جاباما
۱۷۲۱۴۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

بررسی بازی Mortal Kombat X

بازی Mortal Kombat X دهمین نسخه از این سری محبوب و فراموش نشدنی دنیای بازی محسوب می‌شود.

زومجی:

مشخصات بازی

پلتفرم: پلی‌استیشن 4 / پلی‌استیشن 3 / ایکس‌باکس وان / ایکس‌باکس 360/ رایانه‌های شخصی ویندوزی

ناشر: شرکت برادران وارنر (Warner Bros Interactive)

سازنده: استودیو نِدِرلییَم (Netherrealm Studios)

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ (۱۴ آوریل ۲۰۱۵)

سبک: مبارزه‌‌ای

بازی Mortal Kombat X دهمین نسخه از این سری محبوب و فراموش نشدنی دنیای بازی محسوب می‌شود. چندماه از معرفی این بازی سبک مبارزه‌ای می‌گذرد و ما تصمیم گرفتیم نگاهی به اطلاعات منتشر شده از آن بیاندازیم، با ما همراه شوید.

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که طی ۲۳ سال گذشته نامی از مبارزات مرگ‌بار یا همان مورتال کامبت معروف نشنیده باشد. بازیی با سبک مبارزه‌ی تن به تن که در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار بر روی کنسول آن زمان سگا منتشر شد و توانست محبوبیت بی‌نظیری را در میان طرفداران بازی‌های ویدیویی پیدا کند. نسخه‌های زیادی در این سال‌ها برای کنسول‌های مختلف منتشر شدند که بیشتر آن‌ها هم جزو عناوین موفق بودند. شاید قسمت نهم از این سری را که می‌توان شروعی دوباره برای دنیای Mortal Kombat در نظر گرفت که در کنسول‌های نسل هفتمی حسابی غوغا به پا کرد، بهترین نسخه‌ی سری از ابتدا تا کنون دانست. حال اد بون، خالق این مجموعه، بعد از چند سال دروازه‌های این دنیای خونین را باز کرده و بازیی به نام Mortal Kombat X را به مقصد کنسول‌های نسل هشتمی و البته باز هم کنسول‌های نسل هفتم معرفی کرده است.

بررسی بازی Mortal Kombat X

بررسی بازی Mortal Kombat X

بررسی بازی Mortal Kombat X

بررسی بازی Mortal Kombat X

بررسی بازی Mortal Kombat X

بررسی بازی Mortal Kombat X

بررسی بازی Mortal Kombat X

قرار است در این بازی ریتم مبارزات بسیار سریع‌تر از نسخه‌های پیشین باشد. البته این تغییر ریتم، باعث نخواهد شد که چیزی از ماهیت اصلی سری کاسته شود. گیم‌پلی همانی است که در نسخه‌های پیشین تجربه کرده‌ایم، اما خون تازه‌ای هم به رگ‌های آن تزریق شده است. استودیوی نِدِرلییَم سال گذشته بازی Injustice: Gods Among Us را عرضه کرد و با اینکه بسیار شبیه به دیگر بازی این استودیو بود، اما Injustice ویژگی‌های جدیدی را نیز با خود به همراه آورد؛ یکی از آن ویژگی‌ها استفاده از اشیای محیط در مبارزات بود. مبارزان در Mortal Kombat X می‌توانند در هنگام درگیری‌ها از اشیای پیرامون خود استفاده کنند.

در هنگام انتخاب شخصیت، بازی‌کننده حق این را دارد که از میان سه «حالت دگرگونی» یکی را انتخاب کند. هر یک از این سه حالت در زمان مبارزه، میزان خاصی از سلامتی او را کاهش می‌دهد، پس بازی‌کننده باید انتخاب درستی را از قبل انجام داده باشد. استفاده از حرکات ویژه، حالت دگرگونی و سایر قابلیت‌های اضافی مبارزان، نیازمند کامل بودن «نوار استقامت» است. این نوار زمانی تکمیل می‌شود که ضربات پیاپی به دشمن وارد شده باشد. البته این نوار استقامت برای اولین‌بار در این سری معرفی ن:.۸*ده و در نسخه‌ی سال ۲۰۱۱ هم آن را تجربه کرده بودیم. اگر شخصیت مبارز از حرکت و یا قابلیت ویژه‌ای استفاده کند، می‌توان با یاری گرفتن از نوار استقامت، حرکات او را به اصطلاح «بدل» کرد.

در نسخه‌ی قبلی ۲۷ مبارز در اختیار داشتیم که در قسمت جدید علاوه بر حضور تعداد زیادی از آنها، شاهد شخیصیت‌ها جدیدی نیز خواهیم بود. اولین شخصیت قابل‌توجه، کَسی کیج (Cassie Cage) فرزند سونیا بلید و جانی کیج، دو تن از مبارزان نسخه‌های گذشته است. از دی‌وورا (D'Vorah) می‌توان به دومین شخصیت مونث اضافه شده به این سری یاد کرد. این شخصیت که ظاهری شبیه به حشره‌ دارد، قادر است حشرات را کنترل و از آن‌ها برای حمله به دشمن استفاده کند.

بررسی بازی Mortal Kombat X

به نظر Cassie Cage ویژگی‌های مادر خود را بیشتر به ارث برده است

فررا و تور (Ferra/Torr) دو شخصیت متفاوت‌ هستند. یکی مونث و دیگری مذکر. اما این دو تن در بازی یک شخصیت محسوب می‌شوند. فررا دختری لاغر اندام است که سوار بر دوش توور، فردی قوی‌هیکل در مبارزات شرکت خواهد کرد. آخرین مبارزی که پرونده‌ی شخصیت‌های تازه را می‌بندد، کوتال کان (Kotal Kahn) است. به نظر می‌رسد این مبارز قرار است جایگزین شائوکان در دهمین نسخه از مُرتال کامبت شود که ظاهر و شخصیت او را برگرفته از مونتزوما، پادشاه آزتک اعلام کرده‌اند. سازندگان بازی تاکیده کرده‌اند در این نسخه حداقل ۲۴ شخصیت مبارز قابل بازی، وجود خواهد داشت. البته بهتر است فراموش نکنیم طبق سنت دیرینه‌، پس از انتشار بازی باید منتظر شخصیت‌های جدید در قالب بسته‌های الحاقی باشیم. با پیش خرید بازی می‌توانید با شخصیت گورو که آخرین بار در سال ۲۰۰۶ در بازی Armageddon شاهدش بودیم، بازی کنید.

ماجرا دقیقاً از همان جایی شروع می‌شود که نسخه‌ی قبل به اتمام رسید. پس از آغاز داستان وارد یک بازه‌ی زمانی ۲۵ ساله خواهیم شد. طی این گذر زمان، شخصیت‌ها هم از لحاظ ظاهری تغییر پیدا می‌کنند و گَرد پیری بر چهره‌ی آن‌ها نمایان می‌شود. حال نوبت فرزندان آن‌ها است که راه پدران و مادران مبارز خود را دنبال کنند. سازندگان بازی گفته‌اند که داستان این نسخه غیر خطی و پر فراز و نشیب خواهد بود. سرنوشت شخصیت‌های «خیر و شر» کاملا به هم گره خورده است و مبارزاتی که بین آن‌ها در می‌گیرد، خط داستانی بازی را به پیش می‌برد.

بررسی بازی Mortal Kombat X

مبارزات Sub-Zero و Scorpion تمامی ندارد

مطمئنا طرفداران این بازی که حالا در ابتدای نسل هشتم کنسول‌ها هم هستند، انتظار دارند جلوه‌های بصری جذاب‌تری برای القای هر چه بهتر خشونت و خون‌ریزی متداول در بازی صورت گرفته باشد. استودیوی نِدِرلییَم برای رسیدن به این امر مهم سخت در تلاش است و امید دارد مانند نسخه‌ی قبل، بتواند هواداران را راضی کند. سری MK همواره از لحاظ گرافیکی در جایگاه بالایی قرار داشته و هر بار که سازندگان از موتورهای گرافیکی متنوع و بروز برای ساخت بازی استفاده کرده‌اند، موفق شده‌اند تا بهترین خروجی ممکن را از آن در اختیار هواداران خود قرار دهند. با وجود اینکه موتور گرافیکی آنریل ۴ در دسترس قرار دارد، اما سازندگان بازی به قدرت خروجی نسخه‌ی سوم این موتور اکتفا کرده‌اند.

اد بون در تویتر خود اعلام کرد که از تمامی قدرت این انجین استفاده خواهند کرد و از هر لحاظ بخش‌های مختلف آن توسط طراحان بازی دست‌خوش تغییرات شده است. خروجی نهایی بازی رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را در کنسول‌های نسل هشتمی ارائه می‌دهد. تصاویر و ویدیو‌هایی که تا این لحظه از بازی منتشر شده است، همگی در سطح قابل قبولی قرار داشته‌اند و می‌توان با خیال راحت گفت که جلوه‌های بصری Mortal Kombat X در نسل هشتم، استانداردهای لازم را دارا است.

بررسی بازی Mortal Kombat X

محیط مبارزات در این نسخه پرجزئیات‌تر از گذشته است.

محیط مبارزه‌ها مانند نسخه‌های پیشین پویا و زنده هستند و عمق بیشتری نیز به آن‌ها داده شده است. پلتفرم‌های اصلی بازی کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی هستند، اما کنسول‌های نسل هفتمی نیز از قافله عقب نمی‌مانند و به احتمال فراوان در یک بازه‌ی زمانی مشابه، Mortal Kombat X برای آن‌ها عرضه خواهد شد. نکته‌ای که همیشه در سری MK وجود داشته و توانسته آن‌ را از سایر عناوین هم‌سبک نظیر سری Tekken متمایز کند، آرکید نبودن مبارزات است. در MK X تنها به دنبال زدن پیاپی دکمه‌ها نباشید. شما برای مبارزه در دنیای تاریک و خونین Mortal Kombat همچون گذشته، نیاز دارید تا مهارت‌های لازم در استفاده از دکمه‌ها و ترکیب آن‌ها را کسب کنید. پس اگر یکی از دنبال‌کنندگان این سری محبوب هستید، مطمئن باشید نسخه‌ی دهم شما را از هر لحاظ راضی نگاه خواهد داشت. سازندگان بازی از نسخه‌ی قبل و روایت دوباره‌ی داستان از نقطه‌ی صفر، نه تنها به اصول اولیه‌ی این سری پایبند بوده‌اند، بلکه در مسیر خود پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند که خواسته‌ی همه‌ی طرفداران واقعی سری Mortal Kombat است.

باید تا اوایل سال آینده‌ی شمسی منتظر بمانیم و ببینیم آیا اد بون و تیم متخصص وی در ساخت بازی‌های مبارزه‌ای، می‌توانند مخاطبان خود را بار دیگر راضی کنند یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج