جاباما
۱۷۴۵۲۸
۲ نظر
۵۱۲۰
۲ نظر
۵۱۲۰
پ

افزایش اعتماد به نفس جنسی با این دارو!

قرص‌هايي كه قرار بود بيماري‌هاي قلبي را درمان كند حالا يكي از معروف‌ترين داروهاي درمان ناتواني جنسي است؛ اگرچه بسياري از مصرف‌كنندگان آن اطلاعات ناقصي درباره نحوه مصرف و كاربرد آن دارند.

افزایش اعتماد به نفس جنسی با این دارو!
مجله سیب سبز - دكتر محمدرضا رجبي‌شكيب - نسرين خسروشاهي: ميليون‌ها مرد در دنيا، اعتماد به نفس جنسي‌شان را مديون آن هستند. در كشوي ميز شخصي يا پنهان‌ترين جيب كيف‌شان، فرقي نمي‌كند، راز كوچك آبي‌رنگي را پنهان كرده‌اند كه گاهي مرهمي است بر حس آسيب‌ديده مردانگي‌شان و گاهي يك‌جور دوپينگ براي حفظ مقام قهرماني؛ حداقل از چشم همسرشان.

واقعيت تلخ اما اين است؛ احتمالا چندين برابر آنها كه اين لوزي‌هاي كوچك نيلي شفابخش به كارشان آمده، هستند كساني كه اين دارو، هزار اميدشان را نااميد كرده. معجزه‌اي در كار نيست. واقعيت اين است كه وياگرا برخلاف آنچه اغلب مردم تصور مي‌كنند حتي افزايش‌دهنده توان جنسي هم نيست پس چه چيز باعث شده تنها شركت «Pfizer» به عنوان توليدكننده اصلي اين دارو در دنيا، در ۱۰سال گذشته حدود ۲۰ ميليارد دلار از اين دارو را به فروش برساند؟

افزایش اعتماد به نفس جنسی با این دارو!

وياگرا يا «سيلدنافيل» در اصل براي درمان آنژين صدري ساخته شده بود؛ همان درد قلبي معروف كه ناشي از گرفتگي يا انقباض عروق است و اگر پيشرفت كند، مي‌شود سكته قلبي. غول داروسازي دنيا، يعني شركت Pfizer آن را به بازار عرضه كرد. اين دارو قرار بود در رگ‌هاي خوني انبساط ايجاد كند اما نتيجه چندان رضايت‌بخش نبود. مدتي بعد از اينكه دارو به بازار عرضه شد، شركت Pfizer متهم شد كه به عوارض جانبي اين دارو كه ايجاد نعوظ در آقايان بود، توجهي نداشته است. بعد از آنكه گزارش‌ها در اين مورد افزايش پيدا كرد متخصصان ارشد Pfizer شروع به انجام آزمايش‌هايي در زمينه عوارض جانبي اين دارو كردند.

گزارش‌ها در مورد عوارض جانبي دارو، سرنخ جالبي به آنها داد. محققان Pfizer با اضافه كردن وياگرا به عروق خوني آلت تناسلي متوجه شدند اين دارو مي‌تواند همان اكسيري باشد كه مردان پا به سن گذاشته قرن‌ها به دنبالش بودند. از ۲۷ مارس سال ۱۹۹۸ اين دارو به عنوان اولين داروي خوراكي براي درمان اختلال نعوظ مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) قرار گرفت. بعد از تاييد FDA افزایش فروش اين دارو به حد انفجار رسيد. سال ۲۰۰۸ فروش سالانه وياگرا از دو ميليارد دلار هم گذشت.

وياگرا چيست؟

وياگرا كه نام قرص آبي هم به آن داده‌اند با نام ژنريك «سيلدنافيل» اولين مهاركننده آنزيم فسفودي‌استراز ۵ است كه براي درمان اختلال نعوظ مورد تاييد قرار گرفته است. در واقع اين دارو پايه اصلي تمامي داروهايي است كه در اين زمينه در بازار دارويي وجود دارد. هر بسته وياگرا كه به رنگ آبي يا با پوشش قرمز وجود دارد شامل ۴ قرص است و در دوزهاي ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ ميلي‌گرمي عرضه مي‌شود.

اين داروها با شل كردن عضلات صاف ديواره رگ‌ها باعث گشاد شدن آنها مي‌شود؛ عمدتا در آلت تناسلي و البته در ساير بخش‌هاي بدن که نتيجه آن مي‌شود كمك به ايجاد نعوظ در مردان (توضيح واضحات اينكه نعوظ بر وزن جنوب، يعني پرخون شدن و افزايش حجم آلت تناسلي) .

پس نكته مهم اين است كه وياگرا و همه پسرخاله‌هايش به‌طور مستقيم ميل جنسي يك مرد را افزايش نمي‌دهند. اين دارو فقط در پاسخ به تحريك جنسي به منظور افزايش جريان خون در آلت تناسلي كه منجر به نعوظ مي‌شود، عمل مي‌كند؛ يعني اين دارو، بدون تحريك جنسي به هيچ عنوان عمل نمي‌كند براي همين هم معمولا چند ساعت قبل از نزديكي مصرف مي‌شود.

اين دارو خوراكي است و به سرعت در دستگاه گوارش جذب مي‌شود و اگر همراه يك غذاي پرچرب استفاده شود باعث كاهش جذب و كاهش اثر و غلظت آن در خون مي‌شود.

اين دارو كدام مردان را نجات مي‌دهد؟

اختلال نعوظ در مردان مي‌تواند منجر به اضطراب، تاثير منفي بر عزت نفس و روابط شخصي و حتي افسردگي باليني شود؛ مثلا در يك مطالعه ۶۲ درصد از مردان معتقد بودند اين اختلال باعث شده اعتماد به نفس‌شان را از دست بدهند، همچنان‌كه ۲۹درصدشان گفته بودند اين اختلال اثر منفي بر روابط‌شان با همسرشان گذاشته و ۲۱ درصد گزارش دادند كه به دليل اختلال نعوظ از همسرشان جدا شده‌اند.

اختلال نعوظ در مردان مشكل شايعي هم هست. بيشتر از ۱۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان از اين اختلال رنج مي‌برند؛ مثلا در ايالات متحده حدود ۵۰ درصد از مردان ۴۰ تا ۷۰ ساله درجاتي از اختلال نعوظ دارند. فكرش را بكنيد كه تا همين ۱۵-۱۰ سال پيش، همه اين مردان هيچ راهي نداشتند جز حسرت روزگار جواني را خوردن. خيلي از آنها حتي نمي‌توانستند رازشان را با كسي در ميان بگذارند؛ همچنان كه امروز هم اكثر مصرف‌كنندگان اين قرص بدون مشورت با پزشك و سر خود اين دارو را از داروخانه‌ها مي‌خرند و پنهاني مصرف مي‌كنند. بي‌آنکه از همه فوت و فن‌هاي مصرفش باخبر باشند.

افزایش اعتماد به نفس جنسی با این دارو!

خاندان وياگرا

از خانواده وياگرا يا سيلدنافيل، در طي چند سال اخير، مشتقات ديگري هم به بازار عرضه شده است. تا امروز، غير از وياگرا (سيلدنافيل) دو عضو ديگر اين خانواده با تاييد FDA به بازار عرضه شده‌اند: سياليس (تادالافيل) و لويترا (واردنافيل)، پنج سال بعد از پسرعموي‌شان؛ يعني در سال ۲۰۰۳ تاييديه FDA را گرفتند.

سياليس و لويترا و وياگرا با مكانيسم مشابهي باعث نعوظ مي‌شوند و از پسرعموي‌شان قدرتمند‌تر هم نيستند. تفاوت باليني آنها در چهار چيز است؛ تداوم اثر دارو، زمان شروع اثر دارو، عوارض جانبي‌شان و توصيه‌هاي غذايي همراه مصرف‌شان.

«سياليس» نسبت به دو داروي ديگر اين گروه، مدت بيشتري در بدن فعال مي‌ماند. وياگرا و لويترا حدود چهار تا پنج ساعت در بدن باقي مي‌مانند اما در مورد سياليس، زمان فعال بودن دارو ۲۴ تا ۳۶ ساعت است. البته اين به معناي آن نيست كه در اين مدت، فرد به‌طور مداوم در حال نعوظ خواهد بود! سياليس هم مثل وياگرا و لويترا به‌طور خودكار باعث نعوظ نمي‌شود بلكه ايجاد نعوظ را در صورت برانگيختگي جنسي امكان‌پذير مي‌كند. نكته ديگر اين است که سيلدنافيل سريع‌الاثر‌تر هم هست و شروع اثرش گاهي به ۱۵ دقيقه هم مي‌رسد اما دو داروي ديگر حداقل نيم‌ساعت زمان لازم دارند براي ظاهر شدن اثرشان. تفاوت مهم ديگر سياليس اين است كه برخلاف آن دوی ديگر اگر با غذا خورده شود، اثرش كم نمي‌شود. يادتان مي‌آيد كه گفتيم سيلدنافيل و همين‌طور واردنافيل اگر با غذاي چرب مصرف شود، اثرشان كم مي‌شود.

در مورد عوارض جانبي هم، گرفتگي بيني و تاري ديد و سرگيجه ممكن است در مصرف هر سه تاي اين داروها پيدا شود اما براي سياليس، كمردرد و درد عضلات را هم به فهرست بايد اضافه كرد.

چه مدت بعد اثر دارو از بين مي‌رود؟

بعد از استفاده وياگرا و به دنبال تحريك جنسي مداوم، ممكن است نعوظ سه تا چهار ساعت طول بكشد؛ يعني وياگرا مي‌تواند اگر تحريك ادامه پيدا كند و البته به حدي نباشد كه باعث ايجاد انزال شود، براي مدتي طولاني باعث حفظ نعوظ شود اما اگر انزال اتفاق بيفتد، فرد بايد به حالت عادي بازگردد. اگر از اين دارو استفاده كرديد و نعوظ شما بيش از پنج ساعت طول كشيد بايد به پزشك مراجعه كنيد.

دردسرهاي وياگرا

وياگرا اگر درست مصرف شود، داروي بي‌خطري است. به‌طور كلي شايع‌ترين عوارض جانبي خاندان سيلدنافيل، خفيف و كوتاه‌مدت است. از عطسه، سردرد، مشكلات بينايي، ترس از نور، احساس نبض در سر گرفته تا ديدن اشيا به رنگ آبي، گرگرفتگي، سوزش سردل، تهوع و سرگيجه ممكن است رخ دهد. تازگي‌ها درباره عوارض اين دارو بر شنوايي تحقيقات وسيعي انجام شده و با آنكه مشخص نيست اين داروها واقعا ناشنوايي ايجاد كنند اما سازمان غذا و داروي آمريكا تصميم گرفته هشداري در اين زمينه روي دارو درج كند.

FDA به بيماران توصيه مي‌كند در صورتي كه دچار مشكلات شنوايي شدند، مثل كم‌شنوايي يا زنگ‌زدن گوش، فورا به پزشك خود اطلاع دهند و مصرف دارو را قطع كنند. تحقيقات نشان داده مصرف‌كنندگان اين دارو، ۱۶ درصد سردرد می‌گیرند، ۱۰ درصد دچار قرمزي صورت، هفت درصد ناراحتي گوارشي و سه درصد اختلال بينايي می‌شوند كه مانع از ادامه مصرف و اثربخشي داروست.

به ندرت ممكن است اين دارو اختلال بينايي به صورت نابينايي ناگهاني يا در حال كم شدن ايجاد كند. افراد بالاي ۵۰ سال، سيگاري و با مشكلات قلبي، ديابت، فشار خون و كلسترول بالا بيشتر در معرض اين عارضه قرار دارند.

چطور بايد مصرف كرد؟

قرص‌هاي آبي كوچك را هر زمان از روز مي‌توان مصرف كرد. وياگرا به‌طور معمول به صورت ۲۵ يا ۵۰ ميلي‌گرمي يك ساعت قبل از فعاليت جنسي به صورت خوراكي مصرف مي‌شود اما ممكن است از یک ساعت‌و‌نیم تا چهار ساعت قبل از نزديكي هم مورد استفاده قرار گيرد. دوز مصرف معمولا براساس توصيه پزشك تنظيم مي‌شود اما نبايد بيشتر از ۱۰۰ ميلي‌گرم در هر دوز باشد و فقط يك‌بار در روز مصرف ‌شود.

نكته مهم كه باعث مي‌شود مصرف خودسرانه آنها را منع كنيم تداخلات دارويي است. اغلب كاربران اين دارو، افراد پا به سن گذاشته‌اند كه ممكن است چند قلم داروي ديگر هم مصرف كنند. درست به همين دليل بايد با پزشك درباره تداخلات دارويي اين قرص با ديگر داروها مشورت شود؛ مثلا مصرف اين داروها، براي كساني كه داروهاي گشادكننده عروق حاوي تركيبات نيترات (ايزوسوربايد مونونيترات، ايزوسوربايد دي نيترات، قرص‌ها يا اسپري زير زباني نيتروگليسيرين، نوارها و برچسب‌هاي ترابوستي نيتروگليسيرين) را مصرف مي‌كنند، خطرناك و ممنوع است. وجود برخي بيماري‌ها هم در آقايان مانع مصرف وياگراست.

افرادي كه ناراحتي‌هاي قلبي، زخم معده و مشكلات تنفسي دارند يا آنهايي كه سكته كرد‌ه‌اند و دچار حمله قلبي شده‌اند و همچنين افرادي كه فشار خون بالا دارند نبايد از اين دارو استفاده كنند. شوخي هم نيست. اگر يكي از اين بيماري‌ها را داشته باشيد و وياگرا مصرف كنيد، نتيجه مي‌تواند مصيبت‌بار باشد. افرادي كه داروهاي خانواده نيترات را مصرف مي‌كنند، اگر وياگرا بخورند، دچار تشديد افت فشار خون مي‌شوند كه به احتمال زياد كشنده است.

افزایش اعتماد به نفس جنسی با این دارو!

برخي داروهاي ضد ايدز، سايمتيدين، فنوباربيتال، كاربامازپين، ريفامپين هم با وياگرا تداخل اثر دارند و مصرف همزمان آنها بايد بسيار با احتياط انجام گيرد.

نكته خيلي مهم اين است که اگر فردي هنگام استفاده از اين دارو دچار درد قفسه سينه شود، بايد فورا به پزشك مراجعه كند چون اين احتمال وجود دارد كه بيماري قلبي پنهاني داشته و متوجه نشده است. اگر فرد داروهايي از خانواده آلفا بلاكر كه براي مشكل پروستات يا مسائل قلبي تجويز مي‌شود هم مصرف می‌كند، نبايد وياگرا مصرف كند چون باعث افت شديد فشار خون مي‌شود.

وياگرا دواي همه دردهاست؟

در حوزه مسائل جنسي، از آنجا كه اطلاع‌رساني از رسانه‌هاي رسمي محدود است تا دل‌تان بخواهد باورهاي غلط رايج است و آدم‌ها هم مرتب در حال نقل آن براي همديگر هستند و حتي از رسانه‌هايي كه نظارت بر آنها وجود ندارد هم مرتب پخش مي‌شود؛ مثلا سال‌هاست در شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان پكيج‌هاي دارويي براي درمان انواع و اقسام مشكلات جنسي تبليغ مي‌شود كه اگر تقلبي نباشند، نهايتا همين تركيبات سيلدنافيل‌ هستند كه گفتيم تنها كاربردش در درمان اختلال نعوظ است.

داروهاي خانواده سيلدنافيل، برعكس آنچه بسياري از مردم فكر مي‌كنند، نقشي در درمان زودانزالي يا ديرانزالي ندارد. همچنين درماني براي افت ميل جنسي هم نيست.

كاهش ميل جنسي مردان، اگر ريشه رواني نداشته باشد، معمولا ناشي از كاهش سطح تستوسترون است. اگر سطح تستوسترون مردي پايين‌تر از ۳۰۰ نانوگرم بر دسي‌ليتر باشد گفته مي‌شود دچار مشكل پايين بودن تستوسترون خون يا LOW-T است. مردان با سطح تستوسترون خون پايين ميل جنسي كمي دارند، دچار اختلال در نعوظ هستند، پوكي استخوان دارند و توده عضلاني‌شان كم بوده و تجمع چربي در آنها بالاست. درمان با تستوسترون معمولا به صورت تزريقي انجام مي‌شود. تا امروز تنها تعداد كمي از مطالعات نشان داده‌اند وياگرا براي درمان ميل جنسي كم در مرداني كه دچار كاهش سطح تستوسترون هستند، مي‌تواند مفيد باشد.

وياگرا آلت تناسلي را بزرگ‌تر مي‌كند؟

در خيلي از تبليغات اين‌طور مطرح مي‌شود كه وياگرا اندازه آلت تناسلي را افزايش مي‌دهد. اين ادعا مورد توجه مرداني قرار مي‌گيرد كه فكر مي‌كنند آلت تناسلي كوچكي دارند و دل‌شان مي‌خواهد طولش بيشتر باشد؛ غافل از اينكه نه وياگرا و نه هيچ دارويي نمي‌تواند اين كار را بكند. البته اين اتفاق شايد از نظر رياضي درست باشد به اين معنا كه بعد از مصرف وياگرا به دليل افزايش جريان خون در آلت ممكن است آلت در حد چند ميلي‌متر افزايش طول داشته باشد اما نه بيشتر اما اينكه تصور كنيم اين قرص، قرصي است كه به‌طور كلي براي افزايش طول آلت تناسلي به كار مي‌آيد، تصوري است از بيخ و بن غلط.

مي‌گويند: عيب مي‌جمله بگفتي هنرش نيز بگوي. بسياري از مردان مي‌ترسند كه اگر از وياگرا استفاده كنند نتوانند ديگر بدون اين قرص رابطه جنسي موفقي داشته باشند اما هيچ نگراني در مورد معتاد شدن يا وابستگي به وياگرا وجود ندارد. براي بسياري از مردان مصرف وياگرا اعتماد به نفس كافي درباره رابطه جنسي را مي‌دهد. استرس، دشمن ميل و توانايي جنسي‌است. استرس مي‌تواند مشكل نعوظ را بدتر كند و وياگرا مي‌تواند درماني براي آن باشد. مخصوصا افرادي كه اختلال شديد نعوظ دارند هرگز بدون وياگرا نمي‌توانند رابطه جنسي داشته باشند.

وياگرا و كاربردهاي ديگر

يك كاربرد زيرزميني وياگرا براي مرداني است كه مي‌خواهند مدتي طولاني نعوظ داشته باشند و رابطه زناشويي‌شان طولاني‌تر شود. اگر فردي فقط به اين دليل از وياگرا استفاده كند، حداقل بايد در اين مورد با همسرش صحبت كند تا درباره استفاده از آن با هم تصميم بگيرند.

برخي فكر مي‌كنند اين دارو مي‌تواند آنها را در برابر انواع بيماري‌هاي جنسي مصون نگه دارد در حالي كه وياگرا هيچ كمكي به مقابله با بيماري‌هاي مقاربتي يا حتي پيشگيري از بارداري نمي‌كند و اين تصور كاملا اشتباه است.

وياگرا براي چه كساني مفيد است؟

اول از همه فراموش نكنيد كه اين دارو در بهترين شرايط هم براي همه موثر نيست به‌طوري كه دوز ۲۵ ميلي‌گرمي آن فقط در ۶۳ درصد بيماران و دوز ۱۰۰ ميلي‌گرمي در ۸۲ درصد بيماران موثر است. اين در حالي است كه بيش و پيش از اثر اصلي دارو، عوارض آن ديده مي‌شود. با اين اوصاف، واقعا توصيه مي‌شود اين دارو زير نظر پزشك مصرف شود؛ چه در مردان سالمند و چه در مردان جوان‌تر.

درست است كه بسياري از سالمندان به اختلال نعوظ مبتلا هستند اما بسياري از جوانان نيز با اين مسئله درگيرند. واقعيت اين است كه مردان در دهه۲۰ و ۳۰ هم ممكن است به اين اختلال دچار شوند. البته اين مسئله به‌طور كلي مي‌تواند رواني باشد اما وياگرا در زمينه رواني هم مي‌تواند موثر باشد چون مي‌تواند اعتماد به نفس اين افراد را زياد كند. وياگرا مانند كاتاليزور عمل مي‌كند ولي نمي‌تواند اختلال را به‌طور كامل از بين ببرد.

يك سوال رايج در مورد وياگرا اين است به درد خانم‌ها مي‌خورد؟ مطالعات درباره استفاده از وياگرا در ميان خانم‌ها اين تئوري را مطرح مي‌كند كه سيلدنافيل مي‌تواند جريان خون دستگاه تناسلي را در زنان نيز افزايش داده و انگيختگي را ايجاد كند. با اين حال بيشتر مطالعات اثرات مفيد محدودي در استفاده از اين دارو براي زنان پيدا كرده‌اند.

بي‌ميلي جنسي در زن يك فرآيند پيچيده‌اي است كه اغلب با استرس، تغييرات هورموني يا عدم صميميت ارتباط پيدا مي‌كند و طبيعتا تنها با افزايش جريان خون ناحيه تناسلي نمي‌شود درمانش كرد.

افزایش اعتماد به نفس جنسی با این دارو!

كدام عوارض جانبي به دنبال مصرف وياگرا طبيعي است؟

بعضي مردان زماني كه وياگرا مصرف مي‌كنند احساس گيجي مي‌كنند كه به دليل تغييرات فشار خون است. اگر اين احساس باز هم تكرار شد، ممكن است شما گرفتار افزايش فشار خون شده و از آن بي‌خبر باشید كه در اين صورت بايد حتما با پزشك مشورت كنيد.

همچنين اگر هنگام مصرف وياگرا در قفسه سينه هر نوع دردي احساس شود بايد در نخستين فرصت به پزشك مراجعه كنيد و اين مشكل را با او درميان بگذاريد چون ممكن است يك بيماري قلبي پنهان داشته باشيد.

غير از اين دو عارضه، بقيه عوارض وياگرا جدي نيست و نياز به توجه پزشكي ندارد. عوارض معمول وياگرا شامل خواب‌آلودگي، دل‌پيچه،احســاس گرماي‌شديد،گرفتگي‌در سينوزيت‌ها و سردرد است كه هميشه تكرار نمي‌شود به‌خصوص كساني كه قبلا از اين دارو استفاده كرده‌اند. اما فراموش نكنيد هيچ‌كس مانند شما از وضعيت بدن‌تان خبر ندارد. اگر هنگام استفاده از وياگرا احساس فوق‌العاده‌اي داريد مي‌توانيد از آن استفاده كنيد ولي اگر بعد از استفاده از اين قرص‌ها احساس خوبي نداشتيد، بهتر است بي‌خيال قرص‌هاي آبي شويد.

آیا می‌دانید که. . .

وياگرا قدرت جنسي مردان را بيشتر مي‌كند؟

واقعا نه. وياگرا دارويي است كه فقط وقتي فرد از نظر جنسي كاملا تحريك شده است به نعوظ او كمك مي‌كند و در غير اين صورت فقط عوارض جانبي‌اش نصيب مصرف‌كننده مي‌شود. وياگرا در يك مرد سالم طبيعي تاثير ويژه‌اي ندارد اما به مردي كه نمي‌تواند نعوظي كامل داشته باشد، كمك مي‌كند.

اين اتفاق اغلب براي مرداني مي‌افتد كه به دليل افزايش سن يا مشكلات هورموني دچار مشكل شده‌اند. همچنين وقتي فواصل رابطه زناشويي كم باشد يا مردي گرفتار استرس باشد به‌طور موقت ممكن است دچار ضعف در نعوظ شود كه سيلدنافيل در اين موقعيت به فرد كمك مي‌كند. شايد به همين دليل است كه خيلي از مردان اين دارو را به عنوان يك تقويت‌كننده جنسي مي‌شناسند. در واقع در مردان عادي، دارويي است براي وقت‌هايي كه يك دليل خاص باعث ضعف آنها شده است.

آيا مي‌شود فهميد كسي وياگرا مصرف كرده يا نه؟

واقعيت اين است كه مصرف وياگرا علامت خاصي ايجاد نمي‌كند كه بقيه متوجه آن شوند؛ يعني هيچ‌كس نمي‌فهمد مگر اينكه خودتان به او بگوييد. اما سوال اين است كه اصلا چرا مي‌خواهيد كسي نفهمد؟

يادتان باشد اين دارو در كيفيت نعوظ تاثير چنداني ندارد و فقط در صورتي كه براي اين كار ناتواني داريد به آن احتياج خواهيد داشت. بعضي افراد براي افزايش لذت از اين قرص‌ها استفاده مي‌كنند و بعد متوجه مي‌شوند چنين تاثيري نداشته است. اين قرص‌ها هيچ كار فوق‌العاده‌اي نمي‌كنند مگر درمان موقت مشكلي كه درباره آن صحبت شد پس اينكه تصور كنيد با مصرف پنهاني آن مي‌توانيد از خودتان يك قهرمان بسازيد، تصور اشتباهي است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پیری ها اینا رو می خورند و توهم می زنند جوان شدند . بابا جمع کنید بساطتون رو . بگذارید مردم با سنشون زندگی کنند !

    • بدون نام

      پیره چه ذوق مرگ شده بود:))))))))))))))))))))))

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج