جاباما
۱۷۵۵۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گفت و گوی محمد هلاکئوی با دکتر احمد روستا پدر بازاریابی ایران با موضوع درآمد در کسب و کار اینترنتی

۷سین تجارت اینترنتی

آقای دکتر روستا با حرف های جدیدش در سمینار بین المللی بازاریابی اینترنتی بسیار درخشید. مخاطبان در این سمینار موفق، کنار ۲ سخنران ایرانی و ۳ سخنران از دانمارک و آفریقای جنوبی با آخرین متد، مدل و الگوهای موفق بازاریابی اینترنتی آشنا شدند.

برترین ها: پس از برگزاری سمینار موفق در اصفهان با موضوع برندسازی و خوش نامی راز افزایش فروش با سخنرانی دکتر احمد روستا پدر بازاریابی ایران، مهندس سعید وفایی و بنده در حوزه برندسازی اینترنتی و افزایش فروش از طریق اینترنت، افتخار داشتم که در برگشت به تهران برای سمینار بین المللی بازاریابی اینترنتی با این استاد بزرگوار باشم. بزرگی، نگرش ها و فروتنی ایشان برای من بسیار جالب بود.

آقای دکتر روستا با حرف های جدیدش در سمینار بین المللی بازاریابی اینترنتی بسیار درخشید. مخاطبان در این سمینار موفق، کنار ۲ سخنران ایرانی و ۳ سخنران از دانمارک و آفریقای جنوبی با آخرین متد، مدل و الگوهای موفق بازاریابی اینترنتی آشنا شدند. در پایان این سمینار مصاحبه ای کوتاه با دکتر روستا در زمینه «کسب و کار و بازاریابی اینترنتی داشتم» که در ادامه از نظر می گذرانید:

7سین تجارت اینترنتی

*تعریف شما از بازاریابی اینترنتی چیست و گستره این واژه را چگونه می بینید؟

به نظر من بازاریابی اینترنتی، بازاریابی در یک فضا و با فرآیند متفاوت برای پاسخگویی به نیازها و نیازمندان در هر مرحله از زمان و در هر نقطه از جهان است و به عبارتی دیگر بازاریابی اینترنتی مبتنی بر نگرش و تفکر متفاوت است. ولی به دلیل اینکه در بازاریابی اینترنتی واژه بازاریابی به کار رفته در نهایت هدف یک چیز است: به پیام ها و نیازهای کاربران در دنیا به وسیله فناوری ارتباطات و تکنولوژی ها پاسخگو باشیم.

*صحبت از کسب و کار کردید. از دید شما آیا اینترنت یک وسیله و ابزار برای توسعه کسب و کار است یا اینکه خود اینترنت یک نوع کسب و کار به شمار می رود؟

سوال بسیار خوبی است، این سوالی است که در سمینار از حضار پرسیدم. این روزها افراد در دنیا پدیده اینترنت را هم به عنوان یک رسانه و هم یک نوع کسب و کار می بینند. اگر از دید شما اینترنت یک رسانه است پس برای توسعه کسب و کار خودتان بهترین ابزار یا رسانه را انتخاب کرده اید. اما اگر آن را یک نوع کسب و کار تلقی می کنید مفهوم، مدل و انواع اینها را باید در خودتان خلق کنید. به عبارتی از دید من خیلی از بنگاه ها و افراد، اینترنت را به عنوانی ک وسیله و ابزار تجارت خودشان شروع می کنند و بعد آن را به یک نوع کسب و کار اینترنتی تبدیل می کنند. در تجارت های سنتی همه این مدل ها را ما آزمایش کرده ایم و با آن به خوبی آشنا هستیم.

ولی در دل بازاریابی اینترنتی الگو و مدل ها، برای بسیاری ناشناخته و در حال توسعه هستند. همان طوری که مخاطب ما در بازاریابی اینترنتی به یک مشتری تبدیل می شوند فراموش نکنیم که مدل ها نباید کپی برداری شوند، باید با واقعیت ها برخورد کنیم و به تمامی نکات و شرایط فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی توجه کرد، قطعا تمامی مدل ها در طول زمان و در تمامی شرایط پویا خواهند بود.

7سین تجارت اینترنتی

*طبق آخرین خبر و آمارهای رسمی و غیررسمی صحبت از اولین بودن کشور ایران در خاورمیانه از لحاظ استفاده کاربران از اینترنت هست. طبق منابع، ایران با بیش از ۳۳ میلیون کاربر اینترنت شاهد رشد ضریب نفوذ کاربران اینترنتی هستیم، آینده کسب و کار ایرانیان را با این شرایط چگونه می بینید؟

من اعتقادم این هست که یک جهشی را در چند سال آینده خواهیم داشت. چون نسل جوان ما در مرحله بعد از آشنایی با پدیده اینترنت است و همه افراد تمایل زیدی به درآمد و کسب و کار از طریق اینترنت خواهند داشت. کسانی برنده هستند که از هم اکنون سرمایه گذاری های خودشان را شروع کنند. سرمایه گذاری از دید من فقط مسائل مالی نیست.

برای شروع کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه گذاری زمانی، نرم افزاری و سخت افزاری هم هست. نکته بعدی و مهم اینکه خودمان را با آمارها فریب ندهیم. اینکه چه تعداد کاربران از اینترنت استفاده می کنند. مهم نیست آنچه مهم است اینکه این کاربران در اینترنت دنبال چه هستند؟ نیازهای این افراد در اینترنت چیست؟ اگر ما بتوانیم در کنار آمار، آثار را قرار دهیم آن وقت می توانیم در کسب و کار اینترنتی موفق باشیم.

*اگر قرار بود یک نکته مهم را برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی به علاقه مندان پیشنهاد کنید چه چیز بود؟

کسب و کار و تجارت اینترنتی مبتنی بر تجربه نیست بلکه مبتنی بر هوشمندی و خلاقیت است، افراد موفق در اینترنت کسانی هستند که تمامی وقت خود را برای الگوبرداری می گذارند نه برای کپی برداری در یک جمله بگویم که برای خدمت رسانی به مشتری در تجارت اینترنتی: قول بدهید آن چه را که می توانید انجام دهید و انجام دهید آنچه را که قول می دهید.

*در سمینار بازاریابی اینترنتی بسیار از خلاقیت و نیازهای پنهان مخاطبان در تجارت اینترنتی صحبت کردید، خوشحال خواهم شد در این مورد بیشتر توضیح دهید.

چند سال پیش یکی از دانشجویان من وب سایتی راه اندازی کرد، پس از چند سال شاهد موفقیت های این جوان ۲۵ ساله هستم. چون هم اکنون شرکتی در آفریقای جنوبی پیشنهاد میلیون دلاری را برای خرید این سایت داده است. هم اکنون این سایت در لیست ۱۰۰ سایت برتر و پرترافیک ایرانی به شمار می رود. به نظر شما چرا؟ این جوان توانست نیازهای پنهان کاربران را پیدا کند و ایده های خود را به خوبی به یک کسب و کار اینترنتی موفق تبدیل کرد. برای جست و جوی ایده در کسب و کار و پیداکردن نیازهای پنهان بازار در بسیاری از سمینارها به ۳ واژه اشاره می کنم. ۳ واژه مهم (حیف، اگر، ای کاش) هرگاه از دهان مردم یکی از این ۳ واژه را شنیدید یعنی نیاز پنهان مردم و درخواست غیرمستقیم آن برای توسعه کسب و کار شما.

7سین تجارت اینترنتی

*در سمینار بازاریابی اینترنتی مهم ترین معیارهای کسب و کار و بازاریابی اینترنتی را در مدل ۷ سین توضیح دادید، این مدل را بیشتر توضیح می دهید؟

مدل ۷ سین را برای تجارت ها و کسب و کارها آماده کرده ام.

۱ - سرعت: (یکی از مهم ترین معیارها در کسب و کار اینترنتی سرعت است.)

۲ - سهولت: (مخاطبین دنبال راحتی هستند. آیا مدل کسب و کار اینترنتی شما برای مخاطبین راحت است؟)

۳ - سادگی: (اگر به تجارت های موفق دنیا نگاهی بیندازید برساس سادگی پیشرو هستند. مثل گوگل.)

۴ - سرتری: (سرتری یا برتری، همیشه در کسب و کار اینترنتی خود مزیت رقابتی داشته باشید.)

۵ - سازگاری: (تجارت شما چقدر با نیازهای مخاطبین تان سازگاری دارد؟ سازگاری راز ماندگاریست.)

۶ - سلامت: (سلامتی و امنیت یکی از معیارهای مهم در کسب و کار اینترنتی است.)

۷ - سودمندی: (همیشه با خدمات متمایز به فکر سودرسانی به مشتری خود با شید.)

7سین تجارت اینترنتی

*در آخر چه پیشنهادی را به علاقه مندان بازاریابی اینترنتی و افرادی که دنبال کسب و کار اینترنتی هستند دارید؟

من معتقدم دنیا امروز دنیای طول نیست، دنیای امروز برای بازاریابی و کسب و کار اینترنتی نیاز به مدیریت عرضی، خلاقیت و هوشمندی دارد. امروز یاد بگیریم و دنبال آن باشیم که چگونه جوان هایی در دنیا و در همین کشور ایران با خلاقیت، نوآوری و حساسیت بدون داشتن هیچ گونه تجربه قبلی نیازهای پنهان مردم را بررسی و ایده ها را به یک کسب و کار تبدیل می کنند.

بنابراین خلاصه می کنم که همه جوان هایی که بیکار هستند، جوان هایی که دنبال کار هستند به جای ناله کردن با رجوع در اینترنت نیازهای پنهان کاربران را پیدا کنند و با ایده ها و خلاقیت ها آن را به کسب و کار و تجارت اینترنتی تبدیل کنند. در حال حاضر تمامی بسترها آماده هست و فراموش نکنیم که برخی در ایران با هیچ به همه چیز رسیده اند. از استعدادها و قابلیت های خود به خوبی استفاده کنند و به جای اینکه از نداشته ها بنالند به داشته های خود ببالند و بدانند که در کنار دانسته ها و خواسته ها، خواستن است.


منبع: خلاقیت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج