۱۷۳۲۳۲
۱۸ نظر
۵۲۱۷
۱۸ نظر
۵۲۱۷
پ

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد

داریوش با چه نیرو و تجهیزات نظامی توانست بزرگ ترین امپراتوری باستان را استحکام ببخشد؟

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد





مجله همشهری دانستنیها - جلال افشار: امپراتوری هخامنشی بی شک بزرگ ترین امپراتوری باستان بود و ۲۲۰ سال بر تمام خاورمیانه و ماوراء آن حکومت کرد. موسس این امپراتوری کوروش هخامنشی بی شک بزرگ ترین امپراتوری باستان بود و ۲۲۰ سال بر تمام خاورمیانه و ماوراء آن حکومت کرد. موسس این امپراتوری کوروش هخامنشی بود.

ولی این داریوش بود که توانست با شکست دشمنان اصل در نقاط دورتر و باتدبیر و مدیریت قوی در داخل موفق به استحکام این پهنه عظیم شود. داریوش از همان شروع کار خوب می دانست برای حکومت بر چنین مرزهایی نیاز به ارتشی قوی دارد. پیش از او کمبوجیه و کوروش با ارتش هایی به مراتب کوچک تر جنگیده بودند و شاید همین باعث شده بود در مناطق فتح شده دائم شورش شود و برای دفع این شورش ها نیروی کافی موجود نباشد و کشور ثبات نداشته باشد.

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد

داریوش با آگاهی از این مشکلات دست به تاسیس ارتشی عظیم و چند ملیتی از اقوام تحت تسلط اش زد که در تاریخ ماندگار شد و بقایای حکومت هخامنشی را تا سال ها تضمین کرد. بخشی از این ارتش بزرگ «گارد جاویدان» نام داشت. در این صفحه ۹ ویژگی مهم ارتش هخامنشی را مرور کرده ایم.

۱-گارد جاویدان

تاسیس گارد جاویدان به دست شخص داریوش اتفاق افتاد. تعداد افراد این ارتش ده هزار نفر بود و از ده هنگ (هر هنگ هزار نفر) تشکیل می شد. افراد این ارتش فقط از پارسیان و مادها انتخاب می شدند، چرا که وفادارترین اقوام به امپراتوری بودند. (بقیه اقوام در کشورگشایی های داریوش و پادشاهان قبلی به امپراتوری اضافه شده بودند به این دلیل همیشه بیم خیانت شان می رفت)

وظیفه آنها در درجه اول حفظ و نگهداری از شاهنشاهی بود و سپس شرکت در جنگ ها افراد گارد جاویدان از زبده ترین و آموزش دیده ترین نیروهای نظامی ایران بودند و نام آنها «آمرتکا» یا «بی مرگ» بود. ویژگی های «گارد پورتورین» (PR/ETORIANI)- گارد ویژه امپراتوران رم باستان- به وضوح برگرفته از آمرتکاهای هخامنشی بود.

۲- «آکیناکه»، محبوب ترین سلاح باستان

شمشیر خاص رسته پیاده نظام سبک اسلحه، این شمشیر به همین نام برای اولین بار توسط مادها به کار گرفته شد، ولی پارس ها هم با کمی تغییر (طول شمشیر را به ۷۰ سانتیمتر افزایش دادند) از آن استفاده می کردند. به دلیل نوع خاص دسته آن «آکیناکه» معروف به خوش دستی بود و نوع مخصوصی از آن را برای اشراف نیز می ساختند.

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد

آکینا که عملا پرکاربردترین سالح سبک دوران باستان در ایران بود؛ چیزی شبیه کلاشنیکف های امروز. حتی رویدادهای تاریخ نزدیک به افسانه هم درباره آکینا که روایت شده، مثلا اینکه وقتی خشایارشا با کشتی پلی روی داردانل ساخت یک آکینا که را به عنوان شکرگزاری خداوند در آب انداخت.

۳- مرگبار ترین سلاح هخامنشیان

پیش از هخامنشیان، در دوره آشوری ها و مادها از ارابه هایی استفاده می شد که توسط دو یا یک اسب کشیده می شود و سوار آن دو نفر، یکی ارابه ران و دیگری تیرانداز یا شمشیرزن بوده اند. ولی به گفته برخی منابع، در زمان کوروش با تغییری در محور چرخ های ارابه آن را مجهز به دو شمشیر داس مانند کردند، طوری که در برخورد با پیاده نظام احتمالا منجر به قطع پای آنها می شد، در نتیجه ظاهر ترسناکی به ارابه می داد.

چه کوروش این کار را کرده باشد چه نه، از زمان داریوش از این ارابه به عنوان یک هنگ ویژه و صف شکن استفاده می شد و معمولا آنها اولین گروهی بودند که به صفوف دشمن حمله می کردند. هرچند که بعدها و در جنگ با اسکندر همین ارابه ها تبدیل به نقطه ضعف سپاه ایران شد و سواران ارابه ها با نیزه های بلند یونیان سرنگون می شدند.

۴- تقسیم بندی ارتش چگونه بود؟

ارتش هخامنشی هم مثل هر ارتش منسجم دیگری برای مدیریت نیاز به یک تقسیم بندی منظم داشت. این ارتش از هنگ های هزار نفری تشکیل می شد که هر هنگ را «هزارابام» می گفتند و فرمانده هر هزارابام را «هزار پاتیش». هر هزارابام نیز از ده دسته صد نفره تشکیل می شد که به آن «ساتاباتیس» می گفتند و هر ساتاباتیس شامل ده «داتابا» بود و هر داتابا نیز شامل ده مرد جنگی.

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد

درواقع یک داتابای ده نفره معادل یک جوخه امروزی و کوچک ترین واحد ارتش هخامنشی بود (البته در تقسیم بندی نیروهای مسلح امروز دنیا به فرمانده چهار تا پنج نفر سرجوخه می گویند). فرمانده آن هم که معادل سرجوخه امروز بود «داتاپاتیس» نام داشت. این سبک دقیقا در گارد جاویدان نیز وجودداشت با این تفاوت که گارد جاویدان همیشه باید تعداد ده هزار نفره خود را حفظ می کرد و اگر کسی کشته می شود یا می مرد بلافاصله شخص دیگری جایگزین اش می شد.

۵- گرز یا تبرزین؟

گرز، سلاح باستانی و افسانه ای ایرانیان است و طبق افسانه ها بیشتر پهلوانان اوستایی و ایزدان و فرشتگان در نبردهای اسطوره ای خود از آن استفاده می کنند. برای نمونه گرز معروف رستم که در شاهنامه به داستان آن اشاره شده است. مسلما در ارتش هخامنشی گرز با آن مشخصاتی که در اوستا یا شاهنامه خوانده ایم نیست، اما آثار باقی مانده در تخت جمشید به وضوح نشان می دهد که برخی سربازان نوعی تبرزین به همراه دارند. سربازانی که عمدتا با پوشش سکایی هستند و به نظر می رسد این سلاح بیشتر مورد استفاده سکاهای تحت فرمان هخامنشیان بوده است.

۶- حاکم مطلق دریاهای باستان

پیش از هخامنشیان، یونانیان و فنیقی ها فرمانروای دریاها بودند. اما هخامنشیان این معادله را بر هم زدند. اولین تلاش ها برای ساخت نیروی دریایی در زمان داریوش انجام شد. البته داریوش مانند فرزندش خشایارشا جنگ های دریایی بزرگی مثل سالامیس نداشت ، ولی برای جا به جایی نیروها مثل رفتن به هند و گذشتن از رود سند یا در جنگ با یونانیان و چندین جنگ کوچک دیگر داریوش از کشتی های جنگی استفاده می کرد.

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد

کشتی های هخامنشی دو نوع بودند، آنهایی که در رودخانه ها حرکت می کردند و کشتی های رودخانه ای عموما درازتر و پهنای آنها کمتر بود و کشتی های دریایی درست برخلاف آنها. ملوانان نیروی دریایی ایران، در سال های اول حکومت هخامنشی تا زمان داریوش و بعد خشایارشا، بیشتر از یونانیان و فنیقی ها بودند. اما گذشت زمان آنها را به حدی قدرتمند کرد که تا پیش از هجوم اسکندر، آنها تنها نیروی نظامی روی آب های جهان بودند.

۷- مهم ترین گروه ارتش هخامنشی

نیزه دار یا «آرشتی بارا» یکی از مهم ترین یا درواقع بلندپایه ترین رده در میان سربازان پیاده بود. اگر سربازی به عنوان نیزه داری می رسید، حتما مهارت های ویژه ای داشت. سرنیزه های این سربازان کاملا متفاوت بود. برخی از آنها تیز و بلند و برخی شکل یک درخت بدون برگ یعنی چندپر بودند. نیزه های هخامنشی حداکثر تا دو متر طول داشت و کوتاه تر از نیزه های یونانی بود؛ به همین دلیل تنوع حرکتی بیشتری داشت.

ولی نیزه های یونانی بیشتر یک بازار دفاعی بودند. در دوره هخامنشی نوعی نیزه طلایی رنگ با سر سیب شکل هم رایج بود که مختص گروهی از افراد گارد جاویدان بود. به همین دلیل به آنها «سب بر» می گفتند. سیب برها محافظان شخصی شاه بودند که این گروه محافظین که گاهی تعدادشان به هزار نفر می رسید «ارستیبارا» نامیده می شدند.

۸- برجک های تیرانداز

معلوم نیست جد بزرگ کدام یک از سلاح های امروزی است ولی در قرون وسطی نمونه پیشرفته تر آن بسیار مرسوم بود. هخامنشیان برجکی در دو یا سه طبقه می ساختند که توسط تعداد گاو تنومند کشیده می شد، داخل این برجک ها بیش از ۴۰ تیرانداز جای می گرفتند. وظیفه آنها شکستن صفوف دشمن و راحت تر کردن حرکت های نیروهای پیاده بود. البته این برجک ها برای محاصره قلعه ها نیز استفاده می شد.

این ارتش ایرانی جهان باستان را فتح کرد

۹- برترین کمانداران جهان

معمولا نظرهای هرودوت همراه با اغراق است. ولی همین اغراق ها نشان می دهد واقعا چیزی بوده که او بتواند آن را بزرگ کند. او درباره کمانداران هخامنشی می گوید: «اگر یونانیان در شمشیرزنی حریفی ندارند، پارسیان بهترین کمانداران جهان هستند.» بی راه هم نمی گوید. گروهی از کمانداران هخامنشی عضو گارد جاویدان بودند که گفتیم بهترین نیروهای نظامی آن زمان بودند. کمان آنها، کمان بلندی متفاوت از کمان های پیاده نظام بود. استفاده از کمان کوتاه پیاده نظام آسان تر بود، ولی پرتاب کمان بلند گارد جاویدان نیاز به تمرکز، دقت و البته توانایی بیشتری برای تیراندازی داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • bagher

      خوب بود.

    • الوند

      با تشکر از شما.

    • آرش

      جالب بود من از مطالب در مورد دوران های باستانی خوشم میاد

    • شاهین کاکاوند

      حیف این فرهنگ باستانی خودمان نیست که دوست دارید در کشور فرهنگ عربی حاکم باشد

    • مهدی

      من عاشق ایران باستان و قدرتشونم

    • سینا

      آره ما اینیم

    • مهدی

      ها کاکو داریوش بزرگ بچه ی شیراز هست بزرگترین فرمانروای جهان بوده وهس خلاصه مااینیم دیگه....

    • محمد

      كاش آدم ميتونست برگرده به اون دوران ها ببينه چطور زندگي ميكردند

    • امیر

      چه کنیم دیگه ما اینیم...

    • حسین

      فعلا که مجبوریم اساطیر کره ببینیم وقادر به ساخت فیلم نیستیم

    • بدون نام

      فعلا که اساطیر کره رو میبینیم از تلوزیون

    • سام

      الکساندر مقدونی هم از اون دروغهای غربی هاس که خودمون هم حسابی بهش پروبال دادیم. جالب اینه ما ایرانیها درباره دورترین و قدیمی ترین شخصیتهای تاربخیمون صدها مدرک معتبر و زنده داریم اما این جناب الکساتدر فقط روی کاغذ وجود داره دریغ از یک مدرک معتبر. باورنمیکنید خودتون کمی تحقیق و تفکر کنید. با عقل و منتطق خودتون بسنجید واقعا دیگه اون دوران گذشت چشم بسته یاوه های غربی هارو باور کنیم. کلا در تمام زمینه ها چ تاریخ باشه چ سیاست. اگه به گفته غربیها اگر ایران تروریست فقط بخاطر دفاع از تمامیت عرضی کشور عزیزمون همون قدر هم الکساندر از کشور بی اهمیت مقدونیه فاتح ایران

    • کیان

      گذشتگان باعث افتخارن اما ما مایه ننگ برای ایندگان!احتمالا اینده گان این ننگ رو با پاکن پاک میکنن یا بر روی گذشته ای که ما براشون رقم زدیم یه پل میزنن تا از ما گذر کنن و خودشون رو به زمان گذشته دورتر وبا افتخارتر نسبت بدن.که واقعا حق دارن.احتمالا درک این مطلب با بعضی ا سخته اما مهم اونان که درک میکنن.

    • کوروش

      خدای من وقتی که تاریخ باستان را می‌خوانم اشک تو چشمم جمع میشود

    • آریان

      ایران دومین امپراطوری قدرتمند جهان (کل تاریخ) رو داشته! هخامنشیان!
      بعد از اون ها هم ساسانیان قدرتمند بودن! بعد از دوران اسلام هم صفوی واقعا قدرتمند بود...
      ولی حیف جز تخت جمشید و ارامگاه کوروش بزرگ چیزی نمونده! اگر تحقیق کنید میفهمید که در استان های فارس و شیراز ایران بزرگ ترین شهر هارو داشته (همونی که امروز در سریال های تلوزیونی امریکایی میبینیم)!!!! حیف شد همچنان قدرتکند نموندیم و این قاجار ایران رو نابود کرد!

    • مهدی

      سلام
      وزارت اطلات ایران ریس سنا یعنی منطق علوم
      کوروش کبیر

      پاسخ ها

      • علی

        خوب بود اما بدانید به گفته هردوت نوشته به چشم خود دیدم که سربازان ایرانی سواد خواندن نوشتن داشتند ولی حتی افسران و فرماندهان یونانی سواد نداشتند ارتش هخامنشیان بسیار عالی و پیچیده بود و خود هردوت باز میگه یونانیان با شنیدن نام ایرانیان بر خود میلرزیدند البته حقم داشتن ایران بزرگترین امپراتوری تاریخ بود و بسیار دلاور بودند و ارتش هخامنشی کل جهان متمدن فتح کرده بود بدون هیچ شکستی تا قبل از جنگهای یونان آنهم گزافه گویی یونانیاست و ارتش ایران شکست نخورده بود یونانیان عقب نشینی ایران را به عنوان شکست قلمداد کردن یونان اگر مرد جنگیدن بودن نمیرفتن تو یه تنگه از ترس سواره نظام ایران آتن رو گذاشتن فرار کردن دوبار ایران آتن فتح کرد حقیقت این است که یونان خیلی فقیر بودند و نفعی برای ایران نداشت ک برن فتح کنن حمله خشایار شا هم برای گوشمالی دادن به آن ها بود و بعد از به آتش کشیدن آتن و فتح کل شهرهای یونان به ایران برگشت چرا ک به هدفش رسید یونانیان خیالباف و دروغ گو عقب نشینی و برگشت ایرانیان را مبنی بر شکست آنان خواندند به گفته ناپلون بناپارت ک خودش جزو بزرگترین فاتحان بود یونانیان همینکه زیر پای ایرانیان له نشدن احساس پیروزی کردن و شروع کردن به دروغ گویی و خیالبافی

    • علی

      مطالب خوب بود نقص هم داشت در نوشته اما بدانید خود هردوت میگوید یونانی ها وقتی اسم مادها ( نام ماد در بسیار منابع باستان بر کل ایران اطلاق میشد) میشنیدند از ترس بر خود میلرزیدند حقم داشتن ارتش ایران در عرض چند دهه کل جهان متمدن رو فتح کرده بود و تا اون موقع هیچ وقت شکست نخورده بود به گفته هردوت به چشم خود دیدم سربازان ایرانی سواد داشتن اما حتی افسران و فرماندهان یونانی سواد نداشتند ارتش هخامنشی یه ارتش جهانی بود و خیلی پیچیده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج