۱۷۲۷۸
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

با رنگ‌ها معجزه تحول را به خانه بياوريد

يك خانه خوش آب و رنگ

رنگ‌ها يكي از عناصر اصلي در دكوراسيون و چيدمان منزل هستند. رنگ‌هاي موجود در خانه بيشترين تاثير را روي حالات روزانه‌مان مي‌گذارد. تنها بايد رنگ‌ها را بيشتر بشناسيد و بدانيد كدام يك از رنگ‌ها حس بهتري در شما ايجاد مي‌كند.

يك خانه خوش آب و رنگ
يك خانه خوش آب و رنگ

رنگ‌ها يكي از عناصر اصلي در دكوراسيون و چيدمان منزل هستند. از آنجايي كه بيشترين زمان ما در خانه‌هاي‌مان سپري مي‌شود رنگ‌هاي موجود در خانه بيشترين تاثير را روي حالات روزانه‌مان مي‌گذارد. به‌تدريج با دانستن اين نكته كه روح و روان انسان به‌شدت تاثير‌پذير از رنگ‌هاست و رنگ‌ها تاثير عميقي بر افكار، احساسات و سبك زندگي افراد دارد اهميت و جايگاه آن‌ها در دكوراسيون منزل هم قوت بيشتري گرفت تا امروز كه طراحان مرزها و محدوديت‌هاي گذشته در كاربرد رنگ‌ها در دكوراسيون را زير پا گذاشته و بيش از هر چيز به سليقه و روحيات ساكنان خانه توجه مي‌كنند. شايد به همين دليل انتخاب مجموعه رنگي دلخواه براي دكوراسيون يك خانه مشكل‌تر شده باشد اما هنوز راه‌هايي براي تشخيص مجموعه رنگي مناسب براي هر خانواده وجود دارد. شما هم براي اين‌كه در انتخاب رنگ‌ها در دكوراسيون خانه‌تان با اطمينان عمل كنيد. تنها بايد رنگ‌ها را بيشتر بشناسيد و بدانيد كدام يك از رنگ‌ها حس بهتري در شما ايجاد مي‌كند تا با وارد‌كردن اصولي آن‌ها معجزه تحول را به‌خود و خانه‌تان بياوريد.


يك خانه خوش آب و رنگ

خانواده رنگ‌ها

رنگ‌هاي اصلي: زرد، قرمز و آبي ۳رنگ اصلي هستند كه تمام رنگ‌ها از تركيب اين ۳رنگ ساخته مي‌شود.

رنگ‌هاي مكمل: بنفش، نارنجي و سبز رنگ‌هاي مكمل هستند كه از تركيب رنگ‌هاي اصلي به‌وجود مي‌آيند. براي مثال بنفش از تركيب قرمز و آبي، نارنجي از تركيب قرمز و زرد و سبز تركيبي از زرد و آبي است. اين رنگ‌ها كه در چرخه رنگ در برابر يكديگر قرار دارند در كنار هم نمايي چشمگير و متعادل مي‌آفرينند. اين رنگ‌ها هرگز از يك خانواده نيستند و حداكثر تفاوت را با يكديگر دارند. به‌عنوان مثال مي‌توان چند كوسن نارنجي تند را در زمينه‌اي از رنگ آبي نمونه بارزي از اين تركيب درنظر گرفت.

رنگ‌هاي خنثي: رنگ‌هاي خنثي رنگ‌هايي هستند كه مي‌توانند خود را با تمام رنگ‌هاي ديگر هماهنگ كنند. رنگ سفيد، بژ، قهوه‌اي‌شكلاتي و تمام طيف‌هاي خاكستري از مهم‌ترين رنگ‌هاي خنثي هستند.

رنگ‌هاي سرد و گرم: رنگ‌ها مشخصه‌اي به نام سردي و گرمي دارند كه اين دسته‌بندي براساس نور منعكس شده از رنگ است. طيف‌هاي نزديك به مادون‌قرمز را رنگ‌هاي گرم و طيف‌هاي نزديك به فرابنفش را رنگ‌هاي سرد مي‌ناميم. در اين دسته‌بندي نيمه آبي چرخه رنگ رابه نام رنگ‌هاي سرد و نيمه‌قرمز چرخه رنگ را به نام‌هاي گرم مي‌شناسيم.

رنگ‌هاي آكسان: رنگ‌هاي تند و درخشاني كه براي زنده كردن و انرژي بخشيدن به يك مجموعه رنگي به آن اضافه مي‌شوند، مانند رنگ صورتي تند چند كوسن و يك جفت شمع در يك اتاق نشيمن كه با خانواده رنگ كرم رنگ‌آميزي شده است.

رنگ زمينه: رنگ زمينه رنگي است كه در بزرگ‌ترين سطوح و به بيشترين ميزان در يك فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ ديوارهاي يك اتاق. رنگ زمينه، اغلب به‌عنوان پس‌زمينه‌اي براي ساير رنگ‌هاي به‌كار رفته در اتاق مورد استفاده قرار مي‌گيرد و ساير رنگ‌ها مانند رنگ‌هاي آكسان يا متضاد را در خود جاي مي‌دهد.

رنگ‌هاي غالب: رنگ غالب هميشه رنگي كه در بزرگ‌ترين سطوح و به بيشترين ميزان در مجموعه‌اي به كار رفته نيست بلكه رنگي است كه بيش از بقيه رنگ‌ها نظرها را به‌خود جلب مي‌كند.

رنگ‌هاي هم خانواده: شامل مجموعه‌اي از رنگ‌ها مي‌شود كه به نوعي با يكديگر مرتبط هستند. براي مثال خانواده آبي شامل مجموعه‌اي از رنگ‌هاي آبي است كه از يك‌‌سو با آبي سبزها شروع مي‌شود و از سوي ديگر به رنگ‌هاي آبي بنفش ختم مي‌شود. خانواده قهوه‌اي از رنگ قهوه‌‌اي و قهوه‌‌اي خاكستري تا نارنجي و قرمز را شامل مي‌شود.


يك خانه خوش آب و رنگ

ديوارها چه رنگي شوند؟

اولين قدم در طراحي رنگي براي دكوراسيون هر اتاق انتخاب رنگ مناسب براي پوشش ديوارهاست. شما بايد متناسب با اتاق مورد‌نظر و كارايي و نقشي كه در خانه دارد تصميم بگيريد كه چه رنگ يا رنگ‌هايي برايش مناسب‌تر است. شما مي‌توانيد با توجه به چرخه رنگ، رنگ‌هاي متناسب و نزديك به رنگ مورد نظرتان را پيدا كنيد.چرخه رنگ متشكل از ۱۲ رنگ است كه ۳ رنگ قرمز، زرد و آبي در آن رنگ‌هاي اصلي و رنگ‌هاي ميان آن‌ها به‌عنوان رنگ‌هاي فرعي و مكمل شناخته مي‌شوند. هر رنگ در اين چرخه مي‌تواند با رنگ‌هاي كناري خود كه رنگ‌هاي هم‌خانواده‌اش محسوب مي‌شوند و همچنين رنگ مقابلش كه رنگ مكمل آن است به‌خوبي تركيب شده نتيجه‌اي زيبا و موزون بيافريند. استفاده از رنگ‌هاي هم‌خانواده، تركيبي ملايم و هماهنگ را ايجاد مي‌كند كه در نظر بيننده دلنشين است. استفاده از رنگ دلخواه‌تان با ميزان كمي از رنگ مكمل آن، چنانچه به‌درستي و در اندازه‌هاي صحيح صورت گرفته باشد هم نتيجه‌اي درخشان و چشمگير مي‌آفريند و مانع غالب شدن كامل يك رنگ بر فضاي اتاق مي‌شود. رنگ‌ها قادرند فضا را بزرگ و صميمي يا كوچك و سرد جلوه دهند‌، انتخاب با خود شماست كه مي‌خواهيد در چه فضايي زندگي كنيد اما قبل از انتخاب رنگ براي هر قسمت از خانه، بهتر است با انرژي هر رنگ و تاثيرات آن بر احساسات‌تان بيشتر آشنا شويد.


خاكستري، بهترين رنگ زمينه

پيشنهاد ما براي رنگ زمينه در خانه رنگ‌هاي خاكستري است. منظور از رنگ‌هاي خاكستري تنها تركيب رنگ سفيد و مشكي نيست، اصولا در دنياي هنر به تركيب رنگ‌هاي اصلي و مكمل رنگ‌هاي خاكستري گفته مي‌شود. رنگ‌هاي خاكستري محيطي متعادل و متين را القا مي‌كنند و اين امكان را به شما مي‌دهد كه با هر بار استفاده از وسايل‌هايي با تناژهاي رنگي مختلف، يك حال و هواي جديد ايجاد كنيد.


يك خانه خوش آب و رنگ

جسارت استفاده از رنگ‌هاي تند

اغلب ما با رنگ‌هاي خاموش و خنثي بيشتر از رنگ‌هاي تند مانوس هستيم. درست است كه به‌كارگيري رنگ‌هاي تند نياز به جسارت بيشتري دارد اما اگر از اين رنگ‌ها در فضاهاي مناسب استفاده شود نتيجه فضايي درخشان، زيبا و جالب خواهد بود. البته استفاده بيش از حد از اين رنگ‌ها مي‌تواند نتيجه مخرب داشته و فضا را خسته‌كننده كند.مثلا استفاده از رنگ‌هايي مثل قرمز براي تمام ديوارها باعث كوچك به‌نظر رسيدن فضا مي‌شود. بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم از رنگ‌هاي تند براي قسمت‌هايي از خانه كه كاربري كمي دارند مثل راهروها و رختكن‌ها استفاده كنيد شما همچنين مي‌توانيد براي زيبايي بيشتر رنگ‌هاي تند را در لبه طاقچه‌ها، داخل كتابخانه، قاب پنجره، درهاي اتاق و در كل سطوح كوچك اما تاثير‌گذار بياوريد.


يك خانه خوش آب و رنگ

قانون اول در روانشناسي: بي‌قانوني

قانون اول در روان‌شناسي رنگ بي‌قانوني است. تحقيقات نشان مي‌دهد تاثير رنگ‌ها بر هر كسي متفاوت است. مثلا بر خلاف آنچه هميشه در روان‌شناسي رنگ‌ها مي‌گويند كه رنگ آبي براي همه آرامش‌بخش است برعكس ممكن است رنگ آبي براي فردي استرس‌زا هم باشد. پس نتيجه مي‌گيريم كه يك قانون كلي نه براي همه بلكه براي اكثر افراد صدق مي‌كند. در ادامه با ويژگي‌هاي هر رنگ و پيشنهاد استفاده از آن‌ها در محيط‌هاي مختلف منزل بيشتر آشنا شويد.

قرمز: قرمز رنگ هيجان و انرژي است. فشار خون را بالا مي‌برد و اشتها را به‌شدت تحريك مي‌كند. به همين دليل هم رنگ غالب در فست‌فود‌ها را قرمز مي‌كنند تا شما با ديدن آن‌ها گرسنه شويد از طرفي بعد از خوردن غذا به دليل هيجان زيادي كه محيط به شما وارد مي‌كند ناخودآگاه زود از آنجا خارج مي‌شويد. انتخاب رنگ قرمز براي آشپزخانه به‌خصوص اگر فرد پرخوري هستيد اصلا به صلاح‌تان نيست. براي افراد عصبي و تند‌خو هم استفاده زياد از رنگ قرمز در دكوراسيون منزل توصيه نمي‌شود.

زرد: زرد رنگ نور و درخشش است و از نظر روان‌شناسي قدرت خلاقيت را در افراد بيشتر مي‌كند. رنگ زرد براي آشپزخانه و نشيمن بسيار مناسب است همچنين رنگ زرد در محيط‌هايي كه نور كافي ندارد يا كوچك است خيلي بيشتر از رنگ سفيد به بزرگ‌تر نشان دادن فضا كمك مي‌كند.

آبي: آبي از آنجايي كه آسمان و دريا را در ناخودآگاه ما تداعي مي‌كند رنگ آرامش و وسعت است. انتخاب رنگ آبي براي اتاق خواب حس لطيف و آرامش‌بخشي ايجاد مي‌كند.

سبز: تركيب آبي و زرد رنگي را مي‌دهد كه هم وسعت رنگ آبي و هم درخشش رنگ زرد را دارد. يكي از بهترين حسن‌هاي رنگ سبز اين است كه كنار هر رنگي زيبايي خاصي دارد و از همه مهم‌تر آرامش‌بخش است.

نارنجي: برخلاف تصور كه اكثرا قرمز را گرم‌ترين رنگ مي‌دانند رنگ نارنجي گرم‌ترين رنگ است به همين دليل استفاده از رنگ نارنجي در سطحي وسيع(مثلا تمامي ديوارهاي منزل)توصيه نمي‌شود اما براي فضاهايي صميمي مانند نشيمن يا آشپزخانه انتخاب خوبي است.

بنفش: تركيبي از هيجان قرمز و آرامش آبي رنگ بنفش به‌وجود مي‌آيد. بنفش رنگي است كه تجملات، ابهت و عظمت را القا مي‌كند. آوردن رنگ بنفش در قسمت‌هايي از مهمان‌خانه يا ورودي خانه‌هاي بزرگ پيشنهاد مي‌شود.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

يك خانه خوش آب و رنگ


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      ازهمکاری شما ممنونم

    • بدون نام

      فوق العاده بودولی یه چیزی که هست عکس بیشتر بگذاریداز هنرهای تجسمی مبانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج