۱۷۵۱۵۴
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

راهنمای ماساژ نوزادان

ماساژور اختصاصي نی‌نی‌ شوید!

با چند حركت آرام روي پوست فرزندتان ماساژور اختصاصي نی‌نی‌شوید.

ماساژور اختصاصي نی‌نی‌ شوید!
مجله سیب سبز: هيچ چيز به اندازه يك آغوش مهربان نمي‌تواند نوزادان را آرام و سلامت‌شان را تضمين كند. حتي برخي متخصصان پا را از اين هم فراتر مي‌گذارند و مي‌گويند نوزادانی كه به‌دلیل بيماري يا مشكلات ديگر در روزهاي متوالي بعد از تولد از چنين آغوشي بي‌بهره مي‌مانند، شانس زنده ماندن را هم از دست مي‌دهند و بي‌صدا جان مي‌دهند. همين ادعاها كافي است تا حركات دست والدين نوزاد روي بدن او به‌عنوان حركاتي معجزه‌بخش تلقي شوند و ماساژ نوزاد به‌عنوان راهي براي بيشتر كردن آرامش او، نزديك‌تر كردنش به پدر و مادر و حتي رشد بهتر جسمش شناخته شود.

اگر شما هم به اين ادعاهاي متخصصان باور داريد، در اين مطلب با ما همراه باشيد تا راه و رسم آرام كردن تن و روان فرزندتان را ياد بگيريد. كار سختي نيست و نياز به دوره‌هاي آموزشي طولاني هم ندارد. شما به‌عنوان والدين فرزندتان بهتر از هر كسي مي‌توانيد از پس اين ماموريت برآیید.

ماساژور اختصاصي نی‌نی‌ شوید!

چرا ماساژ بدهيم؟

ماساژ دادن كودك‌تان به نزديك‌تر شدن رابطه شما و او كمك مي‌كند. ارتباط جسمي مثبت ميان شما، مي‌تواند رابطه عاطفي‌تان را هم عميق‌تر كند و عشق و علاقه بيشتري را در رابطه‌تان به جريان بيندازد. كودكي كه عشق مي‌ورزد و در معرض عشق والدينش قرار مي‌گيرد، اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتري خواهد داشت و آسان‌تر به دنيا و آدم‌هايش اعتماد خواهد كرد.

گذشته از اين، محققان و متخصصان بر اين باورند كودكاني كه با مهرباني لمس مي‌شوند، كمتر از آنهايي كه تماس جسمي مثبتي با والدين‌شان ندارند، گريه مي‌كنند و حتي كمتر از آنها بيمار مي‌شوند. بنابراین این اصل را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید، با این روش نه‌تنها به آرامش کودک‌تان و برقراری ارتباط بهتر با او کمک می‌کنید بلکه به حفظ سلامت و بهبود جریان گردش خون در بدنش نیز کمک می‌کنید.

دستيار پزشكش باشيد

با ماساژ دادن فرزندتان مي‌توانيد نقش دستيار پزشك او را براي مراقبت از سلامتش بازي كنيد. متخصصان مي‌گويند ماساژ كودك به گردش خون بهتر در بدن او كمك کرده و سيستم ايمني بدنش را تقويت مي‌كند. از طرف ديگر با كمك ماساژ سموم بدن آسان‌تر دفع شده و بيماري‌هايي كه كودك به آنها مبتلا شده هم با سرعت بيشتر و آسان‌تر درمان مي‌شود. از طرف ديگر بررسي‌ها نشان مي‌دهد كودكاني كه والدين‌شان با لبخند و گرمي ماساژشان مي‌دهند، توجه و تمركز بهتري دارند.

كودك با كمك ماساژ بدن خود را بهتر مي‌شناسد و تسلطش به اعضاي بدن و عضلاتش بيشتر مي‌شود. كودكاني كه به‌خوبي ماساژ داده مي‌شوند، بدن قوي‌تري خواهند داشت و به همين دليل است كه متخصصان توصيه مي‌كنند نوزادان نارس ماساژ داده شوند. پس می‌توانید این توصیه را به پزشک کودک‌تان مطرح و به صورت نیاز از این تکنیک
استفاده کنید.

ماساژور كودك‌تان باشيد!

يك سطح صاف را براي ماساژ انتخاب كنيد، حوله فرزندتان را روي آن سطح بگذاريد و چند قطره از روغن بي‌بويي كه انتخاب كرده‌ايد را روي دست‌تان بريزيد و كف دست‌ها را به هم بماليد تا روغن در تمام سطح دست شما پخش شود.

در استفاده از روغن زياده‌روي نكنيد، همان چند قطره فوايد لازم را به بدن فرزندتان خواهد رساند. قبل از انجام ماساژ انگشترهاي‌تان را از دست‌تان خارج كنيد تا هنگام چرخاندن دست‌ها روي بدن فرزندتان آزار نبيند. فراموش نکنید قطعا بايد با فشار بسيار كمي روي بدن نوزادان مانور دهيد اما مي‌توانيد با قدرت بيشتري كودك يك‌ساله‌تان را ماساژ دهيد. شايد تغيير رنگ پوست بهترين معيار شما باشد. نگذاريد ماساژ دادن پوست فرزندتان را قرمز كند. این روند به مرور زمان پوست کودک را حساس می‌کند و احتمال بروز اختلال های پوستی را بیشتر می‌کند.

از پايين به بالا

مي‌گويند ماساژ موثر، از اعضاي پاييني بدن شروع مي‌شود و به اعضاي بالاتر مي‌رسد و دليلش هم اين است كه جريان خون در پايين بدن سرعت بگيرد و به سمت مغز هدايت شود، به همين دليل سعي كنيد ابتدا از پاهاي فرزندتان شروع كنيد، بعد سراغ شكم سپس دست‌ها، گردن و سر برويد.

وقت شناس باشيد

وقتي كودك‌تان گريه مي‌كند يا ناخوش احوال است براي ماساژ دادنش اقدام نكنيد. شايد بهتر باشد او را بعد از حمام در شرايطي كه بدنش آرام است، ماساژ دهيد و بعد هم شيرش را بدهيد تا چند ساعتي با آرامش بخوابد. هرگز بلافاصله بعد از شيردهي براي ماساژ اقدام نكنيد.

حتما مي‌دانيد كه بعد از شير دادن بين 20 تا 30 دقيقه بايد او را در حالت عمودي قرار دهيد تا هضم آنچه خورده برايش آسان‌تر شود. وقتي كودك‌تان تب دارد، براي ماساژ دادنش اقدام نكنيد. اگر مي‌خواهيد به او در لحظات بيماري آرامش دهيد، كافي است در آغوشش بگيريد و آرام‌آرام راه برويد.

اتاق را آماده كنيد

هنگام ماساژ دادن اتاق را گرم كنيد. بدن برهنه فرزندتان در هوايي كه به‌نظر شما معتدل است، ممكن است سرما بخورد، پس چند درجه‌اي هوا را از قبل گرم‌تر كنيد تا با خيال راحت بدون لباس او را ماساژ دهيد. اما درمورد نوزادان تازه متولد شده، مي‌توانيد آنها را به آرامي از روي لباس ماساژ دهيد. فضايي آرام را در اتاق ماساژتان حاكم كنيد. شايد فكر كنيد او براي لذت بردن از يك موسيقي آرام زيادي كوچك است، اما اشتباه مي‌كنيد! حتي نوزادان هم معناي آرامش را مي‌فهمند و از آن لذت مي‌برند.

هنگام ماساژ دادن در وضعيتي بنشينيد كه بيشتر در آن تسلط داريد. اگر دو زانو نشستن را دوست داريد روي زانو‌ها بنشينيد و تشكچه را بين باسن و پشت پاي‌تان قرار دهيد تا به بدن‌تان فشار نيايد. اگر حالت چهارزانو را دوست داريد،روی تشکچه چهارزانو بنشينيد و اگر در حالت پا باز تسلط بيشتري داريد، این روش را امتحان کنید.

كدام روغن بهتر است؟

وقتي دستان‌تان خشك است، به‌خوبي روي بدن كودك‌تان سر نمي‌خورد و ممكن است ماساژ به ظاهر آرام شما درد يا آزردگي پوست را براي او به همراه داشته باشد. با كمك روغن، دستان شما به آرامي روي بدن او سر مي‌خورد و مي‌توانيد حركات ماساژ را با آرامش بيشتري انجام دهيد و بدون آنكه وقفه‌اي در كارتان بيفتد، آنچه مي‌خواهيد را انجام دهيد. براي ماساژ دادن كودك‌تان از روغن‌هاي طبيعي كمك بگيريد اما سراغ گزينه‌هاي بودار نرويد.

مراقب باشيد!

دست‌هاي روغني شما و بدن روغني فرزندتان ممكن است حادثه‌آفرين شود. پس بعد از ماساژ دادن تا زماني كه لباس فرزندتان را به تنش نكرده‌ايد، قصد بلند كردنش را نداشته باشيد. پوست چرب هر دوي شما مي‌تواند باعث سر خوردن فرزندتان در دست‌هاي شما شود و او را به زمين بيندازد.

نگذاريد جوش جوشي شود!

درست است كه روغن‌هاي طبيعي فوايد زيادي دارند اما ممكن است پوست فرزند شما حتي به آنها هم حساسيت نشان دهد. پس قبل از روغن‌كاري بدنش، آن را روي قسمت كوچكي از پوستش امتحان كنيد و چند ساعت براي ديدن واكنش منتظر بمانيد. اگر روي پوست فرزندتان نشانه‌اي از حساسيت را نديديد، مي‌توانيد هر بار با همان روغن‌ او را ماساژ دهيد.

ماساژور اختصاصي نی‌نی‌ شوید!

روي پوستش برقصيد

فشار روي بدن كودك‌تان را با سن و سال او هماهنگ كنيد.

چرخشي حركت كنيد: كف دست را روي شكم كودك‌تان بگذاريد و هر دو دست را به آرامي و همراه با هم از طرف قفسه سينه به سمت شانه‌ها بكشيد و بعد انگشتاني كه روي شانه‌ها حلقه كرده‌ايد را به سمت بازوها بياوريد و بازوها را در دست بگيريد. اين حركات را به صورتي انجام دهيد كه انگار دايره‌اي را روي بدن كودك‌تان رسم مي‌كنيد.

سراغ دست‌ها برويد: بعد از انجام حركات چرخشي نوبت به ماساژ دست‌ها مي‌رسد. از بازوها شروع كنيد و به سمت دست‌ها بياييد و تا رسيدن به مچ‌ها ماساژ را ادامه دهيد. كباب كوبيده پيچيده‌ايد؟ طوري فرزندتان را ماساژ دهيد که انگار در حال پيچيدن كوبيده هستيد و هر دو دست را همزمان با هم ماساژ دهيد.

يكي‌يكي ماساژ دهيد: بعد از ماساژ دادن همزمان دست‌ها، آنها را يكي‌يكي ماساژ دهيد. انگشت سبابه و شست هر دو دست‌تان را دور بازوي چپش حلقه كنيد، با فشار بسيار ملايمي دست‌ها را در خلاف جهت هم بچرخانيد. اين كار را آرام‌آرام تا رسيدن به مچ او ادامه دهيد و بعد سراغ دست ديگر برويد.

نرمش دهيد: هر روز كودك‌تان را به آرامي نرمش دهيد. مچ دست‌هايش را به آرامي بگيريد و دست‌ها را باز كنيد سپس به آرامي همزمان آنها را به سمت بالاي شكم بياوريد و روي هم بگذاريد و بار ديگر دست‌ها را باز كنيد و به سمت شكمش بياوريد؛ اما اين بار دستي كه زير بوده را روي دست ديگر بگذاريد. اين حركات را براي پاها هم انجام دهيد. نرمش ديگر را مي‌توانيد روي پاها انجام دهيد. به اين صورت كه مچ پاها را به آرامي بگيريد، آنها را صاف كنيد و به آرامي از زانو خم كرده و زانو‌ها را به سمت شكم بياوريد. دوباره پاها را باز كرده و چند ثانيه بعد حركت را تكرار كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج