۱۷۵۵۵۳
۱ نظر
۵۰۴۵
۱ نظر
۵۰۴۵
پ

راز اتاق بازرگانی

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟

درباره سیل متقاضیان ورود به اتاق بازرگانی تهران، این روزها همه می خواهند به این اتاق بروند، آقازاده ها، شاه دامادها و ...

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟





روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده، آزاده باقری: اگر تا چند سال پیش کمتر کسی از نام و وظایف «اتاق بازرگانی» خبر داشت و انتخابات این اتاق به عنوان خبری کوچک و صنفی تلقی می شد اما حالا اتاق بازرگانی تهران به محل کارزاری جدید تبدیل شده و بسیاری از افراد برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند.

257 نفر. این رقم، تعداد دقیق افرادی است که در انتخابات این دوره از اتاق بازرگانی ثبت نام کرده اند و خود را برای یک رقابت نفسگیر آماده می کنند. عضویت در اتاق بازرگانی تهران به اندازه ای جذاب شده که افراد مختلفی از طیف های سیاسی و اقتصادی در انتخابات آن ثبت نام کرده اند. از برخی نزدیکان و بستگان مسئولان دولتی تا برخی مدیران شرکت های مشهور مخابراتی، برخی چهره های قدیمی و سنتی مانند اسدالله عسگراولادی نیز مثل دوره های پیشین در این انتخابات حضور دارند و رقابت ها داغ است.

سوال اینجاست چرا اتاق بازرگانی به این اندازه جذاب شده و در هر دوره افراد بیشتر و مشهورتری برای شرکت در آن ثبت نام می کنند. راز نهفته در این اتاق چیست؟ برخی اعضای اتاق بازرگانی و کارشناسان اقتصادی در گفتگو با هفت صبح به این سوالات پاسخ می دهند.

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟

انتخابات چگونه برگزار می شود؟

شاید بهتر باشد در ابتدای گزارش به بررسی این موضوع بپردازیم؛ اتاق بازرگانی چیست و انتخابات آن چگونه برگزار می شود. مانند همیشه قصد داریم ماجرا را به زبان ساده و دور از پیچیدگی های اقتصادی بازگو کنیم. محمدمهدی راسخ، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «خبرآنلاین» به این سوالات پاسخ داده که بخش هایی از آن را مرور و سپس نظرات کارشناسان که در گفتگو با هفت صبح مطرح کرده اند را برایتان نقل می کنیم.

* تعداد اعضا: هر چهار سال یک بار انتخابات اتاق برگزار می شود؛ به نحوی که در اتاق بازرگانی تهران ۴۰ نفر و در اتاق شهرستان ها ۱۵ نفر از بخش خصوصی انتخاب می شوند. افرادی که عضو اتاق بازرگانی هستند و از شرایط لازم برخوردارند، می توانند پای صندوق رأی بیایند و افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

* تعداد بخش ها: در گذشته تقسیم بندی ها اینگونه بود که اتاق های بازرگانی به سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی تقسیم می شدند اما امسال این تقسیم بندی تغییر کرده و بخش کشاورزی هم به آن اضافه شده است. به این ترتیب که ۱۶ نفر از بخش بازرگانی، ۱۴ نفر از بخش صنعت، ۴ نفر از بخش معدن و ۶ نفر از بخش کشاورزی در اتاق تهران انتخاب می شوند. در اتاق شهرستان ها هم ۱۵ نفر با ترکیب ۵ نفر از بخش بازرگانی، ۵ نفر از بخش نصعت، ۲ نفر از بخش معدن و ۳ نفر هم کشاورزی انتخاب می شوند.

* افزایش استقبال ها: در دوره قبل مجموعه افرادی که برای انتخابات ثبت نام کرده بودند، کمتر از ۱۴۰ نفر بود ولی در حال حاضر بااستقبال خوبی روبرو بوده ایم؛ به گونه ای که تا پایان وقت روز شنبه این عدد به ۱۷۷ نفر رسید و به طور قطع تا روز آخر به این عدد اضافه خواهد شد.

این موضوع نشان دهنده استقبال بیشتری است که بخش خصوصی از انتخابات انجام می دهد و امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر اعضای اتاق در پای صندوق های رأی باشیم.

توضیح: چند روز گذشته مهلت ثبت نام به پایان رسید و تعداد قطعی ثبت نام کنندگان به ۲۵۷ نفر رسید.

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟

* گروه های شرکت کننده: از گروه هایی که در این دوره تشکیل شده، یک بخشی به نام مجمع فعالان توسعه وجود دارد که از تشکل های قدیمی تر اتاق است. این مجموعه امسال گروهی را تحت عنوان «ائتلاف بزرگ» تشکیل داده اند که مجموعه فعالان توسعه، انجمن مدیران صنایع، خانه معدن ایران و خانه اقتصاد ایران از آن حمایت منی کنند. گروه تحول خواهان نیز به سه بخش تقسیم شده اند؛ «ائتلاف برای فردا»، «بنیان کارآفرینان توسعه گرا» و «انجمن مدیران متخصص».

*احتمال ائتلاف های جدید: تقریبا می شود گفت گروه های نام برده شده شاکله اصلی است که در ارتباط با انتخابات وجود دارد؛ البته به طور معمول زمانی که نزدیک به روزهای انتخابات می شویم، یکسری ائتلاف ها و شکل گیری هایی در انتخابات صورت می گیرد و برخی از تشکل ها، اسامی را اعلام می کنند که آنها هم باز در روزهای آینده وضعیت شان روشن می شود که به چه شکل در انتخابات حضور پیدا می کنند.

احتمال دارد مثل دوره های قبل، یک لیست هم از یکسری از مجموعه های تشکل ها اعلام شود.

کارشناسان چه می گویند؟

کارشناسان اقتصادی و مسئولان مختلف اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با هفت صبح از دلایل جذابیت های اتاق بازرگانی می گویند.

* مسعود گل شیرازی، رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران: اتاق بازرگانی مکانی جهت بهبود کسب و کار و محل گفتمان بخش خصوصی است. بنابراین با توجه به ماهیت این اتاق، رفت و آمدهای فراوان اقتصادی در آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع؛ هر کسی که در حوزه اقتصاد فعالیت می کند می تواند این اتاق را محلی به عنوان کسب و کار بداند.

استقبال و شور کاندیداتورهایی که می خواهند عضو اتاق شوند، باعث زنده بودن این اتاق می شود و اصلا دلیل وجود این اتاق همین است. آنهایی که اعتبار بیشتری دارند در کنار جوان ها هستند و با هم حرکت می کنند. اهمیت اقتصادی کشور برای آحاد جامعه اعم از ثروتمند، صنعتگر، تاجر و کشاورز موجب می شود که افراد سرشناسی بخواهند در این حوزه وارد شوند، بخصوص افرادی که زیرک و اهل حساب و کتاب هستند.

محمد کاوه، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران: اتاق بازرگانی از آنجایی که بخشی خصوصی است، یکی از مهمترین و جریان سازترین مکان ها برای تصمیم گیری در مورد وضعیت و فعالیت اقتصادی در بخش های مختلف کشور به شمار می رود. از سوی دیگر اعضای این اتاق به عنوان مشاور در سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه همکاری می کنند و تشکلی است که براساس قانون اساسی شکل گرفته و بنابراین از جایگاه بالایی برخوردار است. این جایگاه بالای اتاق باعث می شود افراد زیادی بتوانند از حق و حقوق بخش اقتصادی دفاع کنند و همکاری خود را با بخش های مختلف دولتی، کشوری و ... افزایش دهند و از این مسیر برای ارائه نقطه نظرات و راهکارهای موثر استفاده کنند.

نکته دوم اعضای این اتاق می توانند بسته به میزان تلاش شان به عنوان عضوی از اتاق در کارگروه سازمان ها و وزارتخانه های مختلف راه پیدا کنند و حتی به عنوان اعضای کمیسیون اتاق به مجلس وارد شوند. این فعالیت ها باعث ترقی این افراد می شود. به هر حال همه انسان ها به هر نحوی خواهان قدرت هستندو این طبیعت انسان هاست.

چنین ویژگی در میان صنعتگران و فعالان اقتصادی نیز وجوددارد و عملا امری طبیعی است و باعث می شود خیلی از افراد تمایل داشته باشند تا ادر انتخابات شرکت کنند که چنین ویژگی بسیار خوب و ایده آل است و باعث می شود انتخاباتت به شکل پررونقی برگزار و افراد شایسته تر وارد اتاق شوند. ضمن اینکه از نظر کارآیی و مسائل اقتصادی دیگر مانند اشتغال، صادرات و کسب و کار، افراد توانمند و مفیدتری می توانند وارد کار شوند که در نهایت باعث پیشرفت کشور خواهدشد.

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟

* علینقی خاموشی، رییس سابق اتاق بازرگانی: کسب شهرت در فعالیت های تجاری یکی از اهداف برخی افراد است که تمایل دارند از طریق عضویت در اتاق بازرگانی به آن دست پیدا کنند. عنوان «عضو اتاق بازرگانی» برای برخی تجار و بازرگانان نوعی اعتبار و شهرت به همراه دارد.

همچنین نباید این نکته را از نظر دور داشت که برخی افراد نامزد شده در انتخابات اتاق بازرگانی به صورت دقیق نمی دانند فعالیت و وظایف این اتاق چیست و به همین دلیل عضویت در این اتاق برای آنها جذابیت خاصی دارد.

* دکتر بهمن آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه: اتاق بازرگانی در اصل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی است و آنچه تا به حال از عملکرد این اتاق دیدیم، عملا به بخش بازرگانی محدود شه و برای همین هم به این عنوان از آن یاد می شود و رانت های اطلاعاتی زیادی وجود دارد. مسافرت های خارج از کشور زیادی در آن رخ می دهد و باعث شده به اتاق بازرگانی تبدیل شود و جایی برای نماینده های صنعت، معدن و در نهایت کشاورزی وجود ندارد.

به خاطر اینکه بتوانیم تغییرات اساسی به وجود آوریم، چاره ای نداریم جز اینکه اتاق به این سه بخش نیز بپرذدازد. در این مدت شاهد بودیم که اتاق در لایحه خروج از رکود و بهبود فضای کسب و کار نتوانست کار خاصی انجام بدهد و در نهایت اتاق بازرگانی نقش منفعلی پیدا کرده است.

* دکتر آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه: با توجه به تحریم ها و وضعیت اقتصادی کشور، بازار تشنه ای در کشور وجود دارد که امکان فعالیت مناسبی به بازرگانان و خصوصا واردکنندگان می دهد. حمایت از امور بازرگانی و تجارت و خصوصا واردکنندگان جزو وظایف اصلی این اتاق به شمار می رود اما نباید از نظر دور داشت که برخی پارامترهای دیگر نیز بر جذابیت های عضویت در این اتاق اضافه کرده است.

تعداد اندکی از افراد به دلیل آن که تمایل دارند به منابع اطلاعاتی اقتصادی کشور دست پیدا کنند، عضو اتاق بازرگانی می شوند که از آن طریق بتوانند راه های بیشتری برای تجارت پیدا کنند.

وظایف اتاق بازرگانی تهران چیست؟

سایت اتاق بازرگانی تهران در مورد فعالیت ها و وظایف خود به ۳۶ مورد اشاره کرده که آنها را مرور می کنیم.

* ارائه تصمیمات در کمیسیون های تخصصی به قوای سه گانه در جهت حمایت بخش خصوصی به دنبال راه حل جویی مشکلات فرا راه توسعه اقتصاد کشور و اثرگذاری در مصوبات قانونی مطرح در دولت و مجلس.

* ارائه تسهیلات و کمک های فنی و اقتصادی با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی.

* برقراری ارتباط با انجمن ها و تشکل های اقتصادی و معرفی اعضا، جهت عضویت در نهادهای مذکور.

* ارتباط و همکاری با اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها.

* صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت اتاق.

* صدور گواهی مبداء

* تایید اسناد تجاری

* امور ویزای تجاری

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟

* برگزاری دوره های آموزشی درخصوص بازرگانی خارجی و امور مالیاتی

* ارائه خدمات مشاوره در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران

* ارائه خدمات مشاوره حقوقی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)

* ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با امور مالیاتی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)

* ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل تامین اجتماعی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)

* ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با بازرگانی خارجی و قوانین و مقررات جاری کشور (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)

* ارائه خدمات مشاوره و بازاریابی کالاهای صادراتی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)

* ارائه تسهیلات جهت شرکت در نمایشگاه های داخلی و خراجی

* اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور و پذیرش هیات های تجاری از خارج از کشور

* صدور شناسنامه فرش

* معرفی اعضا جهت عضویت در اتاق ها و شوراهای مشترک

* حل و فصل اختلافاتی با مراجع دولتی

* داوری و حل اختلافات بین تجار

* ارسال نشریات اتاق

* صدور معرفی نامه جهت اخذ جوایز صادراتی

* مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان

* ایجاد مرکز هم اندیشی برای توسعه بخش خصوصی جهت ایفای نقش اصلی بخش خصوصی در احیا و بالندگی اقتصاد کشور

* سازماندهی نمایشگاه های ویژه کالاها و خدمات استان تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی

* برقراری ارتباط با سفرا و رایزنان بازرگانی خارجی در تهران

* جمع آوری بانکاطلاعات اعضای اتاق جهت معرفی در پرتابل راهنمای تجاری

* امکان برقراری ارتباط بین فروشندگان کالا و خدمات و خریداران در چارچوب فرصت های تجاری به صورت آنلاین بر روی وب سایت اتاق

* توانمندسازی زنان عضو اتاق در انجام امور تجارت بین الملل در راستای توسعه اقتصادی کشور و پیشبرد اهداف از طریق شورای بانوان اتاق

* اجرا و حفظ و بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت در راستای تحقق اهداف کلان همگام در کنار مدیریت سطوح بالای سازمان براساس استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۰

چرا همه میخواهند به اتاق بازرگانی راه یابند؟

* ارسال روزنامه و انواع بولتن های خبری برای اعضای هیات نمایندگان و اعضای اتاق

* برگزاری نشست های مطبوعاتی

* تعامل با سازمان های مرتبط با استاندارد کالاها و خدمات

* تحقیق و توسعه پیرامون مسائل اقتصادی

* تحقیق و توسعه پیرامون مسائل بازرگانی خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی

چه افرادی ثبت نام کردند؟

۲۵۷ نفر در این انتخابات ثبت نام کرده اند که البته لازم به توضیح است ثبت نام این افراد قطعی شده اما حضور قطعی آنها در انتخابات منوط به تایید صلاحیت آنها در هیات نظارت است. بنابراین این فهرست ممکن است دچار تغییر شود.

بر اساس لیست اعلام شده ۱۲۱ نفر از مجموع ۲۵۷ نفر کاندیدا در بخش بازرگانی، ۹۱ نفر کاندیدا در بخش صنعت، ۲۶ نفر در بخش کشاورزی و ۱۹ نفر در بخش معدن ثبت نام کرده اند.

طبق اسامی منتشر شده نام افرادی مانند مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بود به چشم می آید. همچنین هیبت الله فاضلی برادر علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایارن هم در انتخابات اتاق ثبت نام کرده است. مرتضی عراقچی، برادر عباس عراقچی یکی از مذاکره کنندگان به جمع علاقمندان حضور در اتاق پیوسته است.

محمد هادی رضوی داماد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور نیز هفته گذشته نامش را در لیست کاندیداهای اتاق تهران ثبت کرد. پسر محمد نهاوندیان از دیگر این افراد است. مسعود حجاریان برادر سعید حجاریان نیز برای اولین بار برای حضور در انتخابات اتاق پیشقدم شده است. در این میان ورود مدیران عامل دو اپراتور تلفن همراه به انتخابات اتاق نیز جالب توجه بوده است. همچنین در این لیست با نام های آشنایی در حوزه های بازرگانی و برخی از نزدیکانآنها روبرو می شویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتاق سود داره هركي رفته پولدار ثروتمند شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج