد اطلاعات و اخبار برای همه جریان‌های مسالمت‌جو در چارچوب قانون اساسی تاکید داریم.

در نظامی که قانون اساسی و مقام رهبری، صراحتا بر حق نقد و نظر و نظارت همگانی بر همهٔ اجزای ارکان و مسوولیت‌های نظام تاکید دارند جای تعجب است که در عالی‌ترین نماد و مظهر اعمال اراده ملت، یعنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان نتوانند از حق قانونی خود برای طرح دیدگاه‌های‌شان استفاده کنند.

ما رخدادهای چند روز اخیر مجلس را نقصانی خطیر و نمودی بسیار زشت، خشونت طلبانه و ناموجه می‌دانیم و یکایک نمایندگان و هیات رییسه محترم مجلس را به دفاع از ایفای این حق نمایندگان فرا می‌خوانیم.

۵ - ما بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آتی مجلس و نفی شیوه‌های محدودیت آفرین در حق انتخاب مردم و تضمین شرایط برای برقراری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی تاکید داریم و بر این باوریم که آموزه حق الناس محسوب کردن رأی مردم راهبردی کلیدی است. باید راهبردهایی اتخاذ شود که حتی مخالفان هم به فرآیند مشارکت در انتخابات دعوت و ترغیب شوند و همه باور داشته باشند که کلیه ارکان نظام به نتایج برآمده از رقابت آزاد و سالم پایبند خواهند بود. در همین راستا از دولت محترم٬ به ویژه وزارت کشور که مسوولیت اجرایی انتخابات را به عهده دارد٬ تقاضا داریم تمهیدات لازم برای تقویت اعتماد عمومی و نفی نگرانی از تاثیر سوء شائبه گرایش‌های سیاسی مسوولان و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات را فراهم آوردند.

۶ - وحدت و انسجام جریان بزرگ همه طیف‌ها و نیروهای اصلاح طلب و پیروان مشی اعتدال، ضرورتی حیاتی است و همه بر این امر تصریح داریم که راهبردمان، پیروی از خرد جمعی و سازوکارهای بر آمده از آن است که هیچ خیر و مصلحتی بالا‌تر از این راهبرد برایمان متصور نیست و پایبندی به خرد جمعی را از بارز‌ترین نمودهای اثبات هویت اصلاح طلبانه محسوب می‌کنیم.

۷ - ما بر ضرورت حفظ احترام و جایگاه رهبران و بزرگانی که سرمایه اجتماعی و ملی این جریان محسوب می‌شوند تاکید داریم و حسن استفاده از این بزرگان در تقویت انسجام و ارتقای فرهنگ تحزب و تحکیم پیوندهای تشکیلاتی و نهادمند کردن تفکر و اندیشه اصلاح طلبی و مشی اعتدال گرایانه را فرصتی تاریخی می‌دانیم و همه را به تحقق آن متعهد و ملتزم می‌دانیم.

۸ - ما ضمن درک شرایط دشوار و بسیار سختی که بخش مهمی از آن محصول عملکردهای ناصواب و تصمیمات نسنجیده مدعیان اصول‌گرایی دولت‌های گذشته است، موکدا از دولت و مجلس می‌خواهیم، راهبرد کاهش تورم، مقابله با بیکاری و رکود، و ارتقای موقعیت اقتصادی و معیشت اقشار فرودست را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. در همین راستا از افراد و جریان‌هایی که خود مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد و پیدایش این بحران‌ها بیش‌ترین سهم را داشته و کارنامهٔ آمیخته با فساد، اختلاس و حیف و میل اموال و سرمایه‌های عمومی آن‌ها روز به روز با ابعاد و ارقام نجومی‌تر کشف و آشکار می‌شود، می‌خواهیم به جای کارشکنی و مقابله با دولت و اظهار دلواپسی‌های نابجا، اندکی به خودآیند و بیش از این موجبات تاخیر در تحقق انتظارت ملت را فراهم نسازند.

۹ - ما از دولت و قوه قضاییه می‌خواهیم، سرچشمه‌های فساد و انحصارات بحران آفرین را که در کنار اقدام به وظایف قانونمند خود در خدمت به مردم و کشور در عرصه‌های اقتصادی، رسانه‌یی حضور همه جانبه پیدا کرده‌اند را بخشکانند و آنان را به عرصه‌های اصلی خود مقید گردانند.

۱۰ - ما بر لزوم احترام و اعتنای هر چه بیش‌تر به حقوق مشروع زنان و ایجاد بسترهای مناسب برای رفع ستم‌های تاریخی وارده بر آن‌ها و ارتقای موقعیت‌های شغلی، علمی، مدیریتی و سیاسی آنان متناسب با کرامت انسانی ایشان تاکید داریم و از دولت محترم می‌خواهیم با عنایت بیش‌تری به این مهم توجه نشان دهند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

همایش سراسری اصلاح طلبان کشور»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      اصلاح طلبان ایدالهارا گفتند کوگوش شنوا .حالا از فردا سیل تهمت ها برعلیه اصلاح طلبها سرازیر می شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج