۱۷۳۷۸۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

آنالیز کوچه مروارید

زن شدن خمسه در سریال عروسکی!

سریال عروسکی کوچه مروارید آیا می تواند در بین بچه ها به محبوبیت برسد؛ این مسئله را بررسی می کنیم.

زن شدن خمسه در سریال عروسکی!




روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: سریال عروسکی کوچه مروارید آیا می تواند در بین بچه ها به محبوبیت برسد؛ این مسئله را بررسی می کنیم.

در وضعیت سوت و کور کارهای عروسکی، بالاخره گروه دیگری غیر از ایرج طهماسب، حمید جبلی و مرضیه برومند به میدان آمدندو با استفاده از عروسکهای ماپت شو، مجموعه ای به اسم «کوچه مروارید» را به راه انداختند؛ مجموعه ای که به رغم ضعف هایی که دارد، در این دو سه قسمت توانسته تا حدی نظر مخاطبان کودک را به سمت خودش جلب کند. باید دید آیا نقاط قوت این مجموعه می تواند ضعف ها را بپوشاند و از آنها برند بسازد یا نه!

زن شدن خمسه در سریال عروسکی!

برگ های برنده

رقص و آواز و عبور از خطوط قرمز

اولین امتیاز «کوچه مروارید» به نسبت سایر آثار عروسکی تلویزیون این است که دستش در استفاده از رقص و آواز و کنسرت موسیقی و ... بازتر است. طبیعتا استفاده از این مسائل، می تواند جذابیت یک کار عروسکی را بالا ببرد و توجه کودکان را هم بیشتر جلب کند، مخصوصا برای کودکانی که در تلویزیون شاهد چنین مسائلی نیستند.

تبلیغات فراوان

خیلی قبل از تر از اینکه «کوچه مروارید» در شبکه نمایش خانگی توزیع شود، بچه ها منتظر تماشای آن بودند. تبلیغات مکرر آن در سایر محصولات این شبکه و نمایش آنونس های خوش رنگ و شاد و مهیج، مخاطبان را ترغیب کرده بود که به محض توزیع، آن را تهیه کنند.

استفاده از موفقیت ماپت ها

عروسک های مپات شو شخصیت های ماندگاری هستند که بعد از گذشت سالیان سال، هنوز از ذهن مخاطبان پاک نشده اند. طبیعتا وقتی مجموعه ای روی این عروسک ها دست می گذارد و آنها را شبیه سازی می کند، مخاطبان برای تجدید خاطره هم که شده سراغش می روند. حالا شاید محبوبیت ماپت ها میان مخاطبان ایرانی چندان هم زیاد نباشد اما استفاده از قیافه بامزه آنها خیلی از کودکان را برای خرید محصول ترغیب کرده.

حضور رامبد و زن شدن خمسه

این محصول زمانی عرضه شد که رامبد جوان به خاطر «خندوانه» در اوج محبوبیت قرار داشت. درست است که این محبوبیت به کودکان ربط چندانی نداشت اما خب قطعا حضور او کنار علیرضا خمسه آن هم با آن لباس و موهای زنانه در جذب مخاطبان بی تاثیر نیست.

زن شدن خمسه در سریال عروسکی!

نقاط ضعف

عدم جذابیت آیتم های فرعی

هر چقدر کوچه مروارید در آیتم اصلی اش یعنی ماجراهای داداشی و جناب و ... موفق ظاهر شده از جانب آیتم های فرعی ضربهع خورده است.

آیتم «مولک شو» با اینکه می توانست بخش عمده ای ا زبار موفقیت را به دوش بکشد اما بی هدف رها شده، حتی حضور بازیگران به همراه پسرانشان هم نتوانسته غنای خاصی به این آیتم ببخشد.

آمدن مجری توی صحبت های میهمانان برنامه، تغییر مداوم بحث ها در میزگرد و ... بیشتر برای بزرگسالان جذاب است تا کودکان.

آیتم میکروب ها هم آنطور که باید نتوانسته به هدفش نزدیک شود و غیر از ارکستر عروسکی، عنصر جذاب دیگری ندارد. آیتم شعبده بازی هم که بارها و بارها در کارتون های مختلف نظیرش را دیده ایم و غافلگیرمان نمی کند.

بحث هایی بالاتر از سن بچه ها

یکی از مهمترین انتقاداتی که زمان اکران فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» به آن وارد شد این بود که بسیاری از مسائل مطرح شده در فیلم، ارتباط خاصی با کودکان ندارند و حتی شاید درست هم نباشد که راجع به آنها با بچه ها صحبت کرد.

به «کوچه مروارید» هم با وجود ساختار کودکانه ای که دارد در برخی موارد این انتقاد وارد است. بیان مسائلی مثل ویار کردن زن باردار، مسئله شیر سماور و داور دقت کن و ... در یک کار کودکانه نمی گنجد.

زن شدن خمسه در سریال عروسکی!

موفقیت تنها یک عروسک

با وجود تلاش هایی که برای شکل گیری عروسک های «داداشی» و «دارچین» صورت گرفته اما هنوز هم تنها کاراکتر عروسکی موفق مجموعه، «جناب» یا همان «لبویی» معروف است.

کاراکترهای کودکان هنوز نتوانسته اند خودشان را در دل بچه ها باز کنند و به نظر می رسد در شخصیت پردازی شان دقت زیادی صورت نگرفته. شاید بشود گفت که «کوچه مروارید» بیشتر تکیه اش را روی ایجاد فضای شاد و جذاب گذاشته و به همین دلیل هم از تعریف کامل شخصیت ها دور مانده؛ انتقادی که محمد بحرانی در گفتگو با هفت صبح درباره اش توضیح داده.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج