۱۷۵۶۴۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فیلم های دیده نشده از انقلاب ایران (۳)

بخشی از ویدیوهای مربوط به انقلاب اسلامی و سرنوشت محمد رضا پهلوی را جمع‌آوری کرده است که بسیاری از آنان را کمتر کسی تاکنون دیده است.

مجله مهر - ندا فراهانی: اینا (آرشیو ملی صوتی-تصویری فرانسه) بخشی از ویدیوهای مربوط به انقلاب اسلامی و سرنوشت محمد رضا پهلوی را جمع‌آوری کرده است که بسیاری از آنان را کمتر کسی تاکنون دیده است.

آرشیو ملی صوتی-تصویری فرانسه از سال ۲۰۰۶ وب‌سایتی را راه انداخته است که در آن بخش قابل توجهی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون فرانسه (نزدیک ۲۰۰هزار ویدیو و ۲۰ هزار ساعت برنامه) را آرشیو کرده است.

این وب‌سایت گنجینه‌ جالب توجهی از گزارش‌های خبری درباره‌ ایران نیز طبیعتا دارد. (بیش از ۸۶۰ ویدیو). بخصوص از دوران انقلاب اسلامی که فرانسه بخاطر نزدیکی‌اش به ایران در زمان پهلوی و بعد هم اقامت رهبر انقلاب در این کشور، آن را از نزدیک دنبال می‌کرد. اما درباره‌ دوران جنگ و اتفاقات تاریخی دیگر نیز گزارش‌های زیادی وجود دارد.

آرشیو ملی صوتی-تصویری فرانسه (اینا) بخشی از ویدیوهای مربوط به انقلاب اسلامی و سرنوشت محمد رضا پهلوی را جمع‌آوری کرده است که بسیاری از آنان را کمتر کسی تا کنون دیده است، بخصوص ویدیوهایی که از داخل ایران ضبط شده است و توسط گزارشگران تلویزیون اصلی فرانسه به پاریس فرستاده شده است.

روایت این فیلم

بخش اول این فیلم به سفر شاه به امریکا اختصاص داشته و گوینده تلویزیون فرانسه در بخش دوم این فیلم می گوید:

«به تعطیلات برو آقای پهلوی، تعطیلاتی به خارج از کشورت» این جمله توصیه ای بود که امریکایی ها به شاه ایران داشتند و شاه ایران نیز با این پیشنهاد موافقت کرده و آماده خروج از کشورش شده
و حکومت ایران را نیز به شخصی که جانشین وی می شود، خواهد سپرد.

اما اوضاع داخلی ایران چگونه پیش می رود؟ مردم ایران به دستورات مقامات امریکایی یا حتی دستورات شاه مملکتشان نیز اهمیتی نمی دهند و تظاهرات گسترده ای را علیه وی (شاه) در خیابان های ایران به راه انداخته اند. از سوی دیگر، واشنگتن به صورت صریح و جدی از ارتش ایران درخواست کرده تا از دولت جدید (شاپور بختیار) حمایت کرده تا بتواند به اوضاع ایران حاکم شود.

خواسته مقامات امریکایی نشان دهنده این موضوع است که آنها به خوبی به اوضاع داخلی ایران واقف هستند و در انتظار کودتای ارتشی و نظامیان ایرانی به سر می برند پس ارتش را دعوت به آرامشی معنادار و حمایت از دولت شاپور بختیار می کنند. ایرانی ها با خروج شاه از کشورشان منتظر بازگشت رهبر قدرتمندشان آیت الله خمینی هستند که در حال حاضر در نوفل لوشاتو به سر می برد.

فردا، هفته آینده یا ماه آینده شاه از ایران خارج خواهد شد، اما باید دید روسای شاه چه تصمیمی برای شکوفایی کشوری همانند ایران گرفته اند؟ چطور ارتش ایران که یکی از قدرتمندترین ارتش های دنیاست در برابر مردمش و در خیابان های ایران ایستادگی خواهد کرد؟

دلایلی مانند اشتباهات مکرر دولت، عدم اهمیت به مردم ایران، عدم سهیم کردن آنها در تصمیمات کشوری، نابرابری، فقر، عدم احقاق حقوق و ... باعث شده تا ملت ایران علیه شاه کشورشان به شورش بپردازند.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج