۱۷۱۸۲۶
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

Sony Xperia E۳؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

در این مطلب، ارزان‌ترین گوشی موبایل LTE سونی – این لقبی است که موجب فروش بالای گوشی اکسپریا E۳ سونی شده است - را مورد بررسی قرار داد‌ایم.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی
برترین ها: ارزان‌ترین گوشی موبایل LTE سونی - این لقبی است که موجب فروش بالای گوشی اکسپریا E3 سونی شده است. البته این تنها مورد جذاب این گوشی نیست. زبان طراحی اکسپریا E3 بسیار شبیه گوشی Xperia Z3 و Z3 کامپکت است و این را نیز می‌توان دلیل دیگری برای جلب توجه کاربران دانست. نرم‌افزار گوشی، نسخه کیت‌کت اندروید است.

کاربران می‌توانند حاشیه‌های پهن اطراف نمایشگر را تاب بیاورند اما ضعیف بودن عملکرد گوشی چندان قابل تحمل نیست. مسلما کسی دوست ندارد گوشی‌ای در دست بگیرد که ضعیف و کند عمل می‌کند. خوشبختانه، گوشی اکسپریا E3، تراشه اسنپ‌دراگون 400 دارد و رزولوشن نمایشگر آن نیز WVGA است.

برای آشنایی بیشتر با این گوشی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E3، مخلوطی از اکسپریا M2 Aqua و سونی اکسپریا Z3 Compact است. قاب جلوی بدنه که به طور کامل هویت همیشگی گوشی‌های سونی را حفظ کرده است و هیچ نوع کلید فیزیکی روی بدنه مشاهده نمی‌کنیم. یک صفحه شیشه‌ای کاملا صاف و خالی از هر نوع کلید که تقریبا در همه خانواده اکسپریا وجود دارد. اگر حاشیه‌های نمایشگر باریک‌تر بودند بسیار بهتر بود.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

میکروفون اصلی و سوکت هدفون گوشی در زیر شبکه بلندگوها مخفی شده‌اند و این توهم را ایجاد می‌کند که همانند اکسپریا Z۳ Compact دو بلندگو دارد اما در واقع فقط یک بلندگو دارد. البته این مساله چندان هم تعجبی ندارد زیرا قیمت E۳ پایین است و نباید انتظار داشت امکانات یک هوشمند گران‌قیمت را در خود داشته باشد.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

لبه‌های بدنه این گوشی گرد و منحنی هستند. برخلاف نوار استیلی که در گوشی اکسپریا شاهد آن بودیم یا نوار پلاستیکی اکسپریا Z۳ Compact، اکسپریا E۳ از پلاستیک مات ساخته شده است. قاب پشت گوشی نیز پلاستیکی و مات است. جلوی گوشی را یک صفحه نمایش ۴.۵ اینچ پوشانده است اما در ظاهر شبیه نمایشگرهای ۴.۸ اینچ است و دلیل آن نیز حاشیه‌های پهنی است که در اطراف نمایشگر وجود دارند. این گوشی بسیار مستحکم و بادوام است. این گوشی خیلی خوب در دست می‌نشیند. البته جای اثر انگشت و چربی‌های دست روی شیشه نمایشگر آن می‌ماند.

این گوشی که یه طور کامل از پلاستیک ساخته شده است، در چهار رنگ سفید، مشکی، زرد و مسی عرضه می‌شود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش سونی اکسپریا E۳، ۴.۵ اینچ با فناوری IPS است و رزولوشن آن خیلی عالی نیست و فقط ۴۸۰×۸۵۴ پیکسل است. تراکم تصویر آن نیز ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ است. این کیفیت را گوشی‌های هوشمند زیادی همانند Moto G می‌توانند رد کنند و رو یدست آن بلند شوند.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

از نظر زاویه دید، این نمایشگر از اطراف هم خوب دیده می‌شود و کمترین به هم ریختگی نور و رنگ را شاهد هستیم. در مورد رنگ هم، صفحه نمایش اکسپریا E۳ رنگ‌ها را کاملا طبیعی و غنی نمایش می‌دهد. چیدمان پیکسل‌ها همان RGB استاندارد است و هر سه رنگ قرمز، سبز و آبی یک اندازه دارند.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر نیز خوب است و از این نظر می‌توان آن را با Moto G و Moto G ۲۰۱۴ مقایسه کرد. خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید بد نیست اما از این بهتر هم می‌توانست باشد.

عمر باتری

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

سونی اکسپریا E۳ یک باتری ۲۳۳۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد. این باتری قابل جابه‌جایی و تعویض است. به صورت کلی هم عمر و میزان شارژدهی خوبی دارد و دست کاربر را در حنا نمی‌گذارد. اگر در طول روز فقط یک ساعت برای مکالمه، یک ساعت برای وب‌گردی و یک ساعت برای تماشای ویدئو از گوشی استفاده کنید، تا ۷۵ ساعت یا سه روز استفاده دوام می‌آورد. به ادعای خود سونی، حتی در حالت استفاده سنگین هم این گوشی تا ۴۸ ساعت دوام دارد.

عملکرد

سونی اکسپریا E۳، تراشه اسنپ‌دراگون ۴۰۰ و یک گیگابایت رم دارد. پردازنده آن چهارهسته‌ Cortex-A۷ دارد که با سرعت ۱.۲ گیگاهرتز کار می‌کند. پردازنده گرافیکی آن نیز Adreno ۳۰۵ است. این مشخصات چندان عالی نیستند اما برای فعالیت‌های گوشی بد هم نیستند. البته اگر چند برنامه را هم‌زمان را در گوشی اجرا کنیم، سرعت آن به طور چشمگیری پایین می‌آید.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

در مورد بنچ‌مارک و تست‌های سرعت و پردازنده سونی اکسپریا E۳، باید گفت در GeekBench ۳ و AnTuTu ۵، این گوشی هوشمند در ردیف گوشی‌های متوسط قرار داده شده‌اند. گوشی‌های متوسطی همانند Moto G موتورولا از نظر کارکرد بسیار بهتر از Xperia E۳ ظاهر شده‌اند.

خانواده گوشی‌های جدید موتورولا بسیار سریع‌تر از اکسپریا E۳ هستند. اما در تست AnTuTu ۵ گوشی سونی رتبه بهتری دریافت کرد. اکسپریا E۳ از نظر عملکرد تا اندازه‌ای شبیه اکسپریا M۲ Aqua است. در تست Basemark OS II رتبه این گوشی به دلایل مختلفی پایین آمده است. البته به طور کلی، در هر دو حالت عملکرد گوشی در رذیف متوسط قرار می‌گیرد.

کیفیت صدا

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

گوشی سونی Xperia E۳، از نظر صدا نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. این گوشی در این مورد رتبه بسیار خوبی دریافت کرده است. وضوح و میزلن بلندی صدای اکسپریا E۳خوب و راضی‌کننده است. با اتصال گوشی به آمپلی‌فایر بیرونی نیز کیفیت و وضوح خوبی در اختیار داریم. در صورت استفاده از هدفون نیز کمترین میزان نویز ممکن را درک خواهیم کرد.

دوربین ۵ مگاپیکسل

سونی اکسپریا E۳ دوربین ۵ مگاپیکسل و فلاش یگانه LED در عقب دارد. این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه نیز دارد. این در حالی است که رقیب این گوشی به نام Moto G موتورولا، با کیفیت ۷۲۰p فیلم‌برداری می‌کند. رابط‌کاربری این دوربین دو پانل تنظیمات دارد که برای هر دو دوربین عکاسی و فیلم‌برداری یکی است. بدون اینکه مود دوربین را عوض کنید، می‌توانید فیلم‌برداری یا عکاسی کنید. در هر حالتی که باشید، شاتر دوربین به گزینه دیگر تغییر خواهد کرد.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

در حالت تنظیمات دستی، کاربر می‌تواند کنترل‌های مختلف دوربین را روی منظره‌یاب تغییر دهد. گزینه‌ای برای تنظیم نور و بالانس نور سفید نیز در اختیار کاربر قرا داده شده است. هچنین امکان تنظیم دستی حساسیت نوری، فوکوس و مترینگ نیز وجود دارد. کاربر می‌تواند بنا به نیازش، لرزش‌گیر نوری تصویر را خاموش یا روشن کند. همه این تنظیمات در قسمت منوی دوربین قرار دارند.

فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

گوشی Xperia E۳ نسبت به حالت فیلم‌برداری، کیفیت عکاسی بهتری دارد. ویدئوهای ۱۰۸۰p این گوشی رزولوشن چندان خوبی ندارند و نمی‌توان به آنها لقب فول‌ اچ‌دی داد. کیفیت فیلم‌ها بیشتر شبیه تصاویر اچ‌دی با رزولوشن ۷۲۰p است. نرخ فریم تصاویر نیز خیلی عالی نیست. این نرخ بین ۲۲ تا ۲۴ فریم در ثانیه متغیر است. نتیجه آن نیز ویدئوهایی با رزولوشن‌های پایین است. نرخ بیت فیلم‌برداری نیز ۲۱ مگابیت در ثانیه است. کیفیت فیلم‌برداری سونی اکسپریا E۳ چندان عالی نیست اما در حد و اندازه خودش بد هم نیست.

کلام آخر

سونی اکسپریا E۳ در ردیف گوشی‌های هوشمند رده متوسط سونی دسته‌بندی می‌شود. این ردیف گوشی‌ها، علاوه بر داشتن امکانات خوب، قیمت‌های مناسبی هم دارند. شاید بتوان گفت به عنوان یکی از بهترین اکسپریاهای سونی از این گوشی نام برد. البته امکانات آن عالی نیستند. کیفیت فیلم‌برداری آن به ادعای سونی ۱۰۸۰p است اما در واقعیت کیفیت ۷۲۰p دارد. یا کیفیت عکس‌هایش نیز خیلی عالی نیستند.

Sony Xperia E3؛ ارزان‌ترین گوشی سونی

میزان شارژدهی این گوشی بهترین سلاح آن است. در این مورد از خیلی گوشی‌های موجود در بازار یک سر و گردن بالاتر است. البته فناوری LTE نیز دارد که باز از مزایای خوب اکسپریا E۳ به شمار می‌رود.

اما جا دارد اشاره کنیم، این گوشی به آن خوبی که در تئوری و روی کاغذ نشان می‌دهد، نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sara

      قیمت رو ندیدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج