۱۷۵۲۸۳
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

عکس: کودکان محروم از کودکی

پدیده کودکان کار و خیابان یکی ازمعضلاتی است که گریبانگیر اکثر کشورهای جهان است و در کشور ما نیز به وضوح قابل مشاهده است.

فرارو: کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربۀ دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. البته دراین زمینه آمارهای مختلفی وجود دارد اما بنابر اعلام مركز پژوهش‌هاي مجلس، در ايران حدود سه ميليون و 200 هزار كودك به مدرسه نمي‌روند كه اين رقم با آمار كودكان كار بي‌ارتباط نيست.

عکس: کودکان محروم از کودکی

کار کودک در بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود؛ بر اساس آمار سازمان جهانی کار (ILO)، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از کودکی می‌شوند. طبق این آمار ۱۲۰ میلیون‌نفر از آنها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد این کودکان در آسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و ۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

عکس: کودکان محروم از کودکی

بر اساس اعلام سازمان بين‌المللي كار (ILO) وابسته به سازمان ملل، بيش از ۹۰ درصد كودكان با حقوق اوليه خود آشنا نيستند. آمار اين سازمان نشان مي‌دهد، سالانه ۲۵۰ ميليون كودك ۵ تا ۱۴ ساله در جهان از حق كودكي خود محروم و نزديك به نيمي از آنان وارد بازار كار مي‌شوند. اين آمار تنها شامل كودكان كار پيدا است. عده‌اي هم به‌طور پنهان به كار گمارده مي‌شوند كه بالاترين آمار خشونت، سوءاستفاده جنسي و مالي را به خود اختصاص داده‌اند.

عکس: کودکان محروم از کودکی

در ايران آمار مختلفي درباره تعداد كودكان كار وجود دارد, بنابر اعلام مركز پژوهش‌هاي مجلس، در ايران حدود سه ميليون و ۲۰۰ هزار كودك به مدرسه نمي‌روند كه اين رقم با آمار كودكان كار بي‌ارتباط نيست.

عکس: کودکان محروم از کودکی

یافته ها نشان می دهد عواملی چون نارساییهای نهادهای اجتماعی نظیرخانواده ومدرسه، فقر اقتصادی خانواده ها ی کودکان خیابان و ناتوانی آنها در انطباق با شیوه های زندگی درشهرها ی بزرگ آلودگی و آسیب زا بودن محلات حاشیه شهرها و فقدان نظارت کافی از سوی سازمان های مسئول والگوهای نادرست کنش متقابل بین شهروندان وکودکان خیابان دست به دست هم داده اند تا این پدیده آزاردهنده کماکان به عنوان مشکلی صعب العبوردر بسیاری از شهرهای بزرگ کشورخودنمایی کند.

عکس: کودکان محروم از کودکی

در كشور ما ۸۰ درصد كودكان خياباني، كودكان كار هستند که سلامت آنها درخطراست. اين كودكان به‌طور معمول بيش‌تر از ديگران در معرض آسيب‌ها و خطر اعتياد قرار مى‌گيرند، اما موضوع مهم‌ترى كه سازمان‌هاي جهانى نیز بر آن تاكيد دارند، اعتيادى است كه منجر به ايدز مى‌شود.

عکس: کودکان محروم از کودکی

براساس بررسي‌هاي انجام شده درايران، ۸۶ درصد كودكان كار كاهش وزن، ۸۲ درصد بيماري‌هاي پوستي، ۸۰ درصد كوتاهي قد، ۷۷ درصد بيماري‌هاي دهان و دندان ۷۳ درصد بيماري‌هاي چشم، ۶۴ درصد بيماري‌هاي قلبي، ۶۱ درصد بيماري‌هاي دستگاه تنفسي، ۶۰ درصد بيماري‌هاي گوش و حلق و بيني و ۶۰ درصد بيماري‌هاي دستگاه گوارش دارند. در بحث يادگيري هم ۵۶ درصد كودكان كار بيسوادند كه از اين تعداد ۶۴ درصد كمبود شناخت محيط، ۶۱ درصد مشكلات گفتاري ۶۱ درصد كمبود خفيف ذهني، ۳۲ درصد كمبود حافظه، ۳۰ درصد مشكلات يادگيري و ۲۱ درصد كمبود كنجكاوي دارند.

عکس: کودکان محروم از کودکی

در حال حاضر ۶۰ مرکز نگهداری مربوط به این کودکان در کشورفعال است و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴ هزار کودک کار و خیابان جمع آوری و در مراکزمان ساماندهی شدند و در سال گذشته نیز نسبت به ساماندهی ۵ هزار کودک اقدام شده بود.

عکس: کودکان محروم از کودکی

عکس: کودکان محروم از کودکی

عکس: کودکان محروم از کودکی

عکس: کودکان محروم از کودکی

عکس: کودکان محروم از کودکی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسماعیل

      دلم گرفت ...

    • بدون نام

      اگر اينجوري حساب كني دوره قبل انقلاب كل كودكان محروم از كودكي بودن...چون ما همه تو بچگي از 5 سالگي آلاسكا و آدامس و ...ميفروختيم
      قديميا درسته؟

    • بدون نام

      الهى بميرم
      هر وقت اين بچه ها رو ميبينم آتيش ميگيرم
      دينشون گردن بعضى ها كه روز به روز گردن كلفت ميكنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج