۱۷۲۱۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

جای توقیف، اکران فیلم ها را محدود می کنیم

براساس تصميمات معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد، تعدادي از فيلم‌ها به جاي آنكه توقيف شوند، به صورت محدود اجازه نمايش در تهران و برخي شهرستان‌ها به آنها داده مي‌شود.

معاون سينمايي دولت با اين قول به سركار آمد كه هيچ فيلم توقيفي وجود ندارد. با همين سخنان بود كه در جشنواره فيلم سال ۸۸ مجموعه‌اي از آثار توقيفي به نمايش در آمدند و حتي سيمرغ‌هاي متعددي گرفتند.

اما انگار خيلي زود اين وعده‌ها به پايان خود نزديك شدند. چون فيلم‌هايي نظير: «صد سال به اين سال‌ها» سامان مقدم، خانه پدري كيانوش عياري، گزارش يك جشن ابراهيم حاتمي‌كيا و خيابان‌هاي آرام كمال تبريزي مدام قرار است اكران شوند و نمي‌شود و آخرين وعده اكران آن بعد از پايان فيلم «سعادت‌آباد» عنوان شده است.

كارگردان‌هاي صاحب اين فيلم‌ها تقريبا از اكران آنها نااميد شده‌اند و فيلم بعدي خود را ساخته‌اند و اين وضعيتالا كلنگي ادامه دارد كه فيلمي برچسب توقيف نمي‌خورد اما امكان اكران هم پيدا نمي‌كند. اما اين بار وزير ارشاد در واكنشي جديد مطرح كرده است:«تعدادي از فيلم‌ها به‌جاي توقيف، اكران محدود مي‌شوند.»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براساس تصميمات معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد، تعدادي از فيلم‌ها به جاي آنكه توقيف شوند، به صورت محدود اجازه نمايش در تهران و برخي شهرستان‌ها به آنها داده مي‌شود.

سيدمحمد حسيني درباره اكران نشدن برخي فيلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: برخي فيلم‌ها به علت پرداختن به مسايل خاصي كه شايد مبتلا به كلانشهرها بوده و جنبه هشدار براي خانواده‌ها به منظور مراقبت بيشتر داشته باشد، فقط در تعدادي از شهرهاي كشور اكران مي‌شوند.

وي افزود: بر اساس تصميماتي كه از چند وقت پيش در معاونت‌هاي مربوطه وزارت ارشاد اجرايي شده است، به جاي اينكه يك فيلم به طور مثال توقيف شود و به نمايش درنيايد به صورت محدود اجازه نمايش در تهران يا برخي شهرستان‌ها به آن داده مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اما در برخي شهرستان‌ها اين مساله موضوعيت ندارد و بي‌جهت ممكن است براي خانواده‌ها دغدغه‌ها و دلمشغولي‌هايي ايجاد كند. حسيني خاطرنشان كرد: اين موضوع بنا بر تشخيص مسوولان مربوطه بررسي شده و گاهي اوقات اكران محدود براي برخي فيلم‌ها تعيين مي‌شود.

يعني به اين صورت نيست كه مانند گذشته بگوييم فيلم‌ها يا در تمام كشور يا در هيچ جايي اكران نشوند. به جاي اينكه يك فيلم احيانا توقيف شود و به نمايش درنيايد به صورت محدود اجازه نمايش در تهران يا برخي شهرستان‌ها به آن داده مي‌شود.

البته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي اين صحبت كرده است كه بيش از ۱۰۰ فيلم در چند سال گذشته مجوز اكران به دست نياورده اند و به تازگي تصميم گرفته شده است كه اين فيلم ها كه تعداد كنوني آنها ۱۱۰ فيلم است با مجوز شوراي نظارت و ارزشيابي وارد شبكه خانگي اكران شوند.

در حال حاضر فيلم «هفت پرده» يكي از اين مجموعه فيلم هاست كه چند سال پيش ساخته شده اما هيچ گاه پرده نقره اي را به خود نديد و بدون اكران رسمي وارد شبكه نمايش شد. به نظر مي‌رسد فيلم هاي ديگري نيز به اين سرنوشت دچار شوند.

اما بحث اكران فيلم‌هاي مخاطب خاص نيز در مرحله‌اي ديگر قرار دارد و مسوول آن محمد درمنش گفته است: «تا پايان سال‌جاري در نهايت ۱۰ اثر در اين طرح به نمايش عمومي مي‌رسند و ادامه اين طرح منوط به رضايت و تمايل مديران فرهنگي، فيلمسازان و رسانه‌هاست و چنانچه اين سه گروه با ادامه اجراي اين طرح موافق باشند، در سال آينده نيز شاهد اجراي طرح مخاطب خاص خواهيم بود.»


منبع: روزنامه شرق

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

جای توقیف، اکران فیلم ها را محدود می کنیم



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج